VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

Kyllä vääntää. Työnnettävä vaunu pyrkii pois työntäjän alta kaarteen suuntaan. Keskuspuskuri voi olla tämän kannalta hankalampi saada vakaaksi.
 
Kyllä vääntää. Työnnettävä vaunu pyrkii pois työntäjän alta kaarteen suuntaan. Keskuspuskuri voi olla tämän kannalta hankalampi saada vakaaksi.

Sinänsähän ohjausvaunujen ja "keskuspuskurien" käyttö ei ole mitenkään uusi keksintö edes suomalaisissa erityisolosuhteissa. Johan Sm1/Eio-parivaljakossa oli toteutettu tällainen innovaatio ja tuolloin elettiin vuotta 1968. En ole kuullut, että yksikään Eio/b/c-vaunu olisi suistunut raiteilta mainitusta syystä johtuen. Tokihan asiaa voitaisi kysyä erikoisasiantuntija Rajamäeltä, jolta varmasti löytyisi tähän vastaus hyllystä.
 
Vs: Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

Lienee on mahdollista myös Edon kanssa laittaa veturi minne tahansa.

Lienee tosiaan mahdollista ("lienee on" ei ole hyvää suomea, "lienee" kun on jo olla-verbin muoto); luulisi olevan ohjausvaunun kannalta jokseenkin yhdentekevää, onko työntävän veturin takana vielä lisää vaunuja. Olisiko sitten pötkön toiseenkin päähän mahdollista lykätä Edo, on jo vähän monimutkaisempaa. Toivottavasti ohjausvaunuja ei ole niin tyhmästi suunniteltu, että yhtä useamman käyttö samassa junassa sekottaisi systeemit.
 
Onhan Sm1/2-rungoissa ollut samassa junarungossa iät ajat käytössä samanaikaisesti useampi ohjausvaunu, mikäli niitä on ajettu multippeliajossa. On tietysti sanomattakin selvää, että vain yhdessä ohjausvaunussa voi olla ajopöytä kerrallaan auki.
 
Vs: Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

Lienee tosiaan mahdollista ("lienee on" ei ole hyvää suomea, "lienee" kun on jo olla-verbin muoto); luulisi olevan ohjausvaunun kannalta jokseenkin yhdentekevää, onko työntävän veturin takana vielä lisää vaunuja.

Näin varmasti, koska onhan kaksinajossakin yksi veturi "keskellä junaa".

Olisiko sitten pötkön toiseenkin päähän mahdollista lykätä Edo, on jo vähän monimutkaisempaa. Toivottavasti ohjausvaunuja ei ole niin tyhmästi suunniteltu, että yhtä useamman käyttö samassa junassa sekottaisi systeemit.

Ei tässäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä. Edon ohjaamohan on suljettu veturin vetäessä, ja samalla tavoin se on suljettu, vaikka veturi vetäisi-työntäisi keskellä junaa ja Edo junan edessä ohjaisi. Junajarruthan vaunussa toimivat varmasti samoin kuin missä tahansa muussakin Ed-vaunussa.
 
Ohjaamokuvia tästä keksinnöstä odotellessa. Voisi kuvitella, että ohjaamo on mallia unisex, eli se on yhteensopiva tulevaisuuden vetojuhtien kanssa. Kiinnostavaa tässä on esimerkiksi näyttöjen toteuttaminen: Sr2:ssa olevaa oranssimustaa diagnostiikkanäyttöä tuskin saa enää edes antikvariaatista.

Itseä kiinnostaa myös Edo:n painopisteen jakautuminen, sillä vaunun keulapäässä on oltava hieman järeämpää tavaraa turvallisuussyistä kuin, mitä vaunun toisessa päässä on.

Joka tapauksessa tämä on pitkästä aikaa VR:n fiksuimpia yksittäisiä hankintoja.
 
Ohjaamokuvia tästä keksinnöstä odotellessa. Voisi kuvitella, että ohjaamo on mallia unisex, eli se on yhteensopiva tulevaisuuden vetojuhtien kanssa. Kiinnostavaa tässä on esimerkiksi näyttöjen toteuttaminen: Sr2:ssa olevaa oranssimustaa diagnostiikkanäyttöä tuskin saa enää edes antikvariaatista.

