Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenne etenee

Pitää tuohon selvitykseen lisätä vielä, että onko otettu huomioon mahdollisuutta toteuttaa vaihtoyhteydet Turku-Salo -taajamajunilta Helsingin suuntaan linja-autoilla. Tuleva moottoritie nopeuttaa matka-aikoja Helsingin ja Salon välillä bussilla. Jos vaihtoyhteydet Salossa hoidettaisiin linja-autoilla Helsingin suuntaan, tämä auttaisi taajamajunien aikataulujen suunnittelussa. Tämä olisi perusteltua siksi, että Piikkiön, Paimion ym. liikennekysyntä Helsinkiin ei taida olla suuren suurta. Näiltä paikkakunnilta Helsinkiin voidaan matkustaa myös moottoritieliittymien pikavuoropysäkeiltä, jolloin vaihto Salossa paikallisjunasta kaukojunaan tai pikavuorobussiin ei olisi tarpeellinen.
 
Keskusteluun liittyen. On oleellista havaita, että rataosien liikennöintitaloudesta ja toiminnallisista vaatimuksista on tehty aikaisemmin erilliset selvitykset:

Turku - Uusikaupunki(2005)

Turku-Salo ja Turku-Loimaa (2007)

Nyt tehty selvitys on näitä täydentävä ensisijaisesti ratatekninen selvitys. Selvityksessä on hivenen puututtu aikaisemmissa selvityksissä tehtyihin arvioihin liikennemääristä, mutta samalla on tosiasiassa vahvistettu ne.

Pitää tuohon selvitykseen lisätä vielä, että onko otettu huomioon mahdollisuutta toteuttaa vaihtoyhteydet Turku-Salo -taajamajunilta Helsingin suuntaan linja-autoilla.

Tällaista mahdollisuutta ei ole selvitetty. Ensisijaisena syynä on linja-autoyrittäjien vastustus koko paikallisjunaliikennettä vastaan.

Tosiasiassa yhteys hoituu tarvittaessa, koska Salon linja-autoasema on 200 m päässä Salon rautatieasemasta.

Vaihtoyhteydet olisivat parhaiten järjestettävissä, jos Turku - Salo - osuuden vuoroväli olisi 30 min. Tällöin junalta olisi vaihtoyhteys kaukojuniin tasatunnein Turun päässä ja puolelta Salossa.

Ensi vaiheessa tulee kuitenkin tunnin vuoroväli. Tällöin itse priorisoisin kaikkien junien kohtaamisen Turussa tasatunnilta.

Näiltä paikkakunnilta Helsinkiin voidaan matkustaa myös moottoritieliittymien pikavuoropysäkeiltä.

Piikkiön kohdalla ei ole mitään moottoritien pysäkkiä. Paimiossa on, mutta se on varsin kaukana keskustasta. Lisäksi tietääkseni kaikki vuorot eivät käytä ko. pysäkkiä.
 
Pikavuoropysäkit paikallisjunan täydentäjänä

Piikkiön kohdalla ei ole mitään moottoritien pysäkkiä. Paimiossa on, mutta se on varsin kaukana keskustasta. Lisäksi tietääkseni kaikki vuorot eivät käytä ko. pysäkkiä.

Jos pysäkkiä ei ole, sellaisenhan voi rakentaa. Kustannuksina tulevat lähinnä uudet rampit, luulisi tuon olevan edullisempaa kuin kokonaan uuden liittymän rakentaminen. Matka-aikaa ei Viikin pysäkin tapainen läpiajettava moottoritiepysäkki hidasta mainittavammin.

En tiedä, onko mainitsemissani liittymissä valmiiksi jo pysäkkejä, mutta havainnollistan kuinka helppo ne on rakentaa. Liitin liitteeksi matka.fi:stä napatut liittymäkuvat, joista näkyy, kuinka läpiajettava bussipysäkkiramppi olisi helppo lisätä nykyisiin liittymiin Piikkiöön, joko 1-tien tai 2340-tien liittymiin. Pysäkit eivät ole mahdottoman matkan päässä asutuksesta.

Moottoritien pikavuorot toki kilpailevat paikallisjunan kanssa matka-ajalla, mikäli moottoritie ei tukkeudu, mutta tarkoituksenmukaisinta ratkaisuahan tässä etsitään. Jos junalla on joitain ylivoimaisia puolia tällaiseen ratkaisuun nähden (mm. kulkee keskeisesti taajamissa), matkustajia riittänee molempiin. Mielestäni jo suora yhteys näiltä pysäkeiltä Helsinkiin, jota paikallisjuna ei tarjoa, riittäisi perustelemaan nämä pysäkit.

Kaukojunien kannalta radan mutkittelu taajamien läpi ei ole mielekästä. Ennemmin tai myöhemmin voisin ajatella, että radan mutkat oikaistaan Turun ja Salon välillä, jolloin sillä voidaan ajaa täyttä vauhtia. Tapahtui tämä sitten Lohjan oikoradan yhteydessä tai muuten, niin se mahdollistaisi vanhan radan hyödyntämisen täysipainoisesti paikallisjunaliikenteessä.
 

