• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

VR: VR käynnistää veturihankinnat

Onkohan tässä nyt vähän menty jo liian pitkälle pohdinnoissa? Pohdinta lähti liikkeelle tästä Compactin lainauksesta:

VR sanoi:
Uuden vetokaluston hankinta alkaa sähkövetureista, joilla korvataan jo pitkään palvelleet Sr1-veturit. Hankintamäärään vaikuttaa liikennevolyymien kehityksen lisäksi erityisesti rataverkon jatkosähköistys. Uusien vetureiden myötä saadaan käyttöön myös uusia teknisiä ominaisuuksia, jotka palvelevat sekä liiketoimintaa että vetureita työkalunaan käyttäviä kuljettajia. Selvitettävien asioiden listalla on mm. mahdollisuus hankkia osa vetureista varustettuna pienellä dieselmoottorilla, joka mahdollistaisi yksinkertaisten vaihtotöiden tekemisen sähköistämättömillä sivuraiteilla. Tarjouskilpailu sähkövetureista on tarkoitus avata vielä tämän vuoden aikana, ja uusia vetureita tullaan näkemään rataverkollamme vuosikymmenen puolivälin tienoilla.

Mikä tämän lainauksen lähde on? Netin tiedotteessahan ei löydy tällaista ollenkaan. Netissä puhutaan vain, että lähivuosina hankitaan myös dieselvetureita ja ratapihakoneita. En toki epäile, että Compact vetäisi tämän hatusta, mutta kiinnostaisi tietää, minkä lähteen kautta VR tätä on tiedottanut.

Toiseksi se on vain selvitettävien asioiden listalla. Minä lukisin tämän niin, että kysytään valmistajilta, mitä on tällaiseen tarjota, olisiko se nykyaikana vaikka jo halvempaakin kuin arvaamme.

Ja muuten: miksi itse veturit pitäisi varustaa dieselmoottorein? Miksei voida tehdä niin kuin matkustajavaunuissakin: napata aggregaatti kyytiin kun poistutaan langoilta. Jos siitä tekee riittävän matalan, sen voisi ajaa veturin keulaankin. Tarvitaan vain sähköveturiin liitäntä tuoda ajomoottoreille virtaa muualtakin kuin päämuuntajan kautta.
 
Aivan. Ruotsin rautatiet SJ hankki itselleen aikoinaan yhden sähkökäyttöisen järjestelyveturin tyyppiä Uc. Veturia pystyi käyttämään myös sähköistämättömällä verkolla akkuvaunun kanssa. Akkuvaunu kuitenkin poistettiin käytöstä jo ajat sitten (en tosin muista koska), kauan ennen itse veturia, joka pysyi sitten käytössä tavallisena sähköveturina vuoteen 1991 saakka. Totta kai jotain vastaavaa voisi kokeilla nytkin.

Joka tapauksessa tällaisten monitoimivetureiden pitäisi ennemmin olla sarjan Dv12 kokoluokassa kuin kaksiohjaamoisia linjaliikenteen vetureita.
 
Saksassa kyllä oli tapana (ja on ehkä edelleen) sammuttaa diesellinjaveturin päämoottori jopa asemalle pysähtymisen ajaksi. Ja se saatiin käyntiin pikemminkin 10 sekunnissa kuin minuutissa.
Tarkennetaan sen verran, että yleensä näissä tapauksissa kyse on yleensä ollut muutaman minuutin mittaisista pysähdyksistä tärkeimmillä vaihtoasemilla. Lübeck Hbf oli yksi tällainen asema ainakin reilut kymmenen vuotta sitten. Ainakin kesällä 1999 tuli havainnoitua hyvinkin usein, kun sekä Kieliin, Travemündeen, Rostockiin että Hampuriin menevät BR218 -vetoiset matkustajajunat saapuivat Lyypekkiin ja odottelivat muutaman minuutin verran lähtöaikojaan. Ainakin Lyypekissä touhu taisi loppua viimeistään siinä vaiheessa, kun 2005-06 tienoilla "Silberling" -yksikerrosvaunut korvattiin ainakin Hamburg Hbf - Lübeck Hbf -rataosalla ilmastoiduilla kaksikerrosvaunuilla. Ilmastointi kai vaati veturin käynnissä pitämisen seisonnankin ajan...? Ja nyttemmin 218-dieselit ovat kaikonneet Lyypekistä Hampurg Hbf - Lübeck Hbf - Travemünde -rataosan sähköistämisen myötä. Lisäksi Kieliin ja Rostockiin suuntautuvilla radoilla on siirrytty dieselmoottorivaunuihin.

Ja vielä tuohon Saksan matkustajaliikenteessä aikoinaan tavanomaiseen 218-sarjan veturin käynnistämiseen liittyen: veturiyksilöstä riippuen käynnistäminen kesti erilaisia aikoja. Joskus esivoitelun vaatima aika vei hyvinkin kauan eli joskus lähemmäksi minuutin verran - toisinaan kuljettaja kierrätti konetta erilaisilla kierroslukemilla jonkin aikaa ennen lähtöä. En osaa sanoa, onko ulkolämpötilalla merkitystä asiaan, mutta kesälämpötiloilla tapana tuntui olevan koneen käynnistäminen noin minuuttia ennen junan lähtöaikaa.
 
Mikä tämän lainauksen lähde on? Netin tiedotteessahan ei löydy tällaista ollenkaan. Netissä puhutaan vain, että lähivuosina hankitaan myös dieselvetureita ja ratapihakoneita.

VR-Konsernin palvelut ja tuotanto -divisioonan uutiskirje "Divari" 1/2011 (13.10.2011). Lehti, painettu myös paperilehtenä, sisältää ajankohtaista tietoa toiminnasta ja on kaikkien VR-konsernissa työskentelevien luettavissa, vaikkapa PL:n bussikuskien.
 
VR-Konsernin palvelut ja tuotanto -divisioonan uutiskirje "Divari" 1/2011 (13.10.2011). Lehti, painettu myös paperilehtenä, sisältää ajankohtaista tietoa toiminnasta ja on kaikkien VR-konsernissa työskentelevien luettavissa, vaikkapa PL:n bussikuskien.

OK, kiitoksia. Ilmeisesti tämä hybridien harkinta tosiaan on melko alustavaa pohdintaa, kun siitä ei tiedoteta "kaikelle kansalle" vaan vain sisäisesti. Sanoisin, että sisäisiä investointilaskelmia vähän laajennetaan ja tutkitaan tällainenkin vaihtoehto.
 
Jos tietoa ei kerran ole oma-aloitteisesti annettu muualle kuin sisäiseen jakeluun, sanoisin että tavanomaisia sähkövetureita on luvassa. Se, että varmuuden vuoksi teoretisoidaan erilaisilla eksoottisemmillakin vaihtoehdoilla on aivan luonnollista.
 
Niin pitäisin todennäköisenä. Viittaan siis tuohon ensimmäiseen linkkiin, eli Saksassa sarjaksi 187 nimettyyn versioon. En usko että VR:llä on veturia kohtaan mitään erityistä kiinnostusta, mutta on tietysti luonnollista että haluavat tyypin mahdollisuuksiin tutustua. Tuo brittiprojekti on sen sijaan hiukan eri juttu, veturihan on vasta kaavailuissa ja mainosesitteissä.
 
Takaisin
Ylös