Virheitä pysäkkien kilvityksessä

Jatketaan OT-linjalla: ajaahan 560 Malmin Kirkonkyläntien terminaalin kautta. Ja mielestäni Mellunmäessä kävelymatka pysäkiltä metroasemalle ei ole turhan pitkä, Kontulassa pysäkki on tosiaan vähän syrjemmässä. Suurin epäkohta 560:llä on Fallpakan palveleminen vain Itäväylän pysäkkien osalta.I

Varmaan nopeuttaa linjan kulkua, kun pysäkkejä on harvassa, mutta palveleeko se ketään? Korkkasin linjan muutama päivä sitten. Monella pysäkillä nousi käsiä pystyyn. Sitten seistiin seuraavassa risteyksessä punaisissa valoissa. Ja parissa sitäkin seuraavassa.

Mellunmäessä ihmiset juoksevat metroasemalta tien yli ehtiäkseen bussiin, mutta eivät tietenkään ehdi. Linja ei palvele kontulalaisia ja mellunmäkeläisiä juuri ollenkaan. Myös kivikkolaiset murisevat vanhan h78:n menetyksestä. Uutta tynkä-78:a pidetään bussilinjan irvikuvana.
 
Jatketaan OT-linjalla: ajaahan 560 Malmin Kirkonkyläntien terminaalin kautta. Ja mielestäni Mellunmäessä kävelymatka pysäkiltä metroasemalle ei ole turhan pitkä, Kontulassa pysäkki on tosiaan vähän syrjemmässä. Suurin epäkohta 560:llä on Fallpakan palveleminen vain Itäväylän pysäkkien osalta.

Jatketaan vaan. Kannattaisi suunnitelmiin tutustua. Linja 560 Rastilan suuntaan ajaa tällä hetkellä poikkeusreittiä terminaalin kautta. Kunhan sillan korjaustyöt valmistuu syksyllä 2015, alkaa 560 Rastilan suuntaan käyttämään laituria 18, joka sijaitsee Kirkonkyläntiellä terminaalin kohdalla eikä terminaalissa.

Terminaalikartan löydät vaikkapa täältä.
 
Jatketaan vaan. Kannattaisi suunnitelmiin tutustua. Linja 560 Rastilan suuntaan ajaa tällä hetkellä poikkeusreittiä terminaalin kautta. Kunhan sillan korjaustyöt valmistuu syksyllä 2015, alkaa 560 Rastilan suuntaan käyttämään laituria 18, joka sijaitsee Kirkonkyläntiellä terminaalin kohdalla eikä terminaalissa.

Terminaalikartan löydät vaikkapa täältä.

Tutustuin suunnitelmiin ja totean, että 560 ajaa siltaremontin jälkeenkin terminaalin kautta, vaikka vaan toiseen suuntaan. Eipä 78:kaan pysähtynyt Mellunmäen terminaalissa kuin yhteen suuntaan. Mutta joo, eiköhän tämä asia ole nyt käsitelty.
 
Hassua aina lukea valitusta, mitähän se oli kun metro aloitti ja bussit katosivat jostain kohdista, tai kun 550 tuli... Onneksi kivikonsafari katosi, turhaan hidasti ja vaikeutti bussin käyttöä kun välillä meni kuin rasvattu välillä keräsi kaikki...

Maailma muuttuu, aina joku kärsii mutta niin se vaan menee eteenpäin.
 
Edvard Blomqvistin polun pysäkiltä (V6217) puuttuu kilpi linjalle 724 kohti Helsinkiä. Muistini mukaan siihen tuotiin ensin linjan 722 kilpi, joka sitten otettiin pois, ja nyt sen kohdalla on jo pari viikkoa ollut tyhjä aukko ilman kilpeä.
 
Linjan 562 lähtölaiturissa mellunmäessä lukee vieläkin 62 Tikkurila
Dickursby
 
Tutustuin suunnitelmiin ja totean, että 560 ajaa siltaremontin jälkeenkin terminaalin kautta, vaikka vaan toiseen suuntaan. Eipä 78:kaan pysähtynyt Mellunmäen terminaalissa kuin yhteen suuntaan. Mutta joo, eiköhän tämä asia ole nyt käsitelty.

Sen verran vielä, että punaisten valojen lisäksi 560:n reitillä on ties kuinka monta liikenneympyrää, joissa pitää ajaa kävelyvauhtia täydet kolme varttikierrosta (=135 astetta) ja lisäksi Malmilla on "tuhat ja sata" töyssyä, joissa bussi joutuu kulkemaan myös kävelyvauhtia, ei luulisi että yksi pikku koukkaus Mellunmäen metroasemalla vaikuttaa mitään. Lisäksi Paloheinän tunnelissa näkyi olevan 40:n nopeusrajoitus/tai suositus. Ja kävelyvauhtia mentiin.