Liitetiedostot

  • tie1-40-liittyma.PNG
    tie1-40-liittyma.PNG
    55.5 KB · Lukukerrat: 109
  • tie110-2340-liittyma.PNG
    tie110-2340-liittyma.PNG
    44 KB · Lukukerrat: 100
Viimeksi muokattu:
Piikkiön taajamassa asuvien on helpompi ja nopeampi kulkea paikallisjunalla Saloon ja vaihtaa siellä bussiin kuin kulkea moottoritievarren pysäkille, joka sijaitsee keskustaajamasta syrjässä ja jonne ei nyt ole joukkoliikenneyhteyttä eikä edes turvallista kevyen liikenteen väylää.
 
Tällaista kuuluu tänään:

http://lotta.yle.fi/rswebtku.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content70EF2

YLE Turun radio sanoi:
Paikallisjunaliikennettä ryhdytään ehkä virkistämään

Paikallisjunaliikenteen toteutuminen Varsinais-Suomessa ottaa askelen eteenpäin, mikäli maakuntahallitus tänään päättää lähteä tukemaan liikenteen kehittämistä.

Maakuntajohtaja Juho Savo esittää, että Turun, Salon, Loimaan ja Uudenkaupungin radanvarsikuntien kannattamaa kehitystyötä jatketaan liiton johdolla ja että liitto tukee sitä taloudellisesti.

Ensi vaiheessa on tarkoitus tilata alustavat selvitykset, jotka voivat maksaa korkeintaan puoli miljoonaa euroa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mihin niitä selvityksiä enää tarvitaan, kun niitä on sekä RHK että maakunnan liitto teettänyt jo useampia?
 
Hyvä jossei suorastaan paras kysymys tässä tilanteessa, Ultrix.
Yleensähän Suomessa asioita selvitetään, kun halutaan jarruttaa jotakin hanketta.
Jos taas hanke halutaan, yleensä yksi selvitys riittää.
 
Mihin niitä selvityksiä enää tarvitaan, kun niitä on sekä RHK että maakunnan liitto teettänyt jo useampia?

En tiedä, mihin selvitykseen tuossa viitataan, mutta ainakin Turussa ollaan vasta käynnistetty varsinainen liikennejärjestelmävaihtoehtojen vertailu, joka vastaa Tase 2025:tä. Aikaisemmat suunnitelmathan ovat pyrkineet saamaan vastauksen vasta siihen, mitä on yleensä mahdollista tehdä ja millaisin kustannuksin. Tämä tuleva suunnitelma toivottavasti antaa Tase 2025:n tapaan vastauksen siihen, mitä lopulta kannattaisi tehdä ja millaiset vaikutukset sillä olisi, erityisesti liikennejärjestelmän kokonaisuutena.
 
Päätösesitys hyväksyttiin tänään.

Ehkä asiaa selventää tämä:
- Aikaisempien selvitysten pohjalta on pyydetty radanvarsikuntien ym. tahojen lausunnot. Kaikki Turku - Salo, Turku - Uusikaupunki ja Turku - Loimaa - ratojen varren kunnat paitsi Raisio ovat ottaneet kantaa haluavansa paikallisjunaliikenteen radoille.
- Nyt käynnistetään sellainen selvitys, jonka perusteella yritetään saada LVM ja RHK vakuuttumaan hankkeesta.

Eli: nyt on kasassa tahtotila, seuraavaksi yritetään vakuuttaa valtio.

Varsinais-Suomen liitto sanoi:
PAIKALLISJUNAHANKE NYTKÄHTI ETEENPÄIN
Lisätietoja: Janne Virtanen

Paikallisjunaliikenteen käynnistäminen Turusta Saloon, Loimaalle sekä Uuteenkaupunkiin saa tukea radanvarren kunnilta (paitsi Raisio), liikenne- ja viestintäministeriöltä, Ratahallintokeskukselta, VR Oy:lta ja Turun tiepiiriltä. Monet toivovat, että hanke toteutetaan ratasuunta kerrallaan. Kunnat ovat suostuneet maksamaan osansa selvitysvaiheesta, joten se voi alkaa.

Selvityskustannukset (500 000 euroa) jaetaan puoliksi kuntien ja valtion välillä. Varsinais-Suomen liiton maksuosuus on 100 000 euroa vuosina 2009-2010.
 
ei voi sanoo ku et mitä noita selvitellään niin monta kertaa, lapiot kouraa ja raidetta tekemään :biggrin:
 
Yleensähän Suomessa asioita selvitetään, kun halutaan jarruttaa jotakin hanketta.
Jos taas hanke halutaan, yleensä yksi selvitys riittää.

