Väinö Paunu Oy

Vielä niistä vanhoista Paunulaisista: Mikä vaihteisto niissä 50--60-luvun mahureissa oli? Vaihdevipu oli kuten tässä:

http://www.flickr.com/photos/8050359@N07/3310017834/

pekka

Kyllä mä sanoisin että Wilson -puoliautomaatti. Vastaava siis, kuin mitä ko. yhtiö hankki käytännössä kaikkiin uusiin mahureihin aina vuoteen 1984 asti. HSA-798 -kilvin tunnettu Ajokki Apollo oli ymmärtääkseni viimeisenä hankittu lajityyppinsä edustaja.
 
Tänään 1.11. pyörähti Turun linja-autoasemalla uusi Paunun #23, Volvo B13R 6x2 / 9700H koekilvissä. Jo lokakuun lopulla ajettiin Tampereelle numerolle #20 tullut auto ja seuraavaksi odotellaan auton #24 ensiesiintymistä, johon tuskin menee enää kauaa.
 
Paunun uudet pikavuorojen aikataulut löytyvät jo Jolin kesän aikataulukirjasta http://joukkoliikenne.tampere.fi/media/aikataulut/2015_kesa/2015_kesa_trejoli_web_s232-235_pika.pdf
Suurimpia muutoksia on Turku-Jyväskylä välillä jossa aikataulumuutosten myötä Korpilahdella käynnit loppuvat kokonaan, tienhaaraan tulee uusi pikavuoropysäkki. Samaten Länkipohjassa käy enää yksi vuoro päivässä suuntaansa, myös tänne tulee uusi pv-pysäkki tienhaaraan. Uusia vuoroja tulee maanantai-aamuisin 5.35 jyväskylästä Tampereelle ja 5.40 toiseen suuntaan. Matka-ajat ovat nopeutuneet 10-15 minuuttia.

3-tiellä suurimmat muutokset liittyvät Riihimäkeen jossa entistä harvempi vuoro poikkeaa.
 
Paunun uudet pikavuorojen aikataulut löytyvät jo Jolin kesän aikataulukirjasta http://joukkoliikenne.tampere.fi/media/aikataulut/2015_kesa/2015_kesa_trejoli_web_s232-235_pika.pdf
Suurimpia muutoksia on Turku-Jyväskylä välillä jossa aikataulumuutosten myötä Korpilahdella käynnit loppuvat kokonaan, tienhaaraan tulee uusi pikavuoropysäkki. Samaten Länkipohjassa käy enää yksi vuoro päivässä suuntaansa, myös tänne tulee uusi pv-pysäkki tienhaaraan. Uusia vuoroja tulee maanantai-aamuisin 5.35 jyväskylästä Tampereelle ja 5.40 toiseen suuntaan. Matka-ajat ovat nopeutuneet 10-15 minuuttia.
Näköjään. Ja mikäs järjestely tuohon Forssaan on tullut, kun näkyy olevan liuta vaihtoyhteyksiä Urjalasta? No, varmaan ainakin Tampereen ja Turun väliä matkaavat kiittävät nopeampaa matka-aikaa kun ei tartte Forssan kautta enää kierrellä...
 
Näköjään. Ja mikäs järjestely tuohon Forssaan on tullut, kun näkyy olevan liuta vaihtoyhteyksiä Urjalasta? No, varmaan ainakin Tampereen ja Turun väliä matkaavat kiittävät nopeampaa matka-aikaa kun ei tartte Forssan kautta enää kierrellä...
No toisekseen lienee kyse Urjalaa asemapaikanansa talvella pitävien kuljettajien työllistäminen koti nurkille kesäksi: Ei tarvitse maksaa ruokarahoja, matkakorvauksia yms., koska asemapaikkaakaan ei voi noin lyhyeksi ajaksi vaihtaa. Miten sitten lienee talvikaudella. Eli jatkuuko syöttö Forssaan omin voimin, vai alihankintana ?
 
Eikä oikeastaan edes vaan "jonkin verran" vaan pokaa on välillä niinkin paljon että Masi sais hankkia lisää apupyöräbusseja.

Eikös Masi jäänyt hiljattain eläkkeelle? Nyt odotellaan, kenelle hän myy firmansa. Itse veikkaisin KA-konsernia.
 
Eikös Masi jäänyt hiljattain eläkkeelle? Nyt odotellaan, kenelle hän myy firmansa. Itse veikkaisin KA-konsernia.

En kyllä millään jaksa uskoa että Paunukin Koiviston alle päätyisi. Sukupolven vaihdos sen sijaan voisi olla luvassa. Matkustajia ilmeisesti on riittävästi ja uusia autoja on tullut. Masihan voi jäädä omistajaksi ja palkata toimarin ulkopuolelta jos omassa suvussa ei jatkajaa löydy.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:16 ----------

Paunun vt Toimitusjohtajana on aloittanut hiljattain Jarmo Paunu.
 
Eikös Masi jäänyt hiljattain eläkkeelle? Nyt odotellaan, kenelle hän myy firmansa. Itse veikkaisin KA-konsernia.

Olisi KA-konsernilta kova yrityskauppatahti (helb, Onnibus), vaikka nykyään ilmeisesti irtoaa ns. helppoa rahaa joukkoliikenteen tuottamiseen. Toki potentiaalisten ostajienkin lista (halu/kyky) lienee aika lyhyt ja siinä listassa KA-konserni lienee ykkösvaihtoehto tai ainakin varma kakkonen. Silti en usko Väinö Paunu Oy:n olevan ainakaan välittömän lähitulevaisuuden kauppakohde vaikkakin pitkäaikainen toimitusjohtaja ja omistaja onkin eläköitynyt. Mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun erehdyn.
 
Olisi KA-konsernilta kova yrityskauppatahti (helb, Onnibus), vaikka nykyään ilmeisesti irtoaa ns. helppoa rahaa joukkoliikenteen tuottamiseen. Toki potentiaalisten ostajienkin lista (halu/kyky) lienee aika lyhyt ja siinä listassa KA-konserni lienee ykkösvaihtoehto tai ainakin varma kakkonen. Silti en usko Väinö Paunu Oy:n olevan ainakaan välittömän lähitulevaisuuden kauppakohde vaikkakin pitkäaikainen toimitusjohtaja ja omistaja onkin eläköitynyt. Mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun erehdyn.

Riippunee varmastikin siitä, ovatko jälkeläiset halukkaita jatkamaan. Jos ovat, niin mahdollistaako taloudellinen tilanne yrityksen siirtämisen seuraavalle sukupolvelle. Perintöverotus on Suomessa irvokkaan hävytöntä ja se usein estää yrityksen siirron ja pakottaa myymään.
 
Pohjolan Liikenteen lopettaessa pikavuoronsa syntyvä tyhjiö täyttyy pieneltä osin myös Helsinki-Turku -välillä. Matkahuollon haku antaa 1.3.19 alkaen Paunulle lähdöt Turusta Helsinkiin 6.15 ja 13.00. Lähdöt Helsingistä Turkuun ovat 10.30 ja 16.30. Aikataulut ovat pääosin samat Pohjolan Liikenteellä.
 
Toivotaan onnistumista, mutta muistetaan myös tämä:
"Martti Paunu ei ota kilpailijoiden liikkeisiin kantaa, mutta kuvailee linja-autoalalla yleensä olevan vaikeaa lanseerata liikennettä kokonaan uusille alueille,"
 
Takaisin
Ylös