VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Tulisikohan tuosta tarkastusmaksu jos konnarin jälkeen tulisi tarkastaja?

Ei tulisi. Jos konduktööri antaa luvan matkustaa, matkustajalla on lupa matkustaa. Tarkastajat kunnoittavat tuollaista lupaa ongelmitta. Kaiken järjen mukaan joku tarkastaja jossain ei hoida hommaansa kunnolla, ihmisiä kun ovat, mutta ainakaan omaan korvaani tai silmääni ei ole vielä ikinä sattunut, että matkustaja olisi joutunut erityisemmin riitelemään tarkastajan kanssa tuollaisessa tilanteessa. Tietysti vähäistä selvittelyä voi vaatia, mutta siitä selviää oikeasti aika vähällä. Ei se ole tarkastajalle hirveän vaivalloista vinkata konduktööriä paikalle ja tarkistaa asian todellinen tila.
 
Ei tulisi. Jos konduktööri antaa luvan matkustaa, matkustajalla on lupa matkustaa. Tarkastajat kunnoittavat tuollaista lupaa ongelmitta. Kaiken järjen mukaan joku tarkastaja jossain ei hoida hommaansa kunnolla, ihmisiä kun ovat, mutta ainakaan omaan korvaani tai silmääni ei ole vielä ikinä sattunut, että matkustaja olisi joutunut erityisemmin riitelemään tarkastajan kanssa tuollaisessa tilanteessa. Tietysti vähäistä selvittelyä voi vaatia, mutta siitä selviää oikeasti aika vähällä. Ei se ole tarkastajalle hirveän vaivalloista vinkata konduktööriä paikalle ja tarkistaa asian todellinen tila.

Ja useinmiten jos tarkastajat tulee lipunmyyntivaunuun, joutuu konduktööri muutenkin kävellä junan läpi ja myydä jokaiselle liput, jonka jälkeen tarkastajat pystyvät liput tarkastamaan ja määräävät suoraan tarkastusmaksun niille, jotka eivät lippu konduktööriltä ostaneet. Näin se menee. Tuli seurattua nimittäin viime vklp, kun tarkastajt osuivat saman viikonlopun aikana 4kertaa samaan junaan.. :cool:
 
Ja useinmiten jos tarkastajat tulee lipunmyyntivaunuun, joutuu konduktööri muutenkin kävellä junan läpi ja myydä jokaiselle liput, jonka jälkeen tarkastajat pystyvät liput tarkastamaan ja määräävät suoraan tarkastusmaksun niille, jotka eivät lippu konduktööriltä ostaneet. Näin se menee. Tuli seurattua nimittäin viime vklp, kun tarkastajt osuivat saman viikonlopun aikana 4kertaa samaan junaan.. :cool:

Tuossa oli kyse kaukojunissa matkustamisesta, joissa homma menee muutenkin eri tavalla. Kaukojunissa on selvää, että konduktööri VR:n asiakaspalvelijana on oikeutettu antamaan ihmisille lippuja siten kuin itse parhaaksi katsoo (ja miten VR:llä asioista on sovittu, tietysti). HSL-alueen lähijunissa tilanne ei ole yhtään niin selvä, koska VR vain tuottaa junien liikuttelua HSL:lle. Tarkastajan pitäisi siis siellä antaa tarkastusmaksu HSL:n ehtojen mukaan, eikä HSL ole konduktööreille tietääkseni myöntänyt sovitteluoikeutta liputta matkustamiseen. Ainakaan virallisesti. Kirjoittamattomien sääntöjen mukaan toimitaan, mutta sama pitäisi sitten päteä myös siihen, mikä on bussinkuljettajien oikeus antaa ihmisten matkustaa vääränlaisilla lipuilla.
 
Joskus näinkin päin. Eräs rautatieharrastaja oli saanut Rovaniemeltä Tampereelle junalippuautomaatista "junamaatista" lipun hintaan 0,00 Euroa. Konnari kyllä oli lipun hyväksynyt. Virheitä lipussa oli tietty hinta ja se että järjestelmä luuli vaunua 25 makuuvaunuksi, todellisuudessa tämä vaunu on P274:ssa EFit -konduktööri/tavara/2.luokan päivävaunu :cool: Kuva vielä vaunut.orgissa lipusta.
 
Yritinpä ostaa VR:n verkkokaupasta suoraa lippua Helsinki-Ruka. Ei kuitenkaan antanut suoraa 2152 lähtevää yöjunaa vaihtoehdoksi, vaikka sen tunnistaa kuitenkin Ouluun asti. Sen sijaan, mikäli tuon bussiyhteyden olisi halunnut samalle lipulle, olisi pitänyt hypätä Helsingistä 2306 lähtevään IC2 junaan, vaihtaa Tampereella kyseiseen yöjunaan ja sitten vielä Oulussa Kuusamon bussiin.

Kävin tämän takia lipunmyyntitiskillä, kun ajattelin että kyllähän siinä työntekijän käyttöliittymässä pitäisi olla mahdollisuus kasata noita vuoroja hieman monipuolisemmin kuin asiakkaalle päin näkyvästä. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole asian laita, vaan täti soitteli muutamia puheluita, jonka jälkeen totesi ettei kyseistä vuoroa ole ohjelmoitu järjestelmään.

Palvelussa ei sinänsä valittamista, mutta teknisessä toteutuksessa senkin edestä. Jotain tämänkaltaisista hakualgoritmeista ymmärtävänä, oletan tuon "vian" johtuvan siitä, että algoritmin "puu" haarautuu liian moneksi oksaksi bussiyhteyden ansiosta, jolloin oksien karsinta iskee jo ennen kuin suoraa yhteyttä on löytynyt. Eli todennäköisesti mikäli bussiyhteyksiä tulee lisää järjestelmään, saattaa tulla lisää epäloogisia reittiehdotuksia. Myös asiakaspalvelijalla tulisi ehdottomasti olla mahdollisuus koota näitä matkaketjuja käsin, jotta edes tiskillä vältyttäisiin moislta typeriltä matkaketjuilta.

Lyhyt kuvaus binäärisen puualgoritmin toiminnasta (jota oletan tuossakin sovellettuna käytettävän): http://fi.wikipedia.org/wiki/Binäärinen_hakupuu
 
Yritinpä ostaa VR:n verkkokaupasta suoraa lippua Helsinki-Ruka. Ei kuitenkaan antanut suoraa 2152 lähtevää yöjunaa vaihtoehdoksi, vaikka sen tunnistaa kuitenkin Ouluun asti. Sen sijaan, mikäli tuon bussiyhteyden olisi halunnut samalle lipulle, olisi pitänyt hypätä Helsingistä 2306 lähtevään IC2 junaan, vaihtaa Tampereella kyseiseen yöjunaan ja sitten vielä Oulussa Kuusamon bussiin.

Kävin tämän takia lipunmyyntitiskillä, kun ajattelin että kyllähän siinä työntekijän käyttöliittymässä pitäisi olla mahdollisuus kasata noita vuoroja hieman monipuolisemmin kuin asiakkaalle päin näkyvästä. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole asian laita, vaan täti soitteli muutamia puheluita, jonka jälkeen totesi ettei kyseistä vuoroa ole ohjelmoitu järjestelmään.

Palvelussa ei sinänsä valittamista, mutta teknisessä toteutuksessa senkin edestä. Jotain tämänkaltaisista hakualgoritmeista ymmärtävänä, oletan tuon "vian" johtuvan siitä, että algoritmin "puu" haarautuu liian moneksi oksaksi bussiyhteyden ansiosta, jolloin oksien karsinta iskee jo ennen kuin suoraa yhteyttä on löytynyt. Eli todennäköisesti mikäli bussiyhteyksiä tulee lisää järjestelmään, saattaa tulla lisää epäloogisia reittiehdotuksia. Myös asiakaspalvelijalla tulisi ehdottomasti olla mahdollisuus koota näitä matkaketjuja käsin, jotta edes tiskillä vältyttäisiin moislta typeriltä matkaketjuilta.

Lyhyt kuvaus binäärisen puualgoritmin toiminnasta (jota oletan tuossakin sovellettuna käytettävän): http://fi.wikipedia.org/wiki/Binäärinen_hakupuu

Kyseinen ehdotushan johtuu siitä, että IC2 juna on yli tunnin nopeampi kuin kyseinen pikajuna, jonka vuoksi ehdottaa nopeampaa yhteyttä Tampereelle, ja sieltä sitten kyseiseen pikajunaan. Verkkokaupasta et joka tapauksessa pystyisi suoraa lippua ostamaan, koska VR:n verkkokauppa ei myy lippuja yhteyksiin, jossa on muu kuin VR:n oma junabussi. Kyseinen Oulu - Ruka vuoro on matkahuollon liikennöitsijän ajama, tämän vuoksi et pysty edes ostamaan lippua verkosta, lipunmyynnistä kyllä, jolloin virkailija kirjoittaa sinulle matkahuollon bussiin kelpaavan vaihtolipun.

Toinen on se, että sinä ja myös virkailija saatte kyseisen vaihtoyhteyden näkyviin yksinkertaisesti poistamassa junatyypeistä IC/IC2-junan. Virkailijahan tässä ei ilmeisesti kyseistä "kikkaa" tiennyt.
 
