Vantaan ratikka

Vantaan ratikan suunnitteluvaihe on jäämässä ilman EU-tukea https://yle.fi/uutiset/3-11451360

Pakko sanoa tähän, että vaikka ratikoista tykkäänkin ja sen puolesta koko maan saisi niillä täyttää, niin en kyllä ole koskaan ymmärtänyt tämän Vantaan ratikan tarpeellisuutta. Sikäli ihan järkevä päätös EU:lta. Tehköön Vantaa itse, jos tärkeäksi kokee.
 
Pakko sanoa tähän, että vaikka ratikoista tykkäänkin ja sen puolesta koko maan saisi niillä täyttää, niin en kyllä ole koskaan ymmärtänyt tämän Vantaan ratikan tarpeellisuutta. Sikäli ihan järkevä päätös EU:lta. Tehköön Vantaa itse, jos tärkeäksi kokee.

Linja 562 kulkee ilmankin runkolinjabrändäystä suht täytenä läpi päivän 10 minuutin vuorovälillä. Ruuhka-aikana tuulilasikuormassa. Runkolinja tästä on pian tulossa ja reitin varrella kehitetään maankäyttöä melko paljon – Aviapolis on Kivistön jälkeen Vantaan suurin hanke, ja se ei kokonaisuudessaan ole aivan kävelymatkan päässä rautatieasemasta ja kaavarunko on suunniteltu raitiotietä silmällä pitäen. Hakunilakin tulee kasvamaan ja sen ilme nuorentumaan.
 
Pakko sanoa tähän, että vaikka ratikoista tykkäänkin ja sen puolesta koko maan saisi niillä täyttää, niin en kyllä ole koskaan ymmärtänyt tämän Vantaan ratikan tarpeellisuutta. Sikäli ihan järkevä päätös EU:lta. Tehköön Vantaa itse, jos tärkeäksi kokee.

Jotain sinne on tehtävä parannuksia, kulkee epävarmasti, tulee milloin tulee, aivan liian pitkä linja joka kuormittuu epätasaisesti.
 
Linja 562 kulkee ilmankin runkolinjabrändäystä suht täytenä läpi päivän 10 minuutin vuorovälillä. Ruuhka-aikana tuulilasikuormassa. Runkolinja tästä on pian tulossa ja reitin varrella kehitetään maankäyttöä melko paljon – Aviapolis on Kivistön jälkeen Vantaan suurin hanke, ja se ei kokonaisuudessaan ole aivan kävelymatkan päässä rautatieasemasta ja kaavarunko on suunniteltu raitiotietä silmällä pitäen. Hakunilakin tulee kasvamaan ja sen ilme nuorentumaan.

Ongelmat on itse aiheutettuja, koska yksi ja sama linja on linjattu kaikkien solmupisteiden ja paljon matkoja tuottavien paikkojen kautta kiemurtelevaa reittiä ja rinnakkaista liikennettä on heikosti. 562 ja sen ympärillä kulkeva liikenne on suunniteltu kuin 562 olisi raitiolinja, mutta se liikennöidäänkin yht'äkkiä bussein, mikä aiheuttaa ongelmat.

Esimerkiksi

- jos perustettaisiin 563, joka ajaisi Itäkeskuksesta linjan 94 reittiä Kontulankaaren päähän, siitä Jakomäkeen ja edelleen Kehä III pitkin Tikkurilaan ja
- jos Pakkalaan (eli Jumbolle) menevä nopeampi bussilinja 572/K Hakunilasta ja Jakomäestä, joka kulkee vain ruuhka-aikaan puolen tunnin välein, muulloin tunnin välein, kulkisi nykyistä tiheämmin

ongelmat ratkeaisi ja moni matka muuttuisi nykyistä nopeammaksi, mutta mitään tällaisia ratkaisuja ei haluta tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
- jos perustettaisiin 563, joka ajaisi Itäkeskuksesta linjan 94 reittiä Kontulankaaren päähän, siitä Jakomäkeen ja edelleen Kehä III pitkin Tikkurilaan
Jakomäestä Kehä III:lle taitaa päästä vain Heikinlaakson ja Porttipuiston liittymän kautta, tätäkö tarkoitit? Tai Vaaralan kautta Hakunilan liittymään? Kumpikaan vaihtoehto ei taida juuri vaikuttaa linjan 562 kuormiin, jotka tulevat pääosin Länsimäestä ja Hakunilasta.

Sinänsä kyllä kannattaisin sitä, että Itäkeskuksen ja Tikkurilan välillä olisi edes jonkinlainen suora linja. Nyt on kolme kohtuullisen hyvää vaihtoyhteyttä: juna Oulunkylään + 550, juna Pukinmäkeen + 54 tai juna Malmille + 554. Vähän joutuu arpomaan, mikä milläkin kertaa kannattaisi ottaa...
 
