Se minun ajatukseni ei perustunutkaan Dm12:een, vaan kokonaan toisenlaiseen DMU-pakettiin, jossa on kaksi jokseenkin identtistä moottorivaunua päissä ja niiden välissä se matalalattiainen vaunu. Ja näistä muodostuisi 3-vaunuinen junayksikkö.Tässä ei tarvita kahta moottorivaunua. Yksi Dm12-moottorivaunu riittää, jos liitevaunussa on ohjaamo. Kahden moottorivaunun käyttö tietysti parantaa kiihtyvyyttä.
Oulun seudulla voisi ainakin teoriassa olla mahdollista kokeilla lähijunaliikennettä esim. reiteillä Oulu - Kemi, Oulu - Kajaani ja Oulu - Raahe. Käytännön mahdollisuudet kaatunevat ainakin tässä vaiheessa kiskojen puutteeseen - ilman 2-raiteista rataa ei liene mahdollista luoda säännöllisillä aikatauluilla operoivaa lähijunaliikennettä ilman kohtuutonta haittaa muulle junaliikenteelle.Eiköhän todellinen syy lyhyeen käyttöikään ole se, että näille junille ei ole sopivaa liikennettä. YTV-alueen liikenteessä käytetään pian uutta junaa ja pitkän matkan taajamajunaliikenteessä Sm1 ja Sm2 ovat liian hitaita. Jos VR alkaisi ajaa taajamajunia vaikka välillä Oulu-Rovaniemi, voisi näille junille ja matalalattiaiselle välivaunulle olla käyttöä.
Tapani