Vantaan ratikka

Niinpä!

Ikään kuin mallia olisi otettu Itäkeskuksen "toimivasta" päätepysäkistä. Kävelkööt!. Luulisi kuitenkin mahtuvan lentoaseman bussiterminaalin alueelle ilman siltoja. Nizzassa pääsi ratikka 2:lla suoraan terminaalin ovien eteen.
Lepo! Lisäbudjetti hoitaa homman. Nyt on päättäjille tärkeää saada Vantaan ratikka rakenteille.
 
Mitähän Stadi ajattelee kun koko Mellunmäen keskuksen uudistus lähtee siitä että ratikka tulee, kaikki suunnitelu sen kautta, hienoa olisi tulossa, no onneksi Vantaa ei petä sekoiluissaan....
 
Kyllä se ratikka sieltä tulee, ei hankkeet näin myöhäisessä vaiheessa peruunnu. Mutta vaikka peruuntuisi, niin mitä sillä on Helsingille väliä? Ei tolla mellunmäkeläisille ole merkitystä, tuskin ne pyrkivät sankoin joukoin Hakunilaan tai Jumboon sieltä.
 
Lähinnä kun on katsellut suunnitelmat läpi ja tärkeä osa on tehdä kunnon päättäri ratikalle että Vantaalaiset pääsevät metrosta ratikakkaan ja kotiin
 
Lähinnä kun on katsellut suunnitelmat läpi ja tärkeä osa on tehdä kunnon päättäri ratikalle että Vantaalaiset pääsevät metrosta ratikakkaan ja kotiin
Vantaalle ei ole varmaankaan tulossa metroa vaikka semmoista onkin kaavailtu.
Ja olen samaa mieltä että pitää saada se päättäri sinne lentoasemalle asti jotta olisi edelleen mellunmäestä vaihdoton yhteys lentoasemalle.
 
Vantaan kaupunginhallitus päätti 10.11. ylimääräisessä kokouksessaan esittää Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Kokouksessa päätettiin myös, että lentoaseman päätepysäkistä tehdään uusi suunnitelma vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä.

Asiasta enemmän YLEn uutisissa.
 
Ääniero taitaa johtua vain valtuuston eri koostumuskesta. Ratikkaa vastustaa puolueet, jotka hävisivät kunnallisvaaleissa koko maan tasolla. Senhän takia viime kesänä Vantaallakin kuntalaisten tahdon vastustamisesta edelliset viisi vuotta muita syytelleen ratikanvastustajat kutsuivat jo kerran istuntokauden lopettaneen vanhan valtuuston koolle käsittelemään ratikkahanketta, kun uudessa valtuustossa kaatamisehdotuksella oli vielä pienemmät mahdollisuudet.
 
Ääniero taitaa johtua vain valtuuston eri koostumuskesta. Ratikkaa vastustaa puolueet, jotka hävisivät kunnallisvaaleissa koko maan tasolla. Senhän takia viime kesänä Vantaallakin kuntalaisten tahdon vastustamisesta edelliset viisi vuotta muita syytelleen ratikanvastustajat kutsuivat jo kerran istuntokauden lopettaneen vanhan valtuuston koolle käsittelemään ratikkahanketta, kun uudessa valtuustossa kaatamisehdotuksella oli vielä pienemmät mahdollisuudet.
Taantumukselliset voimat, esim Mika Niikko, yrittivät kaataa jo tehdyn päätöksen. Pölhöpopulismi ei kantanut ja rakentamispäätös pysyi voimassa.
 
Ääniero taitaa johtua vain valtuuston eri koostumuskesta.

Tämä näyttää olleen syynä ja jopa siten, että kaikki edellisessä valtuustoossa olleet äänestivät samoin.

Puolesta äänestäneillä ryhmillä oli lisää paikkoja SDP +5, Vas +2. Taas vastaan äänestäneillä oli PS -4, mutta KD:lla +-0 Keskustalla +1 ja VKK:n ainoa ehdokas menetti paikkansa.

Edellisessä valtuustossa RKP:n kaksi valtuutettua äänesti vastaan, mutta nyt heillä on vain yksi valtuutettu, joka taas äänesti puolesta.

Vihreillä on saman verran valtuutettuja kuin edellisessä valtuustossa, mutta yksi kautensa aloittanut äänesti vastaan. Kokoomuksella samoin on samat 18 kappaletta valtuutettuja, mutta kevään 2023 äänestyksestä valtasuhteet muuttuivat 11-7 puolesta 10-8 vastaan. Tosin kaksi näistä uusista ei äänistä oli edellisessä valtuustossa Liike nytin silloinkin vastaan äänestäneitä valtuutettuja.
 
Takaisin
Ylös