Westendin Linjan kalustosta

Pienen päättelyn perusteella WL 54 on joko entinen CBF 224 tai 229. Sisarauto ex-CBF 236 seisoi tänään WL:n varikolla vielä vailla uuden omistajan tunnuksia, samoin saman ikäinen Ikarus ex-CBF 262.

Varikolla oli myös Ruotsista käytettynä tuotu 1998-mallinen 24-istumapaikkainen palvelulinjabussi WL 52 ATG-252 (entinen Ruotsin rekisteri NXK815). Bussin alusta on Volvo B6LE ja kori Carrus City L.
 
Vieläkö WL:llä on VanHool nro.56 (ex 6) ja Combi-Wiima nro.57 (ex 7) vai onko nämä jo myyty pois uusien tulokkaiden tieltä? Tänä vuonna WL taitaa saavuttaa kylkinumeroissa jo kuudenkymmenen. Onko nämä nyt hankittavat ex-Concordiat ostettu vai vuokrattu GE-Capitalilta? Itse uskoisin että autot on ostettu sillä yleensähän leasing-autot myydään muutaman vuoden liisauksen jälkeen, mielestäni WL harjoittaa järkevää kalustopolitiikkaa hankkimalla osan kalustosta käytettyinä joilla kuitenkin on vielä muutama vuosi ajo-aikaa jäljellä, toki myös uuteen kalustoon täytyy panostaa mutta ei kaiken aina tarvitse olla tuliterää. Milläköhän hinnalla WL osti Concordialta -93 laatikkowiimat sekä -95 City L:t ? Varmaan kuitenkin murto-osa uusien autojen hankintahinnasta.
 
Ainakin toinen noista vanhoista puolituristeita seisoo WL:n varikon perällä jo teipit pois revittyinä.

Käytettyjen bussien varsinaiset kauppahinnat on varmaan liikesalaisuuksia, mutta esim. Ruotsissa Concordia kauppaa 94-mallisia B10BLE Säfflejä hintaan 21200 e/kpl ja 93-mallisia B10M Säfflejä 14500 e/kpl. Tuossa hintaluokassa on varmaan liikuttu täälläkin, vaikka ehkä jotakin paljousalennusta on tullut. Vertailun vuoksi uudet 2-akseliset maksavat sellaiset 210000 - 230000 e/kpl.
 
WL #53 ex. CBF #224 oli käytössä Blues-kyyti -linjalla 002.
 
Westendin varikolla on seissyt jo jonkin aikaa seuraavat ex-Concordian Ikarukset:

MYF-388 # ex cbf 262
MYF-390 # ex cbf 258
MYF-454 # ex cbf 265
MYF-455 # ex cbf 280
MYF-456 # ex cbf 270
MYF-457 # ex cbf 264
MYF-458 # ex cbf 263
 
aki sanoi:
Westendin varikolla on seissyt jo jonkin aikaa seuraavat ex-Concordian Ikarukset:
Selvisihän sitten sekin, minne suurin osa noista Ikarus-Volvoista on kadonnut: Tip -Trailerilla Koivukylässä ei tosiaan seissyt viikko sitten sunnuntaina kuin kaksi Ikarusta (nopeasti pääteltynä siis 259 ja 261).
 
WL:n riveissä näyttäisi olevan ainakin nrot 53 ja 54 likaisenvalkoisia vanhoja Concordioita. Vanhoina aikoina nämä mielestäni pyörivät Helsingin sisäisillä ja sisustuksen kunto sen mukainen...
 
Hujis sanoi:
WL:n riveissä näyttäisi olevan ainakin nrot 53 ja 54 likaisenvalkoisia vanhoja Concondioita. Vanhoina aikoina nämä mielestäni pyörivät Helsingin sisäisillä ja sisustuksen kunto sen mukainen...
WL 53 # ex cbf 224
WL 54 # ex cbf 229
WL 55 # ex cbf 236

nuohan olivat aiemmin linjoilla h73, h74 sekä sekä Koillis-Helsingin liityntälinjoilla.
 
aki sanoi:
Vieläkö WL:llä on VanHool nro.56 (ex 6) ja Combi-Wiima nro.57 (ex 7) vai onko nämä jo myyty pois uusien tulokkaiden tieltä?
Työni puolesta olin viime keväällä tuon kyseisen vanhool-ystävämme kyydissä, hieno fiilis oli, kun bussi vetää vihdintiellä lahnuksen mäissä jonoa, vauhtia n. 50km/h kun enempää nopeutta ei koululaislastissa kuski autoon saanut. Puhui jo silloin, että loppu lähenee, ei tällä enää mitään tee. Lisämauste oli +25-asteisessa helteessä kiinnisaumattu taaimmainen kattoluukku. Kyllä ilma kiersi... =)
 
aki sanoi:
Westendin varikolla on seissyt jo jonkin aikaa seuraavat ex-Concordian Ikarukset:

MYF-388 # ex cbf 262
MYF-390 # ex cbf 258
MYF-454 # ex cbf 265
MYF-455 # ex cbf 280
MYF-456 # ex cbf 270
MYF-457 # ex cbf 264
MYF-458 # ex cbf 263
Ja nyt osa niistä on saanut WL-numerot:
MYF-390 WL 59
MYF-454 WL 61
MYF-455 WL 62
MYF-456 ei vielä numeroa, mutta seisoi rivissä 54:n ja 55:n jälkeen
MYF-457 WL 57
MYF-458 WL 58
 
MYF-456 on ilmeisesti saanut kylkinumeron 56, voisi olettaa että autot 56-58 säilyttävät nykyiset kilpensä koska rekisterit vastaavat uusia WL-numeroita. sen sijaan MYF-388, MYF-390, MYF-454 ja MYF-455 tulevat luultavasti saamaan uudet kylkinumeroita vastaavat kilvet.
 
Vs: Käytettyjä Concordialta Westendin Linjalle

aki sanoi:
MYF-456 on ilmeisesti saanut kylkinumeron 56, voisi olettaa että autot 56-58 säilyttävät nykyiset kilpensä koska rekisterit vastaavat uusia WL-numeroita.
MYF-456 on kylläkin kylkinumerolla 63 ja kylkinumerolla 56 taas on MYF-388. Saa nähdä miten sitten rekisterikilpien kanssa käy, onhan WL vaihtanut CBH-215:n kilvet ORI-215:ksi.
 
Vs: Käytettyjä Concordialta Westendin Linjalle

kuukanko sanoi:
MYF-456 on kylläkin kylkinumerolla 63 ja kylkinumerolla 56 taas on MYF-388. Saa nähdä miten sitten rekisterikilpien kanssa käy, onhan WL vaihtanut CBH-215:n kilvet ORI-215:ksi.

ORI kilpiä on näkynyt liikenteessä aika paljon viime aikoina muissakin autoissa. Niitä ei välttämättä saa enää kaikkiin WL:lle sopiviin numeroihin. Jostain syystä vaan ORIt on pistänyt silmään muidenkin kuin bussien rekkareissa.
 
Vs: Käytettyjä Concordialta Westendin Linjalle

aki sanoi:
WL 55 # ex cbf 236
Tämä on nyt päässyt linjalle WL:n riveissä, on tällä hetkellä 315:llä. Rekkari on vaihdettu ATG-255:ksi.
 
Vs: Käytettyjä Concordialta Westendin Linjalle

Ja nyt näkyi entinen Concordian Ikaruskin linjalla, WL 57 ATG-257 oli aamulla 195:llä.

Edit: ja WL 56 päivällä 315:llä, ATG-rekkarein sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös