Yhteys Kumpulan kampukselle

Vs: Re: Yhteys Kumpulan kampukselle

YTV suunnittelee kokeilua tiedelinjan 506 reitin ohjaamisesta Kumpulan kampusalueen kautta syysliikenteen alusta alkaen. Reitti saatetaan joutua palauttamaan nykyiselleen talven ajaksi. Jos uudesta reitistä saadaan hyviä kokemuksia, harkitaan talvilämmityksen rakentamista Pietari Kalmin kadun ja Väinö Auerin kadun jyrkille osuuksille. Päätös kokeilun aloittamisesta tehdään elokuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Vallilanlaakson joukkoliikennekadun asemakaava on nyt tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan. Nykyistä satamaradan linjausta kulkevalle kadulle on suunniteltu mm. lyhyt tunneli Mäkelänkadun päähän vastustuksen pienentämiseksi.
 
Tässä myös linkki koko esityslistaan, jota kautta pääsee käsiksi liitekarttoihin:

http://www.hel.fi/wps/portal/Kaupun...uomi.xsl&CACHEPARAM=Ksv 2008-12-11 Kslk 36 El
Kaupunginsuunnittelulautakunta päätti jatkaa pelkän ratikan pohjalta:
Päätöstiedote sanoi:
Vallilanlaakson joukkoliikennekatua koskeva asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 11822) palautettiin yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi siten, että tiedelinjan liikennöintiä nopeutetaan kaikin keinoin olemassa olevia teitä pitkin esimerkiksi
pysäkkejä karsimalla, teitä lämmittämällä ja uusia reittejä etsimällä. Satamaradan paikalle tehdään varaus raitiovaunuliikennettä varten. Lisäksi parannetaan kevyen liikenteen yhteyksiä mäelle.
Minusta ihan hyvä päätös, vierastin jotenkin ajatusta bussiväylästä laakson läpi, ratikka on toki eri juttu.
 
Kaupunginsuunnittelulautakunta päätti jatkaa pelkän ratikan pohjalta:

Minusta ihan hyvä päätös, vierastin jotenkin ajatusta bussiväylästä laakson läpi, ratikka on toki eri juttu.

Tässä onkin erinomainen tilaisuus esitellä kunnollinen nurmirata Helsingissä, siis tälläinen: http://nakkiputka.pp.fi/saksa/karlsruhe/karlsruhe109.html

Toivotaan vaan, ettei tuotakin taas vesitetä sillä perinteisellä "Pelastuslaitoksen on päästävä ajamaan aina ja kaikkialla raitiovaunukiskoilla"... :mad:
 
Kaupunginsuunnittelulautakunta päätti jatkaa pelkän ratikan pohjalta:

Minusta ihan hyvä päätös, vierastin jotenkin ajatusta bussiväylästä laakson läpi, ratikka on toki eri juttu.

Tässä onkin erinomainen tilaisuus esitellä kunnollinen nurmirata Helsingissä, siis tälläinen: http://nakkiputka.pp.fi/saksa/karlsruhe/karlsruhe109.html

Toivotaan vaan, ettei tuotakin taas vesitetä sillä perinteisellä "Pelastuslaitoksen on päästävä ajamaan aina ja kaikkialla raitiovaunukiskoilla"... :mad:

Eihän koko jutussa olisi mitään järkeä, jos alueelle rakennettaisiin tie (jossa on myös ratikkakiskot), mutta sillä ei saisi kulkea kuin pelastuslaitokset ajoneuvot sekä raitiovaunut. En ymmärrä mitä hyötyä ratikkaratkaisussa silloin olisi. Liikennemäärät lienevät suhteellisen samat riippumatta siitä onko se liikenneväline ratikka vai bussi.

Ratikkaratkaisussa on se huono puoli, että koko tiedelinjaa ei varmasti vielä pitkiin aikoihin voida ajaa ratikalla, kun taas bussireitistä puuttuu vain tämä pätkä.
 
