VR vaihtoi vihreään

Konnarien Almex-tablettien printtaamat junaliput ovat niinikään vihervalkokuosissa.
 
Joo, minä huomasin sen saman muutoksen. Olisiko myöskin junalippujen kokokin muuttunut: tarkoitan nyt tässä konduktöörinlippuja..? :roll:

Pitäisi kait varmaan verrata näitä keskenään, uutta ja vanhaa konnarinlippua... :confused:
On tainnut lippu muuttua ajalleen melko tarkoin, siinä toukokuun vaihteessa..? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Samalla voisi uusia ne asemalta ostettavat liput. Se nykyinen liuska on jumalattoman kokoinen siihen nähden miten paljon siihen yleensä tulee tekstiä. Jos verrataan lippuihin jotka noudetaan r-kioskilta. Sama asia on saatu printattua noin 1/4 kokoiseen lippuun verrattuna asemalta ostettuun, ja ihan yhtä hyvin minä saan siitäkin selvää mihin pitää mennä istumaan :)
 
Samalla voisi uusia ne asemalta ostettavat liput. Se nykyinen liuska on jumalattoman kokoinen siihen nähden miten paljon siihen yleensä tulee tekstiä. Jos verrataan lippuihin jotka noudetaan r-kioskilta. Sama asia on saatu printattua noin 1/4 kokoiseen lippuun verrattuna asemalta ostettuun, ja ihan yhtä hyvin minä saan siitäkin selvää mihin pitää mennä istumaan :)

Vuonna 1997, kun lipputoimistossa aloittelin, niin Opera-järjestelmä otettiin käyttöön. "Kauhea ongelma" lipun koko tuntui olevan joillekin jo silloin, mutta ajan myötä siihen ollaan totuttu. Eräs perustelu lipun koolle oli, että lipputoimistoissa saadaan kaikki myytävät liput kansainvälisiä ja kotimaan sarja- sekä kausilippuja myöten myytyä samalle paperille. Järkevää sinänsä, vaikka toisaalta joku on vuosien varrella lipun koosta keskustelua aloittanutkin, että lipputoimistoissa pöydät eivät ole olleet täynnä erilaisia printtereitä erilaisille lippupaperimalleille. Yleensä asioille löytyy aina jonkinlainen syy tai ainakin selitys...

Se, että Aleksi nuorena herrasmiehenä saa selvää pienestäkin printistä, ei tarkoita vanhemman yli 80 vuotta täyttäneen kanssamatkustajan pystyvän sitä lukemaan... Tapana on ollut, että heikkonäköisimmän mukaan pyritään menemään. Välillä tosin on tilanteita, että lukemisen ymmärtämisen kanssa onkin sitten ongelmia... Inhimillistä sekin, mutta perin yleistä on ihmetellä kuinka on myyty sama paikka kahdelle asiakkaalle. Loppupeleissä usein joku kuitenkin istuu esimerkiksi junan numeroisella paikalla tms... Sattuuhan sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Silti, vaikka lippu on iso kolmimastokuunarin purjeen kokoinen, ei samalle lapulle saada ku 2 eri junaa ja paljon hukkatilaa. Ihan tavallista on että yhtä junareissua varten on 3-4 osanen lippu.
 
Silti, vaikka lippu on iso kolmimastokuunarin purjeen kokoinen, ei samalle lapulle saada ku 2 eri junaa ja paljon hukkatilaa. Ihan tavallista on että yhtä junareissua varten on 3-4 osanen lippu.

Juuri tätä itse myös hain. Vaikka se bräntti pistettäisiin samalla fontilla kuin nyt niin silti lipusta saa aika paljon pienemmän. Yleensä lipussahan on tosi paljon hukkatilaa mihin saisi informaatiota taikka pois kokonaan. Mahtuisi hyvin vaikka pitäisi nykyisen lipun kahtia.
 
Kansainväliselläkään tasolla VR:n lipun koko ei tosiaankaan ole mitenkään poikkeava, lipputoimistoista saatavat liput kun tuntuvat kaikkialla läntisessä Euroopassa olevan samankokoisia. Taustalla lienee jonkinlainen kansainvälinen konventio lippuformaatista...

Lippuautomaateista ostettavien lippujen on meillä turhan suuri, mutta niiden formaatti tuskin muuttunee ennen kuin lipunmyyntiautomaattien uusinta tulee ajankohtaiseksi.
 
