Vanhojen vaunujen romuttaminen

Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Tylyä tekstiä HKL:ltä, vanhat vaunut halutaan mieluummin romuttaa kuin myydä jollekin kolmannelle osapuolelle yksityiskäyttöön, tekstistä saa käsityksen ettei HKL:llä ole mitään mielenkiintoa edes yrittää säilyttää yhtään enempää vanhoja vaunuja, naula on jo aika syvällä vaunujen 157 ja 320 arkussa ja jopa NAC-kokeiluvaunu 11 halutaan romuttaa! Näiden jälkeen lähtölistalla ovat lyhyet mannet sekä ensimmäiset peruskorjaamattomat NrI:t.

Sinänsä minusta aivan ymmärrettävää. Raitioliikenteen talous halutaan pitää kunnossa ja liikennöintiä ollaan laajentamassa, jolloin varikkokapasiteetista tulee pulaa ilman museovaunujakin. Rahoituksen puutteessa ruostumaan jätettyjä vaunuja ei varmaan kukaan halua katsella varikon nurkissa. Isojen kulkupelien museointi on aina kallista ja hankalaa, kuten foorumilla on todettu.

Tuo, että vaunuja ei suostuta myymään muuhun käyttöön vaikuttaa aika tiukkapipoiselta, mutta toisaalta ainakaan itseäni ei linjaus haittaa yhtään. Näkemäni vaunuista viritellyt kioskit yms. rakennelmat ovat olleet kaikki aika hirveitä (Turun Kauppatorilla oleva jäätelökioski etunenässä), eivätkä millään lailla tee oikeutta vaunulle liikennevälineenä tai teollisen muotoilun tuotteena.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Tuo, että vaunuja ei suostuta myymään muuhun käyttöön vaikuttaa aika tiukkapipoiselta, mutta toisaalta ainakaan itseäni ei linjaus haittaa yhtään. Näkemäni vaunuista viritellyt kioskit yms. rakennelmat ovat olleet kaikki aika hirveitä (Turun Kauppatorilla oleva jäätelökioski etunenässä), eivätkä millään lailla tee oikeutta vaunulle liikennevälineenä tai teollisen muotoilun tuotteena.
Kaksipiippuinen juttu. Onhan se toki parempi, että vaunu on edes jossain muodossa olemassa - vaikka kesämökkikäytössä - kuin se, että vaunun metalliosat ovat jo kierrätettynä jossain toisessa olomuodossa. Mitä jos jokin tietty avoperävaunu ei olisikaan ollut enää olemassa ollenkaan? Nimimerkki 339-DF voinee valaista asiaa enemmän? :D
 
Kun sen Moision aloitteen koko pointti oli se että joo, ensisijaisesti toki pitäisi säilyttää liikennöintikäytössä jos mahdollista, mutta jos tämä ei onnistu niin tulee selvittää että olisiko joitain muita mahdollisuuksia. Ja sitten vasta romuksi.

HKL:n vastaus sitten että yksityisille ei voi myydä, mutta kaupunki kyllä voi käyttää runkoja. Se ihan aiheellinen huoli on että vaunut päätyy johonkin arvottomaan käyttöön, mutta kyllähän tämmöisen nyt voi speksata sopimusehdoissa kuten Stadin Ratikoiden kanssa. En minä nyt ymmärrä mistä tuo tuommoinen kategorinen ei myynnille kumpuaa.
 
Se ihan aiheellinen huoli on että vaunut päätyy johonkin arvottomaan käyttöön, mutta kyllähän tämmöisen nyt voi speksata sopimusehdoissa kuten Stadin Ratikoiden kanssa.

Tosi hienoa, että meillä on Stadin Ratikat pelastanut monia historiallisia vaunuja, mutta jotain muutakin pitäisi miettiä vaunujen pelastamiseksi, koska kaupungin kokoelmakeskuskaan ei palvele yleisöä.
Tukholmassa sisarseura on kiitettävästi ominut liikkuvan kaluston ylläpidon, mahtanevat saada avustusta toimintaansa ja samalla jäsenkunta voi harrastusmielessä perehtyä vaunujen tekniikkaa ja samalla suorittaa ajoluvankin.
 
Huomasitteko muuten miten paljon virheitä päätösehdotuksessa on. Lienee tehty aika välinpitämättömällä otteella.

Monissa Euroopan ratikkakaupungeissa liikennöitsijät ilman muuta säilyttävät ja pitävät kunnossa vanhaa kalustoa jälkipolvien ihmeteltäviksi.
Mutta taitaa siellä kaupunkilulttuuri olla hieman vanhempaa kuin maassamme. Rukinlavat, äkeet ja reet ja pokasahat ovat meillä tärkeitä säilytettäviä.
Kaupunkikulttuurittomuudesta :) antaa hyvän kuvan se, että Stadin paraatipaikalla voi olla ravintola nimeltään Savotta asianmukaisin sisustuksin.
Monet kaupungin päättäjistä eivät ole edes syntyneet kaupungissa saati Helsingissä tai asuvat täällä. Ei heillä ole mitään yhteyttä Stadin historiaan.

Meillä vanhat vaunut on piilotettu entisiin tykkitalleihin. Kaupunginmuseo suhtautuu niihin kuin muinaisjäännöksiin. Enintää saa vähän hammasharjalla rapsuttaa pölyjä.
Ja nyt sitten viimeisetkin vielä ajokuntoiset vanhat vaunut aiotaan panna romuksi.

Hyvä Helsinki
 
Rukinlavat, äkeet ja reet ja pokasahat ovat meillä tärkeitä säilytettäviä.

Kokeilepa tarjota näitä jollekin museolle. Kiinnostusta on huomattavasti vähemmän kuin vanhoihin vaunuihin, tuota kamaa kun tuputetaan rekkakuormittain.
 
