Yhtenäinen väritys

Vs: Veolia Transport Tampere

Tilaajavärit olisivat kyllä poikaa pk-seudullakin. Toki toivoisi myös, että ne valittaisiin hyvällä maulla, eikä puolessa tunnissa kiireessä. :)

Vanha HKL-värityshän tuohon sopisi mainiosti.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Toki toivoisi myös, että ne valittaisiin hyvällä maulla, eikä puolessa tunnissa kiireessä. :)

Vanha HKL-värityshän tuohon sopisi mainiosti.

Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.

Jokeri-värityksessä oli omalla tavallaan ideaa, mutta liian tummanpuhuvana ja sekavana sekään ei ole sellainen, jota kannattaisi käyttää mallina.

Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

.
Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
Minun "kotilinjallani" (h97) saattaa olla milloin minkäkinväristä kalustoa.;)
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.

Joka väri vaihtuu ehkes viiden vuoden välein kilpailutulosten mukaan tai tiuhempaankin, kun käytetään alihankkijoita. Lisäksi, kuten mm. TEP70 ja Vristo toivat esiin, firmojen sisälläkin on melkoinen valikoima erilaisia värityksiä. Lisää sekavuutta värimaailmaan nykyään tuovat bussien yliteippaus mitä moninaisimmin mainoksin. Poimi sieltä sitten se tuttu bussi:icon_frown:
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.

Sininen bussi on jo valmiiksi niin hyvä ja tunnettu brändi ettei sitä kannattane kuopata. Tässä kannattaisi seurata Tampereen mallia.

Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.

Minusta taas on hämäävää että esim. Lahdentietä ajetaan Espoon Auton väreissä olevilla vihreillä busseilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siteeraan sekä itseäni että viimeisimpiä kirjoittajia, eli kyllä vanha, tuttu ja turvallinen sininen saisi olla koko pääkaupunkiseudun linja-autojen väri. "Sininen bussi" on kuitenkin jo ihan oikeasti vakiintunut käsite ja näin ollen nykymuodin lainasanaisesti ilmaistuna brand. Nykyinen Helb väritys on itseasiassa alkuperäisen tumman sinsien hopearaidoin jälkeen tyylikkäin versio.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.

Jokeri-värityksessä oli omalla tavallaan ideaa, mutta liian tummanpuhuvana ja sekavana sekään ei ole sellainen, jota kannattaisi käyttää mallina.
Jokeri-väritys on kyllä mielestäni sinäänsä ihan tyylikäs yksittäisen, muista erottuvan bussilinjan tunnusväriksi, mutta jos koko seudulla on käytössä yhtenäinen "brändi-väri" busseissa on sen mielestäni oltava jokin perinteitä noudattava väritys, siksi Helsingin sininen bussi on tähän luontevin, joka lienee yhtä tunnettu brändi, ainakin Suomessa, kuin vaikkapa sininen suklaa tai makkara. Kiinalainen vaimonikin tietää, että helsinkiläiset bussit ovat sinisiä, kuten vaikkapa Lontoon bussit punaisia. Ei tuollaista valmista, vuosikymmenien aikana hankittua imagoa kannata hukata ja alkaa rakentaa jotain aivan muuta.

Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
Kunpa tosiaankin olisivat edes nykyisissä firman virallisissa väreissä.
 
Yksi mahdollisuus olisi ytv-busseissa tulevien sm5-lähiliikennejunien kaltainen väritys, eli se "ytv-juna". Tämä lisäisi lähijunaliikenteen ja bussiliikenteen yhteenkuuluvuutta.

Oikeasti jos ajatellaan, niin ei ole kauhean suurta realismia, että kaikki ytv-liikenteen bussit olisivat samanvärisiä vaikka 2010. Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
 
Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
Sehän se on ongelmana juuri YTV-alueella, kun tälle tielle ei lähdetty heti kilpailutuksen alussa. Silloin tosin HKL ja YTV olivat vielä etäämmällä toisistaan kuin nykyään, joten aika vaikeaa olisi kai ollut. Ja jos nyt päätettäisiin yhtenäisestä värityksestä, niin kestäisi vuosikausia, ennenkuin kaikki olisivat noissa väreissä.


Mutta yhtenäisestä värityksestä muuten vielä:

Ymmärrän kyllä hyvin toisenlaisiakin näkökantoja asiaan; joidenkin bussiharrastajien mielestä on kivaa ja mielenkiintoista kun on paljon erivärisiä ja erikoisiakin värityksiä bongattavaksi, liikennöitsijälle tai liikenteen tilaajalla saattaa moinen väritysoperaatio tulla kalliiksi ja jonkun toisen mielestä taas moinen assimilointi on sosialisimia pahimmillaan, eikä edusta vapaan yhteiskunnan ajattelutapaa.

