YTV:n 2006-II kilpailukierros
Kierroksella oli jaossa 18 kohdetta, joista Kerava ei kiinnostanut ainuttakaan liikennöitsijää. Lisäksi oli mahdollisuus tehdä yhdistelmätarjous seudun kohteista S3/S4 (S3 linjat 158 ja 160, S4 linjat 65 ja 165) sekä S7/S8 (S7 linjat 315 ja 321, S8 linjat 324 ja 532). Espoon sisäisistä yhdistelmätarjouksen sai tehdä kohteista E1 ja E2 (E1:n linjat 20, 21, 26, 27, 29 ja 82 sekä E2:n 24, 25 ja 51).
Kaikissa tarjotuissa kohteissa hintataso nousi paitsi neljässä, joissa se laski nykyisestä. Näitä linjoja ovat 501T, jota Westendin Linja pystyy operoimaan 22.021,00 euroa halvemmin vuosikustannuksin eron %:ssa nykyiseen hintatasoon ollessa -3,84%. Espoon sisäisessä yhdistelmätarjous kohteissa E1 ja E2 kulkee ensi syksystä alkaen Concordian väreissä 54.338,00 euroa halvemmalla per/vuosi, prosenteissa eroa nykyiseen hintatasoon -1,05%. HELB ajaa Vantaan palvelulinjaa 17 129,00 euroa (-0,16%) halvemmalla per/vuosi ja Vantaan kolmosta alkaa liikennöidä Laajasalon liikenne KY 9.650,00 (-6,65%) euroa halvemmalla per/vuosi.
Liikennöitsijöitä 10, joista HELB teki 17 + 3 tarjousta, tarjoten jokaiseen kohteeseen jotakin. Toiseksi eniten tarjosi Concordia osallistuen 15 + 3. kohteeseen, kolmanneksi eniten Connex 15 + 2. kohdetta. Pohjolan kaupunkiliikenne 4 + 1 ja Westendin Linja 5. kohdetta, Koillisen Liikennepalvelut Oy (Taksikuljetus Oy) 3. kohteeseen Vantaalla, Etelä-Suomen Linjaliikenne 2. kohteeseen Vantaalla sekä Nurmijärven Linja (345), Laajasalon liikenne KY (Vantaa 3) ja Juhan Taksi (Vantaa 3) tarjosivat yhteen kohteeseen.
Kilpailua voidaan käydä monella tapaa, ja samoin tuloksia voidaan arvioida painottaen eriasioita. Yhdessä kohteessa
piste-ero oli mitättömän pieni voittajan ja toiseksi tulleen välillä, vain 5 tuhannesosaa, vaikka hintaeroa tulikin vuositasolla 6.228 euroa ja 80 senttiä. Kohde on S9 linja 345, hintapisteissä (87) eroa tuli HELB 87 ja Concordia 86,418. Toisaalta kävi toisinpäinkin, sillä yhdistelmätarjouksessa S7+S8 Concordia peittosi HELBin 3. sadasosalla, Tässä kohteessa on mielenkiintoinen seikka, että voittaja Concordian hinta oli kalliimpi kuin häviäjä HELBin, pisteitten hinnan suhteen ollessa HELB 87 ja Concordia 86,15.
Kahdessa muussa kohteessa lisäksi piste-erot jäivät alle %:n voittajan ja toiseksi tulleen välillä S1 0,64 % ja E3 0,52 %. Concordia kilpaili lisäksi itseään vastaan kohteessa E1+E2 0,37 % edestä voittaen ja toiseksi tullen.
Näistä tuloksista saisi vaikka mitä irti analysoinnin kautta, mutta eiköhän tuossa yllä olevassa ole jo pureksimista