Väärin pysäköidut autot ja muut esteet joukkoliikenteen sujuvalla kululle

Mitä pahaa jakokuskit on palstan muutamille yksilöille tehneet, kun heidän työntekoon suhtaudutaan samoin kuin joihinkin huumekauppiaisiin.

Miten niin? Eihän täällä ole siitä ole avauduttu, että huumekauppiaiden toiminta haittaisi joukkoliikennettä.
 
Mitä pahaa jakokuskit on palstan muutamille yksilöille tehneet, kun heidän työntekoon suhtaudutaan samoin kuin joihinkin huumekauppiaisiin.
Yhtä kriittisesti suhtaudun muunmuassa niihin YTV-alueen bussinkuljettajiin, jotka esimerkiksi pysäköivät ajokkinsa Elielinaukion purkulaituriin ja estävät kolleegoidensa kunnollisen sekä turvallisen matkustajapalvelun. Ikävä kyllä täytyy todeta heidän olevan suurempi enemmistö alansa ammattilaisista kuin vaikkapa esilleottamani ja näkemäni jakeluautot. Työnteon kun voi hoitaa niin monella tavalla.

Kuten jo sanoin, on pääaiheeni tässä viestiketjussa suhtautuiminen väärinpysäköintiin, ei varsinaisesti käydä minkään ammattiryhmän kimppuun.
 
Katselin taas tänään iltapäivällä Aleksanterinkadulla rehottavaa jakeluautojen sekä muiden ajoneuvojen luvatonta pysäköintiä. Tänään ne eivät suoranaisesti estäneet ratikoiden kulkua, mutta haittasivat jalankulkua ja saivat tuon alueen näyttämään ja vaikuttamaan sekavalta sekä hieman turvattomalta liikenteen suhteen. Tämä tapa näyttää nyt valitettavasti leviävän myös Mikonkadun uudelle ratikkaväylälle.

Toivottavasti teit vertailevaa havainnointia seuraavana päivänä, kun pyhäpäivän ansiosta putiikit olivat suljettuina. Aleksi alkoi jo hieman muistuttaa kävelykatua, kun jakeluautot ynnä muut turistiparkkeeraajat loistivat poissaolollaan. Läpiajoliikennettä näytti kuitenkin riittävän loppiaisenakin.

Ehdotus sähkökärryistä oli varmaan vitsi, olihan?

Minä olen aina ajatellut, että jakeluautot pyritään saamaan mahdollisimman lähelle ovea painavien kantamusten takia. Sähkökärryllä tavaraa voi tuoda jalkakäytäviä pitkin kauempaakin, jolloin jakeluautokuski voisi vaihteeksi etsiä ihan laillisen pysähdyspaikan. Suuremmilla kävelykatualueilla voisi hyvin järjestää jakeluautoille pysäköinnin alueen laidoille ja hoitaa lopullinen tavaroiden perillevienti keskitetysti pienemmillä yksiköillä, kuten esim. sähkökärryillä.
 
Toimiva jakeluliikenne on osa yhteiskunnan infrastruktuuria. Tavarat pitää saada liikkeisiin. Luulisin sen olevan järjestettävissä kaupunkisuunnittelun keinoin. Ainakin Pohjois-Espalla on varattu osa pysäköinyipaikoista jakeluliikenteelle, mutta näissäkin ruuduissa on liian usein henkilöauto.
Kävelykaduilla pysäköinti ärsyttää osaa niillä kävellen/pyöräillen liikkuvaa, koska auto on liian usein jätetty siten että se haittaa kevyttä liikennettä. Tähän on kaupunkisuunnittelu keksinyt hyvän kompromissiehdotuksen, sallitaan huoltoajo aamupäivisin, kun jalankulkijoita on vähiten. Mutta valitettavasti idea ei käy kaikille kauppiaille. He vaativat tavarat iltapäiviksi ja antavat jakeluliikenteelle jopa lupalappuja joita kuljettajat kiikuttavat pysäköinninvalvontaan kun valittavat pysäköintivirhemaksusta(!).
Ja mitä varsinaiseen ketjun aiheeseen tulee, niin enemmän kuin jakeluautot, ainakin ratikoiden kulkua haittaavat liian lähelle kiskoja lyhyen kaupassa asioinnin ajaksi jätetyt henkilöautot. Tämä perustuu omaan subjektiiviseen havainnointiini.
Olen ihmetellyt että eikö osa innokkaimmista autonkäyttäjistä jaksa/halua kävellä muutamaa kymmentä metriä. Auto pitää saada kaupan t.m.s. oven eteen, vähät välittäen invalideille varatuista paikoista /jakeluliikenteen purkulaitureita / joukkoliikenteestä.
Täytyy vain toivoa että pysäköinninvalvonta kinnittää asiaan enemmän huomiota. Siten saadaan kaikkien liikkuminen sujuvammaksi.
 
