Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
Sehän se on ongelmana juuri YTV-alueella, kun tälle tielle ei lähdetty heti kilpailutuksen alussa. Silloin tosin HKL ja YTV olivat vielä etäämmällä toisistaan kuin nykyään, joten aika vaikeaa olisi kai ollut. Ja jos nyt päätettäisiin yhtenäisestä värityksestä, niin kestäisi vuosikausia, ennenkuin kaikki olisivat noissa väreissä.
Mutta yhtenäisestä värityksestä muuten vielä:
Ymmärrän kyllä hyvin toisenlaisiakin näkökantoja asiaan; joidenkin bussiharrastajien mielestä on kivaa ja mielenkiintoista kun on paljon erivärisiä ja erikoisiakin värityksiä bongattavaksi, liikennöitsijälle tai liikenteen tilaajalla saattaa moinen väritysoperaatio tulla kalliiksi ja jonkun toisen mielestä taas moinen assimilointi on sosialisimia pahimmillaan, eikä edusta vapaan yhteiskunnan ajattelutapaa.
Kilpailutetun bussiliikenteen eri liikennöitsijäthän eivät ole matkustajan eli asiakkaan näkökulmasta kilpailijoita keskenään, vaan heille se on vain väline, joka tuottaa mahdollisimman hyvän palvelun eli vastineen hänen rahoilleen eli hänen veroillaan subventoidulle kohtuuhintaiselle matkalipulle. Hänellä on aivan sama, onko liikennöitsijä "ab menox oy", "hellboy oy" vaiko "pääkaupungin liikenne oy".
Sensijaan yhtenäinen liikennevälineen ulkoasu auttaa häntä mieltämään sen hänen kuntaansa/kaupunkiinsa kuuluvaksi joukkoliikennevälineeksi, joka yhtä olennainen osa sitä, kuin vaikkapa sen tuomiokirkko tai pääkatu, josta sen tunnistaa mistä tahansa postikortista tai pelkkä kaupungin nimi saa hänet ajattelemaan, että: "niin ja sen mukavat ja kotoisat siniset bussit...". En usko monenkaan ajattelevan Jokeri-linjaakaan, että: "sen mukavat Concordia Bus Finlandin bussit" vaan ne ovat yksinkertaisesti Jokeri-busseja liikennöitsijästä huolimatta.
Kaupungin sopimusliikenteessä olevat joukkoliikennevälineet ja sen eri sopimusliikennöitsijät eivät siis kilpaile matkustajista keskenään, kuten vaikka lento- tai laivayhtiöt taikka kaukoliikenteen bussit, vaan ovat tuottamassa kaupungin yhtä peruspalveluista. Eri sopimusliikennöitsijät ovat kilpailijoita keskenään vain liikenteentilaajalle eli kaupungin joukkoliikenneorganisaatiolle eivätkä matkustajille. On mielestäni tärkeää, että niiden tuottama palvelu on imagoineen mahdollisimman lähellä toisiaan.
Lontoon bussit ovat punaisia. Piste! Ja yhtä varmasti kuin Towerin silta tai linna kuuluu sinne. Helsingin bussit ovat sinisiä, ratikat viherkeltaisia ja metrojunat oransseja. Piste. Ja Senaatintori, Tuomiokirkko sekä Kauppatorikin kuuluu sinne ja mieluiten niin, että vaikkapa kaupungin viherkeltainen ratikka tai sininen bussi näkyy kuvassa. Ei Ateneumiakaan sovi muuttaa vaikkapa kauppakeskukseksi.
Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin, on turha alkaa luoda valmiin ja hyvän brändin tilalle jotain muuta; Helsingin siniset bussit. Toki ymmärrän, mitä osa ympäryskaupunkien päättäjistä ja asukkaista mahdollisesti ajattelisivat helsinkiläisyyden tunkeutumisesta heidän alueelleen.
Nyt kun bussit ovat YTV-alueella eri väreissä ja liikennöitsijän vaihtuessa (mahdollisesti) sopimuskauden vaihtuessa, voi se aiheuttaa kilpailusta tietämättömille matkustajille hiukan hassuja päätelmiä: "Olipa hyvä, että tämä liikennöitsijä voitti, että saatiin uudet matalalattiaiset bussit tänne meidänkin kotilinjalle. Sen entisen liikennöitsijät romut joutivatkin jo pois...".
Kaikesta huolimatta paras imago yhtenäisyyden kannalta nykysysteemissä YTV-alueella on mielestäni Pohjolan Kaupunkiliikenteellä tai Åbergin Linjalla. Kuinka monta kertaa olette nähneet ko. firman bussin YTV- tai HKL-sopimusliikenteessä muutakuin omissa, virallisissa nykyväreissään? Jos onkin niin se ollut jokin yrityskaupan (esim. ex-M.V.Wikstöm) myötä tullutta siirtymäaikaa ja värit ovat vaihtuneet mitä pikimmiten.