YTV:n ja HKL:n talviaikataulut/reitit 2009-2010 ja muutokset

No raja vedetään siihen mihin matkustajamäärien perusteella on järkevää.
Mutta koska matkustajamäärien muutos ei tapahdu kertarysäyksenä on esim. klo 19 jälkeen toteutettu vuorovälin muutos 10min-12min-13min-15min eikä suoraan 10 min-15 min.

Mutta eihän matkustajamäärä varmasti muutu samaa tahtia vuorovälin kanssa. Koska jos niin tapahtuisi, tasavälisiä lähtöjä ei olisi päivän aikana ollenkaan. Vai onko sinulla aineistoa osoittaa, että näin todella käy? Eli että kysyntä todella on 17.10 kaksinkertainen 17.30:een verrattuna, ja siinä välissä lineaarisesti muuttuu. Ja että 18.50 lähdön kysyntä on 1,5 kertaa 19.15 lähdön? Kyllä kyse on nimenomaan palvelun tarjonnan muutoksesta.

Esitetäänpä asia ihan kuvalla (kysyntä ja tarjonta kellonaika-akselilla):

tasatahti.png


Eli toisin sanoen olen melko varma, että Jokerilla käyttäjämäärät laskevat paljon tasaisemmin huipustaan kuin vuoroväli, mutta tarjontaa jostain syystä on päätetty parilla lähdöllä sitten tasoittaa. Ja se, mikä määrä lähtöjä tuohon tasoitukseen on käytetty (1 säästetty lähtö), on sitten revitty hatusta. Yhtä hyvin voitaisiin säästää pari lähtöä lisää, tai olla säästämättä sitä yhtäkään, mutta jostain syystä on päätetty säästää juuri se yksi lähtö. Ja siinä ei ole mitään järkeä, koska samalla luovutaan täydestä tasatahtisuudesta.
 
Kun linjaa liikennöidään kymmenen minuutin välein, ei vuorovälin pudottaminen kahdeksaan minuuttiin vaikuta tavalliselle ihmiselle käytännössä mitään. [...] Sen sijaan Liikennöintikustannuksiin kahden minuutin vuorovälin lyhennys vaikuttaa jokerin pituisella linjalla merkittävästi.

Tarkoitin, että 7-8 min vuoroväliin voitaisiin siirtää osa nykyisestä 5 min vuorovälin laidasta kokonaistarjonnan pysyessä samana ja ilman liikennöintikustannuksien kasvua.

Tässä kaksi tapaa tehdä aikataulu linjalle, jolla ei ole merkittävää ruuhkaa, sekä linjalle, jolla on selkeästi kysyntää ruuhkassa. Jokainen saa esittää valistuneita arvioita, milloin kyseessä on Tampere, ja milloin Helsinki. Samalla voi myös miettiä, kuinka mielekkäitä ja helposi muistettavia epätasaiset minuutit ovat, sekä ajatella, miten turhaa on tehdä tasatahtiaikatauluja.
Linja 3 Ma-Pe
05 20 50
06 20 50
07 20 50
[...]

Mietitään tapausta, jossa heilurilinjan ajoaika on n. 45-50 min per sivu. Neljällä autolla saataisiin yllä mainitun kaltainen tasainen puolen tunnin vuoroväli. Siinä kuitenkin jää runsaasti seisomisaikaa päätteellä, joten yhtä hyvin näillä neljällä autolla voitaisiin rakentaa tasainen 27 min vuoroväli. 27 min vuoroväli on äärimmäisen hankala muistaa koska minuuttilukemat eivät toistu, mutta olen sitä mieltä, että se on SILTI matkustajalle parempi tarjonta (11% enemmän lähtöjä) kuin helposti muistettava 30 min vuoroväli.
 
Viimeksi muokattu:
Mietitään tapausta, jossa heilurilinjan ajoaika on n. 45-50 min per sivu. Neljällä autolla saataisiin yllä mainitun kaltainen tasainen puolen tunnin vuoroväli. Siinä kuitenkin jää runsaasti seisomisaikaa päätteellä, joten yhtä hyvin näillä neljällä autolla voitaisiin rakentaa tasainen 27 min vuoroväli. 27 min vuoroväli on äärimmäisen hankala muistaa koska minuuttilukemat eivät toistu, mutta olen sitä mieltä, että se on SILTI matkustajalle parempi tarjonta (11% enemmän lähtöjä) kuin helposti muistettava 30 min vuoroväli.
Minä olen taas täysin eri mieltä. Ei-tunnilla jaollinen vuoroväli tarkoittaa sitä, että bussiaikatauluja on kuljetettava mukana aina. Tämä vähentää joukkoliikenteen käyttöä verrattuna tilanteeseen, jossa bussi lähtee tunnista toiseen esim :25 ja :55. Sen lisäksi vaihtoyhteydet vaihtuvat joka vuoron kohdalla.

