Nyt saat palauttaa dipolityösi kunnolla mieleesi. Internetistä löytämäni
sanaston mukaan olimme molemmat väärässä. Tuon mukaan fatigue limit olisi väsymisraja, fatigue strength väsymislujuus ja fatigue strength cycles kestoraja. Minä haluaisin tietää totuuden, sillä olen tekemässä aiheesta yhtä pienehköä julkaisua. Mikä on nimeltään se voima, jolla teräsrakennetta saa kuormittaa äärettömän monta kertaa ilman teräksen murtumista?
Tämä tulee nyt muistista:
Väsymislujuus on se materiaalin jännityksen maksimiarvo, jolla kuormanvaihtojen määrä ei enää vaikuta materiaalin murtumiseen. Eli se voima, joka aiheuttaa enintään väsymislujuuden muakaisen jännityksen, saa kuormittaa rakennetta äärettämän monta kertaa.
Jos jännitys on suurempi, tapahtuu murtuminen tietyllä kuormanvaihtojen määrällä. Mitä suurempi jännitys on, sitä pienempi kuormanvaihtojen määrä tarvitaan. Murtolujuus on ääriraja: silloin materiaali murtuu yhdestä kuormanvaihdosta.
Väsymisraja on se materiaalin jännityksen arvo, jolla materiaali kestää määrätyn kuormanvaihtojen määrän. D-työssäni oli tarkoitus selvittää kuomra-auton takasillalle hyväksyttävä väsymisraja. Eli takasillalle haluttiin sallia väsymislujuutta suuremmat jännitykset, kunhan tiedettiin, ettei kuormituskertojen määrä tule vastaan auton elinaikana. Tavallaan siis teräksiseen osaan suhtauduttiin kuten alumiiniseen.
Kestoraja taitaa olla se kuormanvaihtojen määrä, joka liittyy väsymisrajaksi määrättyyn jännitykseen.
Taisi mennä suunnilleen oikein, jos
tähän www-lähteeseen on uskominen.
Jos noihin käännöstermeihin verrataan, minusta väsymislujuus on selvä
fatigue strength. Väsymisraja,
fatigue limit on tuon sivun sietoraja.
Fatigue strength cycles eli kestoraja on kuormanvaihtojen (cycles) määrä.
Antero
PS: Tämä juttu liittyy läheisesti Valmetin metrojuniin. Niiden kaikki laakeripesät tehtiin aluksi alumiinista. Pian kuitenkin havaittiin, että alumiini ei kestänyt niissä laakeripesissä, joissa oli kiinnitettynä virroitinkenkä. Laakeripesien materiaali vaihdettin teräkseksi, jolloin virroitinkengän kuormitus jäi väsymislujuuden alapuolelle.