VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Eikös "aina" ole ollut niin, että pikavuorolippu tai junalippu on halvempi esim. Helsingistä Tampereelle kuin Kaivokselasta tai Tikkurilasta Tampereelle? Siis päätepysäkiltä/-asemalta on tarjottu liikennevälineiden välisen kilpailun vuoksi halvempi hinta kuin välipysäkeiltä/asemilta vaikka niiltä matka on lyhyempi.
 
Eikös "aina" ole ollut niin, että pikavuorolippu tai junalippu on halvempi esim. Helsingistä Tampereelle kuin Kaivokselasta tai Tikkurilasta Tampereelle? Siis päätepysäkiltä/-asemalta on tarjottu liikennevälineiden välisen kilpailun vuoksi halvempi hinta kuin välipysäkeiltä/asemilta vaikka niiltä matka on lyhyempi.

Eipä ainakaan jos täältä Tapanilasta on lähtenyt. Täältä mihin tahansa pohjoiseen päin on aina ollut 1-3euroa halvempi kuin Helsingin asemalta. Tikkurilasta vielä muutama kymmensentti-euro halvempi kuin Tapanilasta.
 

"- Nyt ei kyllä tule painokelpoista teksti. Mitta on aivan täysi! Talvella on lunta raiteilla ja keväällä lehtiä raiteilla, aina on jokin ongelma! Paras oli se, kun toisessa määränpäässä juna seisoi paikoillaan, kun junan runkovaunu puuttui ja toisessa määränpäässä juna seisoi paikoillaan, kun junan veturi puuttui', puhisee Turun ja Helsingin väliä matkaava Eero Pukarinen, joka seisoi liikkumattomassa lippujonossa Helsingin rautatieasemalla."

Mikä ihme on junan runkovaunu?
 
Uuden systeemin ovat toimittaneet Accenture ja Tieto. Yllättävää olisi, jos se sattuisi toimimaan. Minulta riittää VR:lle murunen ymmärrystä siinä mielessä, että tämä on nykyään ihan normaalia menoa valtionhallinon tietojärjestelmissä, eikä VR varmaan ole sen parempi niitä hankkimaan kuin muutkaan virastot. Epäilen, että koko homman olisi voinut hoitaa paremmin ja halvemmalla talon sisällä kuin näillä konsulenteilla teettämällä, mutta ei vissiin voi olettaa, että VR:ltä onnistuisi ohjelmiston kehittäminen kun ei onnistu konnarien työvuorojen järjestäminenkään. Nyt vaan on niin, että VR:n julkikuva ei kestä enempää sekoilua. Kilpailun vapauttamista rautatieliikenteessä vastustavat ovat vedonneet siihen, että joissakin maissa siitä on seurannut ongelmia. Argumentti alkaa kuulostaa aika ontolta.
 
Minulta riittää VR:lle murunen ymmärrystä siinä mielessä, että tämä on nykyään ihan normaalia menoa valtionhallinon tietojärjestelmissä, eikä VR varmaan ole sen parempi niitä hankkimaan kuin muutkaan virastot.

Vaikka hankintaosaamista ei olisi, niin on kuitenkin aivan VR:n oma vika, että he päättivät ottaa uuden lipunmyyntijärjestelmän käyttöön raakileena.
 
Jaatinen sanoi:
Minä vastaan matkustajaliikenteestä kokonaisuutena, ja olen ensimmäinen vastuunkantaja järjestelmän toteutuksessa ja toimivuudessa.

Parempi olisi, että hakeutuisit kykyjäsi vastaavaan työhön ja alkaisit vastailla vaikka puhelimeen VR:n lippupalvelussa. Sen verran vahvat näytöt kuitenkin on viime vuosilta matkustajaliikenteen kokonaisuuden hallinnasta.
 
Vaikka hankintaosaamista ei olisi, niin on kuitenkin aivan VR:n oma vika, että he päättivät ottaa uuden lipunmyyntijärjestelmän käyttöön raakileena.

Oli myös VR:n valinta pistää verovaroja liikkeelle kavereiden suuntaan. Varsinkin Tieto on suora valtionyhtiöiden jatke ja julkiset kilpailutukset järjestäen räätälöity niin että ne menevät sille. Otson pureva kirjoitus aiheesta:

http://vesirajassa.blogspot.com/2011/09/joka-tietoa-lisaa.html
 
Normipäivä

Minulta pääsi kyllä hyvät naurut, kun luin HS:n 21.9. jutun lippu-uudistuksesta. Kun automaatit ovat särki, ylirasittuneet haistatelluiksi joutuneet konduktöörit eivät ehdi myydä lippuja, aseman lipunmyyntiin on tunnin jono ja hinnat ovat lentoliikenteeseen verrattuna naurettavat, niin viestintäpäällikkö Heijari (nimi ei kai ole vitsi) toteaa Hesarissa: "Ei tilanne poikennut tavallisesta arkipäivästä lainkaan."

Normipäivä siis. Että sellainen uusi juna-aika.
 
Keski-Uusimaa toi tänään esiin uuden ehkä hiukan yllättävänkin ongelman.

Toisen asteen opiskelijat, jotka ovat oikeutettuja koulumatkatukeen menettivät lippu-uudistuksen myötä oikeuden ostaa liityntälipun KELA:n piikkiin. Kustannusnousu on tällaisille opiskelijoille noin 100 %. Verkkoversiossa juttu on hyvin niukka, mutta paperisessa lehdessä on kuvattu muutamia käytännön tilanteita. Lisäksi KELA:n lakimies tuo esiin lainsäädännöstä johtuvat syyt, minkä vuoksi KELA ei voi enää kustantaa liityntälippuja lippu-uudistuksen jälkeen.
 
Takaisin
Ylös