VR:llä suuria muutoksia kaukoliikenteessä

Miten se matkustaminen kauemmaksi voi tulla monelle aivan yllättäen? Töiden ympärille se matkustus kuitenkin pitää suunnitella etukäteen, joten miksei myös osta lippua valmiiksi? Itse pidän tästä nykyjärjestelmästä, koska se antaa mahdollisuuden meille etukäteen suunnitteleville säästää matkoissa.
 
Monilla on myös pihassa henkilöauto, josta ei tarvitse varata edellisenä päivänä paikkaa, vaan istumapaikka on aina, ja sopivia lähtöminuutteja on vuorokaudessa 1440 kappaletta. Paluu pula-aikoihin ei näitä ihmisiä houkuttele takaisin joukkoliikenteeseen.

Joukkoliikenne ei pysty olemaan parempi auto kuin auto. Jos jonkun paras ajoneuvo on auto, ajakoon hän autoa.

Joukkoliikenteen apajat ovat siellä, missä parhainkaan Mersu (esim. Unimog) ei pärjää. Kuten niissä auttamattoman ruuhkaisissa seisomapokaan pakatuissa junavuoroissa, joka olisi autoina kaikki tiet tukkiva liikenneruuhka. Juna kuitenkin etenee normaaliin tahtiin.
 
Joukkoliikenne ei pysty olemaan parempi auto kuin auto. Jos jonkun paras ajoneuvo on auto, ajakoon hän autoa.

Joukkoliikenteen apajat ovat siellä, missä parhainkaan Mersu (esim. Unimog) ei pärjää. Kuten niissä auttamattoman ruuhkaisissa seisomapokaan pakatuissa junavuoroissa, joka olisi autoina kaikki tiet tukkiva liikenneruuhka. Juna kuitenkin etenee normaaliin tahtiin.

Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on kuitenkin vain 17 %, joten ruuhkautumiseen se ei vaikuta vaikka kaikki kaukojunien matkustajat siirtyisivät yksityisautoiluun.
 
Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on kuitenkin vain 17 %, joten ruuhkautumiseen se ei vaikuta vaikka kaikki kaukojunien matkustajat siirtyisivät yksityisautoiluun.

Tuo ei ole ihan noin yksinkertaista. Joukkoliikenteen 17 % ei jakaudu tasan reitin tai ajan suhteen. Luulen, että jos Tampere-Helsinki -välin matkustajat pantaisiin yksitellen autoon, niin sen tiellä huomaisi.
 
Miten se matkustaminen kauemmaksi voi tulla monelle aivan yllättäen? Töiden ympärille se matkustus kuitenkin pitää suunnitella etukäteen, joten miksei myös osta lippua valmiiksi? Itse pidän tästä nykyjärjestelmästä, koska se antaa mahdollisuuden meille etukäteen suunnitteleville säästää matkoissa.

Esimerkiksi minulla työmatkan kohde selviää yleensä noin viikkoa etukäteen, tarkka aika yleensä päivää ennen tai ajankohdan ollessa illalla, mahdollisesti vasta saman päivän aikana. Onneksi töihin tarvitsee lähteä vain 4-5 kertaa vuodessa.
 
Miten se matkustaminen kauemmaksi voi tulla monelle aivan yllättäen? Töiden ympärille se matkustus kuitenkin pitää suunnitella etukäteen, joten miksei myös osta lippua valmiiksi? Itse pidän tästä nykyjärjestelmästä, koska se antaa mahdollisuuden meille etukäteen suunnitteleville säästää matkoissa.

Niin, mitä oikeastaan on kauemmaksi matkustamista? Tavallinen Tampere–Helsinki -pendelöinti on lähinnä kiinni omasta heräämisestä kun vuoroväli on riittävän tiheä, eli tarjontaa on riittävästi eikä tarvi osua juuri johonkin tiettyyn vuoroon. Jos taas työmatkat jätetään pois, aamulla voisin lähteä käymään vaikka Jämsässä, Jyväskylässä, Lahdessa, Hämeenlinnassa tai vaikka Sastamalassa, mutta en ole vielä päättäny minne haluan mennä ja säävarauskin otettava huomioon.

Toki jos matka on ~500 km ja siihen ympärille suunniteltu yhtä sun toista, todennäköisesti myös matkakin olisi varattu jo ajoissa. Silti ostotottumukset ovat varmasti muuttuneet, ei vain omalla kohdalla vaan myös muillakin.
 