Kyseinen ehdotushan johtuu siitä, että IC2 juna on yli tunnin nopeampi kuin kyseinen pikajuna, jonka vuoksi ehdottaa nopeampaa yhteyttä Tampereelle, ja sieltä sitten kyseiseen pikajunaan. Verkkokaupasta et joka tapauksessa pystyisi suoraa lippua ostamaan, koska VR:n verkkokauppa ei myy lippuja yhteyksiin, jossa on muu kuin VR:n oma junabussi. Kyseinen Oulu - Ruka vuoro on matkahuollon liikennöitsijän ajama, tämän vuoksi et pysty edes ostamaan lippua verkosta, lipunmyynnistä kyllä, jolloin virkailija kirjoittaa sinulle matkahuollon bussiin kelpaavan vaihtolipun.
Ymmärrän tämän, ja yritin sitä selittääkin tuolla algoritmin oksilla, eli mikäli haettava puu karkaa liian monimutkaiseksi, alkaa oksien karsinta matkustajan kannalta liian aikaisin. Yöjunissa kuitenkin mielummin maksimoidaan kuin minimoidaan matka-aikaa.

Toinen on se, että sinä ja myös virkailija saatte kyseisen vaihtoyhteyden näkyviin yksinkertaisesti poistamassa junatyypeistä IC/IC2-junan. Virkailijahan tässä ei ilmeisesti kyseistä "kikkaa" tiennyt.
Niinpä näkyy toimivan. Ko. virkailija soitti myös jonnekin toiseen paikkaan, eikä sielläkään sitä ymmärretty ehdottaa. Sen sijaan hän kokeili erilaisia matkaketjuja vaihtopaikan suhteen.

Ei tuollaiset kikka kolmoset kyllä korvaa sitä, että virkailijalla olisi halutessaan mahdollisuus koota noita matkaketjuja käsin.
 
Ymmärrän tämän, ja yritin sitä selittääkin tuolla algoritmin oksilla, eli mikäli haettava puu karkaa liian monimutkaiseksi, alkaa oksien karsinta matkustajan kannalta liian aikaisin.

Jep, itsehän en algoritmeistä sun muista mitään ymmärrä joten.. ;)

Ei tuollaiset kikka kolmoset kyllä korvaa sitä, että virkailijalla olisi halutessaan mahdollisuus koota noita matkaketjuja käsin.

Ei tietenkään, ja itseäni kyllä ihmetyttää ettei voi osista koota matkaa lipunmyyntipisteessä tuollaisissa tapauksissa jossa ehdottaa sinänsä aivan järjetöntä vaihtoehtoa. Jokuhan voisi haluta mennä nukkumaan heti Tikkurilan jälkeen (silloin konduktööri on lippusi tarkastanut Helsingistä lähdettäessä), eikä mennä ekana nopeammalla junalla Tampereella ja siellä sitten vaihtaa ja päästä nukkumaan.
 
Jep, itsehän en algoritmeistä sun muista mitään ymmärrä joten.. ;)

Itsellänikin lähinnä hataria muistikuvia TKKn matematiikan peruskursseilta :)

Olettaisin kuitenkin niiden perusteella algoritmin toimivan yksinkertaistettuna siten, että lähdetään aikakriteerien (lähtö vai saapumisaika), sekä lähtöasemalta lähtevien ja määräasemalle saapuvien vuoromäärien perusteella liikkeelle joko lähtöasemalta tai määränpäästä.

Koska Kuusamoon saapuu huomattavasti vähemmän vuoroja kuin Helsingistä lähtee, kannattaa sieltä lähteä liikkeellee. Kuljetaan siis aikataulussa taaksepäin jokaiselle asemalle, pitäen kirjaa kokonaismatka-ajasta. Aina kun saavutaan asemalle, tarkistetaan kaikki sieltä hyväksytyn vaihoajan sisällä lähtevät vuorot (esim 30 min). Oulussa ollaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa tämä yksi polku haarautuu mahdollisesti jopa kolmeksi erilliseksi (pohjoinen, itä ja etelä), eli kyseisellä asemalla syntyy kolme oksaa. Kutakin oksaa sitten seurataan pitäen kirjaa matka-ajasta, ja aina kun ollaan tilanteessa, että lähteviä on useampi syntyy uusia oksia. Ja etenmisjärjestys menee siten, että aina edetään haarassa, jonka kokonaismatka-aika on pienin.

Koska tästä syntyy jo suhteellisen pienellä vuoromäärällä varsin suuri puu, on tuohon kehitetty jotain älyä joka noita oksia karsii. Ja nyt tässä mainitsemassani esimerkissä tuo "äly" on katkaissut muut Tampereelta lähtevät haarat paitsi ensimmäisenä perillä olevan (liian monta haaraa tjsp). Joku muu varmasti tietää paremmin tästä karsimisesta, osaako algoritmi jotenkin karsia esimerkiksi nuo Oulusta pohjoiseen lähtevät vuorot suoralta kädeltä.

