Näinköhän Vallilan toiminnot siirtyvät. Siellä rakennetaan parhaillaan ratapihaa uusiksi ja samalla ajogeometrialtaan parempia kiskoja reunimmaisille talleille. Minusta tuo viittaa paremminkin toimintojen jatkumiseen.
Saattaa se siltikin siirtyä. Mutta saattaa olla ettei siirry. Tällainen savolainen vastaus.
Ennen vuodenvaihdetta kaiketi saadaan jonkunlainen selvyys siitä, mihin varikkoasiassa pyritään eli mitä tarvitaan ja missä toimipisteissä halutaan olla. Sitten alkaa varsinaisten suunnitelmien teko.
Nyt Vallilassa tehtävät raidetyöt ovat lyhyen tähtäimen juttuja, jotka HKL:n johtokunnalle tehdyn virkamiesesityksen mukaan kannattaa tehdä joka tapauksessa nykyisen toiminnan varmistamiseksi, myös vaikka toiminta loppuisikin vaikkapa 10 vuoden kuluttua.
Mutta jos Vallilan varikkotoiminta loppuu, niin se onkin sitten mielenkiintoinen juttu, mihin muuhun niitä halleja, jotka takuuvarmasti suojellaan, voisi käyttää. Ymmärrän, että nykyaikaiselle korjaamolle Vallilan tilat eivät ole ihanteelliset, mutta siitä voisi kehittää Töölön kaltaisen säilytyshallin, jos korjaamotoiminta siirtyy uusiin tiloihin. Vallilasta siirtymäosuudet linjastoon ovat kuitenkin Koskelaa lyhyemmät.
Mahdetaankohan varikkoselvityksessä tutkia ja antaa suositus myös siitä, kannattaako keskittää vai hajauttaa? Tässä taannoin kaikki Koskelasta ulosajavat vuorot jäivät sisään, kun Kustaa Vaasan tiellä sattui jotain. Eli lähes koko linjasto lamaantuu. Kiertoteitä ei ole. Se ei ole hyvä juttu.
Liikennöintivarmuuden kannalta olisi suotavaa, että nykyisen Töölön kaltaisia säilytysvarikoita, vaikka pienempiäkin, olisi muutama. Esimerkiksi Töölö, Vallila ja Kalasatama/Laajasalo. Eiköhän sieltä jostain tilaa löydy. Tuon Kalasataman/Laajasalon säilytysvarikon toteuttaminen purkaisi myös niitä paineita, joita syntyy rakennusvaiheessa, jos mahdollisimman suuri osa vaunuista halutaan sijoittaa Koskelaan. Eli missäs ne vaunut ne vuodet nukkuu, kun Koskelan koko tontti myllätään uusiksi?