Vantaan ratikka

Tuossa on hyötyjä maksaa -tyypinen ongelma, kun Vantaa näkee ratikan lähinnä kaavoitushankkeiden veturina.
Toisaalta Vantaa sai Helsingin maksamaan 15 miljoonaa Mellunmäen osuudesta, vaikka siitä hyötyvät lähinnä vantaalaiset, jotka käyttävät sitä liityntäyhteytenä Mellunmäen metroasemalle.
 
Toisaalta Vantaa sai Helsingin maksamaan 15 miljoonaa Mellunmäen osuudesta, vaikka siitä hyötyvät lähinnä vantaalaiset, jotka käyttävät sitä liityntäyhteytenä Mellunmäen metroasemalle.
Tietenkin voi olla niinkin, että Helsingin kannalta on parempi, että vantaalaiset tulevat rajan yli ratikalla kuin että ajaisivat pääkaupunkiin omilla autoillaan. No, tämä on oikeasti vain yksi sivujuonne.

On tavallaan vähän vahinko, että PR20 ei mene ollenkaan Jakomäen kautta. Jos menisi, se palvelisi Helsingin sisäistäkin matkustamista. PR20:selle (tai mikä tunnus Vantaan ratikkalinjalle sitten tuleekaan) tulee toisaalta pysäkki Kuussilta noin puolen kilometrin päähän kaupunkien välisestä rajasta, jonka reunalla Jakomäki sijaitsee. Jakomäessä asuvat tai muuten siellä liikkuvat sinänsä voisivat hyödyntää tuota ratikkaa, mutta saavutettavuus ei ole ollenkaan kehuttava.
 
Jakomäellä saisi olla oma poikittaislinja Puistolan kautta länteen. Lähti se sitten Mellunmäestä tai Kontulasta ja kulkisi parannettua Seivästietä. Tikkurilaan suuntaavalle on paljon nopeampaa nytkin ottaa 75 ja vaihtaa junaan, kun 570 kulkee aluksi melkein poispän sen kiertäessä Hakunilan kautta.
 
Takaisin
Ylös