YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Tarkoittaako tuo tyhjä Uuden liikennöitsijän kohdalla että Concordia ajaa 248:sia seuraavan sopimuskauden ajan? Vai saiko HelB pitää tuon, vai tuliko siihen jatkosopimus ennen kilpailutusta?

Kohteeseen S5 kuuluvat linjat 231, 248 sekä 270. Näitä kaikkia liikennöi syksystä 2007 alkaen Concordia Bus Finland Oy. Aikaisemmin linjat eivät olleet yhteisenä sopimuskohteena, vaan linjoja 231 ja 270 liikennöi Concordia, linjaa 248 taas Helsingin bussiliikenne Oy.
 
Westendin linja jatkaa voittokulkuaan sillä vaikka se hävisikin linjat 315/321 niin voittamalla linjat 112, 158, 160 ja 501T se tarvitsee n. 10 autoa lisää ja kyllä nuo E-espoon linjat sopivat paremmin WL:n linjastoon ihan varikon sijaintiakin ajatellen.
 
Liikennöitsijöiden varikkosijoituksia ajatellen joutuu miettimään miten jotkut heistä liiketaloudellisesti kannattavasti hoitavat liikennettään.
Varikot ja linjat joillakin eivät vain kohtaa.

Sinällänsä mielenkiintoista, että tilaaja YTV paketoi noita linjoja hyvinkin mielivaltaisesti, sen ollessa siten ohjaavaa, että se pudottaa joitakin liikennöitsijöitä kohteen todellisten tarjoajien joukosta. Tai sitten hinta on sellainen että: "Silloin vuollaan kultaa." kuten eräs entinen bussiliikennejohtaja sanoi allekirjoittaneella, kun yhteistoimintalain mukaista toimintaa työpaikalla harrastettiin. Johtaja esitteli, kuinka paljon kalliimpia meillä henkilöstö- ja muut kulut olivat, käyttäen vertailuna näitä hintoja, joita tarjouksiin raapustettiin, kun suinsurmin jotakin kohdetta ei haluttu.
 
www.inoa.fi kertoo minkälaista tulosta bussiyhtiöt tekee.
Aika paljon näyttäisi olevan -merkkistä tulosta.
Laajasalon liikenne on perustettu V.2004 En ole koskaan kyseisen yhtiön autoja tosin nähnyt.
 
YTV:n kilpailutus II-2006 ja tulokset

Jos lukijoita kiinnostaa, niin voin tehdä palstalle yhteenvedon tuloksista ja liikenteen tarjoajista - voittajista ja häviäjistä. Siinä menee vähän aikaa, kun sitä puhdetöinä näpertelee. Mutta mitäpä vaari ei tekisi avoimmuuden, ja täsmätiedon lisäämiseksi.

Pitää vain muistaa, että tieto joissakin tapauksissa lisää tuskaa, vaan vanhaa sanontaa mukaillen; linja-autonkuljettaja on linja-autonkuljettaja vaikka voissa paistais.
 
Vs: YTV:n kilpailutus II-2006 ja tulokset

Jos lukijoita kiinnostaa, niin voin tehdä palstalle yhteenvedon tuloksista ja liikenteen tarjoajista - voittajista ja häviäjistä. Siinä menee vähän aikaa, kun sitä puhdetöinä näpertelee. Mutta mitäpä vaari ei tekisi avoimmuuden, ja täsmätiedon lisäämiseksi.

Kyllä kiitos, voittajat ja häviävät kiinnostaisivat :) Jos vain jaksat!
 
YTV:n 2006-II kilpailukierros

Kierroksella oli jaossa 18 kohdetta, joista Kerava ei kiinnostanut ainuttakaan liikennöitsijää. Lisäksi oli mahdollisuus tehdä yhdistelmätarjous seudun kohteista S3/S4 (S3 linjat 158 ja 160, S4 linjat 65 ja 165) sekä S7/S8 (S7 linjat 315 ja 321, S8 linjat 324 ja 532). Espoon sisäisistä yhdistelmätarjouksen sai tehdä kohteista E1 ja E2 (E1:n linjat 20, 21, 26, 27, 29 ja 82 sekä E2:n 24, 25 ja 51).

Kaikissa tarjotuissa kohteissa hintataso nousi paitsi neljässä, joissa se laski nykyisestä. Näitä linjoja ovat 501T, jota Westendin Linja pystyy operoimaan 22.021,00 euroa halvemmin vuosikustannuksin eron %:ssa nykyiseen hintatasoon ollessa -3,84%. Espoon sisäisessä yhdistelmätarjous kohteissa E1 ja E2 kulkee ensi syksystä alkaen Concordian väreissä 54.338,00 euroa halvemmalla per/vuosi, prosenteissa eroa nykyiseen hintatasoon -1,05%. HELB ajaa Vantaan palvelulinjaa 17 129,00 euroa (-0,16%) halvemmalla per/vuosi ja Vantaan kolmosta alkaa liikennöidä Laajasalon liikenne KY 9.650,00 (-6,65%) euroa halvemmalla per/vuosi.

Liikennöitsijöitä 10, joista HELB teki 17 + 3 tarjousta, tarjoten jokaiseen kohteeseen jotakin. Toiseksi eniten tarjosi Concordia osallistuen 15 + 3. kohteeseen, kolmanneksi eniten Connex 15 + 2. kohdetta. Pohjolan kaupunkiliikenne 4 + 1 ja Westendin Linja 5. kohdetta, Koillisen Liikennepalvelut Oy (Taksikuljetus Oy) 3. kohteeseen Vantaalla, Etelä-Suomen Linjaliikenne 2. kohteeseen Vantaalla sekä Nurmijärven Linja (345), Laajasalon liikenne KY (Vantaa 3) ja Juhan Taksi (Vantaa 3) tarjosivat yhteen kohteeseen.