Voisin kuvitella, että UIC on asiasta tehnyt jotain standardejakin. Tänä päivänä valmistetun ohjaamon varmaan myös saa pitkälti myöhemmin nykyaikaistettua softapäivityksin tai helpoin elektroniikkapäivityksin. Näin siis vain asiasta mitään oikeasti tietämättä, arveluna. Onko kenelläkään oikeasti tietoa, millä periaatteilla ohjausdataa nykyaikaisissa vetureissa liikutellaan?

Ohjaamon oman näytön tekniikan antiikkisuudella taas tuskin on mitään merkitystä. Edon ohjaamoinstrumenttien tuskin tarvitsee olla sinänsä mitenkään yhteensopivia Sr2:n kanssa.
 
Käsittääkseni järjestelyn taustalla ovat kalustokierrolliset syyt. Jompikumpi letka pitää saada siirrettyä paikkakunnalta A paikkakunnalle B. Joissakin tilanteissa voi olla näppärämpää sijoittaa kalusto tällä tavoin verrattuna siihen, että vaunuletkat olisivat peräkkäin joko veturin edessä tai takana. IC2000- eli SBB:n kaksikerrosvaunuissa muuten kulku vaunusta toiseen tapahtuu yläkerrasta, joten yksi- ja kaksikerrosvaunuista ei ole pääsyä toisiinsa. Usein niiden välillä - silloin kun niitä on samassa junassa - onkin jommankumman sorttinen ohjausvaunu ohjaamoineen.
Myös Saksassa ja Belgiassa näkee joskus hyvinkin kirjavia kokoonpanoja ohjausvaunullisissa matkustajavaunuletkoissa. Tässäpä muutamia mahdollisia variaatioita: Ohjausvaunu - x määrä matkustajavaunuja - veturi - x määrä matkustajavaunuja - ohjausvaunu. No, ehkä (video)kuva kertoo paremmin kuin tuhat sanaa:
http://www.youtube.com/watch?v=qOgnLSe-5a4

Silloin, kun Hampuri - Lyypekki -väli oli vielä sähköistämätön ja junissa oli yksikerroksisia matkustajavaunuja, niin 218:n sarjan dieselveturin liikuttelemaan normaaliin junarunkoon lisättiin aamu- ja iltaruuhkan ajaksi pari matkustajavaunua lisää - toisen niistä ollessa siis ohjausvaunu. Ruuhka-ajan loputtua ylimääräiset vaunut sitten otettiin pois.
 
Entä osaako kukaan antaa ei-näsäviisaan vastauksen siihen, ymmärtääkö Edo Dr16:n kasari-moderneja ykkösiä ja nollia?
 
Entä osaako kukaan antaa ei-näsäviisaan vastauksen siihen, ymmärtääkö Edo Dr16:n kasari-moderneja ykkösiä ja nollia?

Itse asiassa erittäin mielenkiintoinen kysymys. Vastaan täysin mutulla, että miksei ymmärtäisi? Tuo nimittäin avaisi valtavasti mahdollisuuksia nopeatempoiseen pendeliliikenteeseen esimerkiksi Oulu-Tornio ja Seinäjoki-Vaasa-välin reiteillä, joissa ei ole Dm12-liikennettä.
 
Meneekö Edo:n ja Sr2:n välinen signaali vanhempien vaunujen läpi (esim. Rx, Ex, Expt?), vai tullaanko ainoastaan IC2-junissa käyttämään?

Yksi hyvä reitti noille on myös Kuopion suuntaan, siis Kouvolassa kääntyminen.. Mutta jos IC-vaunujen kanssa ei toimi niin voikohan jatkossa nähä siellä suunnilla IC2 -runkoja ja toisaalta jollakin reitillä taas pelkkiä IC-runkoja? Ymmärtääkseni IC2-vaunuja ei kovin ylimääräisinä kuitenkaan ole.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:03 ----------

Seinäjoki-Vaasa-välin reiteillä, joissa ei ole Dm12-liikennettä.

Miksi Seinäjoki - Vaasa välillä käytettäisiin Dr16:sta? Sähköthän siellä on sähkövetureita varten...
 
Takaisin
Ylös