Väinö Paunu Oy

Ovat olleet etukäteen suunniteltuja korvaustarpeita ratatöistä johtuen. Jos yllättäen tulee Tampereella vaikkapa sähköratavauriosta johtuen tarve saada korvaavia busseja, niin silloin niitä ei Satakunnasta asti ehditä odottelemaan.

Satakunnan Liikenteellä on myös autoja Tampereella. Junan hajoaminen tai vaihtoyhteyksien katkeaminen junan myöhästymisen takia ei ole etukäteen suunniteltua. ;)
 
Ovat olleet etukäteen suunniteltuja korvaustarpeita ratatöistä johtuen. Jos yllättäen tulee Tampereella vaikkapa sähköratavauriosta johtuen tarve saada korvaavia busseja, niin silloin niitä ei Satakunnasta asti ehditä odottelemaan.

Satakunnan Liikenteellä on myös autoja Tampereella. Junan hajoaminen tai vaihtoyhteyksien katkeaminen junan myöhästymisen takia ei ole etukäteen suunniteltua. ;)



Tuskin kuitenkaan Satakunnan Liikenne/Koiviston Autolla on Tampereella niin monta vapaata autoa, että yllättäen tuleviin junakorvauksiin niitä olisi riittävä määrä käytettävissä.
 
Tuskin kuitenkaan Satakunnan Liikenne/Koiviston Autolla on Tampereella niin monta vapaata autoa, että yllättäen tuleviin junakorvauksiin niitä olisi riittävä määrä käytettävissä.

Yleensä tilanteissa joissa VR soittaa että myöhässä oleva juna on tunnin kuluttua asemalla että pitäisi vaihtomatkustajat saada vietyä perille kalusto ei ole ongelma vaan se että siihen pitäisi löytää kuljettaja. Käytännössä noi ajetaan aina ylitöinä ja niiden tekijöiden määrä vaihtelee.
 
Tuskin kuitenkaan Satakunnan Liikenne/Koiviston Autolla on Tampereella niin monta vapaata autoa, että yllättäen tuleviin junakorvauksiin niitä olisi riittävä määrä käytettävissä.

Kyllä löytyy aina jotain kalustoa laittaa ajoon, se on vain järjestelykysymys. :) Ainoa vaikeampi asia kuten tkp mainitsi, niin on löytää sille ajolle äkkiä jostain kuljettaja. Nekin on kuitenkin joka kerralla löytyneet.
 
Koiviston Auto/Satakunnan Liikenne on viimeaikoina operoinut Tampereelta noita junakorvauksia useaan otteeseen punaisilla busseilla. :smile:
Koiviston Auto Tampereella on "paunulaisia" enemmän kuin Paunulla ollut pitkään aikaan. Luulisi, että messut ja junakorvaukset hoidetaan samalla tavalla kuin ennen. Varmasti ollut jotakin hienotunteisuutta vanhaa työnantajaa kohtaan. Asiasta mitään tietämättä arvailen vain.
 
Väinö Paunu Oy liikennöi tänään historiansa viimeisen päivän ja viimeiset vuorot kaukoliikenteessä, ja olin luonnollisesti mukana. Ja minä lasken viimeiseksi päiväksi, sillä oli nyt huomisesta lähtien Paunu-logolla varustettu bussi tai ei, niin liiketoimintakauppa on astunut voimaan ja lipputulot menevät ostajalle. No joka tapauksessa, vaikka en ole koskaan asunut Paunun liikennöinnin ydinalueella, on se silti ollut merkityksellinen linja-autoyhtiö, sillä 90-luvulta lähtien olen sillä taittanut matkoja mm. sukulaisiin Helsingin suunnalta Tampereelle päin ja se osaltaan myötävaikuttanut kiinnostusta bussiliikennettä ja liikennejärjestelmiä kohtaan. Paunu on aina ollut hyvin mielenkiintoinen bussiyhtiö, koska niillä on ollut kaikkea samaan aikaan: kaupunkiliikennettä, seutuliikennettä, vakiovuoroliikennettä ja pikavuoro/ExpressBus-liikennettä.

Matkustin tänään 11.2.2024 Lahdesta Tampereelle ja välittömästi perään Tampereelta Helsinkiin vihoviimeisellä Helsingin suunnan pikavuorolla, johon joko sattumalta tai tarkoituksella osui vieläpä Paunun perinnevärinen Volvo #100. Tämän päivän matkustajamäärien suhteen (Lahti-Tampere noin 35 ja Tampere-Helsinki +50, yhtä paikkaa vaille täysi) tietysti on vähän hassu fiilis siitä, että yhtiö lopettaa toimintansa. Olen toki viime aikoina kulkenut paljon paljon tyhjemmilläkin vuoroilla ja tämän päivän matkustajamäärät varmasti ylittivät keskiarvon huikeasti. Hieno päätös joka tapauksessa.

