Vaihteistot

Vs: Bussivideoita

Tämä loputon kiista ei tule päättymään koskaan, mutta ZF ja vielä Ecomat niin kyllähän se Voithin varjoonsa jättää. :cool:

Kuljettajien keskuudessa Voith vie voiton, mutta osa yrityksistä suosii ZF:ää pienemmän dieselin kulutuksen takia.
 
VOITHillakin pääsee pieneen kulutukseen jos haluaa, mutta kaasu pohjassa ajamalla VOITHin kanssa auto kuin auto syö enemmän kuin ZF.
 
Itseäni ajotavanseurantalaitteella seuranneena, en ole huomannut käytännön eroa 8700LE:llä kulutuksessa.

Voithin ohjausyksikkö on ymmärtääkseni sellainen, että se oppii kuljettajan ajotavan ja mukautuu sen mukaan. Siksi sillä pääsee kuljettajalle hyvinkin miellyttävästi eteenpäin :)
 
Pe 12.12.2014 matkustaessani NF 405:llä linjalla e29T Leppävaarasta Niipperiin, katosivat bussista vaihteet kuskin kääntyessä Koskelontielle. Kone vaan huusi hoosiannaa. Sai toimimaan kytkemällä D-asennosta N-asentoon ja takaisin D-asentoon. Vissiin aika finaalissa noiden B7Rle City L:ien vaihdelootat?
 
Pe 12.12.2014 matkustaessani NF 405:llä linjalla e29T Leppävaarasta Niipperiin, katosivat bussista vaihteet kuskin kääntyessä Koskelontielle. Kone vaan huusi hoosiannaa. Sai toimimaan kytkemällä D-asennosta N-asentoon ja takaisin D-asentoon. Vissiin aika finaalissa noiden B7Rle City L:ien vaihdelootat?
Voi tehdä noin jos on ollut pitkään seisonnassa johon en kyllä usko, tai kyse on vaihteenvalitsimen sähköviasta. Voi olla kyllä hyvin mahdollista että vaihteisto on pian menetetty.
 
Vähän kuljettajana saatua näkökulmaa eri vaihteistoihin:

ZF Ecomat (se uliseva)
+ sulavat vaihteenvaihdot
+ yleensä ei liian ecoksi säädetty
+ pitkille linjoille hyvin sopiva
- huonosti huollettuna nykivä toiminta
- hidastimen tehottomuus

Kaiken kaikkiaan hyvin toimiva perusautomaatti, tähän on helpompi tottua kuin Voithiin. Ei vaadi erilaista rytmiä, voi ajaa kuin henkilöauton automaatilla. Jotkut Ecomatit ovat suorastaan musikaalisia :smile:

Voith Diwa (se vinkuva)
+ äärimmäisen sulavat vaihteenvaihdot
+ kaupunkiliikenteeseen erittäin hyvin sopiva ja kaupungissa alhaisempi kulutus
+ osaa käyttää moottorin optimaalisen kierrosalueen kokonaisuudessaan
+ ripeä kiihtyvyys
+ hidastimen teho ja kytkeytymisnopeus
- moottoritiellä melutaso alkaa olla vaimennuksista riippuen jo sietämätöntä matkustamossa
- peruutusvaihde

Tätä lootaa on ikävä, aina kun sai Voithillisen auton tiesi työpäivästä tulevan huoleton. Vaihteet vaihtuvat just silloin ja miten pitääkin. Hidastin kytkeytyy nopeasti ja on tehokas + vihellystä on mukava kuunnella :cool: Sopii varsinkin korkealta vääntäviin moottoreihin, kuten Cummins 6,7L, Iveco 7L ja Volvo 7/8L.

Volvo I-Shift:
+ hidastin
+ moottoritiellä toimivuus
+ manuaalitila
- liikkeellelähtö, jos ohjelmoitu lähtemään 2- tai 1-vaihteella
- ajo kaupungissa

I-Shiftistä kertyneet kokemukset rajoittuvat Transdevin Volvoihin, mutta huomasin että ne toimivat hyvin Länsiväylän pitkillä seuduilla. Hidastimella sai ripeästi pysäytettyä auton juoksuvauhtiin.

ZF Ecolife:
+ yleensä sulavampi toiminta kuin Ecomatissa
+ matkustajille hiljaisempi
- yleensä säädetty aivan liian ecoksi
- nykivä toiminta liikkeelle lähtiessä, jos käyttää vanhoja kikkoja
- mäkisessä maastossa yli puolet vaihdoista lähes turhia, kun pian pitää kuitenkin vaihtaa takaisin pienemmälle (TopoDyn Life)

Mitä tästä nyt sanoisi? ZF alkaa lähestyä Suomessa vaihteistomonopolia, ja tuotteiden taso alkaa näyttääkin siltä. Ecolifeä myydään isoin lupauksin, kuten hiljaisuudella, tasaisuudella ja taloudellisuudella. Hiljaisuus on oikea termi vaihteiston toimintaan, mutta yhdistettynä aivan liian matalalla kierrosalueella käyvän koneen jyrinään on melu yhteensä migreeniä aiheuttavalla tasolla. Tasaisuudestakin sen verran, että jos lähtee liikkeelle pienellä kaasulla ja sitten painaa sen hitaasti pohjaan, saa aikaan sellaista nykimistä että jää Transdevin 80-91 -sarjan Ecomatitkin kakkoseksi.

Taloudellisuudestakaan en menisi takuuseen, olen ajanut Ivecoilla, joissa oli Eco-ohjelma, ja toisilla joissa oli Power. Power muistutti toiminnaltaan enemmän kilpailevaa tuotetta kuin tuota täryytintä. Kaiken lisäksi kulutus oli kolme litraa satasella pienempi (33 vs 30) ja moottorin öljynpaineet pysyivät yli 3 barissa koko kiihdytyksen ajan. Eco-ohjelmalla ne tippuivat kahteen aina kun loota löi isompaa tupaan. Ei varmasti tee hyvää pidemmän päälle! :mad:
 
Takaisin
Ylös