Kansainväliselläkään tasolla VR:n lipun koko ei tosiaankaan ole mitenkään poikkeava, lipputoimistoista saatavat liput kun tuntuvat kaikkialla läntisessä Euroopassa olevan samankokoisia. Taustalla lienee jonkinlainen kansainvälinen konventio lippuformaatista...

Eiköhän tuo liene paperisista lentolipuista ja tarkastuskorteista tuttu ATB-standardi, jonka ATB2-versio on käytössä lentoliikenteen ulkopuolella, mm. junaliikenteessä. Wikipedia ei kylläkään osannut kertoa tarkemmin aiheesta ja Googlellakin löytyi pikahaulla tosi niukasti tietoa.

Veikkaisin kuitenkin, että standardin takana on IATA ja muistini mukaan tuo lanseerattiin joskus 1990-luvun alkupuolella. Sitä ennen lentoliput olivat paperisia monisivuisia vihkoja (layout IATA:n standardin mukainen, muistaakseni noin 1/4-siivu A4-arkista), jotka joko kirjoitettiin käsin tai sitten tulostettiin erikoismatriisitulostimella. Tarkastuskortit olivat lentoyhtiöillä erilaisia, mutta muistan niiden olleen jo pitkään pääosin tuo 1/3 A4:n kokoisia. 1980-luvulla noita tulostettiin erilaisilla tekniikoilla.

ATB oli aikanaan merkittävä uudistus, koska silloin standardoitiin lomakkeen layout kaikilla yhtiöillä samanlaiseksi, ja periaatteessa tarkastuskortti integroitiin lentolippuun (se irrotettava pala oikeassa laidassa), vaikka erillisiäkin tarkastuskortteja käytettiin ja käytetään edelleenkin. Tärkein etu oli, että samalla tulostimella saattoi tulostaa lentoliput ja tarkastuskortit, ja nämä kaikille yhtiöille, mikä mahdollisti mm. lähtöselvityspisteiden yhteiskäytön ilman että pisteet olisi tarvinnut varustaa joka yhtiön päätteillä ja tulostimilla erikseen.

Nyttemmin tuo kaikki kuulostaa jo muinaishistorialta, kun lentoliikenteessä on siirrytty lähes 100 %:sesti sähköisiin matkalippuihin, ja tietojärjestelmät taustalla varmistavat että tiedot kulkevat matkustajan mukana, ei niinkään mikään tulostettu kuitti tai tosite.

Uskoisin että samat tekijät vaikuttavat taustalla junaliikenteessäkin. Trendi lienee sähköisiä lippuja ja omia tulosteita kohti, jolloin noista ATB2-korteista ehkä joskus päästään eroon. Siihen saakka näkisin kyllä toisaalta ihan rationaalisena käyttää niitä, koska niitä käytetään muuallakin.

Suomessa ei muuten koskaan otettu käyttöön ATB2-standardin tuntemaa magneettiraitaa lipun takana, jota mm. Ranskan SNCF käyttää. Tuo mahdollistaa mm. lippujen vaihtamisen automaatilla: syötetään lippu aukkoon, automaatti lukee sen ja voi tulostaa tilalle uuden lipun toiveiden mukaan.
 
Vaikka lippu on lähtökohtaisesti liian suuri, minusta asiaa ei paranna se, että lipun tekstejä ei ole mietitty yhtään, kun lipun tiedot on tyyliä:
Koodi:
Pe   11.11.2008 InterCity2       nro    175                  2.lk
18.06 - 19.52     Vaunu               3   Käytäväpaikka  34
Luulisi, että jos lippu on hehtaarin kokoinen, voisi tiedot laittaa sitten mahdollisimman selkeästi ja johdonmukaisesti. Vältyttäisiin nimittäin ylimääräisiltä sekaannuksilta kun lähes joikaisessa junassa joku ei olisi väärässä vaunussa tai väärällä paikalla, kun on katsonut lipusta, joka on kuin matkalipun irvikuva.
 
Kansainväliselläkään tasolla VR:n lipun koko ei tosiaankaan ole mitenkään poikkeava, lipputoimistoista saatavat liput kun tuntuvat kaikkialla läntisessä Euroopassa olevan samankokoisia. Taustalla lienee jonkinlainen kansainvälinen konventio lippuformaatista...

