En usko, että aivan kaikkia sinisiä vaunuja poistetaan vielä vuoteen 2016 mennessä, vaikka niin aiemmin onkin puhuttu. Jos ja kun täydellinen sukupuutto ei kohtaa sinistä sukupolvea, liikenteessä säilyvät vaunut tulevat epäilemättä seuraavista ryhmistä:
1. Kaikkein viimeisinä valmistuneet kakkosluokan vaunut 1980-luvun puolivälistä (eli kaikkein uusimmat vaunut sarjoista Ein ja Eip). Luontevia käyttökohteita etenkin radat Seinäjoki-Jyväskylä ja Pieksämäki-Joensuu, joille sähköistystä ei ole odotettavissa, mutta joilla myöskään Vankat eivät vastaa kaikesta liikenteestä. Mahdollisesti myös yöjunat.
2. Kakkosluokan vaunut, jotka ovat kokonaan tai osaksi aiemmin olleet ykkösluokkaa (Ei, Eipt). Nämä vaunuthan uudistettiin ainakin osaksi 1990-luvulla. Luontevia käyttökohteita olisivat yllä esitetyt.
3. Ainakin uusimmat CEmt-makuuvaunuista, sesonkiliikenteessä niitä tarvitaan, vaikka suuri osa yöjunista hoituisikin muulloin Edm-vaunuilla lisätoimitusten jälkeen.
4. De-aggregaattivaunut. Alligaattoreiden tarve vähenee Vaasan ja Kemijärven sähköistysten ja toisaalta Allegro-liikenteen myötä kylläkin nollaan, mutta nämä IC-sukupolven vaunujen käyttömahdollisuuksien laajentuminen Dv12-vetoisiin juniin ei ole yhdentekevä kysymys.
5. Uusimmat EFit-vaunut, joista ainakin yksi ilmeisesti nyt edustaakin sarjaa EFits. Jos käyttö IC2-junien polkupyörävaunuina jatkuu, vaunuille voinee ennustaa jopa varmempaa tulevaisuutta kuin useimmille yllämainituista.
6. Sibeliuksen Chfy-vaunut on alun alkaen sinisistä ehkä voimallisimmin modernisoituja, ellei täysmodernisoituja ja poistettuja Eiu/Einu-vaunuja lasketa. Veturi+vaunut-muotoisen Sibeliuksen siirtyessä historiaan vaunuille ei toisaalta ole luontevaa käyttökohdetta.
7. Nykyiset matkatavaravaunut (Fots, Fot, Foty) ja vankivaunut (Nom) tuskin saavat seuraajia ainakaan lähitulevaisuudessa, joten niiden käyttö jatkunee tarpeen mukaan. Fot
-vaunut lienevät otollisia kandidaatteja muutettaviksi tarvittaessa muiksi erikoisvaunuiksi, esim. sotilaskuljetuksiin.
8. Ems-vaunut säilyvät käytössä, IC-vaunuista tuskin tehdään uusia sotilaskuljetusvaunuja ihan vähään aikaan.
9. Sinisistä ravintolavaunuista ainakin osa jäänee käyttöön, jos ei muutoin niin yöjuniin. Todennäköisimmät säästettävät olisivat sarjaa Rk
ja Rkt (mainitun sarjan uusimmat).
10. Sarjan A vaunut
Se, mitä uusien vaunuhankintojen myötä sen sijaan tapahtuu jokseenkin varmasti, on pikajunien katoaminen junakategoriana pois päiväliikenteestä. Kokonaan (alun alkaen) sinisistä vaunuista koostuvia junia tuskin enää nähdään vuosikymmenen puolivälissä muualla kuin radoilla Jyväskylä-Seinäjoki ja Pieksämäki-Joensuu. Tavallisten istumavaunujen oletan olevan korkeintaan pieni vähemmistö viiden vuoden päästä jäljellä olevista tämän ikäpolven vaunuista.