X54-vaunujen linjat

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,657
Linjalla 4 alkaa liikennöidä ma 3.11. lähtien pidempiä vaunuja, jotka ovat tuttuja linjalta 13. Katajanokalla Tove Janssonin puiston pysäkki keskustan suuntaan on liian lyhyt pidemmälle vaunulle. Ratikassa kuulutetaan tästä, jotta matkustajat tietävät huomioida asian poistuessaan kyydistä. Parannusta on luvassa, sillä joulukuun lopulla saadaan rakennettua tilapäinen pysäkki Kruunuvuorenkadun puolelle.
Vyökadun pysäkki keskustan suuntaan jää pidemmän vaunun takaosasta matalammaksi, ja pysäkkiä tullaan korottamaan marraskuun alkupuolella.

Tein aiheesta uuden ketjun, kun en sopivaa löytänyt nopeasti vanhojen ketjujen joukosta.
 
Tänne voisi kerätä vähän mennyttäkin tilastoa.

X54 aloitti linjalla 4S, Kauppatori–Ooppera. Linjalla käytettiin vain vaunua 601 ja sitä liikennöitiin 8.11.2021–19.6.2022. Tosin Raitio.org kertoo myös, että linjaa ei liikennöity 13–19.12.2021 vaunun järjestelmäpäivitysten vuoksi sekä 4.2.–13.2.2022 ja 1.3.–11.3.2022 vaunun huoltotoimenpiteiden vuoksi. 13.6.–17.6.2022 ei ajettu henkilökuntapulan vuoksi.

X54 aloitti linjalla 15, Keilaniemi–Itäkeskus, 21.10.2023, ja sillä linjalla ei muuta kalustoa olekaan käytetty.

X54 on liikkunut myös linjalla 13, Nihti–Länsi-Pasila, mutta milloin oli ensimmäinen päivä? Tällä linjalla niitä käytetään säännöllisesti muttei yksinomaan.
 
SRS:n verkkosivuilla ja jäsenlehti Raitiossa kerrotaan myös, että 9.6.2025 on ensimmäisen kerran sijoitettu tätä kalustoa linjalle 13. Tuona päivänä linjalle pääsivät 630 ja 631. Vaunu 632 aloitti siellä päivää myöhemmin.

Tuo 9.6. oli sikäli erikoinen, että 13:lla oli ajossa kummastakin Valmet-sarjasta yksi vaunu, samoin yksi Artic X34. Siellä oli edustettuna kunnon kirjo raitiovaunukalustoa.
 
Raition 3/2025 mukaan linjan 4 kaikki vuorot (paitsi 1 lauantaina) hoidetaan Töölön hallista. Tuleeko sitten X54-vaunut Töölön halliin ja onko siellä niille tilaa?

Tulevatko 634 ja 635 taas linjaliikenteeseen marraskuussa vai ovatko ne vielä vain koeajokäytössä?
 
Raition 3/2025 mukaan linjan 4 kaikki vuorot (paitsi 1 lauantaina) hoidetaan Töölön hallista. Tuleeko sitten X54-vaunut Töölön halliin ja onko siellä niille tilaa?

Tulevatko 634 ja 635 taas linjaliikenteeseen marraskuussa vai ovatko ne vielä vain koeajokäytössä?
Tätä mäkin vähän olen kummeksunut. Kyllä ne vaunut ovista mahtuu, 4S taukoili siellä silloin koeliikenteen aikaan. Raidepituudet ei ole optimaalisia välipalojen ja Articien kannalta, joten voi hyvin ollakin, että sinne mahtuu vaikkapa yksi X54 per raide ilman että vaunumäärä tippuu. Mutta sijoitettaisiinko niitä kuitenkaan sinne oikeasti?
 
Nelosen hallivuorot näyttäisivät päättyvän ja alkavan Oopperalta 3.11. jälkeenkin, mutta mennäänkö siitä suoraan halliin sisään vai H-linjana Ruskeasuolle on vaikea arvioida aikataulujen perusteella. 4/4H lähtö ja saapumisajat eivät ole samoja kuin Ruskeasuolle menevät tai sieltä tulevat H-vuorot, mutta jotkin ovat parin minuutin sisään.
 
Nelosen hallivuorot näyttäisivät päättyvän ja alkavan Oopperalta 3.11. jälkeenkin, mutta mennäänkö siitä suoraan halliin sisään vai H-linjana Ruskeasuolle on vaikea arvioida aikataulujen perusteella. 4/4H lähtö ja saapumisajat eivät ole samoja kuin Ruskeasuolle menevät tai sieltä tulevat H-vuorot, mutta jotkin ovat parin minuutin sisään.
Koska X54:ien (9, mutta 5 ovat käytössä päivittäin linjalla 13) määrä ei riittää kaikkiin vuoroihin linjalla 4, voi olla että X54:)t) laitetaan eri vuoroihin eri päivinä, ja eri määrä niistä olisi liikenteessä eri päivinä. Sitten voi olla, että ei-kaupalliset siirtoajot ajetaan Oopperasta Ruskeasuolle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös