VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Ja vuoden, parin kuluttua kuluttaja kiittää kun ei ole ehkä enää juuri sitä linja-autovuoroa tai edes reittiä jota olisi käyttänyt ja tarvinnut. Ja kuluttajat edelleen kiittävät?

Suomessa on outo ajattelutapa, että kilpailu näivettäisi yksittäistä toimialaa tai aiheuttaisi pahoinvointia markkinoilla. Näin ei kuitenkaan ole, vaan yleisesti ottaen kilpailu virkistää toimintaa tuottaen hyvinvointia markkinoilla. Bussiyritykset pärjäävät, kun palvelut sovitetaan asiakaslähtöisesti, hyödynnetään kalustoa mahdollisesti rahtitoimintaan, panostetaan asiakaskokemukseen ja haalitaan täyttöastetta mahdollisimman korkeaksi. Joskin myönnettäköön, että paikka paikoin tuo käyttäjämäärän paisuttaminen on Suomessa hankalaa.

Bussi on edelleen usein selvästi edullisempi kuin juna ja näin tulee olemaan myös tuon alennuksen jälkeen. Ja bussi on useissa tapauksissa myös nopein kokonaismatka-ajassa eli kyllä bussiyhtiöillä on kilpailuvaltteja.
 
Suomessa on outo ajattelutapa, että kilpailu näivettäisi yksittäistä toimialaa tai aiheuttaisi pahoinvointia markkinoilla. Näin ei kuitenkaan ole, vaan yleisesti ottaen kilpailu virkistää toimintaa tuottaen hyvinvointia markkinoilla. Bussiyritykset pärjäävät, kun palvelut sovitetaan asiakaslähtöisesti, hyödynnetään kalustoa mahdollisesti rahtitoimintaan, panostetaan asiakaskokemukseen ja haalitaan täyttöastetta mahdollisimman korkeaksi. Joskin myönnettäköön, että paikka paikoin tuo käyttäjämäärän paisuttaminen on Suomessa hankalaa.

Bussi on edelleen usein selvästi edullisempi kuin juna ja näin tulee olemaan myös tuon alennuksen jälkeen. Ja bussi on useissa tapauksissa myös nopein kokonaismatka-ajassa eli kyllä bussiyhtiöillä on kilpailuvaltteja.

Kummasti ennen Onnibussia pääsi monen paikkakunnan keskustaan jopa pikavuorolla. Nyt ei pääse, ehkä jonnekin muutaman kilometrin päähän valtatien varteen. Myös paljon vakiovuoroliikennettä on muutettu pikavuoroliikenteeksi, sama lopputulos laajoilla haja-asutusalueilla. Ennen pääsit oman kotitiesi päästä bussin kyytiin, nyt 5 kilometrin päästä. Ja miksi aina puhutaan matka-ajasta tai hinnasta? Kuitenkin matkustajat eli käyttäjät voi jakaa karkeasti kolmeen sekmenttiiin; niihin joilla on kiire eli joille matka-ajalla on merkitystä (yleensä työelämässä olevat), ne joille raha on kaikki kaikessa (kovin usein eläkeläiset) ja niihin joille on tärkeää että pääsee mahdollisimman lähelle lähtö ja määränpäässä (kovin usein nuoria). Joten voidaan todeta että yksi kolmannes kärsii koko ajan muutoskehityksessä jossa pyritään väkin leikkimään junaa ja minimoimaan pysähdyspaikkoja. Yksi kolmannes hyötyy jos sattuvat asumaan jäljelle jäävien pysäkkien lähellä, jos eivät niin hekään eivät hyödy. Hintakilpailu sataa maksukriteeriä korostaville mutta koska he ovat usein eläkeläisiä he harvoin hyötyvät nettitarjouksista ja kärsivät koska nykyään yhä useammin eläkeläisalennusta ei anneta. Eli kehityksessä voitat jos sinulla on pirun kiire, hinnalla ei ole niin väliä ja olet onnekas ja asut pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Erään kommentin mukaan bussimatkan nopeutuminen viisi minuuttia ja halpeneminen vaikka 10 euroa ei lämmitä yhtään, jos muutosten myötä joudut lähtemään 10 minuuttia aiemmin päästäksesi pysäkille. Muutenkin kummeksuttaa tämä kehitys; hankaloitetaan yhä useamman ihmisen mahdollisuutta käyttää bussia ja siten tieten tahtoen supistetaan liikenteen maksajakenttää. Tähän yhdistettynä hintojen lasku on mielestäni paha yhtälö. Tietyn verran jotakuta voi kiinnostaa matkustaa joku matka jos se saa "eurolla tai kahdella" mutta tämäkin potentiaali lienee ulosmitattu jo Onnibussin tominnalla. Kyllä bussiliikenteessä pitäisi keskittyä mahdollisimman hyvään palveluun kohtuuhinnalla ja jos jossain on potentiaalia pikaliikenteelle, kehittää sitä normaalin liikenteen ohessa. Tämä on vain minun mielipiteeni joka kohta lytätään mutta toivottavasti joku miettii asioita myös näin asiakkaiden näkökulmasta. Monesti monet toimijat eivät kysy mitä kuluttajat haluavat vaan kysyvät miten he haluavat käyttää toimijan tuottamaa palvelua. Ts. ei oikeasti tutkita ja kysytä mitä halutaan vaan pyritään ihmiset muuttamaan pakolla käyttämään tuotettua palvelua.
 
