Väki- ja ilkivallantekoja busseissa

Yleensä nämä samat tyypit kutsuvat äitiään huoraksi ja siittäjäänsä juopoksi lapsiin sekaantujaksi. Harvemmin he kotonaankaan osaavat tai viitsivät käyttäytyä ihmisiksi.
Sivumennen sanoen ne nuoret, jotka oikeasti ovat tällaisissa oloissa kasvaneita – niiden kohdalla häiriökäyttäytymisen ymmärtää, vaikka hyväksyttävää se ei missään nimessä ole.

---------- Viesti lisätty kello 11:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:10 ----------

Paljon tehokkaampi keino ovat busseihin asennettavat turvapainikkeet jota kuski voi uhkaavassa tilanteessa painaa ja saa näin apua vartiointiliikkeeltä tai poliisilta, käsittääkseni tuossa systeemissä olisi jonkinlainen automaattipaikannus jolloin tieto bussin sijainnista välittyisi vartiointiliikkeeseen tai hätäkeskukseen ilman että kuljettajan tarvitsee alkaa kännykällä erikseen soittamaan
Tampereen uudessa infojärjestelmässä on mukana erilaisia kivoja featureja, mm. ajoneuvossa hälytys, jolloin auto näkyy pääkäyttäjän työkalussa kartalla punaisena pisteenä (normaalisti sininen). Tälläkin hetkellä näyttäisi olevan kaksi TKL:n bussia ajelemassa Hälytys annettu!-moodissa ja toinen "hälytysajoneuvo" varikolla. Ilmeisesti kyseessä on joku huonosti dokumentoitu ominaisuus, jota käytetään vahingossa, eikä tieto oikeasti mene mihinkään valvomoon – mutta sitä voisi tarvittaessa käyttää tulevaisuudessa juurikin tällaisena "isona punaisena nappina".
 
Ihmettelen kyllä, että nyt vasta otetaan tuo turvanappi puheeksi. Takseissahan tämä nappi on ollut jo iät ja ajat ja toimivaksi todettu ;)

Suomalaisessa politiikassa jollekin täytyy ensin käydä tarpeeksi huonosti ja tälläkertaa ensiksi köniin sai taksikuski... Tämä ei ole asiaton kommentti, tämä on (minun mielestäni) totuus...
 
Turvanappeja suunnitellaan asennettavaksi kaikkiin HSL-alueen busseihin ensi vuoden aikana, tämä koskisi niin uutta kuin vanhempaakin kalustoa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/hsl_kiirehtii_turvanappeja_kaikkiin_busseihin/ Mun mielestä tämä turvanappisysteemi on huomattavasti tehokkaampi tapa ehkäistä väkivaltatilanteita kuin nykyinen terminaaleissa tapahtuva vartiointi tai bussien kameravalvonta. Jos kuljettaja huomaa esimerkiksi bussissa häiriköivän matkustajan voi hän painaa huomaamattomasti turvanappia jolloin bussin sijainti paikantuu reaaliajassa esim. vartiointiliikkeeseen ja lähin turvapartio tai vaikka poliisi voi saapua paikalle ja poistaa häirikön, näin kuljettajan ei tarvitse itse lähteä pahoinpitelyn uhalla poistamaan häirikköä.
Yksi semmoinen pikkujuttu jonka voisi tehdä, ja tämä ei juuri mitään maksa:

Lähijunissa on fonttikoolla 14 jossain numero johon voi soittaa ja ilmoittaa häiröistä. Metroa en muista, mutta taitaa olla joku valvomon numeron kanssa. Busseista ja ratikasta en tiedä.

Että jos vaikka näin:
- Yksi HSL:n viisinumeroinen numero johon voi soittaa TAI lähettää tekstiviestin jos havaitsee häiriökäyttäymistä, ilkivaltaa, tms.
- Tämä tiedotetaan selkeästi, sisältäen ohjeen siitä mitä tulee viestiä.

---------- Viesti lisätty kello 13:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:32 ----------

Niin ja tässäkin asiassa verkkosivut kuntoon!

Harrastuneempi löytää hsl.fi sivulta klikkaamalla Matkustajan opas -> Hyvä tietää -> Turvallisuus METRON turvallisuusohjeet:
Jos joudut metrossa uhkaavan tilanteen silminnäkijäksi tai haluat hälyttää apua esimerkiksi sairauskohtauksen sattuessa, soita metron hätänumeroon (09) 310 12 112. Numeroon voi ilmoittaa myös järjestyshäiriöistä.
http://www.hsl.fi/FI/matkustajanopas/hyvatietaa/Sivut/turvallisuus.aspx

Entäs busseissa, ratikoissa tai junissa? Miksi tuokin tieto pitää kätkeä kolmannelle alatasolle sivuilla?

