- Liittynyt
- 23 Marraskuu 2015
- Viestit
- 2,142
Helsingin KYLKin esityslistasta löytyy Vantaan ratikan tuore yleissuunnitelma. Vantaan sivuilta sitä ei löydy, vain maininta että se valmistuisi syyskuun aikana ja tämä versio on päivätty 18.9. Vantaan päätösasiakirjoistakaan ei pääse katsomaan löytyykö yleissuunnitelma sieltä, kun palvelu antaa pelkkää virhettä.
Yleissuunnitelmaa olen hieman tutkiskellut, mutten mitenkään perusteelisesti vielä. Asia joka osui kuitenkin silmään oli sivun 16 perustelu kapasiteettitarpeelle. 2030 IHT:n maksimikuorma on 2600 matkustajaa, mutta lyhyeltä väliltä. Huima ylikuorma on korjattu ottamalla kolmen pysäkinvälin alin maksimikuormakuorma, jolloin saadaan luku 2200 matkustajaa. Luku on silti homattavasti korkeampi kuin saman sivun kapasiteettitaulukon antama luku, jonka mukaan 34-metrisillä vaunuilla voidaan 5min vuorovälillä kuljettaa 1800 matkustajaa tunnissa per suunta. Silti yleissuunnitelman mukaan 34-metriset vaunut riittävät 2030 tilanteessa.
HSL:n suunnitteluohjeen mukaan Articin tuntikapasiteettimitoitus on 128 matkustajaa/tunti/vaunu. suoraan pituudesta laskien 34-metrinen jokerivaunu kuljettaisi 158 matkustajaa, joka on hieman korkeampi kuin taulukon 150. Tämäkin 1900 matkustajan tuntimitoitus ylittyy 2030 tilanteessa Tuusulantieltä Lahdenväylälle asti, eli lähes puolella koko linjan reitistä.
Myöskin 2050 tilanteessa matkustajamäärät ovat yli 45 metrin vaunujen annetun tuntikapasiteettimitoituksen, vaikka nyt ollaan esittämässä 45-metristen pysäkkien rakentamista. Puhumattakaan siitä että matkustajamäärät on laskettu HELMET 3.0:lla, joka antaa linjoille, joilla tehdään lyhyitä matkoja todellisuutta alemman kuormituksen, ja Vantaan ratikalle matkojen keskipituudeksi on annettu sivulla 67 4km.
Yleissuunnitelmaa olen hieman tutkiskellut, mutten mitenkään perusteelisesti vielä. Asia joka osui kuitenkin silmään oli sivun 16 perustelu kapasiteettitarpeelle. 2030 IHT:n maksimikuorma on 2600 matkustajaa, mutta lyhyeltä väliltä. Huima ylikuorma on korjattu ottamalla kolmen pysäkinvälin alin maksimikuormakuorma, jolloin saadaan luku 2200 matkustajaa. Luku on silti homattavasti korkeampi kuin saman sivun kapasiteettitaulukon antama luku, jonka mukaan 34-metrisillä vaunuilla voidaan 5min vuorovälillä kuljettaa 1800 matkustajaa tunnissa per suunta. Silti yleissuunnitelman mukaan 34-metriset vaunut riittävät 2030 tilanteessa.
HSL:n suunnitteluohjeen mukaan Articin tuntikapasiteettimitoitus on 128 matkustajaa/tunti/vaunu. suoraan pituudesta laskien 34-metrinen jokerivaunu kuljettaisi 158 matkustajaa, joka on hieman korkeampi kuin taulukon 150. Tämäkin 1900 matkustajan tuntimitoitus ylittyy 2030 tilanteessa Tuusulantieltä Lahdenväylälle asti, eli lähes puolella koko linjan reitistä.
Myöskin 2050 tilanteessa matkustajamäärät ovat yli 45 metrin vaunujen annetun tuntikapasiteettimitoituksen, vaikka nyt ollaan esittämässä 45-metristen pysäkkien rakentamista. Puhumattakaan siitä että matkustajamäärät on laskettu HELMET 3.0:lla, joka antaa linjoille, joilla tehdään lyhyitä matkoja todellisuutta alemman kuormituksen, ja Vantaan ratikalle matkojen keskipituudeksi on annettu sivulla 67 4km.
Viimeksi muokattu: