Myönnän, että Dm12-moottorivaunuissa kuljettajarahastus onnistuu yhtä hyvin kuin veturivetoisissakin junissa. Jatkan tätä keskustelua kuitenkin keskustelun ilosta.
Entäs jos matkustaja kääntyykin vaunun keskiosastoa kohti kuljettajan huomaamatta?
Entä jos vek ei huomaa kaikkia sisääntulijoita?
Laiturille ja junien ovien eteen teksti "Astu junaan etuovesta. Näytä lippusi kuljettajalle." Jälkimmäinen virke voidaan jättää pois, mikäli kuljettajan ei tarvitse tarkastaa matkalippuja. Ohjaamossa on ikkuna, josta kuljettaja voi katsoa laiturille ja laskea kyytiin nousevat matkustajat. Näin tekevät nykyisin konduktöörit (eivät tietenkään joka asemalla!).
Lippua ei oikein voi myydä ajon aikana, sillä kuljettajan on keskityttävä havainnoimiseen junan ollessa liikkeessä. Kaikkialta lippua ei välttämättä saa etukäteen, eihän ketään voi edellyttää kiertämään mahdollisesti toisella puolella kylää olevan R-kioskin kautta taikka omistamaan tietokonetta ja verkkopankkitunnuksia, joilla lipun voi ostaa.
Kyllä Sveitsissä kuljettaja voi myydä lippuja ajon aikana. Ehkä se Suomessa ei sitten käy.
Tässä kuva myyntitilanteesta ajon aikana. Ei taida olla kulunvalvontaa tuolla radalla.
Kuljettajarahastus ei tarkoita sitä, että kaikki matkustajat ostaisivat lippunsa kuljettajalta. Kuljettajarahastus ei tarkoita myöskään sitä, että kaikki ostaisivat lippunsa etukäteen ja kuljettaja vain kuljettaisi. Kuljettajarahastuksen ideana on, että matkustajat ostavat lippunsa etukäteen, jos pystyvät. Se matkustaja, joka ei kertakaikkiaan saa ostettua lippuaan etukäteen, voi ostaa lippunsa kuljettajalta.
VR voisi ottaa käyttöön jälleen valmiiksi painetut pahviliput. Näitä voitaisiin myydä suosituimmille väleille kiskobussien pysähdyspaikkojen lähettyvillä sijaitsevissa kaupoissa, kioskeissa, posteissa, kunnantaloissa ja Alkoissa. Kymmenen lipun ostajalle alennusta! Näin lippuja voisi ostaa vaikka vuoden tarpeiksi kerralla ja aina pitää lompakossa mukana. Jos reitin varrella ei satukaan olemaan R-kioskia, on lippu kuitenkin ostettuna (ja ylimääräiset voisi asemalla myydä niille, joilla ei ole). Ne, jotka vaihtavat kiskobussista IC-junaan, voivat ostaa lippunsa paikkatietoineen R-kioskista tai Internetistä. Kuljettaja ei siis saa olla pääasiallinen lippujen myyjä vaan vain viime hetken hätävara.