Ja tuolla ei muuten ole halaistua sanaakaan metron hätäpoistumisjärjestelyistä.
 
Ilmeisesti kyseessä on joku huonosti dokumentoitu ominaisuus, jota käytetään vahingossa, eikä tieto oikeasti mene mihinkään valvomoon – mutta sitä voisi tarvittaessa käyttää tulevaisuudessa juurikin tällaisena "isona punaisena nappina".

Ominaisuus löytyy ohjelmistosta, mutta sitä ei ole implementoitu loppuun asti taustajärjestelmässä (keskustietokone jne.), sillä toiminnolle ei ole järkevää toteutusta, eikä kukaan taida sitä erityisemmin haluta. Ominaisuus on kaiketi vain lisätty järjestelmäkuvaukseen esim. tarjouspyyntövaiheessa tai kun ohjelmistoa on hiottu. Käytännössähän tuota toimintoa ei varmaankaan oteta käyttöön myöhemminkään. Toimintohan on varsin käyttökelvoton nykytoteutuksella. Hyvä kameravalvonta tuottaisi parempia tuloksia ja kunnollista todistusaineistoa, jolla tekee paljon.

On siellä muitakin autoja ollut hälytystilassa... ;)
 
Rasbelin: en tunne tuota tämän tarkemmin, miten se on kuljettajan kannalta tällä hetkellä toteutettu? Joku "näppäile koodi, joka on melkein kuin lastenvaunurahastus, mutta yhdellä numerolla eri"-tyyppinen ratkaisu?
 
Samoin tämäniltaisessa (tiistaisessa) MTV3 MAX:lla esitetystä Lainvalvojat-realitysarjan jaksosta noin puolet käsitteli tätä helmikuista pahoinpitelyä. Maksullisen MAX-kanavan ohjelmia ei ilmeisesti Katsomoon laiteta, mutta MAX:n omistajille tiedoksi, että jakso uusitaan ensi sunnuntaina kello 19.00. Lisäksi varmaan totuttuun tyyliin ensi keväänä tämä Lainvalvojat-kausi esitetään Subilla.
 
Tampereen uudessa infojärjestelmässä on mukana erilaisia kivoja featureja, mm. ajoneuvossa hälytys, jolloin auto näkyy pääkäyttäjän työkalussa kartalla punaisena pisteenä (normaalisti sininen). Tälläkin hetkellä näyttäisi olevan kaksi TKL:n bussia ajelemassa Hälytys annettu!-moodissa ja toinen "hälytysajoneuvo" varikolla. Ilmeisesti kyseessä on joku huonosti dokumentoitu ominaisuus, jota käytetään vahingossa, eikä tieto oikeasti mene mihinkään valvomoon – mutta sitä voisi tarvittaessa käyttää tulevaisuudessa juurikin tällaisena "isona punaisena nappina".

Rasbelin sanoi:
Ominaisuus löytyy ohjelmistosta, mutta sitä ei ole implementoitu loppuun asti taustajärjestelmässä (keskustietokone jne.), sillä toiminnolle ei ole järkevää toteutusta, eikä kukaan taida sitä erityisemmin haluta. Ominaisuus on kaiketi vain lisätty järjestelmäkuvaukseen esim. tarjouspyyntövaiheessa tai kun ohjelmistoa on hiottu. Käytännössähän tuota toimintoa ei varmaankaan oteta käyttöön myöhemminkään. Toimintohan on varsin käyttökelvoton nykytoteutuksella.

Käsittääkseni tähän nappiin on ihan oikeasti suunnitelmissa kytkeä hälytysfeature, syy, miksi tätä ei ole vielä kytketty, on siinä, että ei ole päästy täysin sopimukseen siitä, mihin tämä kytketään - hälytyskeskukseen vai esim. vartiointiliikkeen järjestelmään. Toiminta voisi olla hyvin samankaltainen kuin taksien hälytysnapeilla (tosin lähellä olevat bussit tuskin tätä hälytystä tarvitsevat, voisi tulla hieman päätteelle ruuhkaa :D). Tuota Hälytys-nappia tulee siitä näytöstä joskus täysin vahingossa - ja sitähän ei saa sen jälkeen enää pois päältä mitenkään. Ei ennenkuin laite boottaa käyttöliittymänsä taas aamuyöstä. :D ...tai kunnes joku korjais tuon kuntoon. ;)

Siinä mielessä ihan hyvä idea, huono puoli piilee siinä, että varsinkin Lahti-korisissa autoissa toi näyttö on käytännön syistä sijoitettu suhteellisen korkealle, mutta ei sen käyttö nyt mitenkään hankalaa mielestäni ole.

ultrix sanoi:
Rasbelin: en tunne tuota tämän tarkemmin, miten se on kuljettajan kannalta tällä hetkellä toteutettu? Joku "näppäile koodi, joka on melkein kuin lastenvaunurahastus, mutta yhdellä numerolla eri"-tyyppinen ratkaisu?