Ongelmat on itse aiheutettuja, koska yksi ja sama linja on linjattu kaikkien solmupisteiden ja paljon matkoja tuottavien paikkojen kautta kiemurtelevaa reittiä ja rinnakkaista liikennettä on heikosti. 562 ja sen ympärillä kulkeva liikenne on suunniteltu kuin 562 olisi raitiolinja, mutta se liikennöidäänkin yht'äkkiä bussein, mikä aiheuttaa ongelmat.

Esimerkiksi

- jos perustettaisiin 563, joka ajaisi Itäkeskuksesta linjan 94 reittiä Kontulankaaren päähän, siitä Jakomäkeen ja edelleen Kehä III pitkin Tikkurilaan ja
- jos Pakkalaan (eli Jumbolle) menevä nopeampi bussilinja 572/K Hakunilasta ja Jakomäestä, joka kulkee vain ruuhka-aikaan puolen tunnin välein, muulloin tunnin välein, kulkisi nykyistä tiheämmin

ongelmat ratkeaisi ja moni matka muuttuisi nykyistä nopeammaksi, mutta mitään tällaisia ratkaisuja ei haluta tehdä.

Nykytilanteessa ehkä ongelma jossain määrin, joo, mutta varmasti monen mielestä positiivinen sellainen. Ajatushan on kaunis: matkojen keskittäminen tällaisille runkolinjoille helpottaa verkon hahmotettavuutta ja lisää joukkoliikenteen käyttöä. Ja näiden runkolinjojen menestyessä on helppo perustella niiden muutos pikaraitioteiksi, mikä toteutuessaan entisestään lisää sekä linjan että koko järjestelmän suosiota.

Logiikka omasta mielestäni toimii kyllä aika nätisti, mutta siinä määrin, kun tämä kehitys tapahtuu ohuempien matkustajavirtojen palvelun kohtuuttomana heikennyksenä, ei näin aggressiivinen järjestelmän muuttaminen saa varauksetonta tukeani.

Ehdottamiisi linjan 562 kuormaa keventäviin parannuksiin toki tarvittaisiin jostain resurssit. Voi olla, että HSL mieluummin käyttää tuon tai pienemmän määrän rahaa autojen lisäämiseen linjalle 562, jotta saadaan alleviivattua runkolinjan suosiota ja sitä, kuinka sen autojen ketjuuntumisen ja hidastuneen etenemisen takia on välttämätöntä investoida raiteisiin jälleen tässä tapauksessa (ja tulevillakin vastaavilla suunnilla, esim. nollajokeri). En tiedä, ajatellaanko siis HSL:ssä ollenkaan näin, mutta olisi ihan mahdollista ja linjassa sen nykyisen toiminnan kanssa.
 
- jos perustettaisiin 563, joka ajaisi Itäkeskuksesta linjan 94 reittiä Kontulankaaren päähän, siitä Jakomäkeen ja edelleen Kehä III pitkin Tikkurilaan...


ongelmat ratkeaisi ja moni matka muuttuisi nykyistä nopeammaksi, mutta mitään tällaisia ratkaisuja ei haluta tehdä.

Tässähän ongelman tuottavat Seivästien ajoesteet Helsingin rajalla mistä johtuen kyseistä reittiä on ainakin nykytilassa mahdotonta liikennöidä busseilla. Tietysti jos nämä puretaan (en usko) niin asiahan on kokonaan toinen...

---------- Viestit yhdistetty klo 19:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:28 ----------


Tähän liittyen tuli mieleen että vielä 1980 -luvullahan, ainakin vuosikymmenen alkupuolella, Hakunilan Liikenteen linja 940 kulki juuri mainittua reittiä Rautatientorilta Puotinharjun kautta Kontulaan ja edelleen Kontulankaarta, Rapolantietä, Seivästietä ja Maratontietä Jakomäkeen ja sieltä edelleen Hakunilaan.
 
Tähän liittyen tuli mieleen että vielä 1980 -luvullahan, ainakin vuosikymmenen alkupuolella, Hakunilan Liikenteen linja 940 kulki juuri mainittua reittiä Rautatientorilta Puotinharjun kautta Kontulaan ja edelleen Kontulankaarta, Rapolantietä, Seivästietä ja Maratontietä Jakomäkeen ja sieltä edelleen Hakunilaan.

Ainakin loppuvuosinaan linja 940 kulki Länsimäentien, Keihästien ja Rajakyläntien kautta Maratontielle, mistä ajettiin Fazerilan (ei Jakomäen) kautta Hakunilaan. Reitti lienee siirtynyt kulkemaan Länsimäentien kautta siinä vaiheessa, kun osuus kaupunginrajalta Mellunmäentielle valmistui. En muista tarkemmin milloin Länsimäentie valmistui, mutta oletan sen tapahtuneen hieman ennen 80-luvun puoliväliä. Sitä ennen bussit kulkivat nykyistä Varhelantietä.

Linja 940 loppui vuonna 1989, kun metroliikenne Mellunmäkeen alkoi. Samassa yhteydessä loppui myös linjan 741 liikenne Rautatientorilta Länsimäkeen. Länsimäkeen ja Rajakylään päättyneiden Vantaan sisäisten linjojen päätepysäkit puolestaan siirtyivät Mellunmäen metroasemalle ja osa linjoista alkoi ajaa Jakomäen kautta.
 
