VR vaihtoi vihreään

Oliko se 111:en näkemä vaunu tämä: http://vaunut.org/kuva/62670 EFits 24201?

Ilmeisesti on, tuskinpa noita muita on. Eli EFit -> EFits sarjaan, hyvä että on saatu kunnon kuviin. Havainto tosiaan 200-300m päästä vilaukselta, senverran kerkesin huomioimaan että oli nuo matkatavara-ovet siinä. Missähän junissa tuo mahtaa liikkua vai onkohan toistaiseksi "kiertolainen". Olisi kyllä kiinnostava nähdä lähempää ja saada samalla kunnon kuva itsellekkin tuosta yksilöstä.
 
En usko, että aivan kaikkia sinisiä vaunuja poistetaan vielä vuoteen 2016 mennessä, vaikka niin aiemmin onkin puhuttu. Jos ja kun täydellinen sukupuutto ei kohtaa sinistä sukupolvea, liikenteessä säilyvät vaunut tulevat epäilemättä seuraavista ryhmistä:

1. Kaikkein viimeisinä valmistuneet kakkosluokan vaunut 1980-luvun puolivälistä (eli kaikkein uusimmat vaunut sarjoista Ein ja Eip). Luontevia käyttökohteita etenkin radat Seinäjoki-Jyväskylä ja Pieksämäki-Joensuu, joille sähköistystä ei ole odotettavissa, mutta joilla myöskään Vankat eivät vastaa kaikesta liikenteestä. Mahdollisesti myös yöjunat.
2. Kakkosluokan vaunut, jotka ovat kokonaan tai osaksi aiemmin olleet ykkösluokkaa (Ei, Eipt). Nämä vaunuthan uudistettiin ainakin osaksi 1990-luvulla. Luontevia käyttökohteita olisivat yllä esitetyt.
3. Ainakin uusimmat CEmt-makuuvaunuista, sesonkiliikenteessä niitä tarvitaan, vaikka suuri osa yöjunista hoituisikin muulloin Edm-vaunuilla lisätoimitusten jälkeen.
4. De-aggregaattivaunut. Alligaattoreiden tarve vähenee Vaasan ja Kemijärven sähköistysten ja toisaalta Allegro-liikenteen myötä kylläkin nollaan, mutta nämä IC-sukupolven vaunujen käyttömahdollisuuksien laajentuminen Dv12-vetoisiin juniin ei ole yhdentekevä kysymys.
5. Uusimmat EFit-vaunut, joista ainakin yksi ilmeisesti nyt edustaakin sarjaa EFits. Jos käyttö IC2-junien polkupyörävaunuina jatkuu, vaunuille voinee ennustaa jopa varmempaa tulevaisuutta kuin useimmille yllämainituista.
6. Sibeliuksen Chfy-vaunut on alun alkaen sinisistä ehkä voimallisimmin modernisoituja, ellei täysmodernisoituja ja poistettuja Eiu/Einu-vaunuja lasketa. Veturi+vaunut-muotoisen Sibeliuksen siirtyessä historiaan vaunuille ei toisaalta ole luontevaa käyttökohdetta.
7. Nykyiset matkatavaravaunut (Fots, Fot, Foty) ja vankivaunut (Nom) tuskin saavat seuraajia ainakaan lähitulevaisuudessa, joten niiden käyttö jatkunee tarpeen mukaan. Fot(y)-vaunut lienevät otollisia kandidaatteja muutettaviksi tarvittaessa muiksi erikoisvaunuiksi, esim. sotilaskuljetuksiin.
8. Ems-vaunut säilyvät käytössä, IC-vaunuista tuskin tehdään uusia sotilaskuljetusvaunuja ihan vähään aikaan.
9. Sinisistä ravintolavaunuista ainakin osa jäänee käyttöön, jos ei muutoin niin yöjuniin. Todennäköisimmät säästettävät olisivat sarjaa Rk(y) ja Rkt (mainitun sarjan uusimmat).
10. Sarjan A vaunut

Se, mitä uusien vaunuhankintojen myötä sen sijaan tapahtuu jokseenkin varmasti, on pikajunien katoaminen junakategoriana pois päiväliikenteestä. Kokonaan (alun alkaen) sinisistä vaunuista koostuvia junia tuskin enää nähdään vuosikymmenen puolivälissä muualla kuin radoilla Jyväskylä-Seinäjoki ja Pieksämäki-Joensuu. Tavallisten istumavaunujen oletan olevan korkeintaan pieni vähemmistö viiden vuoden päästä jäljellä olevista tämän ikäpolven vaunuista.
 
