Yhtenäinen väritys

Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Tässäpä vielä kuvina nuo Veoliat

Näyttävät upeilta noin. Tuollaisia katselisi täällä mielummin kuin HSL-rumillaväreillä olevia autoja... Ps. Kuka tuota "Miskan kalustolistat" -listoja hoitaa ja päivittää? Siellä on koko ajan ollut jostain syystä #1203 ja #1204 merkittyinä PKS, vaikka ovat koko ajan olleet Seinäjoella...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Näyttävät upeilta noin. Tuollaisia katselisi täällä mielummin kuin HSL-rumillaväreillä olevia autoja...
Missä nuo Veolia 1203 ja 1204 liikennöivät? Ei nimittäin selviä autojen väristä mitenkään. Sensijaan ei ole epäselvää, missä alueen sopimusliikenteessä Veolia 523 liikennöi. Se on yhtenäisen tilaajavärien tarkoitus. Veolia 1205 on tilapäisväreissä, joka on tarkoitukseensa hyväksyttävissä.
 
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Kuka tuota "Miskan kalustolistat" -listoja hoitaa ja päivittää?
Ennen vanhaan tuo kysymys taidettiin esittää muodossa: "Mikä oli Sepeteuksen poikien isän nimi?"
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Missä nuo Veolia 1203 ja 1204 liikennöivät? Ei nimittäin selviä autojen väristä mitenkään. Sensijaan ei ole epäselvää, missä alueen sopimusliikenteessä Veolia 523 liikennöi. Se on yhtenäisen tilaajavärien tarkoitus. Veolia 1205 on tilapäisväreissä, joka on tarkoitukseensa hyväksyttävissä.

Jos tuo nyt oli kysymys missä nuo liikennöivät, niin Seinäjoella... Jos ei, niin vastasin silti.

Ketä oikeasti kiinnostaa minkä alueen sopimusliikenteessä joku bussi liikennöi? Veikkaan että harvaa rivikansalaista mokoma asia kiinnostaa. Omasta mielestäni katukuva muuttuu selkeästi ja liikaa jos jokaikinen bussi on HSL-väreissä. Ei se nykyinenkään väripaletti ole hienoa, mutta kun saataisiin jokainen bussi oman liikennöitsijän väreihin. Tai edes parempi tilaajaväritys kuin joku sininen etuosa...
 
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Ketä oikeasti kiinnostaa minkä alueen sopimusliikenteessä joku bussi liikennöi? Veikkaan että harvaa rivikansalaista mokoma asia kiinnostaa.

Harvaa rivikansalaista kiinnostaa sekään, mikä firma liikennöi mitäkin linjaa, tai ylipäätään mitä bussifirmoja on olemassa.
 
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Omasta mielestäni katukuva muuttuu selkeästi ja liikaa jos jokaikinen bussi on HSL-väreissä.

Mielestäni ei muutu liikaa, muutos on hyvään suuntaan. Sininen ja kaari ovat hyvännäköisiä. Matkustajaa ei pitäisi kiinnostaa kuin se, että hän pääsee perille luotettavasti ja kätevästi: tämän lupauksen tekee ja sen toteutumista valvoo HSL. Siis HSL-bussilla mennään, ja HSL-bussi näyttää HSL-bussilta.

Tilanne olisi aivan eri, jos seudullinen joukkoliikenne olisi yhä yksityisfirmojen keskenään järjestämä. Silloinkin saattaisi vain olla, että yhteistyötä halutaan markkinoida yhteisellä ulkonäöllä ja palvelulupauksella Matkahuollon tapaan. Yhteistä kakkua kasvattamalla oma viipalekin kasvaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Listaus: vuonna 2012 rekisteröidyt uudet linja-autot Suomessa

Ketä oikeasti kiinnostaa minkä alueen sopimusliikenteessä joku bussi liikennöi?
Joukkoliikenteen asiakkaita. Näki HSL-värisen bussin sitten Eirassa, Santahaminassa, Helsinki-Vantaan lentokentällä tai Nuuksion metsissä, tietää heti, mitkä liput siinä kelpaavat, mistä löytyy niiden hintatiedot sekä muu oleellinen informaatio.

Kun juot vaikkapa Valion maitoa, tuskin sinuakaan kiinnostaa, onko se Veera-lehmän maitoa, vaan taattua ja laadukasta Valion maitoa. Se on brändi, kuten HSL:kin on "The" Helsingin Seudun Liikenne.
 
Tavan tallaaja tuskin erottaa HSL väriä muista väreistä, ainakaan vielä. HSL ei myöskään ole brändi, vielä, kun kaikki bussit ovat HKL:n busseja, väristä välittämättä...

Nyt kun tähän väritysjuttuun alkaa tottumaan = niitä alkaa olemaan liikenteessä se on ihan ok ajatus, väritys itsessään voisi olla erilainen, nykyinen on yksinkertaisesti tylsä :(
 
HSL ei myöskään ole brändi,
Kyllä HSL:n tavoite on rakentua brändiksi ja mä olen sitä mieltä, että hyvässä mallissa mennään tällä hetkellä. Vanhat HKL ja YTV alkavat olla jo historiaa ihmisten mielissäkin.

HSL:n yksi strategoista on johdonmukaisesti: "Yhtenäisen HSL-brändin tuominen kaikkiin asiakkaan kosketuspintoihin ja palveluprosesseihin myymälöissä, liikenteessä, palvelupisteissä, matkustajainformaatiossa ja verkossa". Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että metrojunien infotarroja (mm. linjakaavio, turvallisuusohjeet) on uusittu HSL-brändin mukaisiksi.

HSL:N VIESTINTÄSTRATEGIA (ppt)
 
Vristo, kirjoitat asiaa! HSL on muotoutumassa brändiksi niinkuin HKL oli aikoinaan. Yhteistariffi ja TYV eivät oikein muotoutuneet omiksi brändeikseen.

Koen HSL'n sinivalkoisen maalauksen onnistuneeksi, moderniksi. Runkobussien oranssi/valoinen on siitä kehitelmä.
 
Kyllä HSL:n tavoite on rakentua brändiksi ja mä olen sitä mieltä, että hyvässä mallissa mennään tällä hetkellä. Vanhat HKL ja YTV alkavat olla jo historiaa ihmisten mielissäkin.

HSL:n yksi strategoista on johdonmukaisesti: "Yhtenäisen HSL-brändin tuominen kaikkiin asiakkaan kosketuspintoihin ja palveluprosesseihin myymälöissä, liikenteessä, palvelupisteissä, matkustajainformaatiossa ja verkossa". Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että metrojunien infotarroja (mm. linjakaavio, turvallisuusohjeet) on uusittu HSL-brändin mukaisiksi.

Nyt on taas pakko täsmentää, kun tästä aina liikkuu kauhea virheellisiä käsityksiä: Nuo kaikki yllä eivät ole brändiä, vaan brändin visuaalisia ilmenemismuotoja. Markkinoinnin tutkimuksessa brändi-käsite tarkoittaa sitä, minkälainen laatukokemus sinun mieleesi muodostuu, kun kohtaat noita ilmenemismuotoja. Tämä on tärkeätä muistaa, koska huonoon laatuun ei voi yhdistää hyvää brändiä. Brändi lähtee siis siitä, että on lupaus täyttää asiakkaan tarpeet, tietyllä tavalla. Yhtenäinen visuaalinen brändiviestintä sitten tarkoittaa, että se pelkkä visuaalinen ilmentymä samalla on lupaus siitä laadusta.

Tätä saattaa moni tarkoittaakin puhuessaan brändistä, mutta se tulee usein hyvin huonosti esiin.

Mutta tällä hetkellä HSL:n brändi ei ole kovin vahva, kun siihen muun muassa liittyy bussit, jotka kulkevat miten sattuu, milloin etuajassa, milloin myöhässä.
 
Eihän tämä ole tilaajan, vaan liikennöitsijän vika.

On se tilaajan, koska tilaaja määrää ehdot, joilla liikennettä suoritetaan. Tilaaja esimerkiksi sallii täysin etuajassa kulkevat bussit. Tilaajan velvollisuus on myös järjestää liikenneväylät sellaisiksi, että aikataulussaan kulkeva liikenne on mahdollista. Ja tilaaja siitä on myös vastuussa asiakkaalle eli matkustajalle, koska se brändikin on tilaajan. Olipa se siis todellisuudessa kenen tahansa vika, se on HSL:n vika.

Vertaus: jos iPhonestasi menee piirilevy rikki, onko se sinun mielestäsi Applen vika vai Foxconnin vika? Kummalle valittaisit asiasta?
 
iPhonestasi menee piirilevy rikki, onko se sinun mielestäsi Applen vika vai Foxconnin vika?
Itse soitin Applen huoltoon kun puhelin hajosi. Off-topiciks menee jo.. Eli takaisin aiheeseen.

Tältä se runkolinjasto-väritys VOISI näyttää Veolian tarrat päällä..
Väritys on siis tehty bussisimulaattoriin, mutta pointtini on se että miltä se VOISI näyttää ja varmaan näyttääkin?
Tässä on vielä helppo spekuloida kun ei ole vielä ainuttakaan autoa liikenteessä, ei voi tietää millaisia visuaalisointeja tulee esim. Jokerille..
 
Takaisin
Ylös