Taloussanomissa VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen kertoo, että hintoja alentamalla VR pyrkii nostamaan kaukojunien 12 miljoonan matkustajan vuotuista määrää miljoonalla. Tästä voi suoraan laskea, että kun matkustajamääriin tavoitellaan vähän yli 8% nousua, mutta lippujen keskihinta laskee 25%, tippuvat lipputulot melkein 19%, vaikka matkustajamäärätavoite saavutettaisiinkin. Vaikea uskoa, että VR olisi saanut karsittua kulujaan noin paljoa.

VR:n tänään julkaisemassa puolivuosikatsauksessa kerrotaan markkinaehtoisen kaukojunaliikenteen matkustajamäärien kasvaneen yli 5%:lla eli vielä on jääty jälkeen tavoitellusta 8% noususta. Kun lippujen keskihinta laski 25% ja matkustajamäärät ovat nousseet n. 5%, niin tulot ovat laskeneet n. 21 %.
 
VR lisää junavuoroja 19.6.2017 alkaen. VR:n tiedote

Mm. Tampere - Oulu -välille tulee uusi junapari ja Seinäjoki - Vaasa -välille kaksi uutta junaparia.
 
Aikataulut 19.6.2017 alkaen: https://www.vr.fi/cs/vr/doc/aikataulu-kaukojuna-19-6-9-12-2017.pdf

Tampereen ja Pieksämäen välillä ei ole liikennettä suunnilleen heinäkuun ajan, mutta kumma kyllä Haapamäen junien aikatauluja ei muuteta, vaan Tampereelta Jyväskylään Haapamäen kautta kulkeminen on hankalaa pitkän vaihtoajan vuoksi.

Viimeinen yöjuna ei lähde kauhean myöhään. Tikkurilasta se lähtee 0.04. Aamulla ensimmäinen yöjuna saapuu Tikkurilaan 5.40.
 
Lipunmyyntiketjun raju karsiminen on lähinnä närkästyttänyt. :mad: Itse koetan aina käyttää live-lipunmyyntiä (elävältä henkilöltä, asiakaspalvelusta) niiden mahdollisuuksien rajoissa, kuin mitä milloinkin on.:) Tänään ostin Kemistä ensi kertaa R-kiskalta IC-junan menomatkalipun. Myyjiä pitäisi ehkä ohjeistaa kysymään Veturi-asiakkuudesta. :???:
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkin viestiketjussa oli pari vuotta sitten vilkasta keskustelua rantaradan muutoksista, kun Kirkkonummen pysähdys poistettiin ja Espoon pysähdys siirrettiin Leppävaaraan.

VR:n mukaan rantaradan matkamäärät ovat kasvaneet kesäkuukausina jopa 20 % ja koko vuonna lähes 15 %. Seurauksena Helsinki - Turku -välille palautetaan joulukuussa yksi sieltä karsituista junapareista. Myös Turku - Tampere -välille lisätään yksi junapari. VR:n tiedote
 
VR laskee säästölippujen hintoja marraskuussa 10%: VR:n tiedote

Vaikka minä ainakin ehdin jo luulla, että hintasodan aallonpohja olisi jo nähty, niin näköjään niin ei näytä olevan. Tämä alennus pistää bussifirmat kyllä ahtaalle. Kuluttaja kiittää :)
 
Hyvä vain, että kierrokset kilpailussa nousevat. Toki pidän itsekin tuota hintojen alentamista hiukan yllättävänä, vaikka järkevästi ajatellen tuo on loogista. Matkustajamäärät ovat nousseet ja liikevaihto on kääntynyt nousuun. Samalla junissa on kuitenkin tyhjää kapasiteettia, jota on loogista pyrkiä täyttämään vieläkin halvemmilla hinnoilla.

Kuluttaja kiittää!
 
VR laskee säästölippujen hintoja marraskuussa 10%: VR:n tiedote

Vaikka minä ainakin ehdin jo luulla, että hintasodan aallonpohja olisi jo nähty, niin näköjään niin ei näytä olevan. Tämä alennus pistää bussifirmat kyllä ahtaalle. Kuluttaja kiittää :)

Ja vuoden, parin kuluttua kuluttaja kiittää kun ei ole ehkä enää juuri sitä linja-autovuoroa tai edes reittiä jota olisi käyttänyt ja tarvinnut. Ja kuluttajat edelleen kiittävät?
 
Takaisin
Ylös