Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011
Sinänsä minusta aivan ymmärrettävää. Raitioliikenteen talous halutaan pitää kunnossa ja liikennöintiä ollaan laajentamassa, jolloin varikkokapasiteetista tulee pulaa ilman museovaunujakin. Rahoituksen puutteessa ruostumaan jätettyjä vaunuja ei varmaan kukaan halua katsella varikon nurkissa. Isojen kulkupelien museointi on aina kallista ja hankalaa, kuten foorumilla on todettu.
Tuo, että vaunuja ei suostuta myymään muuhun käyttöön vaikuttaa aika tiukkapipoiselta, mutta toisaalta ainakaan itseäni ei linjaus haittaa yhtään. Näkemäni vaunuista viritellyt kioskit yms. rakennelmat ovat olleet kaikki aika hirveitä (Turun Kauppatorilla oleva jäätelökioski etunenässä), eivätkä millään lailla tee oikeutta vaunulle liikennevälineenä tai teollisen muotoilun tuotteena.
Tylyä tekstiä HKL:ltä, vanhat vaunut halutaan mieluummin romuttaa kuin myydä jollekin kolmannelle osapuolelle yksityiskäyttöön, tekstistä saa käsityksen ettei HKL:llä ole mitään mielenkiintoa edes yrittää säilyttää yhtään enempää vanhoja vaunuja, naula on jo aika syvällä vaunujen 157 ja 320 arkussa ja jopa NAC-kokeiluvaunu 11 halutaan romuttaa! Näiden jälkeen lähtölistalla ovat lyhyet mannet sekä ensimmäiset peruskorjaamattomat NrI:t.
Sinänsä minusta aivan ymmärrettävää. Raitioliikenteen talous halutaan pitää kunnossa ja liikennöintiä ollaan laajentamassa, jolloin varikkokapasiteetista tulee pulaa ilman museovaunujakin. Rahoituksen puutteessa ruostumaan jätettyjä vaunuja ei varmaan kukaan halua katsella varikon nurkissa. Isojen kulkupelien museointi on aina kallista ja hankalaa, kuten foorumilla on todettu.
Tuo, että vaunuja ei suostuta myymään muuhun käyttöön vaikuttaa aika tiukkapipoiselta, mutta toisaalta ainakaan itseäni ei linjaus haittaa yhtään. Näkemäni vaunuista viritellyt kioskit yms. rakennelmat ovat olleet kaikki aika hirveitä (Turun Kauppatorilla oleva jäätelökioski etunenässä), eivätkä millään lailla tee oikeutta vaunulle liikennevälineenä tai teollisen muotoilun tuotteena.