YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Olen omissa arveluissani samoilla linjoilla kuin kuukanko. Ensimmäisten kierrosten "hullujen vuosien" jälkeen valtaosa liikennöitsijöistä ei ole kovin kiinnostuneita hankkimaan liikennettä kaukaa olemassaolevista varikoistaan. Oikeastaan Westendin Linja olisi ehkä ainoa, jonka tällaista laajentumista voisin kuvitella harrastavan. Tällä kierroksella senkään ei kuitenkaan tarvitse lähteä uusille alueille, koska kilpailussa on useita sen varikon läheltä kulkevia linjoja.

Concordia pitänee suunnilleen asemansa Espoon sisäisessä liikenteessä. Vihdintien suunta jakautunee Connexin ja Concordian kesken. HelB:n varikoilta siirtoajomatka Kalajärven suunnalle on sen verran pitkä, että en usko sen olevan vahvimmillaan, 36x-linjoilla kisa voi sen sijaan olla kovempaa. Uusi v36 on selkeästi Connexin vahvalla alueella.

Lahdenväylän suunta on 2000-luvun puolella ollut HelB:n vahvaa aluetta ja HelB:llä olisi sopivasti tarjota teliautoja Hakunilan linjoille. Hakunilassa majaileva Concordia voisi kuitenkin laittaa kapuloita rattaisiin. Keravan pikkubussiliikenne voisi kiinnostaa Etelä-Suomen Linjaliikennettä, jos kerran Soparin tilanne on Resiinan kertoma.

S1 (106, 110): Concordia
S2 (112): Westendin Linja
S3 (158, 160): Westendin Linja
S4 (e65, 165) Concordia
S5 (231, 248, 270): Concordia
S6 (360 - 364, 539): Connex
S7 (315): Connex
S8 (324, 532): Concordia
S9 (345): Concordia
S10 (501T): Westendin Linja
S11 (518, 740 - 742): HelB
E1 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): Concordia
E2 (e24, e25, e51): Concordia
E3 (e22, e23, e52, e57, 510): HelB
V1 (v3): Juhan Taksi
V2 (vP17): Taksikuljetus
V3 (v36): Connex
Ke1 (ke5, ke8): Etelä-Suomen Linjaliikenne
 
Mun veikkaus
s1 concordia bus
s2 wl
s3 wl
s4 connex
s5 concordia bus
s6 connex
s7 wl
s8 concordia bus
s9 concordia bus
s10 helb
s11 concordia bus
e1 concordia bus
e2 concordia bus
e3 helb
v1 taksikuljetus
v2 taksikuljetus
v3 connex
k1 taksikuljetus

concordia on kyllä vahvoilla noilla hakunilan suunnan linjoilla, hakunilan varikkohan on ihan vieressä päättäreitä. uskoisin että jopa connex on lähenpänä linjojen voittoja kuin nykyisin liikennöivä helb
 
En oikeen usko korsisaareen, ei taida löytyä midin kokoista autoa, eikä ole pahenmin ollut mukana ytv:n kilpailussa:D .
 
Korsisaari on tietääkseni jättänyt tarjouksen kyseisistä linjoista

Jos Korsisaaren varikko olisi esimerkiksi Klaukkalassa ja YTV:ltä olisi takuutulot joka ajopäivältä, niin joka aamuhan bussi ajettaisiin Nurmijärveltä Keravalle samoihin aikoihin ja illalla Keravalta takaisin Nurmijärvelle. Eikö samalla vaivalla saataisi riskitön kokeilu uudelle yhteydelle Nurmijärvi-Kerava-Nurmijärvi? Kun siirtoajo pitää tehdä joka tapauksessa, niin samalla vaivallahan tuo reitti avattaisiin matkustajillekin kerran päivässä ajettavaksi. Ja ei haittaisi vaikka olisi matkustajia vain satunnaisesti, kun taloudellista riskiä ei olisi. Ja jos se alkaisi kannattaa toden teolla, niin vuorojahan voitaisiin lisätäkin. Tämä tuli mieleen siltä kannalta, mikä vaikuttaisi järkevältä :) Mutta tehdäänkö näin ikinä?
 
Jos Korsisaaren varikko olisi esimerkiksi Klaukkalassa ja YTV:ltä olisi takuutulot joka ajopäivältä, niin joka aamuhan bussi ajettaisiin Nurmijärveltä Keravalle samoihin aikoihin ja illalla Keravalta takaisin Nurmijärvelle.

Keravan linjalla 5 ensimmäinen lähtö on klo 5:00 Sorsakorvesta ja viimeinen klo 21:30 Sorsakorvesta. Nurmijärveltä Keravalle pitäisi siis lähteä klo 4 aamulla ja paluu olisi illalla klo 22 jälkeen. Veikkaan että noihin aikoihin matkustajia ei juurikaan olisi.