Nämä väriasiat ovat pitkälti makukysymyksiä ja VR:n kannalta imagokysymyksiä.

Valkopunainen yhtenäisväritys oli hyvä ja selkeä. Uudella vihreällä värityksellä halutaan korostaa rautateiden luontoystävällisyyttä. Se on ihan oikea peruste koska sähköjunaa "vihreämpää" mekaanista kulkuvälinettä ei ole polkupyörää lukuun ottamatta mutta ne nyt eivät kilpaile ihan samassa sarjassa.

(Tuon logiikan mukaan dieseljunia ei pidä maalata vihreiksi mutta mitä tehdään kun sähköhepo vaihdetaan dieseliksi Vaasan radalla.)

Rautateiden imagoon kun myös kuuluu perinteisyys. VR on ollut monessa mukana kohta 150 vuoden ajan. Sitäkin kannattaisi muistaa sähköistenkin IC-junien aikakautena, joten pelkistetympi, lähempänä valkopunaista väritystä ollut maalaustyyli olisi myös ollut perusteltu.
 
Rautateiden imagoon kun myös kuuluu perinteisyys. VR on ollut monessa mukana kohta 150 vuoden ajan. Sitäkin kannattaisi muistaa sähköistenkin IC-junien aikakautena, joten pelkistetympi, lähempänä valkopunaista väritystä ollut maalaustyyli olisi myös ollut perusteltu.

Ehkä sivistyksessäni on aukkoja, mutta millä tavalla valkopunainen väritys on perinteinen? Eikö se lanseerattu vasta 1980-luvun loppupuolella, kun ensimmäiset IC-vaunut tulivat? Toki aiemminkin oli ollut mm. lähijunissa punaista, mutta suurin osa kalustostahan oli sinistä.

Markkinoinnin näkökulmasta en näe perinteiden korostamista mitenkään erityisen olennaisena aspektina junaliikenteen kannalta. En minä matkustajana valitse junaa siksi, että se on perinteinen tapa kulkea -- lähes päinvastoin. Valitsen sen siksi, että se on moderni, nopea ja kenties ympäristöystävällinenkin.

Mitä tuohon vihreän sävyyn tulee, toistan näkemykseni, että idea on periaatteessa hyvä, mutta vihreä väri nyt vaan ei välttämättä luo pelkästään oikeanlaisia konnotaatioita. Vihreästä tulee myös mieleen vanhanaikainen valtion byrokratia. Vielä 1980-luvun alussa VR:lläkin oli ihan virastolomakkeiden näköisiä lomakkeita, jotka oli painettu tuolla vihreällä. Eli ihan samannäköiset lomakkeet kuin veroviranomaisilla, puolustusvoimilla, postilla jne.
 
Ehkä sivistyksessäni on aukkoja, mutta millä tavalla valkopunainen väritys on perinteinen? Eikö se lanseerattu vasta 1980-luvun loppupuolella, kun ensimmäiset IC-vaunut tulivat? Toki aiemminkin oli ollut mm. lähijunissa punaista, mutta suurin osa kalustostahan oli sinistä.

Ensimmäisenä IC-aikakauden väritys oli Dr16-vetureissa, joista protosarja valmistui 1985-86. Mainitulla veturisarjallahan ei muita värityksiä ole ollutkaan. Toki punaista väriä on muodossa tai toisessa nimenomaan dieselvetureissa ollut jo 1950-luvulla, en silti tiedä edustavatko IC-värit jatkumoa tälle perinteelle. Ja muistettakoon vielä, että ensimmäiset suurempikokoisetkaan dieselveturit eivät tulleet VR:lle punaisina. Hr11-sarjalla oli kiitojunaväritys ja Vr11 (Dv11) -sarjalla taas vihreä väritys.
 
