Lipun vaihto junasta toiseen tuntuu nyt olevan suuri ongelma. Aiemmin ainoa suuri ongelma oli hinta. Nyt on tarjolla halvempaa hintaa, mutta sillä ei olekaan väliksi, koska paikkalipun vaihto onkin ongelma.
Eiköhän se ole vähän niin, että meitä on moneen junaan. Yhdelle ratkaisee hinta, toiselle joustavuus, kolmannella hinta on keskeisempi juttu mutta joustavuuttakin pitää olla ja neljännelle joustavuus on ykkösasia mutta se ei saisi maksaa maltaita. No, ykköstapaus tietysti hyötyy tästä uudistuksesta. Muut eivät.
Minulle joustavuutta on se, että jos päivän hommat saa valmiiksi odotettua nopeammin, voi suunnistaa ilman sen kummempia byrokratioita rautatieasemalle ja hypätä junaan.
Lentoliikenteen ennakkohinnoittelutapa on ollut minusta OK, mukaanlukien paikkalipun vaihtorajoitus. Minusta se on yhtä OK junaliikenteessä. Pidän täysin kohtuullisena, että halvalla ennakkoon ostettua lippua ei vaihdeta. Juuri siitä syystä olen alennukseni saanut. Jos haluan ostaa enemmän palvelua, olen valmis myös maksamaan enemmän.
Kuten sanoin, en pahemmin kaukojunilla matkusta. Kuitenkin matkustan jatkuvasti tilanteissa, joissa joustavuudesta on etua ja jossa sitä tulee käytettyä. Kun olin Hongkongissa ja kävin tutustumassa Macaoon kantosiipialuksella, niin Macao tulikin aika pikaisesti nähdyksi enkä viitsinyt enää odottaa kahta tuntia sitä paluupaattia, johon lippuni oli. Ei ongelmaa: paatteja lähti kai puolen tunnin tai tunnin välein, ja kun ne matkustajat olivat nousseet laivaan, joilla oli juuri siihen vuoroon oikeuttava lippu, niin standby-jonosta otettiin jonotusjärjestyksessä lisää porukkaa laiva täyteen.
Amerikan sisäisillä lennoilla American Airlines sallii statuskorttilaisille standbyn eli vastaavan jonotusmahdollisuuden saman päivän lennoille ilman lisämaksua, joten kun kentälle kuitenkin pitää tulla hyvissä ajoin, niin sännöllisesti ehtii esim. tuntia aikaisemmin menevälle lennolle, kunhan siellä on tilaa. Finnair ei ole yhtä joustava. Kun esim. tulin elokuun alussa Norrköpingistä ns. työmatkalta, niin olin Arlandalla siten, että olisin hyvin ehtinyt edelliselle lennolle. Mutta kun ei siellä kentällä ollut edes lipunmyyntihenkilökuntaa, joka olisi osannut tehdä lippuun lisämaksullisen muutoksen, niin sitten odoteltiin.
Tallinnassa tuskailen jatkuvasti saman ongelman kanssa, kun päivätyön vuoksi sinne ei oikein ehdi muutoin kuin kalliisti lentäen eikä paluulentoa uskalla ottaa liian tiukaksi, jos perillä kuluukin enemmän aikaa kuin on kuvitellut. No, jos aikaa ei kulukaan ns. liikaa, niin sitten sitä aikaa pitää tappaa lennujaamalla.
Tallinnan muutoskelvoton, lyhyellä varoitusajalla ostettu lippu maksaa noin 250 e ja muutoskelpoinen 400 e. Eli ei ihan kannata satsata siihen muutoskelpoiseen. Jos halpa ennakkolippu junaan maksaa kolmasosan siitä mitä ekan luokan lippu tai nykyisin ns. joustava lippu, niin voi vaan kysyä, onko se joustavuus aito vaihtoehto.
Eli kuten sanottu, meitä on moneen junaan. Minun matkustustottumuksiini ja odotuksiini tuo uusi VR-hinnoittelu ei sovi ollenkaan. Mutta eipä sen tarvitsekaan sopia, kun en muutenkaan käytä junaa. Niin että ehkä tuo uudistus on ihan hyvä, ei ne ainakaan minun eurojani sillä menetä