Katajanokan terminaali on määrä peruskorjata ja laajentaa Tukholman linjojen satamaksi, kun Olympialaituri otetaan muuhun käyttöön. Uuden museorakennuksen lisäksi siellä kehitettäneen jotain roolia Satamatalon ja Olympiaterminaalin suojellulle kokonaisuudelle.
Gunnar Taucherin suunnittelema, niinikään suojeltu Skattan terminaalirakennus säilytetään, ja sen rinnalle rakennetaan laajennusosa, jonne tulee tiloja ja palveluja niin matkustajille kuin kaupunkilaisillekin. Uudistuksen suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Helin & Co. Mukana suunnittelussa on myös suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys Sweco. Työ käynnistyy syksyllä 2025, ja tavoitteena on ottaa uusi terminaali käyttöön vuonna 2032.
Ennen tämän projektin valmistumista ehtii ainakin Viking muuttaa Helsingin ja Tukholman välisen linjansa sellaiseksi kiertolinjaksi, jossa käyntejä Tallinnassa on muulloinkin kuin keskikesällä. Myös Tallink tulee aivan varmasti miettimään ratkaisuja, miten välttää joutumisen Skattalle, vaikka Olympiasta varmuudella tuleekin lähtö.
Logistiikkaongelmat Helsingin kaikkiin terminaaleihin ovat isohkot, eikä ajatus Tukholman liikenteen sumputtamisesta Skattan kärkeen varmuudella tähän ainakaan helpotusta tuo. Varmaan Länsiterminaalin kohdalla ymmärretään jo, miten valtaisa virhe satamaradan purkaminen oli -vaikka Baana on kiva, on laivamatkustajien tunkeminen raitiovaunuihin karmea virhe, joka yhden radan säilyttämisellä tai hieman uudelleen ohjaamisella olisi voitu välttää.
Ihan vailla merkitystä ei liene sekään, että molempien varustamojen Helsingin ja Tukholman välillä nykyään suhaavat alukset ovat jo elinkaarensa loppupuolella, eikä kummallakaan ainakaan nykyisessä tilanteessa tunnu olevan ihmeempää kiinnostusta hankkia siihen uutta tonnistoa. Niin, että tässä voi vielä käydä niinkin, että terminaaliremontin valmistuessa ei enää olekaan linjaa, joka sieltä operoisi...