VR ostaa Ruotsin 3. suurimman junaoperaattorin

Kauppalehdessä on VR:ää haastateltu Arrivan ostosta https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-e427-4648-b6ff-1cc37d2cd123?ref=twitter:bc05

Siellä sanotaan ihan suoraan, että menevät hakemaan Ruotsista tietotaitoa kilpailutuksiin, ettei yllätetä housut kintuissa, kun Suomessa aletaan todenteolla kilpailuttaa junaliikennettä.

Artikkelissa toistetaan jälleen luku 180:stä sähköbussista, mutta myös Arrivan sähkökalustosta mainitaan;
Suomesta VR aikoo viedä Ruotsiin myös omaa sähköbussiosaamistaan. VR:n omistaman Pohjolan liikenteen noin 550 bussista 180 on jo sähköbusseja, kun Arrivan 800 bussissa niitä ei ole yhtäkään.

Eikö Arrivalla ole oikeasti yhtään sähkökalustoa? Ainakin Phototranssista ja 8.6:n listasta löytyvät nuo VDL SLFA electricit. Ovatko ne jotenkin Linkkerien tapaan viranomaisen omistuksessa ja vain vuokralla vai mistä on kyse?
 
Eikö Arrivalla ole oikeasti yhtään sähkökalustoa? Ainakin Phototranssista ja 8.6:n listasta löytyvät nuo VDL SLFA electricit. Ovatko ne jotenkin Linkkerien tapaan viranomaisen omistuksessa ja vain vuokralla vai mistä on kyse?
Kyllä nuo SLFA electricit löytyvät Arrivan "omistamina" myös biluppgifter.se-hakupalvelusta. Voivat kai ne, ja mikseivät monet muutkin kyseisen firman ajoneuvot, silti olla liisattuja. Se kai olennaisinta on, kuka on haltija ja kuka oikeasti ajaa niillä.

VR Groupin tiedotteesta liikkeelle lähtenyt PL:n sähköbussien määrä 180 varmaan sisältää nykyiset ja tilauksessa olevat ajoneuvot. Nykyisten reilun 80 sähköbussin lisäksi vastaavia on menossa Tampereelle, HSL-alueelle (Helsinki + Kirkkonummi) ja Kotkaan seuraavan vajaan vuoden sisällä.
 
No niin, nyt osto tapahtui, ja nimenvaihto. 1.7.2022 alkaen Arriva Sverige on, VR eli osa VR Group Swedeniä! Onpa ollut mielikuvitus huipussaan..
3200 työntekijää, 800 bussia 122 junaa ja 65 spåraa.

Bussmagasinetin juttu asiasta:
https://www.bussmagasinet.se/2022/07/nu-ar-arriva-sverige-finskt/

Yhtiön virallinen nimi on nyt varmaan VR Sweden AB. Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea tästä seuraa. Toivottavasti brändi-ilmeestä tulee jossain määrin samanlainen kuin meidän Pohjolan liikenteellä (niinkuin PolskiBusilla oli Onnibussin kanssa aikoinaan). ;)
 
Ite pidän jo todennäköisenä että jonain päivänä VR päättää yhtenäistää firman nimen Suomessa ja Ruotsissa, jolloin Pohjolan Liikenteen nimi jää historiaan, ja firman nimi vaihtuu meillä VR Bussiliikenne Oy:ksi (lyhyesti vain VR). Samanlaillahan kävi Nobinan kanssa vuonna 2009, kun nimi vaihtui Concordiasta Nobinaksi, ja firma halusi yhtenäistää nimen kaikilla markkina-aluieilla (sitä ennenhän nimi Ruotsissa oli Swebus, ja Suomessa ja Norjassa Concordia). Näin mä ite uskon että tulee tapahtumaan jonain päivänä tulevaisuudessa.
 