Samasta syystä kuitenkin myös reittiopas antaa usein järjenvastaisia tuloksia: vaihoehtoja on lähes rajattomasti. Kokonaismatka-ajan lisäksi voi määrittää myös muita kriteerejä aikasakkoina (haaran kokonaismatka-aikaan lisättävä aika) esimerkiksi harvasta vuorovälistä tai vaihdoista. Reittiopas ei kuitenkaan vaikuta näin tekevän, sillä usein se ehdottaa vaihtoa jossain korvessa harvoin kulkevaan välineeseen, vaikka esimerkiksi 550 olisi muutamaa pysäkkiä myöhemmin vienyt perille lähes yhtä nopeasti, mutta huomattavasti mukavemman tuntuisesti.

Syntyvän puun kokoa voi hahmottaa etsimällä esimerkiksi Helsingistä Vaasaan vuoroa ilman maalaisjärkeä. Lähdet siis tietyn lähtöajan ympärillä etenemään kaikkia Helsingin kaukoliikenteen lähteviä vuoroja kohti Turkua, Rovaniemeä, Lappeenrantaa, ja tarkistat jokaisella asemalla kaikki vaihoehdot mihin pääset kyseiseltä asemalta. Aika nopeasti ollaan jo Hangossa, Humppilassa ja Mikkelissä..

Tulipa pitkä ja varsin offtopic kirjoitus, pahoitteluni siitä. Ja toivottavasti olen ainakin suurinpiirtein oikeilla jäljillä ja teksti on jollain asteella ymmärrettävää :D
 
Tästä samasta ongelmasta toisin päin taisi olla marraskuun Matkaan-lehdessä julkaistu palautekirjoitus ja vastaus siihen. Erona vain se, että Rovaniemeltä Helsinkiin yhdellä junalla (274) halunnut matkustaja ei ollut onnistunut edes lipputiskiltä saamaan makuupaikkaa Rovaniemeltä Helsinkiin, vaan lipunmyyntijärjestelmä oli pakottanut ostamaan lipun, jossa oli vaihto Tampereella nopeampaan IC 162:een.

Tämä kuulostaa kyllä melko käsittämättömältä, koska kyllähän järjestelmä nyt äkkikokeilulla tarjoaa myös suoraa makuuvaunuyhteyttä ja tuskin kukaan nyt on varannut makuupaikkaa Tampereelta Helsinkiin siten, että Matkaan-lehden asiakkaalle olisi voitu myydä makuupaikka vain Rovaniemeltä Tampereelle junan ollessa täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä samasta ongelmasta toisin päin taisi olla marraskuun Matkaan-lehdessä julkaistu palautekirjoitus ja vastaus siihen. Erona vain se, että Rovaniemeltä Helsinkiin yhdellä junalla (274) halunnut matkustaja ei ollut onnistunut edes lipputiskiltä saamaan makuupaikkaa Rovaniemeltä Helsinkiin, vaan lipunmyyntijärjestelmä oli pakottanut ostamaan lipun, jossa oli vaihto Tampereella nopeampaan IC 162:een.

Huonosti koodattu ;) Tuo Pasilan ja Tikkurilan välin n. 30min pysähdys sekoittaa hyvin tuon järjestelmän ja tarjoaa sen vuoksi nopeempia matkoja juurikin IC2 junalla Tampereelle/Tampereelta tai esimerkiksi H-junalla Riihimäeltä/-lle.
 
Huonosti koodattu ;) Tuo Pasilan ja Tikkurilan välin n. 30min pysähdys sekoittaa hyvin tuon järjestelmän ja tarjoaa sen vuoksi nopeempia matkoja juurikin IC2 junalla Tampereelle/Tampereelta tai esimerkiksi H-junalla Riihimäeltä/-lle.

Miksi ihmeessä juna pysähtyy puoleksi tunniksi? Eikö tuo ole matkustajan kannalta ikävystyttävä/epätarkoituksenmukainen tilanne?
 
Miksi ihmeessä juna pysähtyy puoleksi tunniksi? Eikö tuo ole matkustajan kannalta ikävystyttävä/epätarkoituksenmukainen tilanne?

Autovaunut lisätään siellä. Ennenhän autovaunut tuotiin Helsingin asemalle (joka oli mun mielestä toimiva ratkaisu). Nythän ne irroitetaan ja liitetään siinä Pasilan ja Käpylän aseman välillä autojuna-aseman vieressä.
 
Takaisin
Ylös