Varikkojen laajentaminen

Olen tätä ehdottanut jo monesti, mutta kun Musiikkitalon paikalle ei keksitty mitään pitkiin aikoihin niin tuohonhan olisi voinut rakentaa raitiovaunuvarikon. Ainakin hallireittien tuoma lisäkustannus olisi pienentynyt roimasti.

Luolista puheen ollen, mielestäni on vähintäänkin mystistä, että kaikista mahdollisista toiminnoista maan alle laitettiinkin Sibelius-akatemia. Tietty musiikin opiskelijat mahtunevat pienempään luolaan kuin ratikat, mutta silti.

Varaudutaanko tässä uudessa varikossa myös Jokeriin? Jokerin varreltahan luulisi löytyvän varikon paikkoja riittämiin, tosin ne taitavat olla epätaloudellisen kaukana keskustan verkosta. Tosin jos foorumilla esitettyjä keskusta-Jokeri -yhteyksiä rakennettaisiin, niin ei ehkä kauempana kuin Koskela.
 
Jos haluaa säästää tonttimaata, voisi kalliovarikon rakentaa linjojen alle. 3.linjan ja Hesarin risteyksessä on väestönsuojan sisäänkäynti, joten sieltä löytyy varmasti jo valmista tunnelia. Toinen sisäänkäynti vain toiselle linjalle, niin voisi saada samalla rahalla myös yhteyden 2.linjan kiskoilta hesarille.
Ja kun iso pilli viheltää ja tiloja tarvitaan ihmisiä varten, voidaan ratikat ajaa väestönsuojasta pihalle. Nykyään muutenkin väestönsuojat ovat jossain toisarvoisessa käytössä mm. varastoina ja hierojanhuoneina, joten tuskinpa pari urakiskoa ja virrattomaksi tehty sähköistys haittaisi.
 
Kannatan uutta varikkoa mielellään johonkin Suvilahden voimalan tienoolle, jos ei muuten, niin nimenomaan kerrostalojen kellarikerrokseen. Myös hietalahden telakka on tutkimisen arvoinen vaihtoehto, mutta siltikin syrjäinen (varsinkin Jokerin tasalta katsottuna).

Kantakaupungin linjat tulevat väistämättä hiljalleen venymään esikaupunkeihin, joten linjojen puoliväliin sijoittuva kantakaupungista kuitenkin hieman etäällä oleva varikko on paras. Tämän takiahan Koskelaan tehtiin varikko, mutta se jäi outoon paikaan kun esikaupunkilinjojen kehitys pysäytettiin.

Jos jokeria halutaan ajaa kustannustehokkaasti, sillä on vähintään kaksi varikkoa yhden sijasta, niinä voisi toimia selvästi pohjoisen suuntaan laajennettu Koskelan varikko sekä jollain tasolla suunniteltu Pajamäen ja vermon väliseen maastoon sijoittuva uusi varikko. Siellä voisi säilyttää myös kantakaupungin liikenteen vaunuja.

Eli:
  • Koskela Suuri säilytysvarikko sekä pääkonepaja (maalaamo ym.) lisäksi puolet Jokerin vaunista.
  • Töölö Kuten nytkin.
  • Kalasatama Pääosin laajasalon liikenteen vaunuja varten.
  • Vermo Puolet jokerin vaunuista sekä osa esikaupunkiliikenteen vauniusta.
  • Vallila Oikea raitiovaunumuseo, niin näyttelyvaunut kuin ajokuntoiset museovaunutkin. Eurantien halleihin mahtuisi muutama muesobussi ja johdinautokin.
 
  • Koskela Suuri säilytysvarikko sekä pääkonepaja (maalaamo ym.) lisäksi puolet Jokerin vaunista.
  • Töölö Kuten nytkin.
  • Kalasatama Pääosin laajasalon liikenteen vaunuja varten.
  • Vermo Puolet jokerin vaunuista sekä osa esikaupunkiliikenteen vauniusta.
  • Vallila Oikea raitiovaunumuseo, niin näyttelyvaunut kuin ajokuntoiset museovaunutkin. Eurantien halleihin mahtuisi muutama muesobussi ja johdinautokin.



Liikenteellisesti / toiminnallisesti hyvä ajatus eikä vaatisi niin suurta yhtenäistä aluetta. Uudet tilat olisi siis helpompi sijoittaa kaupunkirakenteeseen jo olevien lisäksi. Häiriötilannekaan ei seisauttaisi koko tivolia.

Taloudellisesti Vallilan luolia perusteltiin kovalla tarpeella saada kaikki munat samaan koriin. Oliko siinä taloutta katsottu liian yksisilmäisesti?

Kerrostalojen alle sijoitetut vaunut saattaisivat kyllä olla ääniteknisesti vaikea ratkaisu. Hyvä osa varikkoliikenteestä ajoittuisi siihen aikaan, kun yläpuoliset asukkaat ovat ansaituilla unosilla.

Vallilaan mahtuisi museon lisäksi muutakin toimintaa (mitä siellä jo onkin). Hyvä sijainti helpottaa tilojen vuokraamista kummasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL:n investointisuunnitelmassa on varattu 116 miljoonaa euroa varikon uudistukseen, joka tarkoittanee sitä että varaudutaan louhimaan se maan alle Koskelaan. Minusta tämä ei ole oikein viisasta.

Maan päälle tehtävä varikko ilmeisesti maksaisi n. 50 - 70 miljoonaa euroa vähemmän. Ongelma on vaan se että sopivaa tonttia ei meinaa löytyä.

Jokerin suunnitelmassa on muutamia varikkovaihtoehtoja, yksi on Pirkkola. Minusta sopiva paikka voisi olla Hämeenlinnan moottoritien varsi Eliel Saarisen tien kohdalla. Siitä motarista johtuen se ei ole kovin kummoista puistoa.

Esimerkiksi tällaiset kiskot saisi noin 50 miljoonalla eurolla http://maps.google.fi/maps/ms?msid=...0&ll=60.21458,24.942398&spn=0.094824,0.308647

Verrattuna siihen että varikko tehdään Koskelaan:
+ Ei sotke koko varikkotoimintaa rakentamisen ajaksi
+ Saadaan kaupan päälle ratikka Munkkivuoreen, Haagaan, Maunulaan, Oulunkylään ja Kumpulaan, sekä kolmasosa Raide-Jokerista.
+ Liikennöintikulujen säästöt, se Maunulan bussiralli on kallista ja väittäisin että tuolta pohjalta saisi edullisemman linjaston
+ Kokonaan uusi varikko
+ Koskelan varikon tonttia voisi ainakin osittain käyttää uudisrakentamiseen

- Mahdollisesti hieman pidemmät hallisiivut. Tämä riippuu linjastosta, jos linjat jatkaa pidemmälle pohjoiseen niin ongelma on pienempi. Lisäksi Vallilaa, Koskelaa, Töölöä ja vaikka uutta pikkuhallia Laajasalossa voisi käyttää säilytykseen jollain linjoilla. Eli korjaustoiminta olisi Pirkkolassa, mutta säilytys hajautettu.
 
Päätös uudesta varikosta piti muistaakseni tehdä vuonna 2009 kesälomien jälkeen.:D
Onko kukaan kuullut päätöksestä mitään?
 
No ei ole päätöksenteko ainakaan ihan yksinkertaista. :)

HKL-johtokunnan esityslista, kohta 3, http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/P__t_k...omi.xsl&CACHEPARAM=HKL 2011-08-18 HKLjk 11 El
Esitys HKL:n vuoden 2012 talousarvioksi ja vuosien 2012 - 2014 taloussuunnitelmaksi sanoi:
Vuosien 2012 - 2016 suurin yksittäinen hanke on uusi raitiovaunuvarikko 116,6 milj. euroa.

Liite 1 sanoi:
Vuosien 2012-2016 tuotantoinvestointeihin on varattu 389,8 milj. euroa. Suurin
investointikohde on uusi raitiovaunuvarikko 116,6 milj.

Suurimmat tuotantoinvestoinnit taloussuunnitelmakaudella
ovat uusien metrovaunujen hankintakulut 63,0 milj. euroa,
uusi raitiovaunuvarikko 40,4 milj. euroa sekä metrovarikon
uudistaminen 39,2 milj. euroa...

Koskelan RV-varikko
Vuosi, tuhatta euroa
2012 2 000
2013 1 600
2014 36 800
Yhteensä 40 400
Että jotta niinku maksaako se varikko, josta ei ole mitään päätöstä, 116 megaeuroa, 40 megaeuroa, vai onko 40 megaeuroa budjetoiti 2012-14 ja 76 megaeuroa 2015 - 16?
 
Päätös uudesta varikosta piti muistaakseni tehdä vuonna 2009 kesälomien jälkeen.:D
Onko kukaan kuullut päätöksestä mitään?

No mutta sehän on ihan aikataulussa, sillä elämmehän vuoden 2009 kesälomien jälkeistä aikaa. Ei mutta sähän kirjoitit "vuonna 2009 kesälomien jälkeen" etkä "vuoden 2009"... En päässytkään naljailemaan :D Vakavammin: päätös on venynyt trollijuttujen vuoksi. Raitioliikenneyksikön on hankala viedä päätettäväksi kallista varikkohanketta, kun ei ollut tietoa siitä, minkäkokoinen varikko tarvitaan. Eli vaikka tästä trolliasiasta ei nyt muuta konkreettista haittaa ollutkaan, niin varikkoprojektia se on viivyttänyt pari vuotta. Kun asia saadaan syksyllä pois päiväjärjestyksestä, niin eiköhän se varikkoasiakin etene.

Mun käsittääkseni tämän hetken suunnitelmissa on maanpäällinen varikko Koskelassa. Sinne siirtyisivät myös Vallilan nykyiset HKL-toiminnot. Joku paremmin tietävä voi ehkä vahvistaa tai korjata.
 
Mun käsittääkseni tämän hetken suunnitelmissa on maanpäällinen varikko Koskelassa. Sinne siirtyisivät myös Vallilan nykyiset HKL-toiminnot. Joku paremmin tietävä voi ehkä vahvistaa tai korjata.
Mä en ihan oikein käsitä miten se investointi voi olla yli sata milliä ilman luolia.

---------- Viesti lisätty kello 14:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:23 ----------

Siis ne pintavaihtoehdot oli selvityksessä 65 - 96 milliä.
 
No siitä menee sitten se vajaamittainen Annalan kenttä. Kaupunki on kyllä "luvannut" uuden täysimittaisen lähelle.

No vaunumäärä kasvaa ja kun Vallilan (Vallila on ainut, jossa tapahtuu vaunujen korjaus-, maalaus-, ja muutostyöt.) toiminnotkin siirtyvät sitten Koskelaan, tarvitaan tuota tilaa.
Suurempi vaunumäärä tarvitsee lisää korjaamokapasiteettiakin. Että eivät uudet tilat ole pelkkää puolilämmintä seisontahallia. Siinä voi hinta kohota ja parissa vuodessa vanhat selvitykset ovat vanhoja selvityksiä.
 
No vaunumäärä kasvaa ja kun Vallilan (Vallila on ainut, jossa tapahtuu vaunujen korjaus-, maalaus-, ja muutostyöt.) toiminnotkin siirtyvät sitten Koskelaan, tarvitaan tuota tilaa. Suurempi vaunumäärä tarvitsee lisää korjaamokapasiteettiakin. Että eivät uudet tilat ole pelkkää puolilämmintä seisontahallia. Siinä voi hinta kohota ja parissa vuodessa vanhat selvitykset ovat vanhoja selvityksiä.

Näinköhän Vallilan toiminnot siirtyvät. Siellä rakennetaan parhaillaan ratapihaa uusiksi ja samalla ajogeometrialtaan parempia kiskoja reunimmaisille talleille. Minusta tuo viittaa paremminkin toimintojen jatkumiseen.

Kun ko muutokselle haettiin rakennuslupaa (Hauhonpuistosta otettiin ratapihalle lisämaata), lähimmät taloyhtiöt puolsivat. Se siitä kaikenkattavasta nimbystä.
 
Näinköhän Vallilan toiminnot siirtyvät. Siellä rakennetaan parhaillaan ratapihaa uusiksi ja samalla ajogeometrialtaan parempia kiskoja reunimmaisille talleille. Minusta tuo viittaa paremminkin toimintojen jatkumiseen.

