Ja tuo loppulauseesi on juurikin runkolinjojen idea
Niinpä. Olen elänyt niin vanhaksi, että perehdyin runkolinjan ideaan jo pikkupoikana "Castrenin aikana" (täällä muistan nähneeni ketjun aiheesta). Runkolinja 10 (siis raitiovaunu, Ratti-Karia 301-329 ja Valmet 330-375) kulki Erottajalta Ruskeasuolle. Siellä oli hieno tarkoitus siirtää matkustajat ratikasta Pitäjänmäen, Konalan, Laurinmäen (nykyinen Lassila) ja ties minkä suunnan busseihin. Pohjois-Haagaan kulki oma Suomen Turistiauton bussi omine tariffeiheen. Runkolinja lopetettiin silloin omaan mahdottomuuteensa huhtikuussa 1958 toimittuaan jostakin 1955 alkaen.
Seurattuani ihmisten juoksemista Mellunmäen metroasemalla Vuosaareen menevään Runkolinjan bussiin voin todeta, että historia toistaa itseään.
Liikenneympyröiden ja hidasteiden laskutavassakin näkyy olevan eroa. Ensimmäiset tusina hidastetta ovat Rastilan metroaseman ja Vuosaaren metroaseman välissä "Mogadishu Avenuella". Eka liikenneympyrä on tultaessa sieltäpäin Vuosaaren metroasemalle kauppahuone Columbuksen edustalle. Seuraava ympyrä on Kallvikintiellä Koukkusaarentien-Rastilantien risteyksessä. Sitä seuraava on Kallvikintien-Niinisaarentien risteyksessä.
Sitten pärjätäänkin ilman ympyröitä Yhdyskunnantielle saakka (vai jäikö joku välistä pois?). Sitten kiemurrellaan ahtailla kaduilla muuten vain vasemmalta oikealle. Kuusimiehenkaaren alussa on taas ympyrä (sellainen "kolmen vartin" = 135 astetta). Seuraava on Vantaanlaaksontien-Vaskivuorentien risteyksessä, kun on selvitty neljänkympin rajoitusta/suositusta noudattaen Paloheinän uudesta tunnelista. Kaksisuuntaisuudesta johtuen siinä ei saa ajaa tuhatta ja sataa, mutta 60-70 km/h-rajoitus tuskin on liioiteltua, kun tunnelia käyttävät vain runkolinja 560:n bussit. Aikamoinen savotta on tehty vain yhtä bussilinjaa varten.
Matkustin 560:n pari päivää sitten uudelleen, ja tällä kerralla Rastilasta Honkasuontielle ja takaisin. Hidasta oli meno, mutta näyttävät matkustajat ottaneen linjan omakseen. Suurimmaksi osaksi kaikki istumapaikat olivat täynnä. Mutta olen yhä sitä mieltä, että koukkaus Mellunmäen metroasemalle Vuosaareen mentäessä ei olisi mitenkään pahitteeksi.
Mutta joo: Tämä on edelleenkin offtopiccia. Pitäisikö avata uusi ketju? Vai joko sellainen on? En ole löytänyt.