- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
No raja vedetään siihen mihin matkustajamäärien perusteella on järkevää.
Mutta koska matkustajamäärien muutos ei tapahdu kertarysäyksenä on esim. klo 19 jälkeen toteutettu vuorovälin muutos 10min-12min-13min-15min eikä suoraan 10 min-15 min.
Mutta eihän matkustajamäärä varmasti muutu samaa tahtia vuorovälin kanssa. Koska jos niin tapahtuisi, tasavälisiä lähtöjä ei olisi päivän aikana ollenkaan. Vai onko sinulla aineistoa osoittaa, että näin todella käy? Eli että kysyntä todella on 17.10 kaksinkertainen 17.30:een verrattuna, ja siinä välissä lineaarisesti muuttuu. Ja että 18.50 lähdön kysyntä on 1,5 kertaa 19.15 lähdön? Kyllä kyse on nimenomaan palvelun tarjonnan muutoksesta.
Esitetäänpä asia ihan kuvalla (kysyntä ja tarjonta kellonaika-akselilla):
Eli toisin sanoen olen melko varma, että Jokerilla käyttäjämäärät laskevat paljon tasaisemmin huipustaan kuin vuoroväli, mutta tarjontaa jostain syystä on päätetty parilla lähdöllä sitten tasoittaa. Ja se, mikä määrä lähtöjä tuohon tasoitukseen on käytetty (1 säästetty lähtö), on sitten revitty hatusta. Yhtä hyvin voitaisiin säästää pari lähtöä lisää, tai olla säästämättä sitä yhtäkään, mutta jostain syystä on päätetty säästää juuri se yksi lähtö. Ja siinä ei ole mitään järkeä, koska samalla luovutaan täydestä tasatahtisuudesta.