Tässähän ongelman tuottavat Seivästien ajoesteet Helsingin rajalla mistä johtuen kyseistä reittiä on ainakin nykytilassa mahdotonta liikennöidä busseilla. Tietysti jos nämä puretaan (en usko) niin asiahan on kokonaan toinen...

---------- Viestit yhdistetty klo 19:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:28 ----------


Tähän liittyen tuli mieleen että vielä 1980 -luvullahan, ainakin vuosikymmenen alkupuolella, Hakunilan Liikenteen linja 940 kulki juuri mainittua reittiä Rautatientorilta Puotinharjun kautta Kontulaan ja edelleen Kontulankaarta, Rapolantietä, Seivästietä ja Maratontietä Jakomäkeen ja sieltä edelleen Hakunilaan.
Viime vuonna satuin siirtoajossa Nobinan 92x Citywiden kyytiin siirtoajossa,
ja Seivästieltä mahduttiin läpi ajoesteistä ilman osumia, vaikka liikennemerkin mukaan 2,3 on maksimimeveys. Taisi tilaakin jäädä muutama sentti:cool:
 
Viime vuonna satuin siirtoajossa Nobinan 92x Citywiden kyytiin siirtoajossa,
ja Seivästieltä mahduttiin läpi ajoesteistä ilman osumia, vaikka liikennemerkin mukaan 2,3 on maksimimeveys. Taisi tilaakin jäädä muutama sentti:cool:

Olen kuullut huhua että sitä pätkää ollaan taas sulkemassa, vaarallinen oikoreitti laiskoille aivan väärässä paikassa.
 
Ainakin loppuvuosinaan linja 940 kulki Länsimäentien, Keihästien ja Rajakyläntien kautta Maratontielle, mistä ajettiin Fazerilan (ei Jakomäen) kautta Hakunilaan. Reitti lienee siirtynyt kulkemaan Länsimäentien kautta siinä vaiheessa, kun osuus kaupunginrajalta Mellunmäentielle valmistui. En muista tarkemmin milloin Länsimäentie valmistui, mutta oletan sen tapahtuneen hieman ennen 80-luvun puoliväliä. Sitä ennen bussit kulkivat nykyistä Varhelantietä.

Linja 940 loppui vuonna 1989, kun metroliikenne Mellunmäkeen alkoi. Samassa yhteydessä loppui myös linjan 741 liikenne Rautatientorilta Länsimäkeen. Länsimäkeen ja Rajakylään päättyneiden Vantaan sisäisten linjojen päätepysäkit puolestaan siirtyivät Mellunmäen metroasemalle ja osa linjoista alkoi ajaa Jakomäen kautta.

Vuoden 1982 HKL:n linjakartassa Länsimäentien jatke näkyy vielä keskeneräisenä mutta seuraavan vuoden kartassa se näyttäisi olevan valmis (mahdollisesti pieni katkoskohta Vantaan rajalla mutta varmuudella ei saa selvää) eli hyvin muistit :)

Mahtaakohan noilta vuosilta, eli 1970 -luvun lopulta ja 80 -luvun alusta olevia Vantaan linjakarttoja olla mistään saatavilla? Itselläni on nimittäin aika vahva muistikuva että Kontulasta olisi tosiaan mennyt joku linja (ei ehkä 940 mutta kuitenkin) mainitsemaani reittiä -tosin aikaahan on kulunut jo niin kauan että muisti saattaa luonnollisesti hieman "pätkiäkin"...

Tuohon Länsimäentien jatkeeseen muuten vielä pieni historiatieto: Alunperinhän Länsimäki ja Mellunmäki piti yhdistää toisiinsa jatkamalla Pallastunturintie (Hki) eli nykyinen Pallaksentie nykyisen Mellunmäen metroaseman kohdalla vielä tuolloin olleen metsän läpi Länsimäkeen jossa se olisi yhdistynyt Pallastunturintiehen (Vant.) nykyisen terveysaseman ja Keilakuja 2:n kohdilla. Liekö metron tulo sotkenut suunnitelmat vai miksi yhteydeksi muuttuikin Länsimäentien jatke, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaakohan noilta vuosilta, eli 1970 -luvun lopulta ja 80 -luvun alusta olevia Vantaan linjakarttoja olla mistään saatavilla? Itselläni on nimittäin aika vahva muistikuva että Kontulasta olisi tosiaan mennyt joku linja (ei ehkä 940 mutta kuitenkin) mainitsemaani reittiä -tosin aikaahan on kulunut jo niin kauan että muisti saattaa luonnollisesti hieman "pätkiäkin"...
Vähän sama pätkimisongelma minullakin - ja karttoja ei löydy hajanaisten muistikuvien tueksi. Mutta olisiko tuo linja voinut olla 517 (Tikkurila - Itäkeskus)?
 
Takaisin
Ylös