VR:n kaupat Ruotsissa jatkuvat. Se ostaa markkinaehtoista kaukoliikennettä Tukholman ja Göteborgin välillä liikennöivän MTR Expressin. VR:n uutinen

MTR:n toiminta Ruotsissa mahdollisesti päättyy. Connecting Stockholm voitti MTR:n nyt liikennöimän Tukholman metron liikennöinnin toukokuusta 2025 lähtien, mutta hankintapäätöksestä on valitettu oikeuteen. MTR liikennöi myös junaliikennettä Mälarinlaaksossa, mutta siellä tilaaja on väläytellyt sopimuksen purkamista laatuongelmista johtuen. MTR:n Tukholman läänin junaliikennesopimus on jo purettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vorgin puolella tiedettiin kertoa, että MTRX:n flirtit ovat leasattuja ja sopimus loppuu (tai on katkolla) ensi vuonna. Jos tuo kaukoliikenne on open-accessia eli haetaan määräajoin uudelleen, niin mitä VR käytännössä tässä oikein osti?
 
Vorgin puolella tiedettiin kertoa, että MTRX:n flirtit ovat leasattuja ja sopimus loppuu (tai on katkolla) ensi vuonna. Jos tuo kaukoliikenne on open-accessia eli haetaan määräajoin uudelleen, niin mitä VR käytännössä tässä oikein osti?

En tiedä, mutta sen tiedän, että kun valtionyhtiöt lähtevät shoppailureissuille maailmalle, veronmaksajien rahoilla tottakai, niin yleensä sieltä tarttuu mukaan pelkkiä ongelmia ja tappioita. Eiköhän tässäkin käy samalla tavalla.
 
En tiedä, mutta sen tiedän, että kun valtionyhtiöt lähtevät shoppailureissuille maailmalle, veronmaksajien rahoilla tottakai, niin yleensä sieltä tarttuu mukaan pelkkiä ongelmia ja tappioita. Eiköhän tässäkin käy samalla tavalla.

VR on kyllä nykyisin , kylläkin valtion omistama osakeyhtiö, mutta toimii markkinoilla itsenäisesti, osakeyhtiölain mukaisesti, eikä osakkeenomistajat voi sen operatiivista toimintaa pääomittaa ilman päätöksiä osakeannista tai yhtiölainoista. Että se siitä veronmaksajien rahoilla touhuilusta.
 
VR on kyllä nykyisin , kylläkin valtion omistama osakeyhtiö, mutta toimii markkinoilla itsenäisesti, osakeyhtiölain mukaisesti, eikä osakkeenomistajat voi sen operatiivista toimintaa pääomittaa ilman päätöksiä osakeannista tai yhtiölainoista. Että se siitä veronmaksajien rahoilla touhuilusta.

Nojoo, toisaalta kyllä osakeyhtiöissäkin omistaja kuittaa tuloksen ja tappiot jotain mekanismia pitkin (osingot, pääomitus, omistuksen arvo). Että kyllä tässä ihan veronmaksajien rahoilla touhutaan, vaikka osakeyhtiöksi onkin liikelaitos naamioitu.
 
VR:n kaupat Ruotsissa jatkuvat. Se ostaa markkinaehtoista kaukoliikennettä Tukholman ja Göteborgin välillä liikennöivän MTR Expressin. VR:n uutinen

MTR:n toiminta Ruotsissa mahdollisesti päättyy. Connecting Stockholm voitti MTR:n nyt liikennöimän Tukholman metron liikennöinnin toukokuusta 2025 lähtien, mutta hankintapäätöksestä on valitettu oikeuteen. MTR liikennöi myös junaliikennettä Mälarinlaaksossa, mutta siellä tilaaja on väläytellyt sopimuksen purkamista laatuongelmista johtuen. MTR:n Tukholman läänin junaliikennesopimus on jo purettu.
Kauppa toteutui ja jatkossa MTRX on VR. Syksyllä junatkin saavat VR:n kuvaston pintaan, mielenkiintoista nähdä millaiset niistä tulee
 
Eikös siellä seuraavaksi olisi luvassa Norrtågin kilpailutus ja oliko se Tukholman alueenkin paikallisjunat kahden vuoden tilapäissopimuksella SJ:llä..

Onkohan kuinka realistista, että VR innostuisi markkinaehtoisesti liikennöimään muillakin reiteillä Ruotsissa..
 
Takaisin
Ylös