Lisää juttu Hesarissa aiheesta tänään:
Keskelle Mannerheimintietä kaavaillaan joukkoliikennekaistaa
Kuten aiemminkin olen sanonut, niin ihan mielenkiintoinen ja varmasti harkinnan arvoinen uudistus joukkoliikenteen nopeuttamiseksi. Mieleeni on kuitenkin tuotantopuolen joukkoliikenneammatilaisena tullut parikin asiaa, joista haluaisi kuulla myös suunnittelijoiden näkemyksen.
Mannerheimintiellä kulkee YTV- ja HKL-sopimusliikenteen lisäksi myös runsaasti kaukoliikenteen bussivuoroja. Koskisivatko uudet bussikaista myös niitä? Entä taksiliikenne, joka on tähän saakka voinut käyttää bussikaistoja joukkoliikenteen tavoin? Koskisivatko bussikaistat siis vain sopimusliikettettä? Ja millä tavoi varmistetaan, etteivät asiaankuulumattomat ajele siella. Toimiva Helmi-jarjestelmä pakollisena ko. kaistalla ajettaessa (ratikoissa tai busseissa)ja jotkin olennaiset asiat kuten vaikkapa liikennevalot eivät toimisi ilman sitä?
Bussikaistat siis erotettaisiin muusta liikenteestä erityyppisellä kaistamaalauksella sekä pysäkkien kohdalla erillisillä pysäkkikorokkeilla raitiovaunupysäkkien tapaan. Toivottavasti on suunniteltu järjestettavän pysäkilla olevan bussin ohitusmahdollisuus. Rikki mennyt bussi tai jokin muu ongelmatilanne (esim. kaukoliikennebussi lastaa laukkuja ruumaan) ja tilanne Mannerheimintiellä on sama. Bussipysäkin sijoittamista raitiovaunupysakin tapaan korokkeelle tien keskelle en pidä kovinkaan onglemallisena sinällään, sillä ovathan em. raitiotiepysäkitkin sijoitettu niin ja hyvin tuntuu toimivan. Toki tälläinen järjestely kysyy tieltä leveyttä, jotta kaikki liikennemuodot mahtuvat siellä kitkatta kulkemaan.
Muistakaa, etta Manskulla on myös vasemmalle kääntyviä ainakin muutamissa risteyksissä. Miten tämä aiotaan järjestää niin, etteivät vasemmalle kääntyvien jonojen hännät tuki tälläistä vasemmalla kaistalla olevaa bussikaistaa. Poistetaanko vasemmalle kääntymiset kokonaan Manskulla (ainakin päiväsaikaanko?)
Ratikka- ja bussikaistojen yhdistäminen on sinäänsä ihan hienolta kuullostava ajatus ja sopiikin sellaisille väylille, joilla ratikka- ja bussilinjoja kulkee suht vähän; silloin ne eivät vaikeuta toistensa kulkua. Mannerheimintiellä kulkee kuitenkin useita tiheästi liikennöityjä ratikkalinjoja ja se on Suomen vilkkain bussiväylä muun liikenteen seassa. Nämä kaksi asiaa samalle kaistalle ilman ongelmia; ei onnistu, sanon minä. Lisäksi ns. Helmi-järjestelmä, joka ohjaa mm. liikennevaloetuuksia on käytössä vain HKL:n raitioliikenteessä sekä joillain HKL- seka YTV-bussilinjoilla, joten se pitäisi olla vaatimus noilla kaistoilla liikuttaessa (takseissa ja kaukoliikennebusseissa sitä ei ole). Minusta on parempi pitää ratikat ja bussit erillään ainakin Manskulla, niin kumpikin on suvujaa joukkoliikennettä.