Eihän koko jutussa olisi mitään järkeä, jos alueelle rakennettaisiin tie (jossa on myös ratikkakiskot), mutta sillä ei saisi kulkea kuin pelastuslaitokset ajoneuvot sekä raitiovaunut. En ymmärrä mitä hyötyä ratikkaratkaisussa silloin olisi. Liikennemäärät lienevät suhteellisen samat riippumatta siitä onko se liikenneväline ratikka vai bussi.

Ratikkaratkaisussa on se huono puoli, että koko tiedelinjaa ei varmasti vielä pitkiin aikoihin voida ajaa ratikalla, kun taas bussireitistä puuttuu vain tämä pätkä.
Joo, mutta ei tässä ole kysymys pelkästä Tiedelinjasta. Oletetaan Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Kumpula - Arabia ratikkalinja. Tämä keventäisi sekä Tiedelinjan että 58:n kuormitusta. Kiskot tältä väliltä puuttuu vain Vallilanlaaksosta.
 
Joo, mutta ei tässä ole kysymys pelkästä Tiedelinjasta. Oletetaan Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Kumpula - Arabia ratikkalinja. Tämä keventäisi sekä Tiedelinjan että 58:n kuormitusta. Kiskot tältä väliltä puuttuu vain Vallilanlaaksosta.
Luonnollisesti yhteyksiä Meilahti - Kumpula tuo ratikka palvelisi hyvin, ja tärkein kehittämistä vaativa yhteys onkin Kumpula - Pasilan asema. Nykyisin bussi ja kävely ovat kutakuinkin yhtä nopeat tuolla välillä (bussin vuoroväli huomioiden). Ja kun länsimetro valmistuu, yhteydet Otaniemi - Kumpula -välilläkin ovat jo ihan siedettävät (metrolla Otaniemi - Sörnäinen ja siellä vaihto bussiin/ratikkaan).
 
Toivotaan vaan, ettei tuotakin taas vesitetä sillä perinteisellä "Pelastuslaitoksen on päästävä ajamaan aina ja kaikkialla raitiovaunukiskoilla"... :mad:

Ja siellä, missä pelastuslaitos tai bussi pystyy ajamaan, sinne ennen pitkää ilmestyy myös pikkuautoja huristelemaan, oli kieltomerkkejä tai ei...
 
Luonnollisesti yhteyksiä Meilahti - Kumpula tuo ratikka palvelisi hyvin, ja tärkein kehittämistä vaativa yhteys onkin Kumpula - Pasilan asema. Nykyisin bussi ja kävely ovat kutakuinkin yhtä nopeat tuolla välillä (bussin vuoroväli huomioiden). Ja kun länsimetro valmistuu, yhteydet Otaniemi - Kumpula -välilläkin ovat jo ihan siedettävät (metrolla Otaniemi - Sörnäinen ja siellä vaihto bussiin/ratikkaan).

Yhteys Pasila-Kumpula(-Arabia) on toteutettavissa raitiovaunulla jo nykyisessä rataverkossa Sturenkadun kautta. Kokonaismatka-aika tällaisella ratikkalinjalla on huomattavasti lyhyempi kuin bussilla johtuen pääosin siitä, että 506 kulkee harvoin ja epäsäännöllisesti, eikä sen aikatauluja ole integroitu juniin.

Perustamalla tuo poikittainen raitiolinja tässä vaiheessa vain Pasila-Arabia -välille katetaan nopealla aikataululla riittävän tehokkaasti tuo suurin yhteystarve. Linjan oikaisu Vallilanlaakson satamaradan kautta (ks. Mikko Alameri, HS:n mielipidesivu tänään) tietysti lyhentää kierrosaikaa ja alentaa liikennöintikustannuksia sekä parantaa palvelua, joten se on ilman muuta linjan ensimmäinen kehitysvaihe. Voipi olla, ettei satamarataa kulkeva ratikka vaadi edes kaavamuutosta, ratahan on nyt asemakaavassa rautatiealuetta eikä kaava ota kantaa siihen, millä raideleveydellä tuolla rautatiealueella on lupa kulkea. :)

Pidemmällä tähtäimellä linjan jatkaminen ainakin Meilahteen asti ei ole ollenkaan mahdotonta, sitä HKL ja KSV:kin ovat suunnitelleet.
 
