Väki- ja ilkivallantekoja busseissa

Mitähän tuo eka lause on suomeksi... Olisi kiva kun puhuttaisiin suomea.

"Oi aikoja, oi tapoja" eli "ennen oli kaikki paremmin". Ketään kritisoimatta pitää todeta, että tietty määrä latinankielisiä sanontoja on jostain syystä jäänyt elämään ihan omaa elämäänsä. Itse ainakin olen oppinut tuon sanonnan jostain – ei mitään hajua, mistä – ala-asteikäisenä eli noin kymmenen vuotta sitten.
 
Kun näitä nyt tasaseen tahtiin tuntuu tulevan niin eikö nyt olisi parempi, että jokaisella kuljettajalla olisi itsepuolustamista/ryöstöä varten kyynelkaasut mukana? Se on kuitenkin aika edullinen ja kun ihmiset tietävät että kuljettajalta se löytyy niin on ennaltaehkäiseväinä myöskin. Onhan ainakin lähiliikenteen junissa konduktööreillä kanssa..
 
Onhan ainakin lähiliikenteen junissa konduktööreillä kanssa..

Niin, onhan tätä asiaa ehdotettu jo moneen kertaan aiemmin, mutta olen samaa mieltä kanssasi. Junamyyjillä ja konduktööreillä löytyy pippurikaasu, vaahdon muodossa - joten miksi ei linja-autonkuljettajille samanlainen?
 
Joo eiköhän hsl kohta määrää semmoisia kuskien taskut täyteen. Niinhän ne määräsi ne vaar.. turvaohjaamotkin, nuo insinöörityön taidon näytteet, joista en ole kuullut vielä olleen kenellekään mitään hyötyä.. Lisäksi kuskit voisivat vaikka direktiivikoulutusten varjolla käydä karate-tunneilla?
 
Kun näitä nyt tasaseen tahtiin tuntuu tulevan niin eikö nyt olisi parempi, että jokaisella kuljettajalla olisi itsepuolustamista/ryöstöä varten kyynelkaasut mukana? Se on kuitenkin aika edullinen ja kun ihmiset tietävät että kuljettajalta se löytyy niin on ennaltaehkäiseväinä myöskin. Onhan ainakin lähiliikenteen junissa konduktööreillä kanssa..

Ennen pitkää joku kuskeista onnistuisi suihkuttamaan paprikat omaan naamaansa. Istuvasta asennosta on melko vaikea puolustautua, vaikka olisi sähkölamautin repussa. Aiemmin linkitetyn uutisen kuljettaja tosin tuskin istui omalla paikallaan, jos häntä oli pystytty potkaisemaan jalkaan ja vatsaan.

Siinä vaiheessa, kun työssäkäynti alkaa jännittää niin paljon, että on pakko kantaa kaasua tai pamppua mukana, on varmaan ihan sama vaihtaa suorilta turvallisuusalan hommiin tai keksiä jotain rauhallisempaa. Siwan kassalle en menisi – siellähän joutuu ryöstetyksi kerran viikossa! Vai saavatko ne jo pitää pippurikaasuja, krikettimailoja ja haulikoita tiskin alla ihan varmuuden vuoksi?

Nak sanoi:
Joo eiköhän hsl kohta määrää semmoisia kuskien taskut täyteen. Niinhän ne määräsi ne vaar.. turvaohjaamotkin, nuo insinöörityön taidon näytteet, joista en ole kuullut vielä olleen kenellekään mitään hyötyä.. Lisäksi kuskit voisivat vaikka direktiivikoulutusten varjolla käydä karate-tunneilla?

Ehkä turvaohjaamot ovat jo ehkäisseetkin muutaman lyönnin tai sylkäisyn, kukapa tietää. Siinä vaiheessa, kun läski alkaa tummua esim. auton ulkopuolella, turvaohjaamoa on tietysti huono huudella apuun, kun se on niin yksinkertainen laite. Itsepuolustustaitoja suosittelen jokaiselle ammatista riippumatta, mutta direktiivikoulutuksessa tarjottavana torjuntojen, lukkojen ja irtautumisten määrä jäisi niin pieneksi, ettei liikkeet jäisi selkärankaan riittävän hyvin.

Jos joku aikoo harrastaa omalla ajallaan, jujutsu voisi olla hyvä vaihtoehto lajiksi. Siinä opetellaan jo peruskurssilla lähes kaikki oleellinen päällekarkaajalle pärjäämiseksi ilman radikaaleja voimakeinoja.
 
Siinä vaiheessa, kun työssäkäynti alkaa jännittää niin paljon, että on pakko kantaa kaasua tai pamppua mukana, on varmaan ihan sama vaihtaa suorilta turvallisuusalan hommiin tai keksiä jotain rauhallisempaa.?

Ja taas kerran vedetään tämä kortti esiin, että "jos alkaa pelottaa, vaihda alaa" ei se niin voi mennä, jos ihmiset eivät osaa käyttäytyä, niin kyllähän kuljettajien on pakko pystyä puolustautumaan. Ei nyrkein, vaan yksinkertaisesti sumutteella. Kerrankun junamyyjät ja konduktöörit pystyvät siihen, niin varmasti myös linja-autonkuljettaja. Joku kuri on oltava, pelotti tai ei.
 