Jos Helsinkiläispäättäjillä olisi jotain kiinnostusta vaalia kaupungin raitioliikenteen historiaa niin aikoinaan Töölön vanha ratikkahalli, jossa nykyään toimii jokin kulttuurikeskus korjaamo ja sen kyljessä "raitsikkamuseo" olisi ehdottomasti pitänyt säilyttää pelkästään raitsikkamuseona. Nykyään kun Stadin ratikat on entisöinyt joitakin vaunuja niin hallia olisi voinut käyttää näiden museovaunujen säilytykseen, Töölöstä olisi ollut lyhyempi matkakin siirtyä museolinjan reitille kuin Koskelasta. Itse näkisin mielelläni tulevaisuudessa museoliikenteen laajenevan, olisiko täysin mahdotonta että stadin ratikat saisi halliintaansa kunnostetun umpiperävaunun 505? Silloin voitaisiin liikennöidä toista museolinjaa esimerkiksi yhdistelmällä 339+505 tai sitten 9+505 jos 339 tuottaa paremmin tilausajoissa. Museolinjat voisivat liikennöidä vaikka reiteillä Kauppatori-Eira-Keskusta-Kauppatori(135+233) ja Kauppatori-Hakaniemi-Linjat(9/339+505) tuo tämän kesän reitti Eiran kautta on kuitenkin tainnut olla melko suosittu joten olisi syytä harkita jos reitin voisi jatkossakin pitää sellaisena? Tuo toinen reittihän olisi sama kuin edesmenneen kakkosen ja linjoille voisi hyvin ajaa museoliikennettä kun siellä ei muuta ratikkaliikennettä ole. Jotkin sanovat että 50-luvun vaunuja ei vielä mielletä museovaunuiksi mutta ainakin omasta mielestäni noilla on nostalgia-arvoa koska niitä ei enää linjaliikenteessä näe ja uskon että moni vanhemman ja nuoremman polven stadilainen haluaisi noilla jälleen matkustaa.
 
Jotkin sanovat että 50-luvun vaunuja ei vielä mielletä museovaunuiksi mutta ainakin omasta mielestäni noilla on nostalgia-arvoa koska niitä ei enää linjaliikenteessä näe ja uskon että moni vanhemman ja nuoremman polven stadilainen haluaisi noilla jälleen matkustaa.
Satun tietämään, että jo silloin kuin keppi-Kariat ja isot-Valmetit loppuaikoina harvakseen olivat linjaliikenteessä, ne herättivät pysäkeillä myönteisiä tunteita. Ja joidenkin mielestä tuoksu matkustamossa oli erityinen. No se nyt johtui siitä, että vaunut olivat enimmän aikaa hallissa.
Vetiväthän kaksiakseliset museovaunut väkeä jo silloin, kun kaksiakseliset olivat tuskin poistuneet liikenteestä. Museovaunuilla huomioikaa kuljetettiin ihmisiä erilaisissa tapahtumissa 70-luvun puolivälin aikoihin.
"HRO" 165 oli kuin uusi; Vallilan asentajat olivat panneet parastaan ja ylpeitä lopputuloksesta. Nyt hyvä vaunu makaa raatona esillä, kiitos kaupunginmuseon.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Kaksipiippuinen juttu. Onhan se toki parempi, että vaunu on edes jossain muodossa olemassa - vaikka kesämökkikäytössä - kuin se, että vaunun metalliosat ovat jo kierrätettynä jossain toisessa olomuodossa.

Mennään mielipidekysymyksiin mutta ei minusta, jos vanha vaunu raiskataan joksikin *piip* kesämökiksi niin sehän sama kuin rakentaisi antiikkimööpelista leikkimökin.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2011

Mennään mielipidekysymyksiin mutta ei minusta, jos vanha vaunu raiskataan joksikin *piip* kesämökiksi niin sehän sama kuin rakentaisi antiikkimööpelista leikkimökin.

Itse taas pidän HKL:n jeesustelua kesämökkikäytöstä varsin huvittavana, samalla kun itse ovat valmiit jauhamaan vanhat vaunut tonnikalapurkeiksi. Mutta makuasiota, sanoi koira kun ...
 
Mitäs jos vaikka Töölöntorin silmukassa olisi yksi vaunu parkissa. Kai sille jotain käyttöä keksii kun ne lippakiskatkin on siinä vieressä käytössä.

Tässä on sellainen pointti että jos niillä vanhoilla silmukoilla ei ole ratikkaa niin ne muuttu parkkipaikaksi, ja lopulta poistetaan kokonaan. Kts. Hesari.
 
Töölöntorin silmukassa

Ei vaikka onnistu. Silmukan vaihteet on poistettu. Vai tarkoititko pysyvästi parkissa, siirretty paikoilleen lavettikuljetuksen myötä? Termiitit pitävät silloin huolen siitä, että että parkkivaunusta tulee romutuskuntoinen samaan tyyliin kuin raitioseuran Turun vaunuista joskus 1970-luvulla.
 
Totakaan en tullut ajateelleksi. Ei sitte.
Ei nyt ihan. Lissabonissa on tällaisella raiteenpätkällä vanha 4-akselinen, joka toimii museoliikenteen tukipisteenä, lippumyymälänä ja kioskina. Ilmasto on toki suotuisampi tällaiselle, sillä meillä puukorinen museovaunu ei sellaisenaan ihan kestä talvea ja märkää. Mutta räystäskourut, kattorakenteiden suojaus yms. ovat vähän pienenpi juttu kuin vaunujen hävittäminen.

Muuten sanon tästä ketjun kysymyksestä, että tämä on vain ja ainoastaan tahdon asia. Kaikki muu on verukkeita.

Antero
 
Takaisin
Ylös