Ainakin Britanniassa yhtenäisen lipunmyyntijärjestelmän lippu on kätevän kokoinen, luottokorttikokoa, myös automaattikuitti taitaa olla samalle pohjalle painettu. Itse sain tuolla esimerkiksi junassa konnarilta aikataulutulosteen uudelle jatkoyhteydelle tällaiselle samanlaiselle pohjalle.

--
On-line since 10th of January 1863.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ainakin Britanniassa yhtenäisen lipunmyyntijärjestelmän lippu on kätevän kokoinen, luottokorttikokoa, myös automaattikuitti taitaa olla samalle pohjalle painettu. Itse sain tuolla esimerkiksi junassa konnarilta aikataulutulosteen uudelle jatkoyhteydelle tällaiselle samanlaiselle pohjalle.

Tuollaisia ne liput olivat jo British Railin aikana, omat vanhimmat muistikuvat 80-luvun lopulta. Mikään uusi juttu ei siis ole kyseessä. Sinä aikana Suomessa on ollut jos jonkinlaista erilaista läystäkettä:

1) vanhat matriisitulostimella tulostetut setelin kokoiset liput
2) vanhojen junamaattien neliskanttiset liput
3) ATB2-lippukortit uusissa junamaateissa ja asemien lipunmyynneissä
4) konduktöörien laitteiden nauhapaperille tulostamat noin luottokortin kokoiset liput
5) ihan uusimpien junamaattien jälleen erilainen lippu (näihin en olekaan vielä tutustunut käytännössä kertaakaan)

Nuo Britannian junaliput ovat muuten ainakin kokonsa puolesta samoja kuin mitä Lontoon metrossa käytetään. Lieneekö taustalla se, että niitä voi tarvittaessa käyttää samoissa lippuporteissa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuollaisia ne liput olivat jo British Railin aikana, omat vanhimmat muistikuvat 80-luvun lopulta. Mikään uusi juttu ei siis ole kyseessä.

Ei tietenkään, maininta yhtenäismyynnin formaatista vain oli siltä varalta, että ei jäisi kuvaa, että operaattoreiden moninaisuudesta huolimatta erilaisia lippuja noiden oranssikorttien lisäksi olisi paljonkin... Ja BR-logokin kortissa kertoo jäänteenä omaa kieltään, vaikka (Association of Train Operating Companiesin) National Rail -palvelu nyt käyttääkin tuota samaa logoa.

Sinä aikana Suomessa on ollut jos jonkinlaista erilaista läystäkettä:

1) vanhat matriisitulostimella tulostetut setelin kokoiset liput
2) vanhojen junamaattien neliskanttiset liput
3) ATB2-lippukortit uusissa junamaateissa ja asemien lipunmyynneissä
4) konduktöörien laitteiden nauhapaperille tulostamat noin luottokortin kokoiset liput
5) ihan uusimpien junamaattien jälleen erilainen lippu (näihin en olekaan vielä tutustunut käytännössä kertaakaan)

Tuo iso lippukortti on juuri epämiellyttävä esim. luottokorttikokoiseen nähden, koska sen (ja samankokoisen kuitin) kartongin joutuu vielä taittelemaan lompakkoon mahtuvaksi.

Nuo Britannian junaliput ovat muuten ainakin kokonsa puolesta samoja kuin mitä Lontoon metrossa käytetään. Lieneekö taustalla se, että niitä voi tarvittaessa käyttää samoissa lippuporteissa?

Varmaan noissa on standardointia ainakin siinä mielessä, että briteissä päästäkseen edes laiturialueelle pitää olla ostettuna lippu (vaikka sitten erillinen trainspotteri-laiturilippu ;)). Tämän lipun voi sitten samalla tavalla sujauttaa porttilaitteeseen kuin Lontoon Undergroundissa. Lontoon alueella tietysti päätteelle näytettävä Oyster-kortti on nykyään de facto -standardi julkisille liikennevälineille.

Itse matkustelen kesäisin Britrail-passilla, joka on tietysti näissä rautatieasemien tarkastuspisteissä vähän "pain", koska se pitää joka kerran kaivaa esille ja näyttää erikseen portinvalvojalle, joka avaa ison kulkuportin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös