Yleinen laivakeskustelu

XPRS:kin Suomen lipun alle...

Njäh mahdollisessa tiiviimmässä yhteistyössä tai fuusiossa Eckerön kanssa Helsinki-Tallinna reitillä markkinallisesti parempi kun molemmat Suomen lipun alla..
 
Katajanokan terminaali on määrä peruskorjata ja laajentaa Tukholman linjojen satamaksi, kun Olympialaituri otetaan muuhun käyttöön. Uuden museorakennuksen lisäksi siellä kehitettäneen jotain roolia Satamatalon ja Olympiaterminaalin suojellulle kokonaisuudelle.
Gunnar Taucherin suunnittelema, niinikään suojeltu Skattan terminaalirakennus säilytetään, ja sen rinnalle rakennetaan laajennusosa, jonne tulee tiloja ja palveluja niin matkustajille kuin kaupunkilaisillekin. Uudistuksen suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Helin & Co. Mukana suunnittelussa on myös suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys Sweco. Työ käynnistyy syksyllä 2025, ja tavoitteena on ottaa uusi terminaali käyttöön vuonna 2032.

Ennen tämän projektin valmistumista ehtii ainakin Viking muuttaa Helsingin ja Tukholman välisen linjansa sellaiseksi kiertolinjaksi, jossa käyntejä Tallinnassa on muulloinkin kuin keskikesällä. Myös Tallink tulee aivan varmasti miettimään ratkaisuja, miten välttää joutumisen Skattalle, vaikka Olympiasta varmuudella tuleekin lähtö.
Logistiikkaongelmat Helsingin kaikkiin terminaaleihin ovat isohkot, eikä ajatus Tukholman liikenteen sumputtamisesta Skattan kärkeen varmuudella tähän ainakaan helpotusta tuo. Varmaan Länsiterminaalin kohdalla ymmärretään jo, miten valtaisa virhe satamaradan purkaminen oli -vaikka Baana on kiva, on laivamatkustajien tunkeminen raitiovaunuihin karmea virhe, joka yhden radan säilyttämisellä tai hieman uudelleen ohjaamisella olisi voitu välttää.
Ihan vailla merkitystä ei liene sekään, että molempien varustamojen Helsingin ja Tukholman välillä nykyään suhaavat alukset ovat jo elinkaarensa loppupuolella, eikä kummallakaan ainakaan nykyisessä tilanteessa tunnu olevan ihmeempää kiinnostusta hankkia siihen uutta tonnistoa. Niin, että tässä voi vielä käydä niinkin, että terminaaliremontin valmistuessa ei enää olekaan linjaa, joka sieltä operoisi...
 
Saahan sinne satamaradan kuiluun ratikatkin, kuten joskus suunniteltiin. Fillarit sitten ajoi ratikoiden ohi, niin ratikat ajelee nyt Ruoholahdenkadun kautta. Se on sääli, olisihan Jätkäsaari–Elielinaukio aikamoisen nopea ratikkalinja.

Mitä tulee noihin Eteläsataman suunnitelmiin, olen samaa mieltä. Sellaista tilannetta, jossa Skattalta lähtee päivittäin yksi Siljan ja yksi Vikingin paatti Tukholmaan, tuskin tulemme näkemään. Vikingin laivat on ikivanhoja ja epäinspiroivia, eikä se halua operoida kahdesta eri satamasta, joten eiköhän se lopeta koko linjan ja siirrä pakon edessä ainoan Tallinnan-paattinsa Jätkäsaareen. Samalla menetetään sitten se kesän lisävuoro Tallinnaan.

Silja on vähän kysymysmerkki sikäli, että senkin paatit on ikivanhoja ja hytit on remontoitu sellaisiksi halvoiksi hostellihuoneiksi, mutta kävelykatukonsepti vetänee yhä edelleen porukkaa. Eli ehkä ne sitten suostuu siirtymään sinne Skattalle, ja jos ei siellä muuta liikennettä enää ole, niin kaipa se toimii.

Mitähän Helsinki kuvittelee saavansa Olympiaterminaalin suojeltuihin rakennuksiin?
 
Mitähän Helsinki kuvittelee saavansa Olympiaterminaalin suojeltuihin rakennuksiin?
Ainakin on esitetty HAMin siirtämistä sinne. Kilpailevana ehdotuksena taitaa olla tämä superrikkaiden maanalainen galleria töölönlahdelle, katsotaan kumpi toteutuu.
 
Viking Line aikoo tehdä keväällä 2026 päätöksen kahden sähkökäyttöisen suuren aluksen tilaamisesta Tallinnan liikenteeseen. Yksi edellytys on latausinfra, jonka rakentaminen Länsisatamaan on jo aloitettu. (Lähde Tekniikka & Talous-lehti)
Eli voi hyvinkin olla, että lähivuosien jälkeen Skattalle jää enintään kahden Helsinki-Tukholma-aluksen liikennöinti.
 
Kaikki merkit viittaa siihen, että Viking Line lopettaa jossain vaiheessa Helsingin ja Tukholman välisen linjan. Edellisten lisäksi Viking Linella on tuote, jossa laiva lähtee Tukholmasta Maarianhaminaan noin kello 18, on Maarianhaminassa tunnin tai pari ja palaa seuraavana päivänä noin kello 14, ja tuo vaikuttaa olevan selvästi suositumpi kuin Helsingin-risteily. Matkustajakunta tosin eroaa jonkin verran. Helsingin-risteilyllä on "akateemisemman" oloinen matkustajakunta tuohon ei mihinkään vievään risteilyyn verrattuna ja myös enemmän vanhoja ihmisiä ja lapsiperheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös