Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Liityn yo. väitettä ihmettelevien joukkoon. Ruuhka-aikaan on käytännössä kaikki kynnelle kykenevät Sm4:t liikenteessä, monesti huoltotilanteesta johtuen joudutaan jopa osa aikatauluihin merkityistä matalalattiavuoroista ajamaan vanhalla kalustolla A- ja M-junissa.
Tämä on erityisen totta.Eivät vaihtoehdot ole ainoastaan Sm1 ja Sm4. VR:n on myös 50 kpl Sm2-kalustoa, joita varsinkin saneerattuina kannattaisi uudempina ja kevyempinä ajattaa Sm1:sten sijaan.
Eivät vaihtoehdot ole ainoastaan Sm1 ja Sm4. VR:n on myös 50 kpl Sm2-kalustoa, joita varsinkin saneerattuina kannattaisi uudempina ja kevyempinä ajattaa Sm1:sten sijaan.
Nythän Sm1:iä näkee aika paljon hiljaisina aikoina useilla reiteillä. Osasyynä toki voi olla, että nelosia on samanaikaisesti paljon huollossa eikä kakkosiakaan riitä varakalustoksi ihan kaikkiin tilanteisiin.
Tuossa kohtaa puhuin korkealla kalustolla liikennöitävistä vuoroista. Eihän Sm4 niissä ole mikään vaihtoehto.Voi se johtua siitäkin, että Sm4-junia poistuu pitkämatkaisissa ruuhkavuoroissa Helsingistä eikä runkoja haluta palauttaa tyhjinä takaisin, joten niistä ei välttämättä ole Helsingin päässä runsaudenpulaa illallakaan.
Näkeehän Sm1:iä ajossa sunnuntaisin pitkin päivää useilla reiteillä. En usko, että se johtuisi vain ilkivallan riskistä.Myöhäisillan ja yöajan vuorot on mielestäni aivan järkevääkin ajaa etupäässä vanhemmilla junilla ilkivallan riskin vuoksi.
Näkeehän Sm1:iä ajossa sunnuntaisin pitkin päivää useilla reiteillä. En usko, että se johtuisi vain ilkivallan riskistä.
Sm4:ien kuuluu liikkua vain niille tarkoitetuissa lähdöissä eikä niiden kuulukaan riittää kaikkialle. Itse asiassa nelosista ison määrän ollessa huollossa kaupunkiradoilla niiden tilalle sijoitetaan Sm1-2:ia. Sitä tässä ketjussa on juuri ihmetelty, miksi Sm1-2-kalustolle suunniteltuun liikenteeseen runkoja sijoitetaan tasavertaisesti kummankin sarjan suhteen vielä nykyäänkin, vaikka ykkösillä ei välttämättä olisi mielekästä ajaa kuin mahdollisimman vähän (tämä on siis täällä esitetty arvio).Eiköhän se johdu siitä, etteivät Sm4-junat riitä joka paikkaan silloinkaan ja Sm1/2 ajavat keskenään aivan samoja vuoroja.
Pitkissä nipuissa liikkuvia vaunuja ei ajeta pysäköintiruutuihin kuten busseja.
Edelleen on lisäksi olemassa jokunen saneeraamaton kakkonenkin, jolloin ehkä pitäisi miettiä, voiko niillä ajaa edes sen vertaa kuin (saneeratuilla) ykkösillä.
Sehän 70-luvullakin oli ongelmana, kun yksiköille 6041-6080 suunniteltiin omaa kiertoa, että käytännössä rungot sekoittuivat ja "väärää" yksikköä ei noin vain poimita nipun keskeltä pois.
Sama ongelma koski protosaneerattua 6006:tta vuosina 1994-97. Uudistettujen ovien takia sitä voitiin käyttää vain korotetuilla laitureilla, eli käytännössä Vantaankosken radalla.
Junan eteisistä poistettiin porrassyvennykset, jolloin kyytiin nouseminen matalalta laiturilta oli käytännössä mahdotonta. Kts.: http://vaunut.org/kuva/41632
Siihen jäi kuitenkin muita teknisiä eroavuuksia sarjasaneerattuihin yksiköihin verrattuna, minkä vuoksi sen yhteiskäytössä on edelleen ollut ongelmia.