Matkustin viime kesänä (keskiviikkona 27.6.) yllä mainitulla Salmelan vuorolla Oulusta Linnanmaan pysäkiltä Rovaniemelle. Ainakaan silloin Linnanmaan jälkeen ei tullut ketään kyytiin ja Kemin jälkeen olin ainoa matkustaja. Kuljettajan puheista päätellen vuorolla kuljetetaan enemmän rahtia kuin matkustajia. Arvaan, että perjantai-iltoina matkustajia on eniten, mutta itselläni ei ole määristä havaintoja. Helsingistä IC55:llä lähteville jatkokyytiä tarvitseville suosittelisin 15.30 lähtevää Pendolinoa, jos se vain pystyy noudattamaan aikataulua. Tästäkään itselläni ei ole havaintoa.
Kesällä muuten jatkoin Rovaniemeltä parin tunnin odottelun jälkeen Gold Linen 5.30 vuorolla Ivaloon ja sieltä auton vaihdon jälkeen Inariin. Tämä 5.30 vuoro palaa iltapäivällä Ivalosta Rovaniemelle ilman matkustajia, postia kuljettaen. Puolet bussista oli tavaratilaa. Olinkin ihmetellyt, miten GL ajaa Ivaloon päin yhden vuoron enemmän kuin Rovaniemelle päin. Inarissa kannattaa katsoa "Siida Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus" sekä tehdä laivaristeily (Suomen pohjoisin aikataulunmukainen laivaliikenne) Ukonkivelle, jonka kerrotaan olevan muinainen seita. Koko bussimatkan Rovaniemeltä Inariin saattoi maksaa kerralla huolimatta vaihdosta Ivalossa.
Jos jaksaa valvoa yhden valoisan kesäyön, suosittelen tällaista matkaa. Lyhyt hämärä Kemin-Tornion tienoolla, varhainen aamunkoitto ennen Rovaniemeä ja heräävän kaupungin äänet Alvar Aallon suunnitteleman, tuohon aikaan aution linja-autoaseman katoksen alla ... Ennen Saariselkää kannattaa katsoa, missä näkee viimeisen kuusen ja jos matkustaa Utsjoelle asti, missä onkaan viimeinen mänty ja palattuaan voi kertoa käyneensä kävellen Norjassa (siltaa pitkin Tenon yli).
Myös Norjan puolella kulkee bussi, Veolia Transport Nord, mutta ei joka päivä. Turistin ja Eskelisen aikataulu eivät kerro, milloin bussi on Utsjoen kohdalla vastarannalla, mutta pienen etsiskelyn jälkeen netistä löytyy
http://www.ffr.no
aikataulusta 575 paikka nimeltä Rovagiedde. Se on ilmeisesti etsitty paikka tai ainakin bussi havaintoni mukaan oli (sunnuntaina 1.7. alajuoksun suuntaan) hieman ilmoitetun ajan jälkeen E6:lla Saamen Sillan tienhaarassa. Seutu on muuten Norjan puolella jokseenkin asumaton eikä siellä ole mitään muuta näkemisen arvoista kuin näkymä Utsjoen puolelle ja harvoin kulkeva linjavuoro. Oma suomennosehdotukseni paikannimelle (joissakin kartoissa Roavvegjedde) olisi Rovaketo, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina.