VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Autovaunut lisätään siellä. Ennenhän autovaunut tuotiin Helsingin asemalle (joka oli mun mielestä toimiva ratkaisu). Nythän ne irroitetaan ja liitetään siinä Pasilan ja Käpylän aseman välillä autojuna-aseman vieressä.

Muuten toimiva ratkaisu, mutta oletko ikinä kuullut mainittavan, että Helsingin asemalla on ruuhkaa? Yöjunien lähtöaikaan ruuhka ei ole niin suuri ongelma, mutta saapumisaikaan se kyllä on.
 
Muuten toimiva ratkaisu, mutta oletko ikinä kuullut mainittavan, että Helsingin asemalla on ruuhkaa? Yöjunien lähtöaikaan ruuhka ei ole niin suuri ongelma, mutta saapumisaikaan se kyllä on.

Kyllähän mä sen tiedän hyvinkin. Kunhan vain totesin että oli sinänsä järkevämpi tapa kuin tuo uusi. Ja ymmärtääkseni tuo uusi tapa aiheuttaa myös hieman lisää vaihtotyötä, kun pohjoiseen lähtevän junan autovaunut pitää ekana vetää pois Pasilan autojuna-asemalta ja sen jälkeen pitää vaihtaa autovaunujen toiseen päähän. Tämä ei tietenkään matkustajia käytännössä yhtään haittaa (eikä varmaan ketään muutakaan).
 
Onni on avata joulukalenterin luukku klo. 23.05 ja löytää sieltä käyttökelpoinen matka 1,50 eurolla, ja sitten lukea VR:n verkkokaupan ilmoitus, että kauppa on kiinni 23.00-05.30. No juu, klikkailin kalenteritarjousta lähinnä satunnaisesta mielijohteesta enkä ihan tajunnut, mitä kello on, joten samapa tuo, mutta selvästikin kujeilumielessä laaditut verkkokaupan aukioloajat eivät jaksa enää naurattaa.
 
Onni on avata joulukalenterin luukku klo. 23.05 ja löytää sieltä käyttökelpoinen matka 1,50 eurolla, ja sitten lukea VR:n verkkokaupan ilmoitus, että kauppa on kiinni 23.00-05.30. No juu, klikkailin kalenteritarjousta lähinnä satunnaisesta mielijohteesta enkä ihan tajunnut, mitä kello on, joten samapa tuo, mutta selvästikin kujeilumielessä laaditut verkkokaupan aukioloajat eivät jaksa enää naurattaa.

Siellä taidetaan ajaa vihdoin se uusi päivitys sisään osissa ilmeisesti. Tuohan oli jonkun aikaa jo suljettuna vain klo 01:30-04:00, mutta nyt tekevät taas jotain vähä suurempaa joten on kiinni klo 23:00-05:30. Itse olen hyvin jopa viikko sitten kello 03 aamuyöllä pystynyt lipun ostamaan verkkokaupasta, eli tuo on vain tilapäistä.
 
Nähtävästi onnistun lyömään pääni kaikkiin mahdollisiin poikkeustilanteisiin ja bugeihin joulukalenterissa. Tämän päivän tarjouksessa on merkitty Tampere-Vaasa S 61/45 11.00 ma-la, mutta oikeasti kaupassa ei ole kampanjahintaan kuin ma-pe, lauantain vuoro on normaalihinnoilla (lisäksi joulukalenterissa mainittu lähtöaika 11.00 on oikeasti 11.04). Yllättäen itselleni mahdollinen matkustuspäivä on lauantai.

Lopetan omalta kohdaltani VR:n tarjousten käyttöyritykset tähän. Päästä katkeilevat verisuonet tulevat oleellisesti kalliimmiksi kuin alennuksissa säästyy rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä taidetaan ajaa vihdoin se uusi päivitys sisään osissa ilmeisesti. Tuohan oli jonkun aikaa jo suljettuna vain klo 01:30-04:00, mutta nyt tekevät taas jotain vähä suurempaa joten on kiinni klo 23:00-05:30. Itse olen hyvin jopa viikko sitten kello 03 aamuyöllä pystynyt lipun ostamaan verkkokaupasta, eli tuo on vain tilapäistä.
Sitten kun vielä kerrottaisiin, miksi tuo verkkokauppa yleensä menee yöllä kiinni? Tuskin sinne nyt oikeasti joka yö on tarvetta tehdä kauhean suuria päivityksiä...
 
lauantain vuoro on normaalihinnoilla (lisäksi joulukalenterissa mainittu lähtöaika 11.00 on oikeasti 11.04). Yllättäen itselleni mahdollinen matkustuspäivä on lauantai.
Onhan siellä alalaidassa mainittu, että paikkoja on rajoitetusti. Varmaankin viikonlopulle on enemmän kysyntää joka suhteessa. Mutta ovat nuo tarjoukset kieltämättä melko hankalia.
 
Onhan siellä alalaidassa mainittu, että paikkoja on rajoitetusti. Varmaankin viikonlopulle on enemmän kysyntää joka suhteessa. Mutta ovat nuo tarjoukset kieltämättä melko hankalia.

Verkkokaupassa lukee erikseen lipputyypin kohdalla, että ei saatavilla, jos se on myyty loppuun tms. Loppuunmyytyjäkin kampanjalähtöjä on nähty. Tuossa lauantain junassa ei ole koko lipputyyppiä olemassa.
 
Nähtävästi onnistun lyömään pääni kaikkiin mahdollisiin poikkeustilanteisiin ja bugeihin joulukalenterissa. Tämän päivän tarjouksessa on merkitty Tampere-Vaasa S 61/45 11.00 ma-la, mutta oikeasti kaupassa ei ole kampanjahintaan kuin ma-pe, lauantain vuoro on normaalihinnoilla (lisäksi joulukalenterissa mainittu lähtöaika 11.00 on oikeasti 11.04). Yllättäen itselleni mahdollinen matkustuspäivä on lauantai.

Lopetan omalta kohdaltani VR:n tarjousten käyttöyritykset tähän. Päästä katkeilevat verisuonet tulevat oleellisesti kalliimmiksi kuin alennuksissa säästyy rahaa.

Onhan siellä alalaidassa mainittu, että paikkoja on rajoitetusti. Varmaankin viikonlopulle on enemmän kysyntää joka suhteessa. Mutta ovat nuo tarjoukset kieltämättä melko hankalia.

Jep, yksinkertaisesti vuoro voi olla myyty täyteen/myyty se rajattu määrä tarjouspaikkoja siihen junaan. Ja se on S 45/S 61 eikä toisinpäin. 61 se on Seinäjoki - Vaasa välin.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:15 ----------

Verkkokaupassa lukee erikseen lipputyypin kohdalla, että ei saatavilla, jos se on myyty loppuun tms. Loppuunmyytyjäkin kampanjalähtöjä on nähty. Tuossa lauantain junassa ei ole koko lipputyyppiä olemassa.

Jos vuoro on loppuunmyyty sii ä ei näy mitään muuta kuin normaalihinta (jos siisbpaikkoja on edes 1vapaana) tai extra-luokka. Mutta olet oikeassa tuon lauantakn suhteen, tarjoushinnat ei tule sillloin jostain syystä... Itse saanut jokaisella kerralla ostettua liput noille joulukalenterimatkoille.. Onneksi ei ollut minut matkani. Harmillista tämä, onkohan kukaan edes kertonut VR:llä tästä
 
Jep, yksinkertaisesti vuoro voi olla myyty täyteen/myyty se rajattu määrä tarjouspaikkoja siihen junaan. Ja se on S 45/S 61 eikä toisinpäin. 61 se on Seinäjoki - Vaasa välin.

Kuten todettua, lipputyyppiä ei ole olemassa verkkokaupassa lainkaan, yhtenäkään tammikuun lauantaina.

Tuokin on tosin jonkinlainen parannus siihen viimekesäiseen tarjoukseen, joka näkyi kampanjalipputyyppinä, mutta verkko-ostoksen seuraavassa vaiheessa sitä ei voinutkaan ostaa. Silloin käyrä nousi sen verran, että soitin VR:n lipunmyyntiin, jossa kerrottiin, että virhe on tiedossa.
 
VR on avannut koekäyttöön mobiiliverkkokaupan. Veturi-asiakkaille "mainostettu" koekäytössä oleva verkkokauppa löytyy seuraavasta linkistä: http://mobiili.vr.fi/

Otin screenshotteja omalla puhelimellani, jotka löytyvät täältä: http://railpictures.1g.fi/kuvat/temp/VRn+mobiilisivut+-+koekäyttö/

Näin kirjoitin facebook-sivulleni: "VR julkaisi koevaiheessa olevan mobiili-palvelun, jossa voit mm. ostaa lippuja, katsella junan kulkutietoja ja selata vaikkapa tarjouksia.

Otin screenshotteja omasta puhelimestani ja ne löytyvät allaolevasta linkistä. Sivut toimivat todella nopeasti ja ongelmitta ja olivat helppoja käyttää. Muutamana miinuksena annan sen että maksaa pystyi ainoastaan maksukortilla, eli ei esim. verkkopankkitunnuksilla. Lisäksi paikkaa ei voinut valita vaunukartalta, vaan ainoastaan laittaa paikkatoiveen esim. "ikkunapaikka" tai "käytäväpaikka"."
 
Hesarin lyhyt juttu VR:n toimittajaloukusta: VR jäi ohjelmistoyhtiön loukkuun: edessä pakko-ostos vanhalta kumppanilta

Junayhtiön on pakko ostaa liki kolmen miljoonan ohjelmistouudistus vanhalta kumppaniltaan

Kun junayhtiö VR uudistaa miljoonilla euroilla lipunmyynnin tietojärjestelmäänsä, tekijäksi on tarjolla vain yksi vaihtoehto: ohjelmistoyhtiö Accenture.

VR maksaa Accenturelle 2,7 miljoonaa tietojärjestelmän uudistamisesta. Yhtiö oli keskeinen kehittäjä lipunmyyntijärjestelmässä, jonka käyttöönotto epäonnistui pahoin vuonna 2011.

VR:n on käytännössä pakko ostaa uudistus Accenturelta, koska yhtiö vastasi myös alkuperäisen järjestelmän rakentamisesta. Muut yhtiöt eivät pääse käsiksi ohjelmiston ytimen muodostavaan koodiin.

[...]

[Professori] Mikkonen hämmästelee, että monessa yrityksessä, kuten VR:ssä, keskeinen tietojärjestelmä on ulkopuolisen toimittajan käsissä.

"On suorastaan pelottavaa, että se on jonkun muun hallinnassa", Mikkonen sanoo.

[...]
 
Olin ostamassa menolippuja välille Helsinki Jämsä kahdelle henkilölle joista toinen norm.hinnalla ja toinen eläkeläisalennuksella matkustava. Matkan olin varaamassa viikkoa ennen matkustuspäivää. Ihan ensiksi huomasin että lyhyempi Hki-Jämsä tulee kalliimmaksi kuin pidempi Hki-Jyväskylä. Päätin ostaa liput Jyväskylään asti ja junasta sitten pois Jämsässä. Toinen ihmetykseni oli, kun yhteinen varaus olisi tullut kalliimmaksi kuin kaksi erillistä varausta. Samalla varauksella tehty matka olisi kustantanut yhteensä 71€ mutta erikseen varattuina verkkokauppa antoi hinnaksi 35€(norm.aikuinen)+22€(eläkeläinen) eli yhteensä 57€. Kolmas ongelma tuli kun yritin varata junasta vierekkäiset paikat. Tabletillani ei paikkoja voinut varata koska jokin javan lisäosa puuttui eikä sitä laitteeseen pystynyt asentamaan. Tässä vaiheessa sitten jo kyllästyin ja soitin VR:n puhelinpalveluun varatakseni liput sitä kautta. Myyjäkin esitti minulle ensiksi yhteishinnaksi 71€ mutta kun kerroin että erikseen varattuna sain samaan junaan 14€ halvemman hinnan niin lopulta myyjäkin sen sai. Ihmetteli kovasti järjestelmän logiikkaa ja sanoi ilmoittavansa tästä eteenpäin (tuskin tälle ikinä mitään tehdään) Vierekkäiset paikatkin saatiin varattua mutta sitten myyjä ehdotti että Helsingistä klo 9.30(pendolino) lähtevän junan sijaan kannattaisi lähteä jo 9.06(IC) junalla jolloin ei tarvitsisi vaihtaa turhaan junaa Tampereella. Vaihtoaika Tampereella olisi ollut 9 minuuttia. Käytännössä tämä menee kuitenkin niin että tästä 9.30 junasta olisi Tampereella vaihdettu tuohon 9.06 lähteneeseen junaan. Jämsään tullaan siis samaan aikaan ja samalla junalla riippumatta kumman junan Helsingistä valitsee. Hinta tässä 24 minuuttia aiemmin lähtevässä junassa oli kuitenkin n.3€ kalliimpi. Täytyy sanoa ettei VR:n hinnoittelu ole millään tavalla selkiytynyt vaikka lippu-uudistuksesta on jo useampi vuosi!
 
Tabletillani ei paikkoja voinut varata koska jokin javan lisäosa puuttui eikä sitä laitteeseen pystynyt asentamaan.

Olisiko ollut Flash? VR:n paikanvaraus on tosiaan jokin kivikautinen jäänne.

Täytyy sanoa ettei VR:n hinnoittelu ole millään tavalla selkiytynyt vaikka lippu-uudistuksesta on jo useampi vuosi!

Riippumatta siitä mitä VR on julkisuudessa puhunut, lippu-uudistuksen tarkoituksena ei suinkaan ollut selkiyttää hinnoittelua. Selkeä hinnoittelu ei itse asiassa koskaan ole yritykselle eduksi; hintadiskriminoinnilla saa paljon paremman tuoton.
 
Takaisin
Ylös