Ja mitä varsinaiseen ketjun aiheeseen tulee, niin enemmän kuin jakeluautot, ainakin ratikoiden kulkua haittaavat liian lähelle kiskoja lyhyen kaupassa asioinnin ajaksi jätetyt henkilöautot. Tämä perustuu omaan subjektiiviseen havainnointiini.
Jos olisin raitiovaununkuljettaja, jyräisin kylmän viileästi nopeudella 5 km/h nämä autot pois raitiotien ulottumasta. :twisted: Työpaikan menettämisen uhallakin.
 
Mitä pahaa jakokuskit on palstan muutamille yksilöille tehneet, kun heidän työntekoon suhtaudutaan samoin kuin joihinkin huumekauppiaisiin. Otsikossa puhutaan esteistä joukkoliikenteen sujuvalle kululle, niin miten täysin jalkakäytävälle jätetty auto Aleksillakaan estää raitiovaunujen kulkua.

Esimerkiksi siten että ihmisten pitää kiertää tämä ko. auto kiskojen kautta. Näin pysäköidyt kuorma-, ja pakettiautot aiheuttavat myös päivittäin vaaratilanteita kun jalankulkija astuu kiskoille täysin kuolleesta kulmasta.

ultrix sanoi:
Jos olisin raitiovaununkuljettaja, jyräisin kylmän viileästi nopeudella 5 km/h nämä autot pois raitiotien ulottumasta. Työpaikan menettämisen uhallakin.

Sen tosiaan saattaisit menettääkin, sillä tuollaisessa tilanteessa syyllinen on aika selvästi raitiovaununkuljettaja ja autolle aiheutuneet vauriot korvaa liikennöitsijä. Muistetaan nyt se fakta että jos auto on täysin pysähtyneenä paikallaan, siihen ei saa koskea millään muulla tavalla kuin hinausautolla. Sitä ennen tietysti kuljettajaa yritetään tavoittaa puhelimitse ja äänimerkkiä käyttäen.
 
Mutta suurimmalla osalla Helsingin kantakaupungin kaduista ei ole mitään aikarajoituksia jakeluliikenteelle eikä mitään huoltotunneleita käytettävänä, ja kuitenkin tavarat pitäisi jotenkin saada näihinkin kauppoihin, niin miten viisaampien mielestä pitäisi menetellä...
Jakeluliikenne ei aiheuta ihmeempiä ongelmia kaduilla, joille autoliikenne on sallittu. Niille on varattu jakeluliikenteen pysäköintitilaa, mutta ei tietenkään jokaisen kivijalkakaupan oven eteen. Vaikka kadulla olisi raitioliikennettä, jakeluruudut on sijoitettu niin, että kuorma-auto mahtuu niihin ratikkaa häiritsemättä. Jos siellä häiriö syntyy, vika on vain ja ainoastaan kuljettajassa.

Kävelyalueet ovat toinen asia. Helsingin keskustaan tulee – ja osittain on jo käytössä – huoltoliikennetunneli, jotta jakeluliikenteen ei tarvitse koskaan liikkua maan päällä. Hieno juttu sinänsä, mutta voi kyllä kysyä, miten paljon pitää laiskuudesta, piittaamattomuudesta ja itsekkyydestä täällä maksaa. Eurooppa on täynnä kävelykeskustoja, joissa ihan oikeasti saa kävellä autoja väistelemättä, ja niiden jakelu hoituu ilman tunneleita, joita kaikkiin keskiaikaisiin kaupunkeihin ei edes voi tehdä.

Järjestely on yksinkertainen. Jakeluliikenne on sallittu autoilla sellaisena aikana, jolloin jalankulku on vähäistä. Käytännössä aamuisin ennen kymmentä. Sen jälkeen jakelu toimii lihasvoimalla, jos on tarpeen. Kävelyalueen reunoilla on jakeluliikenteen pysäköintiruutuja ja tavara kulkee nokkakärräyillä.

Näyttäisi siltä, että kurinpito on tarpeen sielläkin, sillä sallitun ajan jälkeen kävelyalue voidaan sulkea mekaanisesti. Ilmeisesti myös sosiaalinen kontrolli toimii. Yrittäjät ymmärtävät, että heille on eduksi, että kävelyalueella liikkuu ihmisiä eikä autoja. Tässä kulttuuri eroaa täkäläisestä ratkaisevasti. Mekaaniset esteet ovat muka mahdottomia ja kauppiailla ei ole ymmärrystä oman etunsa ja alueen tunnelman yhteydestä. Paitsi Isolla Roballa, jossa kauppiaat ovat turhaan valittaneet siitä, että kävelykatu on käytännössä ilmainen pysäköintialue.