Saattaa se siltikin siirtyä. Mutta saattaa olla ettei siirry. Tällainen savolainen vastaus. :)

Ennen vuodenvaihdetta kaiketi saadaan jonkunlainen selvyys siitä, mihin varikkoasiassa pyritään eli mitä tarvitaan ja missä toimipisteissä halutaan olla. Sitten alkaa varsinaisten suunnitelmien teko.

Nyt Vallilassa tehtävät raidetyöt ovat lyhyen tähtäimen juttuja, jotka HKL:n johtokunnalle tehdyn virkamiesesityksen mukaan kannattaa tehdä joka tapauksessa nykyisen toiminnan varmistamiseksi, myös vaikka toiminta loppuisikin vaikkapa 10 vuoden kuluttua.

Mutta jos Vallilan varikkotoiminta loppuu, niin se onkin sitten mielenkiintoinen juttu, mihin muuhun niitä halleja, jotka takuuvarmasti suojellaan, voisi käyttää. Ymmärrän, että nykyaikaiselle korjaamolle Vallilan tilat eivät ole ihanteelliset, mutta siitä voisi kehittää Töölön kaltaisen säilytyshallin, jos korjaamotoiminta siirtyy uusiin tiloihin. Vallilasta siirtymäosuudet linjastoon ovat kuitenkin Koskelaa lyhyemmät.

Mahdetaankohan varikkoselvityksessä tutkia ja antaa suositus myös siitä, kannattaako keskittää vai hajauttaa? Tässä taannoin kaikki Koskelasta ulosajavat vuorot jäivät sisään, kun Kustaa Vaasan tiellä sattui jotain. Eli lähes koko linjasto lamaantuu. Kiertoteitä ei ole. Se ei ole hyvä juttu.

Liikennöintivarmuuden kannalta olisi suotavaa, että nykyisen Töölön kaltaisia säilytysvarikoita, vaikka pienempiäkin, olisi muutama. Esimerkiksi Töölö, Vallila ja Kalasatama/Laajasalo. Eiköhän sieltä jostain tilaa löydy. Tuon Kalasataman/Laajasalon säilytysvarikon toteuttaminen purkaisi myös niitä paineita, joita syntyy rakennusvaiheessa, jos mahdollisimman suuri osa vaunuista halutaan sijoittaa Koskelaan. Eli missäs ne vaunut ne vuodet nukkuu, kun Koskelan koko tontti myllätään uusiksi?
 
Tässä taannoin kaikki Koskelasta ulosajavat vuorot jäivät sisään, kun Kustaa Vaasan tiellä sattui jotain. Eli lähes koko linjasto lamaantuu. Kiertoteitä ei ole. Se ei ole hyvä juttu.
Hallireitti Koskelasta linjalle on aikamoinen sumppu ratikoille. Kestää, että pääsee Kustaa Vaasan tieltä Hämeentielle, kun kiskoilla seisoo vasemmalle kääntyjiä. Jos kääntyjiä on kuusi niin ehkä kolme pääsee. Ja ratikat odottaa.
Sitten tulee Sturenkadun risteys. Taitaa yksi vaunu kerrallaan ehtiä kääntymään Sturenkadulle. En kun niitä onkin kaksi tai kolme kääntyjää peräkkäin? Siellä vaunujono pitenee takana.
Entäs sitten jos Töölön vuorot ja tulevat uudetkin vuorot lähtisivät kaikki Koskelasta?
 
Minusta ainakin pitäis olla ihan päivänselvää ettei kaikkia ratikoita voi keskittää Koskelaan ilman edes Koskelantien kiskoja.
 
Sitten tulee Sturenkadun risteys. Taitaa yksi vaunu kerrallaan ehtiä kääntymään Sturenkadulle. En kun niitä onkin kaksi tai kolme kääntyjää peräkkäin? Siellä vaunujono pitenee takana.

Hallista purkautuva vaunusuma on kyllä huomioitu Sturenkadun risteyksen valoissa aamuisin. Liikennevalot kytkeytyvät päälle kuudelta ohjelmoinnilla, joka syöttää nuolivaloja ratikoilla normaalikiertoa huomattavasti sujuvammin. Iltapäiväruuhkat sen sijaan saavat tyytyä normaaliin kankeaan kiertoon ja jonoja syntyy.
 
Takaisin
Ylös