Kilpailutetun bussiliikenteen eri liikennöitsijäthän eivät ole matkustajan eli asiakkaan näkökulmasta kilpailijoita keskenään, vaan heille se on vain väline, joka tuottaa mahdollisimman hyvän palvelun eli vastineen hänen rahoilleen eli hänen veroillaan subventoidulle kohtuuhintaiselle matkalipulle. Hänellä on aivan sama, onko liikennöitsijä "ab menox oy", "hellboy oy" vaiko "pääkaupungin liikenne oy".
Sensijaan yhtenäinen liikennevälineen ulkoasu auttaa häntä mieltämään sen hänen kuntaansa/kaupunkiinsa kuuluvaksi joukkoliikennevälineeksi, joka yhtä olennainen osa sitä, kuin vaikkapa sen tuomiokirkko tai pääkatu, josta sen tunnistaa mistä tahansa postikortista tai pelkkä kaupungin nimi saa hänet ajattelemaan, että: "niin ja sen mukavat ja kotoisat siniset bussit...". En usko monenkaan ajattelevan Jokeri-linjaakaan, että: "sen mukavat Concordia Bus Finlandin bussit" vaan ne ovat yksinkertaisesti Jokeri-busseja liikennöitsijästä huolimatta.
Kaupungin sopimusliikenteessä olevat joukkoliikennevälineet ja sen eri sopimusliikennöitsijät eivät siis kilpaile matkustajista keskenään, kuten vaikka lento- tai laivayhtiöt taikka kaukoliikenteen bussit, vaan ovat tuottamassa kaupungin yhtä peruspalveluista. Eri sopimusliikennöitsijät ovat kilpailijoita keskenään vain liikenteentilaajalle eli kaupungin joukkoliikenneorganisaatiolle eivätkä matkustajille. On mielestäni tärkeää, että niiden tuottama palvelu on imagoineen mahdollisimman lähellä toisiaan.

Lontoon bussit ovat punaisia. Piste! Ja yhtä varmasti kuin Towerin silta tai linna kuuluu sinne. Helsingin bussit ovat sinisiä, ratikat viherkeltaisia ja metrojunat oransseja. Piste. Ja Senaatintori, Tuomiokirkko sekä Kauppatorikin kuuluu sinne ja mieluiten niin, että vaikkapa kaupungin viherkeltainen ratikka tai sininen bussi näkyy kuvassa. Ei Ateneumiakaan sovi muuttaa vaikkapa kauppakeskukseksi.

Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin, on turha alkaa luoda valmiin ja hyvän brändin tilalle jotain muuta; Helsingin siniset bussit. Toki ymmärrän, mitä osa ympäryskaupunkien päättäjistä ja asukkaista mahdollisesti ajattelisivat helsinkiläisyyden tunkeutumisesta heidän alueelleen.

Nyt kun bussit ovat YTV-alueella eri väreissä ja liikennöitsijän vaihtuessa (mahdollisesti) sopimuskauden vaihtuessa, voi se aiheuttaa kilpailusta tietämättömille matkustajille hiukan hassuja päätelmiä: "Olipa hyvä, että tämä liikennöitsijä voitti, että saatiin uudet matalalattiaiset bussit tänne meidänkin kotilinjalle. Sen entisen liikennöitsijät romut joutivatkin jo pois...".



Kaikesta huolimatta paras imago yhtenäisyyden kannalta nykysysteemissä YTV-alueella on mielestäni Pohjolan Kaupunkiliikenteellä tai Åbergin Linjalla. Kuinka monta kertaa olette nähneet ko. firman bussin YTV- tai HKL-sopimusliikenteessä muutakuin omissa, virallisissa nykyväreissään? Jos onkin niin se ollut jokin yrityskaupan (esim. ex-M.V.Wikstöm) myötä tullutta siirtymäaikaa ja värit ovat vaihtuneet mitä pikimmiten.
 
Viimeksi muokattu:
Riston perusteltuun viestiin on vaikea lisätä mitään, mutta yritänpä silti. Olen itse muuttanut pk-seudulle 2001, jolloin bussiliikenne oli jo "iloisen värikästä". Minulle "HKL:n sininen" ei ole muodostanut oikeastaan minkäänlaista kiinnekohtaa, vaikka kohtalaisesti busseilla matkustankin. Asia saattaa kenties olla erilainen Itä-Helsingissä asuvalle (itse käyn niillä seuduilla kovin harvoin). Varsinkin nyt kun HelB brändää itseään kokosinisellä, käy HKL:n sinivalkoinen koko ajan harvinaisemmaksi ja "elää vain vanhemman väen muistoissa". :)

Raitiovaunuissa ja metrossa brändi on mielestäni paljon vahvempi kuin busseissa. Mielestäni jonkinlainen kompromissi kannattaisi löytää: YTV:n brändi on sinivihreä ja harmaalla täydennettynä se tulee myös lähijuniin (ja joista liikennöitsijän punavalkoinen brändi poistuu). Helsingin raitiovaunut ovat taas enenevässä määrin vihreitä (keltaisella raidalla täydennettynä). Lisäksi Jokeri-bussit ovat jo sinivihreitä. Näistä helpointa olisi muodostaa busseillekin brändi juuri sinisen ja vihreän yhdistelmästä. Vihreää voisi käyttää hillitymmin ja täydentää valkoisella, jolloin HKL-kytkös säilyisi.

