Laitanpa tämän (jo toisaalle postaamani) viestin tänne, kun keskustelu ehti kanasalaattia valmistaessani siirtyä omaksi ketjukseen.
Antero Alku sanoi:
Hapen ajatuksessa on ideaa. Ei ole aivan harvinaista, että yhden liikennehallinnon alueella kalustossa noudatetaan viestinä yhtenäistä väritystä. Tosin joku voi sanoa, että on tylsää, kun kaikki on samanväristä. Liiallinen kirjavuus on kuitenkin rauhatonta ja myös viesti välinpitämättömyydestä: mikää vaan käy, ei ole väliä ulkonaisella olemuksella.
Nykyään minusta on kiusallista sekin, että väritykset myös aiheuttavat sekavuutta. Liikkuhan seudulla kahden yrittäjän HKL-bussejakin. Nimittäin HELBin omia ja sitten niitä toisia, vaikka sillä toisella on myös muunvärisiä autoja.
Hapen ajatus siitäkin, että yhtenäisen värityksen ohella kalustossa olisi kuitenkin paikka liikennöitsijän omalle tunnukselle on sekin hyvä. Sen avulla on liikenöitisjällä mahdollisuus erottua edukseen. Jos jossain on hyvä palvelu, paremmat autot, siistimpi sisustus jne., matkustajilla eli asiakkailla on tilaisuus panna merkille, kuka asiakkaistaan muita paremmin huolehtii.
Tällä hetkellä varmaan seudulla olisi Helsingin sinisiä busseja ja YTV:n muunvärisiä busseja. Esim. Espoon auton vanha väritys olisi YTV-väriksi meikäläisen mieleen...
Pikku korjauksena voisi todeta, että nuo ajatukset esitti tkunnas, ei Hape...
Tällainen yhtenäisen värityksen ajatus on muistikuvani mukaan esiintynyt julkisuudessakin, mutta sitä ei ole toteutettu mm. sen vuoksi, että kaluston saattaminen yhtenäiseen väritykseen kestäisi niin kauan. Kuitenkin on näin, että jos yhtenäiseen väritykseen on halua päästä, pitää prosessi aloittaa joskus - jos se olisi aloitettu vuonna 1985, olisi homma jo loppusuoralla.
Eli aivan kuin Kuukanko ehti jo kirjoittaa sillä aikaa, kun tämä viestini oli kesken (lounas katkaisi luovan työn noin tunniksi...):
kuukanko sanoi:
Helsingin poliittisissa päätöselimissä käsiteltiin viime vuonna valtuustoaloite värityksen yhtenäistämiseksi. Virkamiehet esittivät, että voidaan joko maalata kaikki bussit heti yhteiskunnan rahoilla tai sitten ottaa yhtenäinen väritys vain uusiin busseihin, jolloin värityksen vaihtaminen kestää 15 vuotta. Poliitikot totesivat, että rahaa maalaamiseen ei ole, mutta 15 vuotta on liian pitkä aika värityksen muuttamiseen, joten valtuustoaloite ei johtanut toimenpiteisiin. Ilmeisesti poliitikkojen mielestä on sitten parempi, että 15 vuodenkin päästä väritys on samanlainen kirjava sirkus kuin nyt.
Kuten Antero totesi, tarvittaisiin varmaan kaksi väritystä: HKL:n ja YTV:n väritykset.
Liikennöitsijäkohtaiseksi "koristelualueeksi" soveltuisi esim. bussin kyljestä alue, joka rajautuu edessä etupyörään, takana takapyörään (telibussissa vetäviin pyöriin) ja ylhäällä renkaiden yläreunan tasalle piirrettyyn viivaan. Keulassa alueena voisi olla esim. 30 cm tuulilasin alareunasta alaspäin, ja perässä aluetta ei olisi lainkaan, koska niin yleistä on bussin perän peittäminen mainoksella.
Aina tietysti pitää miettiä, mistä kannattaa maksaa - paikasta A paikkaan B pääsee kulkemaan samalla tavalla riippumatta siitä, minkä värinen kulkuneuvo on. Mutta toisaalta imagostakin pitää olla valmis maksamaan, ja bussiliikenteen imagon kannalta bussien asianmukainen ulkoasu on tärkeä asia.