Kuinka moni – – ajaa säännöllisesti henkilöautolla (omalla tai jokun muun omistamalla)? ...
Samasta syystä, mistä verottaja hyväksyy työmatkakuluni vähennettäviksi, käytän omaa autoa työmatkoillani. Siis ”matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).” Lisäksi tarvitsen autoa työhöni [tuota verottaja taas ei hyväksyisi syyksi, että työmatkat ajaa autolla – hiukan ristiriitaista, eikö?] Vapaa-ajan matkoihin käytän ”aina” joukkoliikennettä. Työmatkojeni perusteella jouduin kuitenkin äänestämään vriston kyselyyn ”Ajan.”
Esitän kysymyksen olisiko pääkaupunkiseudulla tarpeellista aloittaa ympärivuorokautinen joukkoliikenne, koska tiedän useita ammatteja omani lisäksi missä ei ole ”nine-to-five”-työpäivä vaan työaika voi alkaa aamuyöstä tai loppua silloin. Muutama päivä sitten uutisoitiin lisäksi, että aamuruuhkan alku on siirtynyt aikaisemmaksi: ruuhkaa on jo paikoin klo 6 ja tuohon aikaanhan joukkoliikenne on vielä melko harvaa. [Itse en aamu-6:n ruuhkaa tunnusta, koska liikun autolla juuri tuohon aikaan. Sen sijaan klo 6.30…6.45 sitä on jo melko paljon.]
Olisiko runkoliikenteen (lähijunat, metro ja esim. aamuyönlinjat) liikennöinti älykästä läpi yön? Oma visioni on, että mainitsemillani linjoilla voisi ajaa yöaikaan ainakin tunnin (=tasan tunnin) välein ja ehkä paikoittain useammin. Varsinkin VR:llä, jossa junat ajelevat vähintään siirtoajoja 24h/d, kustannukset ympärivuorokautisen liikenteen aloittamiseen eivät lienisi suuria. Useat bussifirmat taas kuljettavat työntekijöitään pitkin yötä työpaikalta kotiin ja päinvastoin (näin olen käsittänyt.) Em. tapauksissa liikennöitsijät ajavat tietenkin omalla kustannuksellaan. Sanokaa, viisaat, kuinka suuri menoerä yhteiskunnalle (=pääkaupunkiseutulaisille) kertyisi, jos YTV/HKL tekisi kunnollisen yölinjaston ja millä lailla linjasto tulisi järjestää?