X54-vaunujen linjat

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,654
Linjalla 4 alkaa liikennöidä ma 3.11. lähtien pidempiä vaunuja, jotka ovat tuttuja linjalta 13. Katajanokalla Tove Janssonin puiston pysäkki keskustan suuntaan on liian lyhyt pidemmälle vaunulle. Ratikassa kuulutetaan tästä, jotta matkustajat tietävät huomioida asian poistuessaan kyydistä. Parannusta on luvassa, sillä joulukuun lopulla saadaan rakennettua tilapäinen pysäkki Kruunuvuorenkadun puolelle.
Vyökadun pysäkki keskustan suuntaan jää pidemmän vaunun takaosasta matalammaksi, ja pysäkkiä tullaan korottamaan marraskuun alkupuolella.

Tein aiheesta uuden ketjun, kun en sopivaa löytänyt nopeasti vanhojen ketjujen joukosta.
 
Tänne voisi kerätä vähän mennyttäkin tilastoa.

X54 aloitti linjalla 4S, Kauppatori–Ooppera. Linjalla käytettiin vain vaunua 601 ja sitä liikennöitiin 8.11.2021–19.6.2022. Tosin Raitio.org kertoo myös, että linjaa ei liikennöity 13–19.12.2021 vaunun järjestelmäpäivitysten vuoksi sekä 4.2.–13.2.2022 ja 1.3.–11.3.2022 vaunun huoltotoimenpiteiden vuoksi. 13.6.–17.6.2022 ei ajettu henkilökuntapulan vuoksi.

X54 aloitti linjalla 15, Keilaniemi–Itäkeskus, 21.10.2023, ja sillä linjalla ei muuta kalustoa olekaan käytetty.

X54 on liikkunut myös linjalla 13, Nihti–Länsi-Pasila, mutta milloin oli ensimmäinen päivä? Tällä linjalla niitä käytetään säännöllisesti muttei yksinomaan.
 
SRS:n verkkosivuilla ja jäsenlehti Raitiossa kerrotaan myös, että 9.6.2025 on ensimmäisen kerran sijoitettu tätä kalustoa linjalle 13. Tuona päivänä linjalle pääsivät 630 ja 631. Vaunu 632 aloitti siellä päivää myöhemmin.

Tuo 9.6. oli sikäli erikoinen, että 13:lla oli ajossa kummastakin Valmet-sarjasta yksi vaunu, samoin yksi Artic X34. Siellä oli edustettuna kunnon kirjo raitiovaunukalustoa.
 
Takaisin
Ylös