Ongelmatapaus on sitten metro, joka on brändätty oranssiksi lähtemättömällä tavalla, mikä on sääli, koska se tullee aina jäämään jylhään yksinäisyyteensä. Mielestäni olisi parempi, jos kalusto maalattaisiin raideliikennebrändiväreihin, mutta metron oranssi jäisi edelleen elämään opasteissa. Samalla oranssin voisi siirtää lähijunien opasteisiin.

Totta kai brändivärityksen leviämisessä menisi melko kauan, mutta pakko se on jostain aloittaa. Lopputulos menisi kuitenkin koko ajan parempaan suuntaan. Brändin kehittäminen pitäisi kuitenkin aloittaa markkinoinnista ja opasteista. Kaluston värin yhtenäistäminen on siihen nähden toissijaista, vaikkakin tärkeää sekin.
 
Helsingin bussit ovat sinisiä, ratikat viherkeltaisia ja metrojunat oransseja. Piste.

Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin, on turha alkaa luoda valmiin ja hyvän brändin tilalle jotain muuta; Helsingin siniset bussit.

Mikäli ei tuoda ilmoille mitään uutta, niin millä ihmeellä vristo meinaat kitkeä sen kaiken negatiivisen mielikuvan, mikä "sinisiin busseihin" liittyy? Sininen bussi on varmasti kaikkein huonoin houkutusväline keski-ikäiselle autoilijalle. Siihen yhdistyy hitaus, epämukavuus ja palveluhaluttomuus.

Joskus vaan on parempi aloittaa puhtaalta pöydältä ja luoda kerralla sellainen järjestelmä, jota ei tule yhdistettyä mihinkään menneeseen. Ja missään tapauksessa Tampereen virheitä ei kannata muualla toistaa.

PS: Yritysmaailmassakin brändejä luodaan muuttamalla nimet ja väritykset. Vai oliko Sonerakin 50 vuotta sitten Sonera? Harva tähän firmaan yhdistää enää lankapuhelimia vaan nykyaikaista viestintää.
 
Oikeasti jos ajatellaan, niin ei ole kauhean suurta realismia, että kaikki ytv-liikenteen bussit olisivat samanvärisiä vaikka 2010. Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..

Ei kai kukaan sellaista oletakaan. Kunhan vaan päätettäisiin että uudet bussit pitäisi tilata halutun värisinä ja vanhoista vääränvärisistä maksettaisiin sakkoa joka suurenisi vuosittain. Ainakin liikennöitsijät pitäisi velvoittaa maalaamaan koko kalustonsa saman väriseksi. Erinäiset vanhat väritykset viestittävät hälläväliä -asennetta.

Itse olen asunut Helsingissä silloin kun täällä kaikki kaupungin sisällä liikkuvat bussit olivat sinisiä. Silloin puhuttiin että "Pääseekö sinne sinisellä bussilla?" jne. En toisaalta myöskään usko että espoolainen perheenisä vaihtaisi Avensistaan bussiin vain siksi että se olisi jonkin toisen värinen.

Sen sijaan raitiovaunuja oli monen värisiä. Ideahan oli että oransseina vaunut erottuisivat paremmin, mutta kaupunkilaiset vieroksuivat uutta väritystä. Lopulta liikennelaitos joutui maalaamaan vaunut vanhoihin väreihin. Taisipa viimeiset yksilöt tulla suoraan tehtaalta keltavihreinä. Ei tämän värisiä raitiovaunuja voisi kuvitellakaan nykyiseen Helsingin katukuvaan vaikka niitä muutama vuosi sitten liikkuikin.

 
Itse olen asunut Helsingissä silloin kun täällä kaikki kaupungin sisällä liikkuvat bussit olivat sinisiä. Silloin puhuttiin että "Pääseekö sinne sinisellä bussilla?" jne. En toisaalta myöskään usko että espoolainen perheenisä vaihtaisi Avensistaan bussiin vain siksi että se olisi jonkin toisen värinen.

Jaa kaikki siniset bussit. Itse asiassa ennenaikaan suuressa osassa kaupunkia sininen bussi oli aika harvinainen näky. Varsin suuren osan kaupungin liikenteestä aina kilpailutuksen tuloon asti hoitivat yksityiset liikennöitsijät, jotka ajoivat omissa väreissään. Vaikkapa Malmin-Tapulikaupungin seudulla vaunut olivat varsin kaukana sinisistä. Sama tilanne vallitsi syvällä idässä metron tuloon.
 
Takaisin
Ylös