Tänään ainakin oli Helsingin aseman lipputangoissa jo uudet vihervalkeat liput saloissa.
Ja Tikkurilassa seisoi aamusella VR Radan valkovihreä lavatransiitti.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tänään ainakin oli Helsingin aseman lipputangoissa jo uudet vihervalkeat liput saloissa.
On tainnut lippu muuttua ajalleen melko tarkoin, siinä toukokuun vaihteessa..?
Samalla voisi uusia ne asemalta ostettavat liput. Se nykyinen liuska on jumalattoman kokoinen siihen nähden miten paljon siihen yleensä tulee tekstiä. Jos verrataan lippuihin jotka noudetaan r-kioskilta. Sama asia on saatu printattua noin 1/4 kokoiseen lippuun verrattuna asemalta ostettuun, ja ihan yhtä hyvin minä saan siitäkin selvää mihin pitää mennä istumaan
Silti, vaikka lippu on iso kolmimastokuunarin purjeen kokoinen, ei samalle lapulle saada ku 2 eri junaa ja paljon hukkatilaa. Ihan tavallista on että yhtä junareissua varten on 3-4 osanen lippu.
Kansainväliselläkään tasolla VR:n lipun koko ei tosiaankaan ole mitenkään poikkeava, lipputoimistoista saatavat liput kun tuntuvat kaikkialla läntisessä Euroopassa olevan samankokoisia. Taustalla lienee jonkinlainen kansainvälinen konventio lippuformaatista...
Pe 11.11.2008 InterCity2 nro 175 2.lk
18.06 - 19.52 Vaunu 3 Käytäväpaikka 34
Kansainväliselläkään tasolla VR:n lipun koko ei tosiaankaan ole mitenkään poikkeava, lipputoimistoista saatavat liput kun tuntuvat kaikkialla läntisessä Euroopassa olevan samankokoisia. Taustalla lienee jonkinlainen kansainvälinen konventio lippuformaatista...
Ainakin Britanniassa yhtenäisen lipunmyyntijärjestelmän lippu on kätevän kokoinen, luottokorttikokoa, myös automaattikuitti taitaa olla samalle pohjalle painettu. Itse sain tuolla esimerkiksi junassa konnarilta aikataulutulosteen uudelle jatkoyhteydelle tällaiselle samanlaiselle pohjalle.
Tuollaisia ne liput olivat jo British Railin aikana, omat vanhimmat muistikuvat 80-luvun lopulta. Mikään uusi juttu ei siis ole kyseessä.
Sinä aikana Suomessa on ollut jos jonkinlaista erilaista läystäkettä:
1) vanhat matriisitulostimella tulostetut setelin kokoiset liput
2) vanhojen junamaattien neliskanttiset liput
3) ATB2-lippukortit uusissa junamaateissa ja asemien lipunmyynneissä
4) konduktöörien laitteiden nauhapaperille tulostamat noin luottokortin kokoiset liput
5) ihan uusimpien junamaattien jälleen erilainen lippu (näihin en olekaan vielä tutustunut käytännössä kertaakaan)
Nuo Britannian junaliput ovat muuten ainakin kokonsa puolesta samoja kuin mitä Lontoon metrossa käytetään. Lieneekö taustalla se, että niitä voi tarvittaessa käyttää samoissa lippuporteissa?