Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tänään piti taas oikein naatiskella NF#694:n soundeista, kun aamulla Leppävaarasta Otaniemeen matkustin. Jotenkin noiden vm. 2003 ZF B12BLE/8700LE:iden äänimaailma vaan kuulostaa minun korvaan niin paljon monipuolisemmalta, kuin vm. 2006 vastaavien, jotka iskevät isompaa pesään, ennenkuin auto on edes päässyt kunnon vauhtiin.
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla.
Heh, 8631:n vaihteisto on kyllä Pjatigorskissa nykyään käsikäyttöinen. Novosibirskissä oli keväällä 2005 vanhoja TaKL:n Ajokki 5300-Volvoja, jotka oli myös muutettu keppivaihteisiksi.
Jos vain onnistuu niin olisi mielenkiintoista kuulla! En ole ikinä edes matkustanut tuollaisilla autoilla.
Jos en väärin muista, niin tuo kärähtänyt auto oli 811. Eikä vauriot tainneet mitenkään suuret olla, mutta roskiin se meni.Nämä olivatkin polvenkorkuisen matkustajan mielestä aivan upeita harvinaisuuksia 80- ja 90-lukujen vaihteen Helsingissä! Kasarmitorin linjoillahan noita muistaakseni tuolloin etelä-Helsingissä pyöri.
Menee vähän vaihteistoista ohi, mutta hämärästi muistelen, että joku näistä Sisuista olisi palanut Kruununhaassa vuonna 1992 tai 1993 ja yksi matkustaja olisi menehtynyt? Pitäneekö paikkansa?
--
EDIT: No, HS:n digilehtihän sen kertoo, että 29.10.1993 linja-auto linjalla 86S syttyi tuleen Liisankadulla, ja yksi matkustaja sai savumyrkytyksen. Bussi oli täynnä matkustajia, ja tulipalon lamaannutettua sähköjärjestelmän kesti jonkun aikaa, että kuljettaja sai ovet käsikäyttöisesti oikein.
Näin se aika näköjään hieman vinouttaa muistikuvia.
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla.
Kultaiset muistot! Oliko niin, että nuo Sisu/Leylandit oli juuri niitä, jotka sijoitettiin elinkaaren ehtoopuolella kasarmitorin S-linjojen lisäksi h96 ruuhkaan ja h90A:lle?
720 oli h15:llä (hoidettiin Koskelasta) ihan 31.12.1995 saakka. Varhan puolella Sisut 814 ja 836 jatkoivat myös tammikuun 1996 puolella. Näistä pidempään pidettiin ajossa autoa HKL 814.Auto 720 (oliko Koskelasta?) oli loppuvuonna 1995 linjalla 15.
Heh, kuvia noista vempeleistä tuli otettua paljon, kun tiesi viimeisten hetkien olevan käsillä. Naamakirjaan olen noita kuvia esille laittanut.720 oli h15:llä (hoidettiin Koskelasta) ihan 31.12.1995 saakka. Varhan puolella Sisut 814 ja 836 jatkoivat myös tammikuun 1996 puolella. Näistä pidempään pidettiin ajossa autoa HKL 814.
Koskelassa oli ollut joulukuun loppupuolella alussa myös Sisu / Deltat 970 ja 982. Molemmat olivat ajokuntoisia seuraavana kesänä ko. varikolla, jossa kävimme muutaman harrastajan kanssa kuvaamassa niitä. 970 ja 982 lähtivät heinäkuussa 1996 nappia painamalla käyntiin ja niillä pystyi ajamaan ilman mitään erityistoimenpiteitä varikon pihalla.
No ehkäpä ei minulla ole ollut tapana kommentoida tuota asiaa kaikista julkisimmilla areenoilla. Mutta tottahan se on, että tietyn aikakauden busseja on dokumentoitu "usealta kantilta".Heh, kuvia noista vempeleistä tuli otettua paljon, kun tiesi viimeisten hetkien olevan käsillä. Naamakirjaan olen noita kuvia esille laittanut.
Muuten, eikös herra Rattivaunullakin ole ollut jonkinverran bussien tuottamaa musiikkia nauhoitettuna?