Ja vuoden, parin kuluttua kuluttaja kiittää kun ei ole ehkä enää juuri sitä linja-autovuoroa tai edes reittiä jota olisi käyttänyt ja tarvinnut. Ja kuluttajat edelleen kiittävät?

Yleisesti ottaen siirtymä juniin on kyllä hyvä asia. Rautatiet kulkevat keskeltä taajamia ja voivat pysähtyä niissä tarpeen mukaan, kun taas busseilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pysähtyä moottoritieliittymissä keskellä ei mitään.
 
Yleisesti ottaen siirtymä juniin on kyllä hyvä asia. Rautatiet kulkevat keskeltä taajamia ja voivat pysähtyä niissä tarpeen mukaan, kun taas busseilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pysähtyä moottoritieliittymissä keskellä ei mitään.

Miten niin ei ole muuta vaihtoehtoa? Teitä ja pysäkkejä riittää. Ja onhan vielä paljon eri kokoluokan linja-autoasemia.
 
Kummasti ennen Onnibussia pääsi monen paikkakunnan keskustaan jopa pikavuorolla. Nyt ei pääse, ehkä jonnekin muutaman kilometrin päähän valtatien varteen. Myös paljon vakiovuoroliikennettä on muutettu pikavuoroliikenteeksi, sama lopputulos laajoilla haja-asutusalueilla. Ennen pääsit oman kotitiesi päästä bussin kyytiin, nyt 5 kilometrin päästä. Ja miksi aina puhutaan matka-ajasta tai hinnasta? Kuitenkin matkustajat eli käyttäjät voi jakaa karkeasti kolmeen sekmenttiiin; niihin joilla on kiire eli joille matka-ajalla on merkitystä (yleensä työelämässä olevat), ne joille raha on kaikki kaikessa (kovin usein eläkeläiset) ja niihin joille on tärkeää että pääsee mahdollisimman lähelle lähtö ja määränpäässä (kovin usein nuoria). Joten voidaan todeta että yksi kolmannes kärsii koko ajan muutoskehityksessä jossa pyritään väkin leikkimään junaa ja minimoimaan pysähdyspaikkoja. Yksi kolmannes hyötyy jos sattuvat asumaan jäljelle jäävien pysäkkien lähellä, jos eivät niin hekään eivät hyödy. Hintakilpailu sataa maksukriteeriä korostaville mutta koska he ovat usein eläkeläisiä he harvoin hyötyvät nettitarjouksista ja kärsivät koska nykyään yhä useammin eläkeläisalennusta ei anneta. Eli kehityksessä voitat jos sinulla on pirun kiire, hinnalla ei ole niin väliä ja olet onnekas ja asut pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Erään kommentin mukaan bussimatkan nopeutuminen viisi minuuttia ja halpeneminen vaikka 10 euroa ei lämmitä yhtään, jos muutosten myötä joudut lähtemään 10 minuuttia aiemmin päästäksesi pysäkille. Muutenkin kummeksuttaa tämä kehitys; hankaloitetaan yhä useamman ihmisen mahdollisuutta käyttää bussia ja siten tieten tahtoen supistetaan liikenteen maksajakenttää. Tähän yhdistettynä hintojen lasku on mielestäni paha yhtälö. Tietyn verran jotakuta voi kiinnostaa matkustaa joku matka jos se saa "eurolla tai kahdella" mutta tämäkin potentiaali lienee ulosmitattu jo Onnibussin tominnalla. Kyllä bussiliikenteessä pitäisi keskittyä mahdollisimman hyvään palveluun kohtuuhinnalla ja jos jossain on potentiaalia pikaliikenteelle, kehittää sitä normaalin liikenteen ohessa. Tämä on vain minun mielipiteeni joka kohta lytätään mutta toivottavasti joku miettii asioita myös näin asiakkaiden näkökulmasta. Monesti monet toimijat eivät kysy mitä kuluttajat haluavat vaan kysyvät miten he haluavat käyttää toimijan tuottamaa palvelua. Ts. ei oikeasti tutkita ja kysytä mitä halutaan vaan pyritään ihmiset muuttamaan pakolla käyttämään tuotettua palvelua.