Kilpailua voidaan käydä monella tapaa, ja samoin tuloksia voidaan arvioida painottaen eriasioita. Yhdessä kohteessa
piste-ero oli mitättömän pieni voittajan ja toiseksi tulleen välillä, vain 5 tuhannesosaa, vaikka hintaeroa tulikin vuositasolla 6.228 euroa ja 80 senttiä. Kohde on S9 linja 345, hintapisteissä (87) eroa tuli HELB 87 ja Concordia 86,418. Toisaalta kävi toisinpäinkin, sillä yhdistelmätarjouksessa S7+S8 Concordia peittosi HELBin 3. sadasosalla, Tässä kohteessa on mielenkiintoinen seikka, että voittaja Concordian hinta oli kalliimpi kuin häviäjä HELBin, pisteitten hinnan suhteen ollessa HELB 87 ja Concordia 86,15.

Kahdessa muussa kohteessa lisäksi piste-erot jäivät alle %:n voittajan ja toiseksi tulleen välillä S1 0,64 % ja E3 0,52 %. Concordia kilpaili lisäksi itseään vastaan kohteessa E1+E2 0,37 % edestä voittaen ja toiseksi tullen.
Näistä tuloksista saisi vaikka mitä irti analysoinnin kautta, mutta eiköhän tuossa yllä olevassa ole jo pureksimista
 
Lyhykäisyydessään voisin vain sanoa, että minusta laatukriteerien tulisi jatkossa olla yhä tärkeämpiä kilpailutettaessa linjoja, pelkkä hintalappuhan on aina turhan yksipuolinen ja jopa harhaanjohtava kriteeri. Hinta-laatu-suhteella tulee siis valita liikennöitsijä, ja näköjään laatu on ollut ratkaiseva kriteeri nyt muutamalla linjalla. Hyvä niin.
 
Kyllä on yhtä kiertorataa Espoo pian kun Concordia voitti niinkin paljon linjoja. Leppävaaran asemalle päättyvät liityntälinjat kun lähes kaikki ovat elokuusta alkaen Concordialla. Yllätyksen poikanen oli mielestäni e22 ja e23, kun HelBille menivät, vaikka sillä onkin jo e52 ja s510. Olisin olettanut että ne pysyisivät Concordialla.

Westendin linja teki hyvän voiton kun sai s112, s158, s160 ja s501T , kun sen liikenne sinne päin jo muutenki kohdistuu. On mielestäni kuitenkin huonoa että kolme suurta liikennöitsijää hallitsee niin suvereenisesti pk-seudun liikennettä, siinä on vain hinta, eikä laatu tule näin oikein hyvin siinä mukana, niin kuin pienemmillä liikennöitsijöillä. Westendin linja on mielestäni ainoa joka pystyy hieman vastaamaan kolmen koplan (Connex, Concordia, HelB) hallitsemaan liikennöintiin. Näitä Westendin linjan tapaisia tarvittaisiin enemmänkin. Niissä on laatu mukana myös, vaikkakin WL:llän tapauksessa hankki Concordialta nuhjusia Ikaruksia, toisaalta se ei pystyisi vastaamaan kilpailuun niin hyvin jos hankkisi se hankkisi kaiken uutena..
 
Viimeksi muokattu:
YTV:n hallituksen perjantain esityslistassa vahvistetaan tuo tieto, että Keravan sisäisistä ei ole jätetty yhtään tarjousta.

Tästä käytettiin YTV:n pöytäkirjassa termiä "uusi tarjouskilpailu rajoitettua menettelyä käyttäen". Onko tarjouskilpailun aikataulusta tietoa ja mitähän tuo rajoitettu menettely tarkoittaa?

Todella toivon ettei nämäkin jää ennalleen Keravalla, koska 5:lla ei yksinkertaisesti riitä minibussi, ja Soparilla ei kai ole isompia (paitsi museoiässä).
 
Viimeksi muokattu:
Tästä käytettiin YTV:n pöytäkirjassa termiä "uusi tarjouskilpailu rajoitettua menettelyä käyttäen". Onko tarjouskilpailun aikataulusta tietoa ja mitähän tuo rajoitettu menettely tarkoittaa?

Todella toivon ettei nämäkin jää ennalleen Keravalla, koska 5:lla ei yksinkertaisesti riitä minibussi, ja Soparilla ei kai ole isompia (paitsi museoiässä).
Rajoitettu menettely tarkoittaa, että tarjouskilpailu ei ole avoin, vaan YTV on pyytänyt tarjouksia valitsemiltaan liikennöitsijöiltä. Tarjousaika on jo päättynyt ja tulosten pitäisi tulla tämän kuun aikana.

Linja 5 kilpailutetaan nyt midibussilla 5 vuoden sopimuskaudeksi, eikä YTV voi velvoittaa liikennöitsijää vaihtamaan bussia isommaksi kesken sopimuskauden. Asia voidaan toki hoitaa rahalla: jos YTV lupaa liikennöitsijälle tarpeeksi ison lisäkorvauksen, on liikennöitsijä varmasti valmis vaihtamaan bussin isompaan.
 
YTV:n hallitus on tänään valinnut Keravan linjojen 5 ja 8 liikennöitsijäksi Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy:n. Linjoille tulee kaksi uutta midibussia.
 
Takaisin
Ylös