Vähän kuljettajana saatua näkökulmaa eri vaihteistoihin:
ZF Ecomat (se uliseva)
+ sulavat vaihteenvaihdot
+ yleensä ei liian ecoksi säädetty
+ pitkille linjoille hyvin sopiva
- huonosti huollettuna nykivä toiminta
- hidastimen tehottomuus
Kaiken kaikkiaan hyvin toimiva perusautomaatti, tähän on helpompi tottua kuin Voithiin. Ei vaadi erilaista rytmiä, voi ajaa kuin henkilöauton automaatilla. Jotkut Ecomatit ovat suorastaan musikaalisia :smile:
Voith Diwa (se vinkuva)
+ äärimmäisen sulavat vaihteenvaihdot
+ kaupunkiliikenteeseen erittäin hyvin sopiva ja kaupungissa alhaisempi kulutus
+ osaa käyttää moottorin optimaalisen kierrosalueen kokonaisuudessaan
+ ripeä kiihtyvyys
+ hidastimen teho ja kytkeytymisnopeus
- moottoritiellä melutaso alkaa olla vaimennuksista riippuen jo sietämätöntä matkustamossa
- peruutusvaihde
Tätä lootaa on ikävä, aina kun sai Voithillisen auton tiesi työpäivästä tulevan huoleton. Vaihteet vaihtuvat just silloin ja miten pitääkin. Hidastin kytkeytyy nopeasti ja on tehokas + vihellystä on mukava kuunnella
Sopii varsinkin korkealta vääntäviin moottoreihin, kuten Cummins 6,7L, Iveco 7L ja Volvo 7/8L.
Volvo I-Shift:
+ hidastin
+ moottoritiellä toimivuus
+ manuaalitila
- liikkeellelähtö, jos ohjelmoitu lähtemään 2- tai 1-vaihteella
- ajo kaupungissa
I-Shiftistä kertyneet kokemukset rajoittuvat Transdevin Volvoihin, mutta huomasin että ne toimivat hyvin Länsiväylän pitkillä seuduilla. Hidastimella sai ripeästi pysäytettyä auton juoksuvauhtiin.
ZF Ecolife:
+ yleensä sulavampi toiminta kuin Ecomatissa
+ matkustajille hiljaisempi
- yleensä säädetty aivan liian ecoksi
- nykivä toiminta liikkeelle lähtiessä, jos käyttää vanhoja kikkoja
- mäkisessä maastossa yli puolet vaihdoista lähes turhia, kun pian pitää kuitenkin vaihtaa takaisin pienemmälle (TopoDyn Life)
Mitä tästä nyt sanoisi? ZF alkaa lähestyä Suomessa vaihteistomonopolia, ja tuotteiden taso alkaa näyttääkin siltä. Ecolifeä myydään isoin lupauksin, kuten hiljaisuudella, tasaisuudella ja taloudellisuudella. Hiljaisuus on oikea termi vaihteiston toimintaan, mutta yhdistettynä aivan liian matalalla kierrosalueella käyvän koneen jyrinään on melu yhteensä migreeniä aiheuttavalla tasolla. Tasaisuudestakin sen verran, että jos lähtee liikkeelle pienellä kaasulla ja sitten painaa sen hitaasti pohjaan, saa aikaan sellaista nykimistä että jää Transdevin 80-91 -sarjan Ecomatitkin kakkoseksi.
Taloudellisuudestakaan en menisi takuuseen, olen ajanut Ivecoilla, joissa oli Eco-ohjelma, ja toisilla joissa oli Power. Power muistutti toiminnaltaan enemmän kilpailevaa tuotetta kuin tuota täryytintä. Kaiken lisäksi kulutus oli kolme litraa satasella pienempi (33 vs 30) ja moottorin öljynpaineet pysyivät yli 3 barissa koko kiihdytyksen ajan. Eco-ohjelmalla ne tippuivat kahteen aina kun loota löi isompaa tupaan. Ei varmasti tee hyvää pidemmän päälle!