Kummasti ennen Onnibussia pääsi monen paikkakunnan keskustaan jopa pikavuorolla. Nyt ei pääse, ehkä jonnekin muutaman kilometrin päähän valtatien varteen. Myös paljon vakiovuoroliikennettä on muutettu pikavuoroliikenteeksi, sama lopputulos laajoilla haja-asutusalueilla. Ennen pääsit oman kotitiesi päästä bussin kyytiin, nyt 5 kilometrin päästä. Ja miksi aina puhutaan matka-ajasta tai hinnasta? Kuitenkin matkustajat eli käyttäjät voi jakaa karkeasti kolmeen sekmenttiiin; niihin joilla on kiire eli joille matka-ajalla on merkitystä (yleensä työelämässä olevat), ne joille raha on kaikki kaikessa (kovin usein eläkeläiset) ja niihin joille on tärkeää että pääsee mahdollisimman lähelle lähtö ja määränpäässä (kovin usein nuoria). Joten voidaan todeta että yksi kolmannes kärsii koko ajan muutoskehityksessä jossa pyritään väkin leikkimään junaa ja minimoimaan pysähdyspaikkoja. Yksi kolmannes hyötyy jos sattuvat asumaan jäljelle jäävien pysäkkien lähellä, jos eivät niin hekään eivät hyödy. Hintakilpailu sataa maksukriteeriä korostaville mutta koska he ovat usein eläkeläisiä he harvoin hyötyvät nettitarjouksista ja kärsivät koska nykyään yhä useammin eläkeläisalennusta ei anneta. Eli kehityksessä voitat jos sinulla on pirun kiire, hinnalla ei ole niin väliä ja olet onnekas ja asut pysäkkien välittömässä läheisyydessä. Erään kommentin mukaan bussimatkan nopeutuminen viisi minuuttia ja halpeneminen vaikka 10 euroa ei lämmitä yhtään, jos muutosten myötä joudut lähtemään 10 minuuttia aiemmin päästäksesi pysäkille. Muutenkin kummeksuttaa tämä kehitys; hankaloitetaan yhä useamman ihmisen mahdollisuutta käyttää bussia ja siten tieten tahtoen supistetaan liikenteen maksajakenttää. Tähän yhdistettynä hintojen lasku on mielestäni paha yhtälö. Tietyn verran jotakuta voi kiinnostaa matkustaa joku matka jos se saa "eurolla tai kahdella" mutta tämäkin potentiaali lienee ulosmitattu jo Onnibussin tominnalla. Kyllä bussiliikenteessä pitäisi keskittyä mahdollisimman hyvään palveluun kohtuuhinnalla ja jos jossain on potentiaalia pikaliikenteelle, kehittää sitä normaalin liikenteen ohessa. Tämä on vain minun mielipiteeni joka kohta lytätään mutta toivottavasti joku miettii asioita myös näin asiakkaiden näkökulmasta. Monesti monet toimijat eivät kysy mitä kuluttajat haluavat vaan kysyvät miten he haluavat käyttää toimijan tuottamaa palvelua. Ts. ei oikeasti tutkita ja kysytä mitä halutaan vaan pyritään ihmiset muuttamaan pakolla käyttämään tuotettua palvelua.