Vielä ennen vuotta 1995 VR oli valtion omistuksessa, ja sillä oli se palveluvelvollisuus. Vuonna 1995 VR pakotettiin yleisen ilmapiirin mukaisesti osakeyhtiöksi, mikä tarkoittaa sitä että tulostakin täytyy tulla. Ennen 1995:sta ei ollut tuloksenteko tavoitteena, siksipä junia kulki kaikkialla rataverkolla. Nykyään kun tulosta täytyy tulla, niin karsitaan ja karsitaan, kaikkialta muualta paitsi johtajien optioista. Nykyään tuntuu että yritykset tekevät tulosta vyö kireällä vain sen takia, että muutama johtaja saa ökyoptiot. Ja muut ovat maha kuralla.
VR-konserni on yhä 100% valtion omistama. Myös Valtionrautatiet-liikelaitokselta edellytettiin tulosta ja kannattavuutta, valtio subventoi kannattamatonta liikennettä jo silloin. Jo virastoaikoihin junavuoroja ja kokonaisia reittejä oli lakkautettu, paikallisliikenne lakkautettiin suuressa osassa rataverkkoa vähän ennen liikelaitostamista. VR:n johtajat eivät saa optioita, sillä VR on valtion täysin omistama yhtiö, ei pörsssiyhtiö. Voi olla, että jotain henkilöstöbonuksia hyvästä tuloksesta maksetaan kannustimena, en tiedä.
Jälkiviisaana voisi sanoa, että olisi ollut järkevämpi kehittää valtion VR:ää nykyaikaisemmaksi, kuin lähteä tällaiselle harhatielle. Periaatteena taisi olla jälleen ihmisten kateellisuus, vapaa kilpailu kaikille. Kaikilla aloilla kilpailu vain ei ole järkevää.
Olen sikäli samaa mieltä, että minusta VR:n yhtiöittäminen oli tarpeetonta. Voittoa maksimoimaan tehty osakeyhtiö ilman kilpailijoita on epäterve tilanne. Ja liikelaitos-VR:kin voisi ihan yhtä lailla toimia kilpailijana, tai voisi ellei EU mussuttaisi liikelaitoksen yhteisöverovapaudesta ja konkurssimahdottomuudesta. Tosin eikö muissakin EU-maissa ole ns. julkisia yrityksiä, jotka ovat mitä tahansa Oy:n ja virastolaitoksen väliltä?
VR toimisi minusta liikelaitoksena siten, että ainakin konsernitoiminnot ja henkilöliikenne olisi liikelaitoksen osana. Tytäryhtiöitä olisivat VR Cargo, mahdollisesti VR Vetopalvelut ja vastaavat yksiköt, elleivät sitten olisi itsenäisiä tulosyksiköitä laitoksen sisällä. Pohjolan Liikenne tytäryhtiöineen on VR-konsernin hallussa tarpeeton, minusta konserni olisi luonnollisempi osana Itella-konsernia (ja tämä ei liity mitenkään siihen, että olen itse työsuhteessa Itellaan, entiseen Suomen Postiin). VR-Rata olisi syytä yhdistää valtion maanrakennusyhtiö Destiaan (ex-Tieliikelaitos), jolla on jo ennestään radanpitotoimia Veli Hyyryläisen kautta ja ilmeisesti myös suoraan.
Oikeastaan on nurinkurista, että tienpidon tuotanto oli vielä viime vuonna liikelaitospohjaista, mutta posti- ja teletoiminta yhtiöitettiin jo 1994 ja rautatieliikennekin jo seuraavana vuonna. Minusta loogisempaa olisi ollut erottaa Tiehallinto ja Tieliikelaitos Tielaitoksesta jo 90-luvun puolivälissä ja jättää myös Ratahallintokeskuksen oheen Valtionrautatiet tai Valtion Rautatieliikennelaitos.
Samoin Posti- ja Telelaitos olisi hyvin voinut jäädä viranomaistoiminnot ottaneen Telehallintokeskuksen, nyk. Viestintäviraston rinnalle hoitamaan käytännössä posti- ja teleliikennettä suht. vapailla markkinoilla. Teletoimen tytäryhtiöksi olisi aikanaan perustettu internet- ja matkapuhelutoimintoja hoitamaan Sonera-niminen kultamuna, joka olisi mahdollistanut edulliset lankapuhelut koko valtakuntaan ja osingot päälle ja Postitoimen tytäryhtiöksi myöhemmin Itella hoitamaan sisäisiä ja ulkoisia logistiikkapalveluita ja yrityspalveluita. PostiTelen informaatiologistiikkayhtiö PT Information Logistics (PTIL, vrt. Itella Information) olisi kova luu ja alansa ykkönen.
PTL:n logo olisi kehittynyt yhä futuristisemmaksi ja futuristisemmaksi säilyttäen kuitenkin vuodesta 1988 tutuksi tulleen torven ja satelliitin yhdistelmän logon pohjana (ks. avattareni).
Esim poliisin ja palolaitoksen kilpailuttaminen voisi olla aika kohtalokasta, vaikka kateellisimmat varmaan tällaistakin ovat ajatelleet.
Ainakin voimassaolevan perustuslain mukaan merkittävän julkisen vallan käyttö, kuten poliisitoimi on viranomaismonopoli. Palokuntapalvelujen tuotto voinee olla yrityksenkin tuottamaa, mutta aluepelastuslaitoksen tilaamaa. En tiedä pelastusalasta juuri mitään, juhanahi varmaan voi luennoida aiheesta luettuaan tämän viestini. Minusta ei pitäisi olla mitään estettä sille, että palomiehen palkkakuitti tulisi Mämmilän VPK:n sijaan vaikka Oy Antifuego Ab:ltä.
Mielestäni kilpailu ei sovi rautateille, se ei ole mielekästä eikä järkevää. Kilpailu on hieno ajatus, kuten maailmanrauha yms aatteet, mutta se ei toimi joka paikassa. Kilpailu rautateillä tuo vain ja ainoastaan epäselvyyttä, riitatilanteita, käräjiä, epätervettä kilpailua, kermankuorintaa. Ja eniten näistä kärsii ASIAKAS eli MATKUSTAJA.
Mihin perustat nämä väitteesi? Oikein kilpailutettuna (niin, ei vapaata kilpailua
an sich vaan tilaajan vapaus valita tuottaja kilpailuttamalla) käräjiä (=markkinaoikeutta) ei tarvitse käydä, jos yhteiskunta pitää hallussa ainakin yhden vakavaraisen palvelujen tuottajayksikön liikelaitoksena tai osakeyhtiönä. Siispä kermankuorintaa ei tarvitse syntyä toisin kuin nykyisessä mallissa, jossa VR voi yksin päättää mitä se liikennöi omalla riskillä ja jättää muu liikenne liikennöimättä tai LVM:n maksettavaksi.