Tampereella oli aiemmin käytössä kalustokierto-optimoitu aikataulu, mutta siitä luovuttiin mm. juuri siksi, että se koettiin hankalaksi, eikä muutaman minuutin pienempi palvelutaso hyödyttänyt ketään. Lähtöjä oli EMME/2-laskennallisesti paremmasta palvelutasosta huolimatta edelleen 2 tunnissa, ja vain kerran-pari päivässä 3. Jos sitä seisoma-aikaa jää päättärille, niin kannattaisiko linjaa jommastakummasta päästä pidentää, jotta saadaan löysät pois?
 
Linja h20 siirretään kulkemaan 1.1.2010 Itämerenkadun ja Hietalahdenrannan kautta; erittäin fiksu ja kauan odotettu muutos, joka palvelee erityisesti metroon vaihtavia matkustajia, mutta mietin, onko tämän jälkeen enää mitään järkeä liikennöidä linjaa 15V Salmisaareen, kun kakskymppisellä pääsee lähes yhtä lähelle! Salmisaaresta Ruoholahteen päin linjan 15V lähtöpysäkki on toki huomattavasti lähempänä kuin linjojen 8 ja 20 vastaavat pysäkit. Linjojen 15 ja 15V tunnukset muuttaisin siten, että nykyinen 15V olisi peruslinja 15 ja nykyinen 15 olisi 15B (pääreittiä lyhyempi) sillä perusteella, että nykyistä linjaa 15V ajetaan suurimman osan ajasta ja linjaa 15 ainoastaan iltaisin ja viikonloppuisin. Edelleen ihmettelen, miksei linjan 21 turhaa V-tunnusta voida poistaa, kun kyseessä ei ole enää pitkään aikaan ollut mikään ruuhkalinja!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?
 
Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?
Kun linja aloitti elokuun puolivälissä, kuormitus oli hieman heikkoa. Mitä nyt olen satunnaisesti nähnyt linjan h56 busseja lähinnä Metsäläntiellä ja Asesepäntiellä, niin ainakin ruuhka-aikaan matkustajia on ollut mukavasti. Kaikille on riittänyt istumapaikka, joten seisomalastissa ei ole (vielä) ajettu. ;)
 
Onko täällä kellää kokemuksia uudesta linjasta H56? Onko se löytänyt matkustajia vai ajeluttaako ilmaa?

Olin äskettäin kyydissä linjan viimeisellä lähdöllä klo 20.32 Kalasatamasta Haagaan ja Kumpulan kampus - Käpylä akselilta kyytiin nousi noin 15 matkustajaa, joten ihan hyvin tällä yhteydellä näyttää olevan kysyntää jopa noin myöhään illalla.
 
Tällaiset yksittäiset huomiot Espoon aikataulukirjasta voisi laittaa. U-linjalla 339 on vuoro merkinnällä 10:15T+, jossa T tarkoittaa sitä, että ajetaan Serenan kautta ja + tarkoittaa sitä, että vuoroa ajetaan, kun Serena on auki. Aikataulussa ei kuitenkaan kerrota, milloin Serena on auki, joten pelkästään aikataulukirjasta katsomalla ei voi tietää, milloin kyseinen vuoro ajetaan. Sama ongelma on u-linjan 346 15:03 Kalajärven ohittavassa vuorossa, joka kulkee Vihdin kunnan koulupäivinä. Varsinkin kunnittain vaihtelevat koulujen syyslomat tekevät tuosta vuorosta ongelmaisen. Tässä mielessä voisi ottaa oppia Pekolan aikatauluvihosta, sillä ainakin löytämässäni vuoden 2004 (16.8-31.12.2004) aikataulukirjassa on ilmeisemmin kaikkien Pekolan liikennöintialueen kuntien koulujen lukukaudet, lomat ja jopa ne lauantait, jolloin koulua käydään (sivulla 8).
 
Ytv kertoo, että linjan e24 reittimuutoksesta luovutaan toistaiseksi talviaikakauden ajaksi, koska Rastaalan tieverkon uusien osuuksien rakentaminen on viivästynyt niin paljon. Uusilla reitillä olisi tarkoitus ytv:n mukaan aloittaa 2010 kesäkauden alusta, jolloin uudet osuudet ovat valmiita. Se siitä aikataulumuutoksesta sitten..
 
Vaikka linjan 519 A-vuorot ovat ajaneet jo hyvän aikaa Vuosaaren satamaan, niin silti ainakin Malmilla pysäkkien määränpääliuskoissa lukee edelleen "Vuosaari Kallvikintie".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sen verran linjojen h15 (A/V) taulusta, että mahtaisi olla käyttäjille hiukan selvempää jos h15A erotetaan omaksi sivukseen aikataulukirjassa. Nyt kun tuota taulua katsoo niin on se kivasti täynnä A ja V väkkyrää ja on sinistä ja mustaa...
 
Takaisin
Ylös