Mutta olkoon tämä asia minunkin puolestani loppuun käsitelty. Mahdollisimman suorinta tietä, mahdollisimman vähän koukkauksia ja pysähtymisiä harvoilla pysäkeillä. Hyvin menee.
 
Sen verran vielä, että punaisten valojen lisäksi 560:n reitillä on ties kuinka monta liikenneympyrää, joissa pitää ajaa kävelyvauhtia täydet kolme varttikierrosta (=135 astetta) ja lisäksi Malmilla on "tuhat ja sata" töyssyä, joissa bussi joutuu kulkemaan myös kävelyvauhtia, ei luulisi että yksi pikku koukkaus Mellunmäen metroasemalla vaikuttaa mitään. Lisäksi Paloheinän tunnelissa näkyi olevan 40:n nopeusrajoitus/tai suositus. Ja kävelyvauhtia mentiin.

Mutta olkoon tämä asia minunkin puolestani loppuun käsitelty. Mahdollisimman suorinta tietä, mahdollisimman vähän koukkauksia ja pysähtymisiä harvoilla pysäkeillä. Hyvin menee.
Heh, suunnassa 1 (Rastila - Myyrmäki) on kaikki 3 mainitsemaasi liikenneympyrää, toiseen suuntaan niitä on jopa 1! Tai oikeasti sekin on vain 2/3 kierrosta, tunneliin mennessä 😜 Ja Malmilla ei ole yhtään töyssyä, ainoastaan Kirkonkyläntien loppupäässä, Tapaninvainiontien ja Tapaninkyläntien välillä, 1 kapea hidaste ja yksi korotettu risteysalue ja Santerlantien pysäkin kohdalla korotettu pysäkkialue 😂 että siltä pohjalta... Ja tuo loppulauseesi on juurikin runkolinjojen idea 😂
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja tuo loppulauseesi on juurikin runkolinjojen idea 😂

Niinpä. Olen elänyt niin vanhaksi, että perehdyin runkolinjan ideaan jo pikkupoikana "Castrenin aikana" (täällä muistan nähneeni ketjun aiheesta). Runkolinja 10 (siis raitiovaunu, Ratti-Karia 301-329 ja Valmet 330-375) kulki Erottajalta Ruskeasuolle. Siellä oli hieno tarkoitus siirtää matkustajat ratikasta Pitäjänmäen, Konalan, Laurinmäen (nykyinen Lassila) ja ties minkä suunnan busseihin. Pohjois-Haagaan kulki oma Suomen Turistiauton bussi omine tariffeiheen. Runkolinja lopetettiin silloin omaan mahdottomuuteensa huhtikuussa 1958 toimittuaan jostakin 1955 alkaen.

Seurattuani ihmisten juoksemista Mellunmäen metroasemalla Vuosaareen menevään Runkolinjan bussiin voin todeta, että historia toistaa itseään.

Liikenneympyröiden ja hidasteiden laskutavassakin näkyy olevan eroa. Ensimmäiset tusina hidastetta ovat Rastilan metroaseman ja Vuosaaren metroaseman välissä "Mogadishu Avenuella". Eka liikenneympyrä on tultaessa sieltäpäin Vuosaaren metroasemalle kauppahuone Columbuksen edustalle. Seuraava ympyrä on Kallvikintiellä Koukkusaarentien-Rastilantien risteyksessä. Sitä seuraava on Kallvikintien-Niinisaarentien risteyksessä.

Sitten pärjätäänkin ilman ympyröitä Yhdyskunnantielle saakka (vai jäikö joku välistä pois?). Sitten kiemurrellaan ahtailla kaduilla muuten vain vasemmalta oikealle. Kuusimiehenkaaren alussa on taas ympyrä (sellainen "kolmen vartin" = 135 astetta). Seuraava on Vantaanlaaksontien-Vaskivuorentien risteyksessä, kun on selvitty neljänkympin rajoitusta/suositusta noudattaen Paloheinän uudesta tunnelista. Kaksisuuntaisuudesta johtuen siinä ei saa ajaa tuhatta ja sataa, mutta 60-70 km/h-rajoitus tuskin on liioiteltua, kun tunnelia käyttävät vain runkolinja 560:n bussit. Aikamoinen savotta on tehty vain yhtä bussilinjaa varten.

Matkustin 560:n pari päivää sitten uudelleen, ja tällä kerralla Rastilasta Honkasuontielle ja takaisin. Hidasta oli meno, mutta näyttävät matkustajat ottaneen linjan omakseen. Suurimmaksi osaksi kaikki istumapaikat olivat täynnä. Mutta olen yhä sitä mieltä, että koukkaus Mellunmäen metroasemalle Vuosaareen mentäessä ei olisi mitenkään pahitteeksi.

Mutta joo: Tämä on edelleenkin offtopiccia. Pitäisikö avata uusi ketju? Vai joko sellainen on? En ole löytänyt.
 
En nyt oikein käsitä Mellunmäessä olevan ongelmaa että hiukan joutuu kävelemään, miksi ihmeessä pitää juosta, aika uisein rassi menee... toissaalta onhan sama ongelma 62 vaikka 5 metriä matkaa, kaikki juoksevat vaikka bussi lähtee aina noin 3 min metron tulon jälkeen.... että ihmiset on :mad:

eikä se kontulassa ole syrjässä, kai nyt voi kävellä edes hetken....
 
Elielinaukiolla infotaulu josta näkee lähtevät bussit lukee edelleen 415 Lentoasema
 
Heikinlaaksossa Korvasienentien pysäkkiparilla on linjan 74 kyltit väärin päin. Pysäkillä 3839 lukee Porttipuisto ja vastakkaisella pysäkillä 3867 taas Hakaniemi, kun niiden pitäisi olla juuri päinvastoin.
 
Liikenneympyröiden ja hidasteiden laskutavassakin näkyy olevan eroa. Ensimmäiset tusina hidastetta ovat Rastilan metroaseman ja Vuosaaren metroaseman välissä "Mogadishu Avenuella". Eka liikenneympyrä on tultaessa sieltäpäin Vuosaaren metroasemalle kauppahuone Columbuksen edustalle. Seuraava ympyrä on Kallvikintiellä Koukkusaarentien-Rastilantien risteyksessä. Sitä seuraava on Kallvikintien-Niinisaarentien risteyksessä.
.
Ei, laskutavassa ei ole muuta eroa kuin se että tekstissäsi puhuit vain ympyröistä joissa ajetaan 3/4 kierrosta :lol: Niitä on mainitsemani määrä. Ja hidasteita, Rastila-Vuosaari välillä on 2 kapeaa, lähes kokonaan bussin alle jäävää hidastetta, yksi korotettu suojatie ja yksi korotettu risteysalue, eli yksi hidaste enemmän kuin sinun "Malmilla" :p Eli ei lähelläkään tusinaa, liioittelulla asian saa näyttämään erilaiselta :tongue:
 
Munkkiniemen aukiolla ilmoitetaan 200-sarjan bussien määränpääksi Elielinaukio. Noin teoriassa kai Meikun-päättäri on tilapäinen, käytännössä nuo tuskin enää keskustaan palaavat.
 
En nyt oikein käsitä Mellunmäessä olevan ongelmaa että hiukan joutuu kävelemään, miksi ihmeessä pitää juosta, aika uisein rassi menee... toissaalta onhan sama ongelma 62 vaikka 5 metriä matkaa, kaikki juoksevat vaikka bussi lähtee aina noin 3 min metron tulon jälkeen.... että ihmiset on :mad:

eikä se kontulassa ole syrjässä, kai nyt voi kävellä edes hetken....

Koska edelleenkään tästä aiheesta ei ole avattu ketjua, vaikka aihetta olisi, jatkan täällä aiheesta "valoetuudet runkolinjalla 560":

Tänään 28.8.2015 kello 16.15-16-30 aikoihin matkustin Mellunmäestä Vuosaareen 560:llä. Yksi bussi meni nenäni edestä tuolla Mellunmäen metroaseman pysäkillä, joka siis ei koukkaa asemalle. Jos koukkaisi, olisin ehtinyt siihen. Mutta onneksi eläkevaarilla ei ole enää kiirettä mihinkään. Seuraava bussi tuli aikanaan ja hyppäsin kyytiin. Kyyti pysähtyi Pyhäntunturintien pysäkin jälkeen. Edessä oli seisova autojono, jonka seisonnan aiheuttajaa en tiennyt. Luulin, että jossakin kaukana Itäväylällä on ajettu kolari, jota poliisisedät selvittelevät. Kyyti eteni pikkuhiljaa kohti Itäväylää, ja kas: Mateleminen johtuikin liikennevaloista. Mellunmäestä Porvoon suuntaan kääntyville palaa vihreä vain sen verran aikaa, että kaksi tai kolme henkilöautoa ehtii valoista läpi. Sitten odoteltiin rannekelloni mukaan minuutti ja 45 sekuntia. Ja taas pari kolme henkilöautoa pääsi vihreistä läpi. Ja taas minuutti ja 45 sekuntia. Ehkä 5-6 valokiertoa tarvittiin, ennenkuin "Runkolinja" 560 pääsi kääntymään vasemalle Itäväylälle kohti Kallvikintien risteystä.

Toivon parasta ja epäilen pahinta, että kysymyksessä on lastentauti tai muu alkukankeus. Mieleeni tuli väkisinkin kysymys: Onko tässä mitään järkeä?

Siis valoetuuksia runkolinjan 560 reitille, pliiz! Oppia voi ottaa runkolinja 550:stä, jossa homma tuntuu toimivan.
 
Takaisin
Ylös