Ainakin TKL:n autoissa on Pusatecin valikoiden takana "puhelinluettelo", jonka kautta pystyy soittamaan luurin kautta mm. hätänumeroon. Hankalakäyttöinen ainakin silloin kun autossa on ns. tilanne päällä.
 
Tuota Hälytys-nappia tulee siitä näytöstä joskus täysin vahingossa - ja sitähän ei saa sen jälkeen enää pois päältä mitenkään. Ei ennenkuin laite boottaa käyttöliittymänsä taas aamuyöstä. :D ...tai kunnes joku korjais tuon kuntoon. ;)

Ei vaunusta pitäisi voidakkaan kytkeä hälytystilaa pois. Vahingot voitaneen kuitata puhelinyhteyden perusteella keskuksesta tai viimeistään vartijan tai virkavallan saapuessa ja varmistaen näin, että tilanne todellakin on ohi (tai se oli perätön). Näin hälytystä ei voida painostaa poiskytkettäväksi ennen aikojaan.
 
Syyttäjä tyytyväinen annettuihin tuomioihin:
MTV3 sanoi:
Bussikuskijutun syyttäjä Eija Velitski oli tyytyväinen kahden nuoren miehen saamiin 4,5 vuoden ehdottomiin rangaistuksiin. Hän oli vaatinut törkeästä pahoinpitelystä viiden vuoden tuomiota. Syytettyjen mielestä ehdollinen rangaistus olisi ollut riittävä.

Tuoreeltaan Velitski piti 4,5 vuoden ehdottomia rangaistuksia riittävinä.

- Viesti on se, että tämän tyyppisiin tekoihin pitää suhtautua vakavasti. Tässä viesti on tavoitettu.

- Jos tässä olisi langetettu jotain 2-2,5 vuoden tuomioita, niin millään ei olisi ollut mitään väliä.

- Jos väkivalta raaistuu, tuomiotkin kovenevat, Velitski sanoi.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.sh...a-jos-vakivalta-raaistuu-tuomiotkin-kovenevat
 
Todella hyvä että tekijät saivat noinkin pitkät tuomiot, taitaa tosin olla niin että jos ovat ensikertalaisia niin istuvat vain puolet kakusta, mutta tekee se reilu 2 vuottakin hyvää miettiä tekojaan linnassa ja päälle kovat rahalliset korvaukset!
 
Ai pitkät tuomiotko? Taitavat noin nuoret ensikertalaiset istua kolmasosan tuomiosta. Ne on tähän aikaan ensi vuonna jo vapaana, kun pidätys- ja tutkinta- sun muut ajat otetaan huomioon.
 
Ai pitkät tuomiotko? Taitavat noin nuoret ensikertalaiset istua kolmasosan tuomiosta. Ne on tähän aikaan ensi vuonna jo vapaana, kun pidätys- ja tutkinta- sun muut ajat otetaan huomioon.
Mun käsittääkseni ensikertalaisuus tai alaikäisyys vaikuttaa tuomion pituuteen, mikä minusta on sinänsä ihan oikein, mutta ei siihen milloin pääsee ehdonalaiseen.
 
Nuori rikoksentekijä (rikokseen 15–20-vuotiaana syyllistynyt) päästetään ehdonalaiseen vapauteen hänen suoritettuaan yhden kolmasosan rangaistuksestaan, jos hän rikosta edeltäneiden kolmen vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa (ns. nuori ensikertalainen). Hänen pitää tavata henkilökohtaista ehdonalaisvalvojaa tiettyinä päivinä.
Tuo on Wikista, mutta eiköhän ole suoraan lakitekstistä.
 
Kuten arvata saattoi, niin eiväthän nuoret väkivallantekijät olleet tyytyväisiä saamaansa kakkuun. Molemmat valiitivat, mutta ihmeellistä kyllä tämä nuorempi veti valituksensa pois ja hänen kohdallaan tuomio on lainvoimainen. Vanhempi kossikka sen sijaan jatkaa, vaikka hänen olisi oitänyt vanhempana ymmärtää kaulasta kuristamisen ja niskasta vääntämisen sekä silmittömän pieksämisen seuraukset.

Näinhän me ajattelemme ja näin joskus tuomioitakin perustellaan.

Ehkä nuoremmalla heräsi oma kunnia käsitys omasta tai suvun painostuksesta, mutta ei hän istu puoltakaan tuomiostaan, hyvä jos 1 ½ vuotta.

Vanhemman valituksen jatkaminen selviää 3. 11. mennessä, eipä silläkään juuri ole menestymisen mahdollisuuksia, mutta kuittaapa asianajaja valtion varoista (meidän) muutaman tonnin.
 
Takaisin
Ylös