Yhteys Pasila-Kumpula(-Arabia) on toteutettavissa raitiovaunulla jo nykyisessä rataverkossa Sturenkadun kautta. Kokonaismatka-aika tällaisella ratikkalinjalla on huomattavasti lyhyempi kuin bussilla johtuen pääosin siitä, että 506 kulkee harvoin ja epäsäännöllisesti, eikä sen aikatauluja ole integroitu juniin.

Kuinka kauan ylimääräistä menisi linjalla 57, jos se kulkisikin Pasilan aseman kautta. Tuli mieleen sellainen ajatus, että tuollaisen Munkkiniemi-Pasila-Arabia- raitiovaunulinjan toteuttamisen jälkeen tiedelinjan 506 voisi yhdistää linjan 57 kanssa. Tuollainen poikittaisratikkalinja houkuttelisi sen verran paremmin matkustajia kuin vastaavaa reittiä kulkevat bussilinjat, jolloin nykymuotoinen tiedelinja ei enää välttämättä olisi järkevä. Ainakin Espoosta Viikkiin mennessä tuollainen nopeuttaisi matkaa huomattavasti. Jos linja 194 tullaan säilyttämään, niin joka tapauksessa Tapiolasta Meilahteen tulee pääsemään vaihdotta. Tiedelinjalta voisi vaihtaa ratikkaan Meilahdessa ja Pasilan asemalla, jonka kautta se voisi koukkaista. Viikin ja Arabian välillä tulee kuitenkin kulkemaan kuitenkin jokin linja. Tällä hetkellä linja 57 on mielestäni länsipäästään jotenkin tynkä.
 
Voipi olla, ettei satamarataa kulkeva ratikka vaadi edes kaavamuutosta, ratahan on nyt asemakaavassa rautatiealuetta eikä kaava ota kantaa siihen, millä raideleveydellä tuolla rautatiealueella on lupa kulkea.
Tosiaan! Mahdollisen valituksen jälkeen voisi hallinto-oikeuden tuomareille osoittaa rautatiekiskoilla ja -pölkyillä rakennettua rataa sekä Arabiasta tuttuja rautatiemäisiä sähköistyslaitteita, että katsokaa ja uskokaa nyt, tässä on aivan selvä rautatie, kalustomme soveltuu sekä 1000 mm rautateille että 1000 mm raitioteille. Tietyssä mielessä voisi puhua siis Suomen ensimmäisestä duoraitiotiestä, ellei samanlaista olisi muinoin rakennettu Munkkiniemeen ja Haagaan.

Tarvittaessa voisi vielä asentaa rekvisiitaksi RHK-standardin opastimia. ;)
 
Tosiaan! Mahdollisen valituksen jälkeen voisi hallinto-oikeuden tuomareille osoittaa rautatiekiskoilla ja -pölkyillä rakennettua rataa sekä Arabiasta tuttuja rautatiemäisiä sähköistyslaitteita, että katsokaa ja uskokaa nyt, tässä on aivan selvä rautatie, kalustomme soveltuu sekä 1000 mm rautateille että 1000 mm raitioteille.

Tosin tulisiko sitten ongelmaksi se, että henkilöliikenne rautateillä on VR:n monopoli, joten HKL ei saisi siellä liikennöidä! Ja VR kaiketi ilmoittaisi että raitiotieliikenne ei voi olla millään muotoa kannattavaa ;)

Vakavammin puhuen, juolahti mieleen, että milläkäs kaavoitumerkillä menee raitiotiet katualueen ulkopuolella, kuten vaikka varikolla. Entäs metro sitten? Onko se rautatiealuetta vai onko näille oma kaavoitusmerkintä?
 
Yhden leveän raiteen ulottumaan ei vaan taida mahtua metristä kaksoisraidetta :/

Kyllä se kaavan rautatiealue on leveämpi kuin mitä yksi junavaunu vaatii. Varmaan sen voisi tarkistaakin, mutta en usko, että asemakaavan rautatiealue on alle 6 m leveä. 6 m riittää ratikkaradalle hyvin.
 
Takaisin
Ylös