Euroopassa kokemukseni mukaan tilanne on hyvä pohjoisessa osassa Keski-Eurooppaa (Saksa, Hollanti, Ranska, Itävalta, Sveitsi jne.), mutta välimeren tuntumassa ote lipsuu. Madridissa olen nähnyt pysäköintiä betoniporsain eristetyllä bussikaistalla. Eli ei siinä bussijonokaan väistä.

Antero
 
Madridissa olen nähnyt pysäköintiä betoniporsain eristetyllä bussikaistalla. Eli ei siinä bussijonokaan väistä.

Tätä voi myös nähdä etenkin viikonloppuisin Mikonkadun vanhemmalla, vähän käytetyllä, rataosuudella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muistetaan nyt se fakta että jos auto on täysin pysähtyneenä paikallaan, siihen ei saa koskea millään muulla tavalla kuin hinausautolla. Sitä ennen tietysti kuljettajaa yritetään tavoittaa puhelimitse ja äänimerkkiä käyttäen.

Käytännössä, jos kuskia ei tavoiteta vartissa, HKL:n kikkamiehet saapuvat H055:llä paikalle ja kampeavat auton pois tieltä tällä työkalulla.
 
Eikös Aleksilla ja Mikonkadulla ole varattu aamupäivä jakeluliikenteeseen. Ko. katujen jakeluliikenteen pystyy järjestämään laillisena aikana, jos halutaan. Nyt valvonnan puutteessa jakeluajoa suoritetaan myös laittomana aikana. Minä ainakin pyrin antamaan laittomaan aikaa jakelua-ajoa suorittavalle suoraa palautetta, jotta ymmärtää jatkossa hoitaa jakeluajon laillisena aikana.

Täytyy kai toivoa, ettei tälläisessa "suoran palautteen" antamistilanteessa osu vastapeluriksi joku kiivasluontoisempi, rotevahko jakeluautonkuljettaja... Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenkään ohikulkijan ominaisuudessa mennä leikkimään poliisia tai lappuliisaa, ainakaan selvin päin. Oma terveys ja henkikulta (ulkonäkö on jo sen verran ruma, että siitä ei tarvi olla huolissaan) ovat huomattavan paljon tärkeämpiä asioita arvomaailmassani ;)
 
Minä ainakin pyrin antamaan laittomaan aikaa jakelua-ajoa suorittavalle suoraa palautetta, jotta ymmärtää jatkossa hoitaa jakeluajon laillisena aikana.

Lisäksi hyvin harvoin itse jakeluauton kuljettajalla on mahdollisuutta päättää, mihin aikaan hän toimittaa tavaroita johonkin tiettyyn kohteeseen. Toki kuljettaja voi antaa palautetta toimeksiantajalleen, mutta kynnys puhua tällaisesta asiasta maksavalle asiakkaalle on suuri.

Asiakkaiden täytyy huomioida jonkin tietyn kadun rajoitteet suunnitellessaan tavaraliikennettään ja poliisin sekä pysäköinninvalvonnan on puututtava virheelliseen toimintaan. Vain sillä tavoin voidaan tehokkaasti vaikuttaa siihen miten jakeluliikenne hoidetaan esimerkiksi kävelykaduilla.

Puuttumalla asiakaspalvelun vuoksi tehtävään väärinpysäköintiin viranomaiset voivat aiheuttaa kustannuspaineen kuljetusteliikkeille. Se voi aiheuttaa esimerkiksi kollektiivisen halun hinnoittella laittomana aikana tehty jakelu korkeammin hinnoin, mikä ohjaisi asiakkaat tilaamaan kuljetuksensa oikein.
 
Muistetaan nyt se fakta että jos auto on täysin pysähtyneenä paikallaan, siihen ei saa koskea millään muulla tavalla kuin hinausautolla. Sitä ennen tietysti kuljettajaa yritetään tavoittaa puhelimitse ja äänimerkkiä käyttäen.

Lainrikkojat ovat siis lain erityisessä suojeluksessa? Ainakin silloin, kun rikoksentekovälineenä on auto?

Täytyy kai toivoa, ettei tälläisessa "suoran palautteen" antamistilanteessa osu vastapeluriksi joku kiivasluontoisempi, rotevahko jakeluautonkuljettaja...