Onhan monella kuskilla kaasut mukana omin luvin, kun työnantaja ei niitä kustanna / järjestä koulutusta.
 
Ja taas kerran vedetään tämä kortti esiin, että "jos alkaa pelottaa, vaihda alaa" ei se niin voi mennä, jos ihmiset eivät osaa käyttäytyä, niin kyllähän kuljettajien on pakko pystyä puolustautumaan. Ei nyrkein, vaan yksinkertaisesti sumutteella. Kerrankun junamyyjät ja konduktöörit pystyvät siihen, niin varmasti myös linja-autonkuljettaja. Joku kuri on oltava, pelotti tai ei.

Saatat olla oikeassa, mutta junamyyjien ja konnareiden on huomattavasti helpompi käyttää kaasua kuin bussikuskin, joka istuu kopissaan. Jos bussikuskilla on potentiaalinen tilaisuus saada pataansa, niin siinä ei ehdi kaivelemaan kaasua esiin, kun ratkaisevat osumat on jo otettu vastaan. Perääntymismahdollisuudet on melko heikot tiskin takana ja turvavöihin köytettynä. Jos valinta olisi minun, panostaisin turvaohjaamoihin.
 
Tänään iltapäiväruuhkan aikana istuessani juuri Hakaniemestä lähtevässä h51 bussissa tuli kuljettajalle tiedotus mikä kuului selvästi koko bussissa suurin piirtein näin: " Kaikille kuljettajille varoitus! Kumpulan kampuksen alueella liikkuu jälleen kolmen afrikkalaistausteisen tyypin jengi, mikä on tänään päivällä vienyt jo kaksi raharenkiä. Niitä jotka ajavat siellä päin kehotetaan varovaisuuteen!" Viesti vielä toistettiin.
 
Tänään iltapäiväruuhkan aikana istuessani juuri Hakaniemestä lähtevässä h51 bussissa tuli kuljettajalle tiedotus mikä kuului selvästi koko bussissa suurin piirtein näin: " Kaikille kuljettajille varoitus! Kumpulan kampuksen alueella liikkuu jälleen kolmen afrikkalaistausteisen tyypin jengi, mikä on tänään päivällä vienyt jo kaksi raharenkiä. Niitä jotka ajavat siellä päin kehotetaan varovaisuuteen!" Viesti vielä toistettiin.
Niinpä niin.
Sillä pitkän työuran ympäri maailmaa tehneenä IT-miehenä en ikipäivänä ole ollut lähelläkään mitään PerSu-rasismia/nurkkapatriotismia.
Ja myös kokoomusnuorten provokaatiot lakimuutoksista ”kiihotuksesta kansanryhmiä vastaan” ovat demokraattisessa Suomessa äärimmäisen kyseenalaisia.
Mutta valitettavasti, tuon hyvässä tahdossa kuljettajille annetun varoituksenhan voi joku ombudsman/vähemmistövaltuutettu-tiukkahattuhenkilö tulkita ilmiselvästi etnisesti leimaavaksi ja syrjiväksi toiminnaksi?
 
Mutta valitettavasti, tuon hyvässä tahdossa kuljettajille annetun varoituksenhan voi joku ombudsman/vähemmistövaltuutettu-tiukkahattuhenkilö tulkita ilmiselvästi etnisesti leimaavaksi ja syrjiväksi toiminnaksi?

Tuskin. Veikkaan, että kuvaus on annettu tuntomerkkinä, ja sehän on ok. Hiukan poliittista korrektismia tuossa jo pikemmin on, kun ei ole puhuttu ihonväriltään mustista "tyypeistä". Rasismin puolelle olisi mennyt, jos viestissä olisi käytetty jotain haukkumanimeä.
 
Tuskin. Veikkaan, että kuvaus on annettu tuntomerkkinä, ja sehän on ok. Hiukan poliittista korrektismia tuossa jo pikemmin on, kun ei ole puhuttu ihonväriltään mustista "tyypeistä". Rasismin puolelle olisi mennyt, jos viestissä olisi käytetty jotain haukkumanimeä.

En tiedä, oliko tuo nyt sitten vähän huonosti kirjoitettua sarkasmia. Hyvä vain, että tuntomerkkejä annetaan. On ikävää lukea lehdistä vaikkapa poliisin antamia tiedotteita, joista tällaisia tuntomerkkejä poistellaan "ettei aiheutettaisi ennakkoluuloja".

Sittemmin onkin päästy näemmä ihan uusiin sfääreihin, mitä rikollisiin tekoihin kuljettajia kohtaan tulee. Linkin takaa ilmenevässä uutisessa kerrotaan, kuinka asemiehet ryöstivät kuljettajan Vantaalla päätepysäkillä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013100917583214_uu.shtml

Juuri tämän takia itse alalla ollessani tilitinkin ylimääräiset sentit pois joka päivä. Että jos joku vaivautuisi ryöstöstelemään, ketutus olisi maksimaalinen, kun tarjolla olisikin vain pohjakassa ja vähän hiluja päälle.
 
Takaisin
Ylös