Mitä tuohon vihreän sävyyn tulee, toistan näkemykseni, että idea on periaatteessa hyvä, mutta vihreä väri nyt vaan ei välttämättä luo pelkästään oikeanlaisia konnotaatioita. Vihreästä tulee myös mieleen vanhanaikainen valtion byrokratia. Vielä 1980-luvun alussa VR:lläkin oli ihan virastolomakkeiden näköisiä lomakkeita, jotka oli painettu tuolla vihreällä. Eli ihan samannäköiset lomakkeet kuin veroviranomaisilla, puolustusvoimilla, postilla jne.

Täytyy kyllä sanoa, että tuollaista assosiaatiota ei meinannutkaan tulla mieleen, vaikka olen ko. vihreitä lomakkeita käsitellyt ainakin oman osuuteni.

Uusi väritys on mielestäni askel heikompaan suuntaan. Punavalkoinen on aivan toimiva ja tyylikäs, ja viherpesu tuntuu jollain tasolla asiakkaiden aliarvioimiselta. Kaikki mikä on maalattu vihreäksi on ympäristöystävällistä? Kansa on tietty yksinkertaista ja siksi jää, joten ehkä tuosta tulee menestys. Olisin kumminkin voinut kuvitella, että joku design-ihminen osaisi tulkita ja brändätä ympäristöystävällisyyden pykälää syvällisemmin. Ihan puhtaasti visuaaliselta kantilta tuo valittu vihreävalkoinen on mielestäni levottomamman ja halvemman näköinen kuin punavalkoinen. Toisaalta esim. Varioiden täysvihreä on minusta tyylikäs, mutta en ehkä ihan sitä kuitenkaan kaukojuniin laittaisi.

No, paljon pahempaakin on maailman junissa nähty.
 
No, en nyt tarkoittanut tuota punavalkoista enkä edes veturinvihreää vaan jotain perinteistä, josta muotoilijat voivat luoda sitten oman uuden kokonaisuuden. Vähän samaan tapaan kuin Helsingin varioratikoiden väri. Niissähän vihreä on perinteinen kyljen väri ja se katon reunassa oleva keltainen raita on jäänne aikoinaan puunvärisistä ikkunapokista. Saman sävyiset keltaiset ikkunanpokat ovat perinteisemmällä paikallaan Valmetin nivelissä mutta varioissa muotoilija teki siitä uuden version.

Ehkä sivistyksessäni on aukkoja, mutta millä tavalla valkopunainen väritys on perinteinen? Eikö se lanseerattu vasta 1980-luvun loppupuolella, kun ensimmäiset IC-vaunut tulivat? Toki aiemminkin oli ollut mm. lähijunissa punaista, mutta suurin osa kalustostahan oli sinistä.

Korjaan vielä jälkeenpäin, kun sain kerran oivalluksen.
Ehkä se kylkimaalauksen tyylitelty luontokuva onkin tarkoitettu etäännyttämään tuosta verokirjanvihreästä mielikuvasta ja luomaan sen halutun vihreän imagon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuohon vihreän sävyyn tulee, toistan näkemykseni, että idea on periaatteessa hyvä, mutta vihreä väri nyt vaan ei välttämättä luo pelkästään oikeanlaisia konnotaatioita.

Mikään väri ei luo pelkästään oikeanlaisia konnotaatioita. Yhtä hyvin voisi argumentoida punavalkoisen luovan konnotaatioita sveitsiläisistä lentokoneista tai Puolan lipusta. Tai pelkän punaisen Neuvostoliitosta. Värien valinta ei voi perustua siihen, mitä kaikkea niistä saattaakaan tulla mieleen, vaan mitä niistä suurimmalle osalle tulee mieleen. Sitä en toki tiedä, millä perustein värivaihdokseen on päädytty ja onko se hyvä asia. Itse olisin mielelläni nähnyt punavalkoisen värimaailman jatkuvan ja luonut siitä ikuisen, samalla tavalla kuin tuo sveitsiläinen punavalkoinen vain on ollut laatubrändin tunnus "aina".
 
