Toni Lassila saattoi tarkoittaa, että hän ei toivoisi hankittavan
nykyisenlaisia kaksikerrosvaunuja enempää, vaikka näin ei yllä suoraan lukenutkaan. Osa kirjoittajien ajatuksista joudutaan päättelemään itse, jos ilmaisutapa on väljä.
Eilen viimeksi kuulin kanssamatkustajaltani osaksi samantapaisia näkemyksiä kaksikerroksisista päivävaunuista. Makuasiat ovat makuasioita, ei niissä oikein kukaan voi olla oikeassa suhteessa toiseen - omiin makuasioihin perustuvien mielipiteidensä osalta yleensä jokainen on oikeassa.
VR:n nettikauppa havaintojeni mukaan yleensä antaa oletuksena kaksikerrosvaunun kartan istumapaikan valintaa varten, vaikka junassa olisi yksikerroksistakin kalustoa (jos kuitenkin asettaa lemmikkipaikan hakukriteeriksi IC-junasta, niin silloin toki tulee Expt:n kartta). Tälläkin voi olla jokin merkitys siihen, missä järjestyksessä vaunut alkavat täyttyä. IC:eiden Ed, Ed(f)s ja Edb täyttyvät ymmärrettävästi sujuvasti.
Itse matkustan noin viikoittain edestakaisen matkan IC- tai IC2-junalla. Jos vain on saatavilla toimistohytti, valitsen sellaisen. IC:stä valitsen paikan Expt:stä. Mielestäni matkustusmukavuus kaksikerrosvaunun peruspaikalla ei ole paras mahdollinen, vaikkakaan ei missään nimessä huono. Etenkin kuumana kesäpäivänä toimiva ilmastointi voittaa monta muuta asiaa. Valitettavasti viimeksi kuluneen vuoden aikana ilmastointien säädöissä on useamman kerran ollut toivomisen varaa.
Ja todettakoon vielä sekin, että kyllä Ed:n ja sen sisarsarjojen Eko-luokan paikkojen istuinmukavuus pesee "selvin luvuin" lukuisien eurooppalaisien kakkosluokan vastaavien vaunujen istuinmukavuuden. Joskus meistä alkaa tulla kovin vaativia...