VR laskuttaa kävelystä http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288517686255.html
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tulisikohan tuosta tarkastusmaksu jos konnarin jälkeen tulisi tarkastaja?
Ei tulisi. Jos konduktööri antaa luvan matkustaa, matkustajalla on lupa matkustaa. Tarkastajat kunnoittavat tuollaista lupaa ongelmitta. Kaiken järjen mukaan joku tarkastaja jossain ei hoida hommaansa kunnolla, ihmisiä kun ovat, mutta ainakaan omaan korvaani tai silmääni ei ole vielä ikinä sattunut, että matkustaja olisi joutunut erityisemmin riitelemään tarkastajan kanssa tuollaisessa tilanteessa. Tietysti vähäistä selvittelyä voi vaatia, mutta siitä selviää oikeasti aika vähällä. Ei se ole tarkastajalle hirveän vaivalloista vinkata konduktööriä paikalle ja tarkistaa asian todellinen tila.
Ja useinmiten jos tarkastajat tulee lipunmyyntivaunuun, joutuu konduktööri muutenkin kävellä junan läpi ja myydä jokaiselle liput, jonka jälkeen tarkastajat pystyvät liput tarkastamaan ja määräävät suoraan tarkastusmaksun niille, jotka eivät lippu konduktööriltä ostaneet. Näin se menee. Tuli seurattua nimittäin viime vklp, kun tarkastajt osuivat saman viikonlopun aikana 4kertaa samaan junaan..
Yritinpä ostaa VR:n verkkokaupasta suoraa lippua Helsinki-Ruka. Ei kuitenkaan antanut suoraa 2152 lähtevää yöjunaa vaihtoehdoksi, vaikka sen tunnistaa kuitenkin Ouluun asti. Sen sijaan, mikäli tuon bussiyhteyden olisi halunnut samalle lipulle, olisi pitänyt hypätä Helsingistä 2306 lähtevään IC2 junaan, vaihtaa Tampereella kyseiseen yöjunaan ja sitten vielä Oulussa Kuusamon bussiin.
Kävin tämän takia lipunmyyntitiskillä, kun ajattelin että kyllähän siinä työntekijän käyttöliittymässä pitäisi olla mahdollisuus kasata noita vuoroja hieman monipuolisemmin kuin asiakkaalle päin näkyvästä. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole asian laita, vaan täti soitteli muutamia puheluita, jonka jälkeen totesi ettei kyseistä vuoroa ole ohjelmoitu järjestelmään.
Palvelussa ei sinänsä valittamista, mutta teknisessä toteutuksessa senkin edestä. Jotain tämänkaltaisista hakualgoritmeista ymmärtävänä, oletan tuon "vian" johtuvan siitä, että algoritmin "puu" haarautuu liian moneksi oksaksi bussiyhteyden ansiosta, jolloin oksien karsinta iskee jo ennen kuin suoraa yhteyttä on löytynyt. Eli todennäköisesti mikäli bussiyhteyksiä tulee lisää järjestelmään, saattaa tulla lisää epäloogisia reittiehdotuksia. Myös asiakaspalvelijalla tulisi ehdottomasti olla mahdollisuus koota näitä matkaketjuja käsin, jotta edes tiskillä vältyttäisiin moislta typeriltä matkaketjuilta.
Lyhyt kuvaus binäärisen puualgoritmin toiminnasta (jota oletan tuossakin sovellettuna käytettävän): http://fi.wikipedia.org/wiki/Binäärinen_hakupuu
Ymmärrän tämän, ja yritin sitä selittääkin tuolla algoritmin oksilla, eli mikäli haettava puu karkaa liian monimutkaiseksi, alkaa oksien karsinta matkustajan kannalta liian aikaisin. Yöjunissa kuitenkin mielummin maksimoidaan kuin minimoidaan matka-aikaa.Kyseinen ehdotushan johtuu siitä, että IC2 juna on yli tunnin nopeampi kuin kyseinen pikajuna, jonka vuoksi ehdottaa nopeampaa yhteyttä Tampereelle, ja sieltä sitten kyseiseen pikajunaan. Verkkokaupasta et joka tapauksessa pystyisi suoraa lippua ostamaan, koska VR:n verkkokauppa ei myy lippuja yhteyksiin, jossa on muu kuin VR:n oma junabussi. Kyseinen Oulu - Ruka vuoro on matkahuollon liikennöitsijän ajama, tämän vuoksi et pysty edes ostamaan lippua verkosta, lipunmyynnistä kyllä, jolloin virkailija kirjoittaa sinulle matkahuollon bussiin kelpaavan vaihtolipun.
Niinpä näkyy toimivan. Ko. virkailija soitti myös jonnekin toiseen paikkaan, eikä sielläkään sitä ymmärretty ehdottaa. Sen sijaan hän kokeili erilaisia matkaketjuja vaihtopaikan suhteen.Toinen on se, että sinä ja myös virkailija saatte kyseisen vaihtoyhteyden näkyviin yksinkertaisesti poistamassa junatyypeistä IC/IC2-junan. Virkailijahan tässä ei ilmeisesti kyseistä "kikkaa" tiennyt.
Ymmärrän tämän, ja yritin sitä selittääkin tuolla algoritmin oksilla, eli mikäli haettava puu karkaa liian monimutkaiseksi, alkaa oksien karsinta matkustajan kannalta liian aikaisin.
Ei tuollaiset kikka kolmoset kyllä korvaa sitä, että virkailijalla olisi halutessaan mahdollisuus koota noita matkaketjuja käsin.
Jep, itsehän en algoritmeistä sun muista mitään ymmärrä joten..
Tästä samasta ongelmasta toisin päin taisi olla marraskuun Matkaan-lehdessä julkaistu palautekirjoitus ja vastaus siihen. Erona vain se, että Rovaniemeltä Helsinkiin yhdellä junalla (274) halunnut matkustaja ei ollut onnistunut edes lipputiskiltä saamaan makuupaikkaa Rovaniemeltä Helsinkiin, vaan lipunmyyntijärjestelmä oli pakottanut ostamaan lipun, jossa oli vaihto Tampereella nopeampaan IC 162:een.
Huonosti koodattu Tuo Pasilan ja Tikkurilan välin n. 30min pysähdys sekoittaa hyvin tuon järjestelmän ja tarjoaa sen vuoksi nopeempia matkoja juurikin IC2 junalla Tampereelle/Tampereelta tai esimerkiksi H-junalla Riihimäeltä/-lle.
Miksi ihmeessä juna pysähtyy puoleksi tunniksi? Eikö tuo ole matkustajan kannalta ikävystyttävä/epätarkoituksenmukainen tilanne?