Miksei Korsisaari sitten voisi sijoittaa Keravan linjojen autoja Keravalle? Varsinkin maakunnissa lienee hyvinkin yleistä että bussiyhtiöillä on autoja sijoitettuina muuallekin kuin päävarikolle.
 
Korsisaari on tietääkseni jättänyt tarjouksen kyseisistä linjoista
Nyt joudun perumaan omia puheitani :oops:
sain juuri kuulla että kukaan ei ollut jättänyt tarjousta Keravan linjoista 5 ja 8 :shock: YTV joutuu järjestämään uuden tarjoukilpailun
 
YTV:n hallituksen perjantain esityslistassa vahvistetaan tuo tieto, että Keravan sisäisistä ei ole jätetty yhtään tarjousta.

Ensi vuonna seudulle on tulossa todella paljon uusia busseja, sillä tämän tarjouskilpailun liikenteeseen on tarjottu ensi syksyksi 67 uutta bussia, joista 19 telejä.

Edit 15.12.: YTV olikin laskenut syksyksi tarjottujen uusien bussien määrän väärin, korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Tulokset:
YTV sanoi:
Uusia, vähäpäästöisiä busseja YTV:n seutulinjoille syksyllä 2007

YTV:n bussiliikenteeseen tulee lähes 70 uutta vähäpäästöistä autoa syksyllä 2007, kun YTV:n viimeisimmän tarjouskilpailun voittaneet liikennöitsijät aloittavat syysliikenteessä.

YTV:n hallitus ratkaisi seutuliikennettä sekä Espoon, Keravan ja Vantaan sisäistä bussiliikennettä koskevan tarjouskilpailun (2006/2) kokouksessaan 15.12.

Kilpailutettavana oli kaikkiaan 45 linjaa, joista seutulinjoja oli 26, Espoon sisäisiä linjoja 14, Keravan sisäisiä linjoja 2 ja Vantaan linjoja 3.

Kilpailutus koskee kaikkiaan 179 bussia, mikä on noin neljännes YTV:n tilaamasta bussiliikenteestä. Liikennöintikustannukset nousevat kilpailutetun liikenteen myötä noin 3,6 prosentilla, mikä merkitsee noin 1,07 miljoonan euron vuotuisiin kustannuksiin. Hinnannoususta huolimatta liikennöinnin hintataso on edelleen 21 prosenttia alhaisempi kuin ennen kilpailuttamisen aloittamista vuonna 1995.

Keravan linjat jäivät tarjousta vaille. Linjoista onkin meneillään uusi tarjouskilpailu.

Muista kilpailutuksen kohteena olleista linjoista tarjouksen jätti 10 liikennöitsijää.

Tarjouskilpailun 2006/2 kohteet sekä linjojen uudet ja nykyiset liikennöitsijät.
Koodi:
Kohde    Milj. km/v Linjat              Uusi liikennöitsijä Vanha liikennöitsijä
S1       1,39       106, 110            Concordia B.        Concordia B.
S2       0,45       158                 Westendin Linja     Concordia B.
                    160                                     Pohjolan L.
S4       0,80       (Espoo) 65 uusi     Connex
                    linja
                    165                                     Concordia B.
S5       1,70       231, 270            Concordia B.        Concordia B.
                    248                                     HELB
S6       1,34       360-364, 539        HELB                Connex V.
S7+S8    1,19       315, 321            Concordia B.        Westendin L.
                    324                                     HELB
                    532 uusi linja
S9       0,50       345                 HELB                HELB
S10      0,19       501T                Westendin L.        HELB
E1+E2    2,56       (Espoo) 20, 26,     Concordia B.        HELB
                    21, 24, 25, 27, 28,                     Concordia B.
                    51, 82
E3       1,39       (Espoo) 22, 23      HELB                Concordia B.
                    52, 57, 510                             HELB
V1       0,09       (Vantaa) 3          Laajasalon          Juhan Taksi
                                        liilenne
V2       0,02       (Vantaa) P17        HELB                HELB
V3       0,13       (Vantaa) 36 uusi    Connex
                    linja
Yhteensä 14,4

Linjat 106-742 ovat seutulinjoja.

Edit 5.1.2007: YTV poisti tiedotteen webistä, joten kopioin sen tähän
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrän tuota miten se on laitettu.

S5 231,270 Concordia (Uusi) Concordia (Vanha)
248 HelB (Vanha


Tarkoittaako tuo tyhjä Uuden liikennöitsijän kohdalla että Concordia ajaa 248:sia seuraavan sopimuskauden ajan? Vai saiko HelB pitää tuon, vai tuliko siihen jatkosopimus ennen kilpailutusta?
 
Takaisin
Ylös