Varmasti VR:kin miettii mahdollisimman tarkasti junien pysähdyspaikat matkustajamäärien perusteella. Myös muuallakin kuin kasvukeskuksissa ne asemat ovat paikkakuntien keskustoissa. Fakta on, ettei junat tai pikavuorobussit voi pysähdellä ja kierrellä jokaisen asuinmökin ohitse. Tokihan nämä pienemmät paikkakunnatkin tarvitsevat bussivuoroja ja niitä myös palvellaan - jos käyttäjiä on riittävästi. Valtaosa kaukoliikenteen asiakkaista on varmasti isojen kasvukeskusten välisiä matkoja tekevät. Lisäksi tietysti lähiliikenne on pitkälti kuntien tehtävä, ainakin rahoittaa.

Tuo kolmeen jaottelu ei kyllä päde ainakaan omalla kohdallani. Pysäkit ja asemat ovat sopivalla etäisyydellä, hinta vaikuttaa ja kolmas on matkanopeus. Omalla kohdallani nuo kaikki toteutuvat. Ja kun kulkuvälineissä näkyy kosolti muitakin matkustajia, uskon että asiakkaita on kuunneltu ja kehitetty palvelu sen mukaisesti. Niin junissa kuin busseissakin. Ja kun Suomessa on vapaus valita asuinpaikka, on pitkälti itse valittavissa haluaako laadukkaan joukkoliikenteen vai ei. Ja jos haluaa, voi muuttaa vapaasti kaupunkiin.
 
Yleisesti ottaen siirtymä juniin on kyllä hyvä asia. Rautatiet kulkevat keskeltä taajamia ja voivat pysähtyä niissä tarpeen mukaan, kun taas busseilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pysähtyä moottoritieliittymissä keskellä ei mitään.

Vähän kuten esim. Parkanossa?
 
Markkinaehtoisen liikenteen vahvistuminen on huonoja uutisia siellä, missä markkinoita ei juuri ole. Aika suoraviivaista se on.

Syrjäseuduilla asukastiheydet ja keskuksien koot ovat sitä luokkaa, ettei juuri henkilöautoa isompaa liikennettä kannata ajaa. Ei siellä kannata yrittää kilpailla ylikokoisella ja kiemurtelevalla bussilla, vaan korkeintaan rakennetaan sinne motarin pikavuoropysäkin nurkalle liityntäpysäköintiä.
 
Mutta nämä ”varsin monet” ilmeisesti eivät ole kuitenkaan enemmistö? Itsekin yleensä ostan matkalippuni kulkuvälineisiin joko samana päivänä tai aikaisintaan edellisenä iltana. Ainakaan enää ei taida olla mitään hölmöjä rajotteita, että aleliput pitäisi hankkia jotain 3 vuorokautta aiemmin (taisi olla Veturin aikaan ennen hintauudistusta), kun säästöliput sai vielä ~10 tuntia ennen lähtöä Tampere–Seinäjoki–Tampere.
Minäkin ostan junalipun samana päivänä tai korkeintaan edellisenä päivänä, koska pääsääntöisesti lippuja ei voi peruuttaa.