Itse olisin mielelläni nähnyt punavalkoisen värimaailman jatkuvan ja luonut siitä ikuisen, samalla tavalla kuin tuo sveitsiläinen punavalkoinen vain on ollut laatubrändin tunnus "aina".
Itselleni ainakaan liikennevälineen värillä ei juuri ole merkitystä, tosin kyllä jo saneeratut Sm1/2-junat näyttääkin modernimmilta kuin punakeltaiset saneeraamattomat...
Vihreästä ei tosiaan välttämättä tule mieleen ympäristöystävällisyys, täytyy muistaa että nykyisistä hallituspuoluistakin kahdella on tunnusvärinä vihreä. Näistä Vihreät toki korostavat ympäristöasioita, mutta Keskustasta ei ainakaan minulle tule mitenkään mieleen ympäristöasiat - ainakaan mitenkään positiivisessa mielessä...
 
Minun puolestani on melko sama minkä värisiä junat ovat, kunhan ovat siistejä.

Höyryveturiaikana veturit ja vaunut olivat mustia riippumatta siitä minkä väriksiksi ne oli maalattu. Se oli sitä aikaa. Silloin rautateillä ei todellakaan ollut mitään viheää imagoa vaikka osittain halkoja polttivatkin.
 
Eikös vaunujen osalta pitkäikäisin väritys ole kuitenkin ollut puuvaunujen ruskea? Siitä vaan perinteitä kunnioittaen vaunut tummanruskeiksi ja veturit veturinvihreiksi!
 
Eikös vaunujen osalta pitkäikäisin väritys ole kuitenkin ollut puuvaunujen ruskea? Siitä vaan perinteitä kunnioittaen vaunut tummanruskeiksi ja veturit veturinvihreiksi!

Viis perinteistä. ExpressBus -maalatun mainos-Mannen punaisesta välipalasta tuli mieleen, että kunkin vaunun voisi maalata tasaväriseksi jollain perusvärillä. Paletissa olisi muutama väri, jotka arvottaisiin satunnaisesti koko kalustoon. Sitten voisi matkalle lähtiessä jännityksellä odottaa, että kuinka kirjavaan junaan pääsee.
 
Tuo EFits olisi se vaunutyyppi, jota juurikin keskipitkän ja pitkänmatkan IC-junissa kaivattaisiin, sillä nykyiset fillaripaikat Eds (vai mikä se nyt oli)-vaunussa ovat luvalla sanoen surkeat. Lisäksi yhden rahtiovella ja kunnollisen kokoisella kuljetusosastolla varustetun vaunut saneeraaminen joka junaan tuskin olisi mikään ylitsevuotavaisen kalliskaan operaatio.
Mieleen tuli myös kysymys, onko Sm4-junat määrä myös sutia vihreiksi ja jos, niin missä aikataulussa? Entä tulisiko tämä väri elävöittämään Sm2-mallistoakin?
 
Mieleen tuli myös kysymys, onko Sm4-junat määrä myös sutia vihreiksi ja jos, niin missä aikataulussa? Entä tulisiko tämä väri elävöittämään Sm2-mallistoakin?
Eiköhän brändimuutos koske koko kalustoa, siis lukuunottamatta tietenkin niitä sähkömoottorivaunuja, jotka joutuvat todennäköisesti lähivuosina pataan tai muulla tavalla ulos VR-Yhtymän taseesta. Sm2:llä on teknistä käyttöikää niin kauan, että luultavasti VR ehtii ainakin kerran muuttaa brändiään ennen kuin niiden aika on ohi. Varsinkin, jos vaunut saavat matalan väliosan.

Näinpä muuten VR:n uuden mainoksen, jossa myös Sr2 (ja oliko Ex*-vaunuja?) oli saanut vihreän värityksen. Aika pirtsakka juna! :)
 
Vihertyneitä kaksikerrosvaunuja alkaa olla jo kohta kymmenkunta. Edb-vaunuja on ainakin viisi ja Edfs-vaunuja ainakin kaksi. Yksi vaunu tuli tänään konepajan palautusjunassa IC 5:ttä vastaan Pukinmäessä eli kahdeksan vihreää vaunua on varmasti.
 
Takaisin
Ylös