Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Variotramin historia ja tulevaisuus
Ainoa pysyvä ratkaisu on toisenlainen vaunun rakenne. Eikä Helsinki ole tämän asian kanssa yksin. Euroopassa on runsaasti vanhoja kaupunkikeskustoja ja niiden raitioverkkoja, joilla on aivan sama tilanne. Näissä ympäristöissä itse asiassa meidän 1000 mm:n raideleveytemme on vain etu.
Antero
Helsinki ei voi muuttaa asemakaavaansa eli rakentaa katuja uudelleen leveämmiksi ja loivemmiksi, joten ei ole mahdollista millään hinnalla muuttaa Helsingin rataverkkoa sellaiseksi, että Variotramin tapaan tehty kenenkään muunkaan valmistajan moninivelvaunu kestäisi täällä. Ongelmia ja rakenteen haittoja voi vähentää pienemmillä rataverkon parannuksilla, kuten Mannerheimintien kiharoiden oikomisella, siirtymäkaarteilla ja syväuraisilla vaihteilla. Nykyisellä kaarteiden ja vaihteiden kulumistahdilla koko verkko olisi jo uusittu siinä ajassa, jonka Variot ovat meillä olleet. Vaihteet olisivat muuttuneet hieman pitkäikäisimmiksi ja poistetut kaarteet eivät enää kulu. Mutta ongelmista ei olisi päästy kokonaan.Itse asiassa jos Helsingissä olisi Varioiden takia rakennettu raitiolinjojen infraa uudestaan, homma olisi ollut niin kallis ettei moinen hankinta olisi ollut mitenkään perusteltu.
Ainoa pysyvä ratkaisu on toisenlainen vaunun rakenne. Eikä Helsinki ole tämän asian kanssa yksin. Euroopassa on runsaasti vanhoja kaupunkikeskustoja ja niiden raitioverkkoja, joilla on aivan sama tilanne. Näissä ympäristöissä itse asiassa meidän 1000 mm:n raideleveytemme on vain etu.
Antero