Ja väkivalta on myös ihan ookoo? Se, että joku edes uhkaa väkivallalla, osoittaa soveltumattomuutta liikenteeseen.

Lisäksi hyvin harvoin itse jakeluauton kuljettajalla on mahdollisuutta päättää, mihin aikaan hän toimittaa tavaroita johonkin tiettyyn kohteeseen. Toki kuljettaja voi antaa palautetta toimeksiantajalleen, mutta kynnys puhua tällaisesta asiasta maksavalle asiakkaalle on suuri.

Onko jakeluauton kuljettaja muka jotenkin erityisasemassa muiden ajoneuvojen kuljettajiin verrattuna? Kyllä liikennesääntöjen noudattaminen on jokaisen kuljettajan velvollisuus. Vai saako muitakin lakeja rikkoa, jos kertoo saavansa siitä maksun toimeksiantajalta?

Eräs jakelufirma kruisailee joka iltapäivä henkilöauton kokoisella pakettiautollaan pitkin Aleksia, kääntyilee poikittain raitiokiskoilla ja pysäköi jalkakäytäville (ja tätä vielä säestää kuljettajan kiroilu). Kysyin firmasta, miksi he ajelevat kielletyllä alueella ja pysäköivät jalankulkijoiden tielle. Sieltä vastattiin, että he ajavat minne vain tilataan ja mihin aikaan vain, kunhan heille maksetaan. Kun sitten kysyin, mihin hintaan he ajavat auton iltapäiväruuhkan ajaksi Turun moottoritielle poikittain, niin vastaus olikin: ei tietenkään ajeta sinne.

Asiakkaiden täytyy huomioida jonkin tietyn kadun rajoitteet suunnitellessaan tavaraliikennettään ja poliisin sekä pysäköinninvalvonnan on puututtava virheelliseen toimintaan. Vain sillä tavoin voidaan tehokkaasti vaikuttaa siihen miten jakeluliikenne hoidetaan esimerkiksi kävelykaduilla.

Aleksin tapauksessa sallittua jakeluaikaa on peräti kuusi tuntia päivässä, klo 5-11. Sitä paitsi Aleksilla on useita kelloliikkeitä, jotka varmasti mielellään myyvät toimivan ajannäyttäjän niin naapurifirmoille kuin jakeluautoilijoillekin.

Puuttumalla asiakaspalvelun vuoksi tehtävään väärinpysäköintiin viranomaiset voivat aiheuttaa kustannuspaineen kuljetusteliikkeille. Se voi aiheuttaa esimerkiksi kollektiivisen halun hinnoittella laittomana aikana tehty jakelu korkeammin hinnoin, mikä ohjaisi asiakkaat tilaamaan kuljetuksensa oikein.

Ei mitään mafiameininkiä, että isolla rahalla voi ostaa rötöksiä! Jos asiakkaat pyytävät laitonta toimintaa, niin kuljetusliikkeiden pitäisi tietenkin valistaa heitä siitä, milloin Aleksille ajo on mahdollista.

Suurta muutosta tarvittaisiin koko yhteiskunnan ja sitä myöten autoilijoidenkin asenneilmastoon. Ammattikuljettajilla pitäisi olla sen verran ammattiylpeyttä, että liikennesääntöjen noudattaminen olisi kunnia-asia, josta ei tingitä. Silloin saattaisi muutama yksityisautoilijakin lakata pitämästä liikennerikkomuksia suurina sankaritekoina.
 
Mitä HKL edellä, sitä yksityisautot perässä?

Siltasaarenkatu on kivetty "kävelykadunomaiseksi" välillä Kolmas linja - Toinen linja. Ajo sinne on kuitenkin sallittu Kolmannen linjan puolelta, pihoihin ajoa ja jakeluliikennettä varten. Toisen linjan puolella (metroaseman luona) ajo on estetty metallipylväin. Samanlaisilla tolpilla katua on yritetty myös rajata jalankulku- ja ajoneuvoalueeseen.

Kadun pätkä on pysäköintikieltoaluetta, jossa jakeluliikenne toki saa purkaa ja lastata, mitä paljon tapahtuukin.

Harmittava havainto on se, että ainakin viimeisimmät kaksi tuntia keskellä katua on seisonut pysäköitynä HKL:n pakettiauto 1544. Ei purkua, ei lastausta, ei kuljettajaa mailla halmeilla. Viereisessä talossa on HKL:n pääkonttori (ja pysäköintihalli, johon ainakin muita autoja tulee ja menee). Eipä anna laitos hyvää esimerkkiä pysäköimällä laiskuuttaan kieltoalueelle!
 
Takaisin
Ylös