Ikävä kehitys, jos junissa pitää taistella istumapaikoista ja varailla päiväkausia etukäteen. Sehän on kuin paluuta köyhään menneisyyteen.

Monilla on myös pihassa henkilöauto, josta ei tarvitse varata edellisenä päivänä paikkaa, vaan istumapaikka on aina, ja sopivia lähtöminuutteja on vuorokaudessa 1440 kappaletta. Paluu pula-aikoihin ei näitä ihmisiä houkuttele takaisin joukkoliikenteeseen.

Olen samaa mieltä.

Joukkoliikenne ei pysty olemaan parempi auto kuin auto. Jos jonkun paras ajoneuvo on auto, ajakoon hän autoa.

Joukkoliikenne pystyy olemaan parempi kuin auto. On paljon mukavampi käyttää kannettavaa tietokonetta junassa kuin ajaa pimeää talvimaantietä. Viimeksi kun matkustin bussissa niin katsoin Formula 1 kilpailua tabletilta. Jos tilanne menee siihen että lippuja pitää varata hyvissä ajoin etukäteen eikä peruutusmahdollisuutta ole niin valinta on silloin helposti auto. Lisäksi jos joukkoliikenteen hinta ei ole kohdallaan (autolla kulkeminen on halvempaa) niin valinta on silloinkin auto.
 
Koko ns. "lentokonehinnoittelun" idea on myydä kalliita lippuja niille, jotka haluavat ostaa lipun ennen lähtöä. Aleliput on varattava etukäteen ja hyvissä ajoin.
 
Koko ns. "lentokonehinnoittelun" idea on myydä kalliita lippuja niille, jotka haluavat ostaa lipun ennen lähtöä. Aleliput on varattava etukäteen ja hyvissä ajoin.

Kyllä niitä säästölippuja löytyy usein vielä edellisenä päivänäkin. Itse aikataulutan matkat hyvissä ajoin ihan jo kiireen vuoksi, joten hyödyn tästä lipunmyyntijärjestelmästä, enkä näe syytä muuttaa sitä. :p
 
Tämä ei ehkä kuulu tänne, vaikka suuri muutos onkin - ja vieläpä kaukoliikenteessä. Mutta, Helsinki - Tampere -reitin aikataulut muuttuvat maaliskuun loppupuolella paljon. Lähtöajat muuttuvat molemmissa päissä rajusti, samoin ajoajat - matka-aika pitenee ihan selvästi nykyisestä.

Tiivistetysti: Helsingistä väliasemilla pysähtyvä IC lähtee jatkossa XX.49 ja on lähes kahta tuntia myöhemmin Tampereella perillä XZ.46. Ajoaika on siis 1:57. Kanta-Hämeen ja Toijalan asemien ohi pyyhältävien IC:iden (ja Pendolinojen) uusi ajoaika tulee olemaan 1:42. Paluusuunnassa on myös vastaavat muutokset, Tampereelta tähän asti minuutilla 07 lähtenyt IC (tai Pendolino) lähteekin jatkossa minuutilla 13. Ajoaika kasvaa samalla 1:56:een. Nopean IC:n (tai Pendolinon) lähtöaika Tampereelta on jatkossa XX.02 ja tuloaika Helsinkiin XY.44 ajoajan ollessa 1:42.

Muutokset johtuvat ratatöiden aiheuttamista nopeusrajoituksista. Tänä talvena pääradan kaukojunat ovat kulkeneet sangen usein aikataulustaan myöhässä juuri useiden tilapäisien nopeusrajoituksien takia.

Uusia aikatauluja voi käydä katsomassa VR:n matkahausta / verkkokaupasta.
 
VR näyttää nyt olevan todella iskussa. Huomisaamun IC klo 9.13 Tampereelta Jyväskylään on loppuunmyyty kaikissa luokissa. Kauppa käy siis loistavasti keskellä viikkoakin.
 
VR tahkosi viime vuonna ennätystuloksen, 94 miljoonaa euroa. Kaukoliikenteen muutokset ovat selvästikin onnistuneet. Ylen uutinen
 
Takaisin
Ylös