Vs: Zürichin malli (Zürich model)
Kauppahan ei varsinaisesti edes koskaan toteutunut koska vaunuja ei vastaanotettu niiden ongelmien takia. Varmasti puhtaasti rahallisen hyödyn puolesta Bombardierin olisi kannattanut viedä vaunut pois, mutta yrityksen imagolle se olisi ollut valtava tappio. Myös HKL olisi jäänyt ongelmiin moneksi vuoksi vaunupulan takia.
.
Toisaalta on syytä muistaa, että tällä hetkellä Bombardier saa arvokasta kokemusta tästä ympäristöstä ja veikkaisin, että on erittäin vahvoilla kun tällä hetkellä sisällä oleva tarjouskierros on menossa.
Matkustajana minua ei haittaa, keltä nuo tilataan, kunhan liikkuvat. Siksipä toivoisin tähänkin keskusteluun faktoja siitä, montako noista on tällä hetkellä liikenteessä. Ainakin itse käyttämälläni linjalla 6/8 on Varioita hyvin liikenteessä.
Sitäpaitsi on myös hyvä muistaa se, että kun luodaan uusia raidekulkuneuvoja, niin niiden valmistusmäärät jäävät joka tapauksessa sellaisiksi, ettei niistä yksinkertaisesti voida rakentaa riittävää määrää prototyyppejä, joilla noita testattaisiin. Autoja valmistetaan satoja tuhansia, niiden kohdalla voi toteuttaa protoilua, raitiovaunuja valmistetaan koko elinkaaren ajan niin vähän, ettei niitä oikeastaan voi testata siinä määrin; varsinkin kun ympäristöt ovat raideleveyttä ja kaarresäteitäkin ajatellen hyvin erilaisia. Itse asiassa jos Helsingissä olisi Varioiden takia rakennettu raitiolinjojen infraa uudestaan, homma olisi ollut niin kallis ettei moinen hankinta olisi ollut mitenkään perusteltu.
Ja mitä tulee invaramppien toimintaan, niin jos niihin tarvitaan useampi henkilö käyttämään, ne ovat väärin suunnitellut.
---------- Viesti lisätty kello 21:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:34 ----------
Oho! Käsittääkseni nuo sähköpyörätuolit painavat suunnilleen moottoripyörän verran, ja jos kyydissä on vielä asiakas niin siitä tulee se 80 kg plusmiinus parikytä kiloa lisää massaa. Eli helposti 70 kg nostettavaa per jannu!
Miamissa vieraillessani paikalliset bussit olivat matalalattiaisia siten, että bussiin pääsi pyörätuolilla etuoven kautta. Kuski hyppäsi paikaltaan, otti rampin esiin ja kaveri rullaili tuolilla sisään. Samalla kuski kävi katsomassa että matkustaja oli hyvin paikoillaan, nosti rampin paikoilleen ja taas mentiin. Tuli mieleen, että meillä on joitain asioita toteutettu kovin vaikeasti, vaikka meillä väitetäänkin toimiva joukkoliikenne olevan...