Jos Suomen bussiliikenteen järjestämiseen ja markkinoihin liittyvää vedenjakajaa pitää vuotena 2014, niin Paunuhan menestyi alkuun ihan mainiosti, ainakin miten se ulospäin näytti, kunnes toiminnan hiipumisesta näkyvät merkit alkoivat näkyä jo monta vuotta sitten. Noin sadan vuoden taipaleessa on tapahtunut paljon ja jäljet suomalaisesta bussiliikenteen historiasta ovat tallentuneet erityisesti Pirkanmaalla, jossa Paunu oli kovanluokan tavaramerkki. Paunun tarinan kunniaksi ja muistoksi muutama kuva tältä päivältä.

Linja-autossa on tunnelmaa...

426828287_918081543053370_3031617919086136031_n.jpg

426545039_1437466900455512_9099440333901399598_n.jpg

426647781_432900689075867_2990284962868441434_n.jpg

428013210_1627009101441394_6599909259239402328_n.jpg
 

Liitetiedostot

  • 427938631_1076275063485307_3201104900048690215_n.jpg
    427938631_1076275063485307_3201104900048690215_n.jpg
    116 KB · Lukukerrat: 401
Viimeksi muokattu:
Paunun pyörät lakkasivat pyörimästä tänään klo 22.40, kun kaikkien aikojen viimeinen vuoro Helsingistä saapui Tampereelle. Turusta Tampereelle saapui vuoro vain 5 minuuttia aikaisemmin, klo 22.35. Lahdesta saapui auto klo 21.15 ja Jyväskylään klo 19.55. Paunun autojen ja kuljettajien elämä jatkuu Ka-Onnibusin mukana huomisesta eteenpäin ja seuraavat lähipäivät kertovatkin, mitä Paunun vuoroliikenteelle tulee tapahtumaan 25.2. päättyvän aikataulukauden jälkeen. Minulle Paunun merkitys korostui vasta sen jälkeen kun muutin Hämeeseen ja aloin käyttää pääasiassa Paunun busseja Helsingin ja Tampereen suuntaan liikkuessa. Seurasin Paunun viimeisiä hetkiä tiiviisti ja ikuistin hetkiä sekä palautin mieleeni muistoja kuvien merkeissä. Loin kokoelman Paunu 1926-2024 galleriaani kaikille kiinnostuneille nähtäväksi.

Vihoviimeisen Paunun pikavuoroliikenteen vuoron kävi ajamassa retrovärinen #100, JT:n pohdintoihin yhtyen joko tarkoituksella tai vahingossa vuorolle joutunut. Tyylikäs lopetus pitkän ja legendaarisen yrityksen historiassa. Lisään perään vielä pari kuvaa maistiaisiksi.







 
Onnibus on julkaissut Paunulta hankittuun kokonaisuuteen liittyvän liikenneohjelman 26.2. eteenpäin. Vuoromäärää karsitaan, saa nähdä tapahtuuko myöhemmin keväällä vielä lisää karsimista. Jäljelle jäävä liikenne noudattaa pääpiirteissään Paunun liikennöimiä reittejä ja pysäkkejä.

Helsinki-Tampere F3
  • Ma-To 3 vuoroparia nykyisen 5 sijaan
  • Pe 4 vuoroparia nykyisen 6 sijaan
  • La 2 vuoroparia nykyisen 6 sijaan
  • Su 2 vuoroparia nykyisen 4 sijaan
  • kaikki vuorot ajetaan Hämeenlinnan linja-autoaseman ja Valkeakosken kautta, osa vuoroista kulkee edelleen Hki-Vantaan lentoaseman kautta, osa jatkaa satamaan ja tietyt P,S-vuorot edelleen Parolannummen kautta
  • lisäksi M-To päivinä jatketaan nykyisin olemassa olevaa F3-vuoroa Megavuorojen (M3) reittiä

Tampere-Turku F9
  • M-P 2 vuoroparia nykyisen 3 sijaan
  • L ja S säilyvät ennallaan (L 1 ja S 2 vuoroparia)
  • osa vuoroista on yhdistetty Tampere-Jyväskylä reittiin kuten tähänkin saakka

Tampere-Jyväskylä F9
  • M-K säilyvät ennallaan (1 vuoropari)
  • To-P 1 vuoropari nykyisen 2 sijaan
  • L ja S säilyvät ennallaan (1 vuoropari)
  • osa vuoroista on yhdistetty Tampere-Turku reittiin kuten tähänkin saakka

Tampere-Lahti F12
  • vuorotarjonta säilyy ennallaan (M-To,L 1 vuoropari, P,S 2 vuoroparia)
 
Takaisin
Ylös