- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Onkohan tässä nyt vähän menty jo liian pitkälle pohdinnoissa? Pohdinta lähti liikkeelle tästä Compactin lainauksesta:
Mikä tämän lainauksen lähde on? Netin tiedotteessahan ei löydy tällaista ollenkaan. Netissä puhutaan vain, että lähivuosina hankitaan myös dieselvetureita ja ratapihakoneita. En toki epäile, että Compact vetäisi tämän hatusta, mutta kiinnostaisi tietää, minkä lähteen kautta VR tätä on tiedottanut.
Toiseksi se on vain selvitettävien asioiden listalla. Minä lukisin tämän niin, että kysytään valmistajilta, mitä on tällaiseen tarjota, olisiko se nykyaikana vaikka jo halvempaakin kuin arvaamme.
Ja muuten: miksi itse veturit pitäisi varustaa dieselmoottorein? Miksei voida tehdä niin kuin matkustajavaunuissakin: napata aggregaatti kyytiin kun poistutaan langoilta. Jos siitä tekee riittävän matalan, sen voisi ajaa veturin keulaankin. Tarvitaan vain sähköveturiin liitäntä tuoda ajomoottoreille virtaa muualtakin kuin päämuuntajan kautta.
VR sanoi:Uuden vetokaluston hankinta alkaa sähkövetureista, joilla korvataan jo pitkään palvelleet Sr1-veturit. Hankintamäärään vaikuttaa liikennevolyymien kehityksen lisäksi erityisesti rataverkon jatkosähköistys. Uusien vetureiden myötä saadaan käyttöön myös uusia teknisiä ominaisuuksia, jotka palvelevat sekä liiketoimintaa että vetureita työkalunaan käyttäviä kuljettajia. Selvitettävien asioiden listalla on mm. mahdollisuus hankkia osa vetureista varustettuna pienellä dieselmoottorilla, joka mahdollistaisi yksinkertaisten vaihtotöiden tekemisen sähköistämättömillä sivuraiteilla. Tarjouskilpailu sähkövetureista on tarkoitus avata vielä tämän vuoden aikana, ja uusia vetureita tullaan näkemään rataverkollamme vuosikymmenen puolivälin tienoilla.
Mikä tämän lainauksen lähde on? Netin tiedotteessahan ei löydy tällaista ollenkaan. Netissä puhutaan vain, että lähivuosina hankitaan myös dieselvetureita ja ratapihakoneita. En toki epäile, että Compact vetäisi tämän hatusta, mutta kiinnostaisi tietää, minkä lähteen kautta VR tätä on tiedottanut.
Toiseksi se on vain selvitettävien asioiden listalla. Minä lukisin tämän niin, että kysytään valmistajilta, mitä on tällaiseen tarjota, olisiko se nykyaikana vaikka jo halvempaakin kuin arvaamme.
Ja muuten: miksi itse veturit pitäisi varustaa dieselmoottorein? Miksei voida tehdä niin kuin matkustajavaunuissakin: napata aggregaatti kyytiin kun poistutaan langoilta. Jos siitä tekee riittävän matalan, sen voisi ajaa veturin keulaankin. Tarvitaan vain sähköveturiin liitäntä tuoda ajomoottoreille virtaa muualtakin kuin päämuuntajan kautta.