Kalasatama on rakentamatta, Jätkäsaari rakentatamtta, Sipoo rakentamatta, mikä ihemeen kiire on nyt Vartiosaareen koskea.
Ottamatta kantaa siihen, onko Vartiosaaren rakentaminen hyvä juttu, sen kaavoittaminen pitäisi kyllä aloittaa pian, jos taloja aiotaan saada rakenteille Kalasataman ja Jätkäsaaren jälkeen jatkoksi. Nykysysteemillä kaavoittaminen lausunto- ja valituskierroksineen tunnetusti kestää. Entisiä satama-alueita on kyllä käsittääkseni rakennettu sitä mukaa kun lainvoimaista asemakaavaa valmistuu, muutama kortteli kerrallaan. Osayleiskaavathan on hyväksytty aikaa sitten, eli kyllä nuo alueet on aivan vakaa tarkoitus rakentaa.
Omasta puolestani Vartiosaareen kaavaillut 7000 asukasta voisi ensin lisätä Laajasaloon (siis Kruunuvuorenrannan suunnitelmien lisäksi), ja yrittää vaikka saada Yliskylään aikaan jotain kaupungin tapaista. Huuto ja itku semmoisenkin suunnittelemisesta tietysti tulisi, kuten on jo tullut mm. Gunillantien tiivistyskaavasta Laajasalossa.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:15 ----------
Mihin päättäjiltä unohtui sisääntuloväylien bulevardisointi? Ja asuintilaa saataisiin ihan joutomaaltakin esim. Lahdenväylän ja Kehä I:n liittymästä ja sen ympäristöstä tuhoamatta yhtäkään virkistyskohdetta.
Väkimäärän kasvuennusteet ja -suunnitelmat lienevät semmoiset, että sekä sisääntuloväylien alueille että Vartiosaarelle piisaa kysyntää. Bulevardimuutoksia ei ole vielä tuotu kaavatasolla mihinkään lautakunta- tai muuhun poliittiseen käsittelyyn yhtäkään. Vartiosaari on virkamiehille tässä mielessä paljon helpompi tapaus, se kun on jokseenkin perinteistä aluerakentamista metsään. Bulevardit vaativat täysin uudenlaista ajattelua ja semmoisten poliitikkojen taivuttelua, joiden mielissä vielä hetki sitten ei olisi tullut kuuloonkaan moottoritien muuttaminen kaduksi, jos tulee taivuttelemallakaan.