Asiahan on tismalleen näin. On uskomatonta, että kaikista raideliikenteen kehittämisestä, etenkin pikaraitioteistä tarvitaan selvityksiä selvityksien perään. Ja selvityksestähän voi tehdä uuden selvityksen, joka vaatii jatkoselvityksen ja niin edelleen niin, ettei selvityksistä tule ikinä loppua. Kuitenkin rahaa palaa älyttömiä määria ja vuodet vierivät. Ja mitään konkreettista ei tapahdu!:mad:

On myös perin kummalista, että VR Oy on selvityksissä mukana. VRhän on ilmoittanut, että se on kiinnostunut Turun seudun paikallisliikenteestä vain, jos se on kannattavaa. Eli =VR haluaa mahdollisimman paljon tukea kunnilta ja valtoilta lipputulojen lisäksi, vaikka liikenne on itaekannattavaa. On myös muistettava, että pääkaupunkiseudun paikallisliikennteestä maksetaan tähtitieteellisiä korvauksia VR:lle, vaikka se ei todellisia kustannuksia ilmoitakaan. Eikä ole pitkä aika kun huomattiin, että oikoradalla täytyikin liikennöidä suunniteltua vähemmän, kun VR päätti vaatia korvauksia itsekannattavaksi suunnitellusta liikenteestä. Eikä tähän päivään mennessä ole näkynyt todellisia kustannuslaskelmia.

On selvää, että Turunseudun raitioliikenne ja paikallisliikenne on saatava käyntiin. Kuitenkin ensin täytyy vain valita, tehdäänkö asia järkevästi vai ei. Siihen voi vaikuttaa mm. valitsemalla mikä taho liikenteen tuottaa.
 
Jep jep. Olisihan se saatava. Minä en vaan ainakaan Turun osalta jaksa siihen uskoa. Syitä on kaksi: seudun poliittinen ilmapiiri ja se, että Turun talous on aivan katastrofaalisessa tilassa. Rata myös kiertää Turun keskustan ja siksi pidän raitiotietä parempana, koska se halkaisisi kaupungin sydämen, torin.

Linjurimiesten lobbarit ovat jo muuten liikkeellä

(Turun Sanomat 20.11.2008)

http://www.turunsanomat.fi/mielipit...;4:9:0:1:2008-11-20,104:9:577577,1:0:0:0:0:0:

En pidä VR-yhtymää suurena saatanana näissä asioissa. Suomella on oikeus poliittisin päätöksin mahdollisuus pakottaa yhtiö aloittamaan liikenne vaikka Turku-Uki-välillä jne. VR on toimija, jolta valtio haluaa rahaa, VR:llä on myös asiantuntemusta. Ongelmamme on yksinkertainen: Liikenneministeriö ei pakota kaupunkeja suunnitteluun ja ei anna siihen resursseja. Jos esim lailla säädettäisiin, että Turun ja Mansen on tehtävä seudulliset master planit joukkoliikenteen osalta ja valtio maksaisi niistä osan, tilanne olisi toinen.
 
On täysin selvää, että pikaraitiotiet olisi saatava mahdollisimman pian. Sehän on paras ratkaisu Turun seudun raideliikenteeseen, mutta myös paikallisiikannettä on myös syytä kehittää. Sekin on kiistämätön tosiasia, että valtion olisi osoitettava rahoitusta, jotta seudullisia raideliikennehankkeita voitaisiin kehitellä. Mutta mikä tärkeintä, että niitä voitaisiin myös ihan oikeasti toteuttaa, jotta iankaikkinen jahkailu päättyisi edes jokus, kun liikenne vihdoin alkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jep. Olisihan se saatava. Minä en vaan ainakaan Turun osalta jaksa siihen uskoa. Syitä on kaksi: seudun poliittinen ilmapiiri ja se, että Turun talous on aivan katastrofaalisessa tilassa. Rata myös kiertää Turun keskustan ja siksi pidän raitiotietä parempana, koska se halkaisisi kaupungin sydämen, torin.

Niin talous on kuralla mutta sitä ei saadakaan ylöspäin, jollei tehdä asialle jotain. Pelkkien selvitystenkin laatimisiin on kulunut rahaa jo todella paljon. Pikaraitiot maksaa laittaa pystyyn MUTTA se luo imagoa ja tuottaa rahaa. Mitä kauemmin viivytellään sitä kalliimmaksi se tulee, koska dösäliikenne ei sitä rahaa tuo. Toisaalta kun niitä raiteita rakennetaan saadaan työvoimaa ja taas sitä kautta verorahaa.
 
Ongelmamme on yksinkertainen: Liikenneministeriö ei pakota kaupunkeja suunnitteluun ja ei anna siihen resursseja. Jos esim lailla säädettäisiin, että Turun ja Mansen on tehtävä seudulliset master planit joukkoliikenteen osalta ja valtio maksaisi niistä osan, tilanne olisi toinen.
Ongelma ei ole tämän näköinen. Turun ja Tampereen seudut tekevät seudulliset liikennejärjestelmäsuunnitelmat vapaaehtoisesti, toki PARAS-puitelain mukaisen maankäyttö-, asumis- ja liikennesuunnitelman osana.
 
Takaisin
Ylös